Skrevet av Emne: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil  (Lest 26112 ganger)

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1822
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #15 på: torsdag 08. mai 2014, klokken 08:35 »
PP motstanden skal sørge for at ladehastigheten blir satt ned dersom du benytter en kabel melllom veggboks som er for tynn.
For eksempel en Leaf med 6,6 kW lader på en 32 A veggboks vil kun gi 20A dersom type 1 til type 2 kabel er kodet for 20A (4mm2).
Med motstand mellom PP og jord vil du kunne sette ned ladehastigheten men aldri opp over PWM signalet (tonesender).
Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1163
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #16 på: torsdag 08. mai 2014, klokken 09:53 »
I denne linken/figuren: https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling

hvilken motstand er det som du referer til? Mao en motstand som kun finnes i ladekabelen som du bringer med deg for å fortelle din bil at den skal suge mindre enn det stasjonen tilbyr med sin PWM? I figuren finne R6 og R7. Disse finnes i veggstasjon eller i "kladden", men ikke i ladekabelen mellom referansepunktene J1 og P1. Hvor inngår "PP-motstanden" mellom PP og jord?

Sorry, henger ikke med. PWM er et signal som forteller hvor mye strøm som veggstasjonen/kursen kan levere. Skal strømstyrken endres, så må dette imo settes i HW i veggstasjonen av elekrtikker/installatør og senere aldri endres. Veggstasjonen regulerer vel ikke strømmen, den kun bryter den om bilen suger for mye.

« Siste redigering: torsdag 08. mai 2014, klokken 10:19 av KjellG »

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1822
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #17 på: mandag 12. mai 2014, klokken 11:59 »
Fra Wikipedia IEC 62196:

The proximity switch PP is available for the vehicle to describe its input charging capacity to the charging station asking to limit the current. This is done by setting a resistor between the PP and PE wires – adapter cables can use a resistor encoding to define the maximum.
Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #18 på: mandag 12. mai 2014, klokken 16:05 »
Fra Wikipedia IEC 62196:
The proximity switch PP is available for the vehicle to describe its input charging capacity to the charging station asking to limit the current. This is done by setting a resistor between the PP and PE wires – adapter cables can use a resistor encoding to define the maximum.
Dette var uvanlig klønete uttrykt til Wikipedia å være. Bilen trenger selvfølgelig ikke å informere ladestasjonen om sin ladekapasitet. (Ladestasjonen dytter ikke effekt på bilens lader. Laderen forsyner seg med det den kan begrenset av hva den får lov til).

Derimot er kablen kodet, denne kodingen leses uavhengig av bilens lader og ladestasjonen, slik at bilens lader får beskjed om kablens kapasitet både via ladestasjones PWM og direkte ved å lese motstandsverdien i pluggen nærmest bilen (redundans). Ladere som da er bygget etter standarden skal da ikke trekke mer en det kablen forteller at den tåler. Dette har ingen forbindelse med hvordan ladestasjonen kodes, den kodes utfra tilførsels kurs, og for ladestasjoner med fast kabel er denne også tatt hensyn til.

(her er det forøvrig noen ulikheter mellom biler med type-1 og type-2 kontakt, så en kan ikke uten videre sette en Leaf lader med logikk som leser et type-1 støpsel i en VW som har type 2 kontakt)

Ingen av disse tingene har noe å gjøre med hvordan lade gammel bil med lader ikke bygget i henhold til denne standarden, men det er svart på tidlig i tråden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1163
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #19 på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:58 »
Her https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling beskrives signalleringen. Her inngår ingen motstand i kabelen som forteller bilens lader hva den kan trekke.

Finnes noe skjema/link som viser den motstanden det refereres til?


KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1163
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #20 på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 09:41 »
Derimot er kablen kodet, denne kodingen leses uavhengig av bilens lader og ladestasjonen, slik at bilens lader får beskjed om kablens kapasitet både via ladestasjones PWM og direkte ved å lese motstandsverdien i pluggen nærmest bilen (redundans). Ladere som da er bygget etter standarden skal da ikke trekke mer en det kablen forteller at den tåler.

Dette gir mening, men er ikke redundans. Her er det to identiteter som forteller bilen forskjellige ting.

Den motstanden det refereres til vises ikke i referansemodellen jeg linker til. Finnes noen bedre link?


Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #21 på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 09:57 »
Her https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling beskrives signalleringen. Her inngår ingen motstand i kabelen som forteller bilens lader hva den kan trekke.

Finnes noe skjema/link som viser den motstanden det refereres til?
Det kommer av at dette er type1 kontakt. For kabler type2 til type1 er kodingen kun i ladepunkt enden. så i dette tilfelle er det ikke redundans. For type2 til type2 er kodingen i begge ender slik at bilen lader får denne informasjonen både direkte og via ladestasjonen, altså også via PWM signalet dersom kablen har lavere merkestrøm enn ladestasjonen.
Elmo har tidligere beskrevet at noen ladestasjoner på 32A ikke setter på strømmen om kablen som kobles til er 16A, dvs nok et eksempel på at ikke alle som leverer slik utstyr helt forstår standarden. Det de skulle gjordt var å endre fra 32A signal til 16A. (det er mulig at det ikke er et av minstekravene og derfor for private ladepunkt er tilfredstillende å ikke slå på spenning når en 16A kabel plugges et 32A punkt)

En leverandør i UK. som det ofte er vist til her på forum ang. type2 kontakter og kabler, har skjema for kablene på sine hjemmesider, se #8 denne tråden. (Eller for mer komplett informasjon skaff standard EN61581)
« Siste redigering: tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:47 av Griffel »
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #22 på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:27 »
Har du tatt sett denne Casper http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=AVC2
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #23 på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:34 »
Har du tatt sett denne Casper http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=AVC2
Dette er en Type1 kontakt, og passer veldig dårlig til "Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil".

Men har du en Veggboks med fast type1 kabel og gammel bil, eller en gammel bil og en type2 til type1 kabel er dette en løsning.
« Siste redigering: tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:40 av Griffel »
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #24 på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:48 »
Det var ikke kabelen jeg tenkte på men korte som gir pilotsignal til ladestolpen for å åpne opp.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #25 på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:10 »
Hvis dette er signalet som ligger mellom PP og jord for å fortelle bilen hvor høy effekt som er tiljengelig fra veggboksen, og den løsningen jeg har laget lenger opp er det som skal til for å kontaktoren i veggboksen til å trekke. Hvis man da skiftet denne motstanden i ladekladdkablen sin ( ja jeg vet CE godkjenning, uannsvarlig, brann osv.) betyr det da at man lett kunne få bilen til å lade 16A med kladden/Shuko, eller vil kladden oppfatte at bilen trekker for mye og slå seg av

When the IC input is 2.500V (1000 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 40A.
When the IC input is 2.448V (959 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 39A.
...............
Det det refereres til her er kodingen i den enden av kablen som er nermest ladepunktet eller kladden. Å endre motstand på bilsiden endrer ikke signalet fra kladd/ladestasjon til bil.

(882 ohm ser ut til å være parallellkobling av en 2,7k og en 1,3k motstand. Verdien er trolig ikke veldig kritisk og kan velges noe mindre. )
Det du refererer til her er motstander i bil med type1 kontakt.

Det var ikke kabelen jeg tenkte på men korte som gir pilotsignal til ladestolpen for å åpne opp.
Det svarte Caspar på i #1.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Caspar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1090
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #26 på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 13:37 »
Da kjøpte jeg kontakt og støpsel fra Elektrolux og nå lader jeg fint på Type2 stolper både med fast og løs kabel. Dette er Type2 kabelen til eup, og shukokabelen med kladd virker også fint.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OleV

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« Svar #27 på: søndag 16. november 2014, klokken 17:23 »
Hej! Snublede over denne tråd, fik en fin byggevejledning på tysk:

http://www.vectrix-forum.de/images/fbfiles/files/Bauanleitung_Typ_2_auf_Schuko.pdf

Kan jo let modificeres til ladekabel med fast ledning også.
Mvh Ole
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1