Skrevet av Emne: Konvertere båt til elektrisk  (Lest 82344 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13391
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #120 på: Lørdag 10. ſeptember 2016, klokken 07:21 »
Takk for skjema. Enkelt og flott presentert
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #121 på: Mandag 12. ſeptember 2016, klokken 22:28 »
Er det noen som vet hvordan man får i gang DC-DC fra Think, uten å koble den til motorkontroller?

Har prøvd i går uten hell. Har koblet opp DC-DC slik at den er koblet til 12V ut, og har ca 125V inn via HV-boksens AUX-utgang. I følge Think koblingsskjema (bl.a. skjema 10) skal brun "signalkabel" til jord, blå til motorkontroller, og gul til BMS + ladekjølingsrele.
Når jeg hadde motorkontrolleren koblet opp (det har jeg ikke lengre:-/) koblet jeg blå kabel til pin 39 på motorkontroller - da var det liv i DC-DC.
I følge manualen for motorkontrolleren er pin 39 "DO", (hva betyr det?) "DC/DC converter release. Er dette et spesielt signal?
Har prøvd både gul og blå kabel til +12V uten hell.
Har også prøvd to ulike DC-DC så lite sannsynlig at det er noe feil med DC-DC. Heller ikke noe 12V signal på grønn kabel ("feil")

Noen råd?

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13391
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #122 på: Mandag 12. ſeptember 2016, klokken 22:40 »
Nei, men spent på svaret. Makan til høy kvalitets DC-DC skal en nemlig lete lenge etter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Caspar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1083
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #123 på: Tirsdag 13. ſeptember 2016, klokken 22:11 »
Jeg kan sikkert koble opp scoopet og se hva som ligger på pinne 39 på Minien
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #124 på: Tirsdag 13. ſeptember 2016, klokken 22:35 »
Fant ut av det! Blå (høy effekt) eller gul (lav effekt) skal til jord.

Neste gang jeg er i kjelleren skal jeg sjekke hvor lav input-spenning dc-dc kan ta (jeg skal ha 66v batteri i båten tenkte jeg), samt måle virkningsgrad.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13391
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #125 på: Onsdag 14. ſeptember 2016, klokken 07:15 »
Bra. Nytt skjema i pdf format?

Må teste dette selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #126 på: Onsdag 14. ſeptember 2016, klokken 09:06 »
Ja, jeg kan legge ut skjema etterhvert. Vil uansett lage det for meg selv slik at jeg ikke glemmer koblingene!

EXCEL

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Porsgrunn
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #127 på: Tirsdag 04. Juli 2017, klokken 00:07 »
Bumper denne......

Er lykkelig eier av en Polar 22 som jeg planlegger å konvertere til el.
I dag sitter det en Marna 12HK bensinmotor i den. Vurderer å benytte motor og kontroller fra en Reva elbil. Er den noen som har innspill på om dette høres fornuftig ut, og om noen eventuelt sitter på dokumentasjon på motor og/eller kontroller?

Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7316
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #128 på: Tirsdag 04. Juli 2017, klokken 09:59 »
Bare husk at en båt bruker motorens effekt kontinuerlig, du kjører altid i en bratt bakke. Du må altså vite hva motoren tåler kontinuerlig.

En artikkel om polar 20 elektrisk har litt om forbruk.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/snekke-med-el-motor/a/545244/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #129 på: Tirsdag 04. Juli 2017, klokken 11:27 »
Motoren jeg planlegger i min Risør 27 er på ca samme effekt som Revamotoren. Jeg beregner 2-3kw ved marsjfart (ca 5knop). Hvis Revamotoren er luftkjølt er det viktig å få giret den tilstrekkelig. Dette kan også ha stor betydning for virkningsgrad.
Jeg prøvde selv å finne dokumentasjon på Reva, men ga opp:-/

EXCEL

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Porsgrunn
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #130 på: Tirsdag 04. Juli 2017, klokken 12:02 »
Bare husk at en båt bruker motorens effekt kontinuerlig, du kjører altid i en bratt bakke. Du må altså vite hva motoren tåler kontinuerlig.

En artikkel om polar 20 elektrisk har litt om forbruk.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/snekke-med-el-motor/a/545244/

Takk for innspill og informativ artikkel :-)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

EXCEL

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Porsgrunn
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #131 på: Tirsdag 04. Juli 2017, klokken 13:38 »
Motoren jeg planlegger i min Risør 27 er på ca samme effekt som Revamotoren. Jeg beregner 2-3kw ved marsjfart (ca 5knop). Hvis Revamotoren er luftkjølt er det viktig å få giret den tilstrekkelig. Dette kan også ha stor betydning for virkningsgrad.
Jeg prøvde selv å finne dokumentasjon på Reva, men ga opp:-/
Jeg tror Revamotoren er lukket, men med kjølefinner. Turtallet på propell på det originale oppsettet er mellom 800 og 1300rpm. Kan vel da kanskje være aktuelt med ett gear. Har du noe inspill på aktuelle gear -snakker vi reim-basert?
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #132 på: Tirsdag 04. Juli 2017, klokken 13:51 »
Jeg betrakter girboks som enklere enn reimdrift, men det bunner hovedsakelig ut i at jeg har lite peiling på mekaniske konstruksjoner. Jeg har kjøpt en brukt Neugart ple 80 som jeg planlegger å bruke.
Ang propell: jo større og mer saktegående jo bedre har jeg blitt fortalt. Så du kan vurdere å bytte propell hvis den du har er litt liten.
Store propeller krever overdimensjonert dieselmotor (høyt krav til dreiemoment ved giring på tomgang), derfor er det blitt vanlig med mindre propeller i "moderne" båter. Dette er ingen utfordring med elmotor, derfor kan man velge maks propelldiameter og pitch;-)

EXCEL

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Porsgrunn
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #133 på: Tirsdag 04. Juli 2017, klokken 13:55 »
Jeg betrakter girboks som enklere enn reimdrift, men det bunner hovedsakelig ut i at jeg har lite peiling på mekaniske konstruksjoner. Jeg har kjøpt en brukt Neugart ple 80 som jeg planlegger å bruke.
Ang propell: jo større og mer saktegående jo bedre har jeg blitt fortalt. Så du kan vurdere å bytte propell hvis den du har er litt liten.
Store propeller krever overdimensjonert dieselmotor (høyt krav til dreiemoment ved giring på tomgang), derfor er det blitt vanlig med mindre propeller i "moderne" båter. Dette er ingen utfordring med elmotor, derfor kan man velge maks propelldiameter og pitch;-)

Takk for info!
Flott om du kan legge ut dine erfaringer etterhvert som "bygget" skrider frem :)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

Ben

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 179
    • Vis profil
Sv: Konvertere båt til elektrisk
« Svar #134 på: Tirsdag 04. Juli 2017, klokken 14:02 »
Ja gjør nok det;-) Motivasjonen og tid til overs er varierende.  Har stått stille de siste 3mnd..
Men har nesten alle deler som trengs
Del gjerne erfaringer du også!