Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

Ben

Takk for link aurba! den skal jeg se nærmere på!
Og takk for andre tips!

Ja, 114V vil jeg holde isolert - slik som originalt.
Ang 230Vac jord da tenkte jeg denne løsningen: Båten får trolig en dieselgenerator for nødstrøm. Dvs at laderen skal opereres i to modus: enten via dieselgenerator, eller via landstrøm. I siste tilfelle tenkte jeg å skille laderens jord fra båtens jord med et rele e.l. Slik at ikke 230Vac jord er koblet på båtens -12V jord (og dermed sjøpotensialet). Når båten ikke er koblet til landstrøm tenkte jeg at laderens jord kobles til båtens -12V jord (og også til dieselgenerators jord).

Noen kommentarer?

Men, jeg sliter med andre problemer i første rekke: får ikke den #"#&¤-Thinkmotoren til å gå på kjellergulvet:-(

aurba

Det er litt lettere å komme med tips om hva og hvordan det er koblet opp!
Bilder er jo også velkomment i slikke prosjekttråder :)
Think City 2010, Lithium

Ben

Mener du oppkobling av Think-motoren?
Jeg prøver å koble batterier+hv-boks+bms+motorkontroller+motor+gasspedal. DC-DC skal jeg koble inn, men tror ikke det er årsaken til at ting ikke fungerer.
Jeg har koblet sammen alt av kabler som jeg tror er av betydning mellom disse komponentene. Men HV-boksen sier bare periodisk (med ca 5sek) klikk,klakk,klakk.
Trolig noe tull med alle disse parksperre/girlås-kablene som Think har lagt opp til:-/
Pin 12, 13, 20, 22, 40,41 og 62 på motorkontrolleren har alle noe med parksperre og girlås å gjøre. Jeg har prøvd ulike kombinasjoner av disse, men ingen hell så langt:-(

Jeg har også en simotion motorkontroller med Fiat-software installert. Men for denne kjenner jeg jo ikke koblingsskjema (men kanskje følger Fiat standard koblinger, slik som i koblingsskjema i manualen til siemens motorkontroller). Har prøvd litt med denne Fiaten også. Når jeg gir opp Think-simotion skal jeg gjøre et nytt forsøk på Fiat-simotion...

Tror ikke bilder hjelper særlig: det er en herlig kabel-salat;-) Det som kunne vært smart er om jeg lager et oversiktlig koblingsskjema og tar bilde av det. Jeg får se hva jeg får til etterhvert..

Caspar

Jeg koblet også opp alt mitt løst på gulvet og kontrollerte at det fungerte. Det jeg oppdaget var at hvis motoren er tatt ut av bilen og ligger på gulvet helt uten motstand så ville den ikke gå hvis jeg ga gass for fort. Da virket det som akselerasjonen ble for stor og motoren stod bare og hakket. Hvis jeg ga litt forsiktig gass til og begynne med så gikk det helt fint å gi full gass.

Jeg tror også du må følge opp girmotorsignalene dine, Der nytter det ikke å koble permanente løsninger. Når bilen aktiverer spenning ene eller andre veien på girlåsen så forventer den et kvitteringssignal på endebryteren før den vil starte. Har du ikke dette pinlig nøyaktig i orden så blir det ikke noe båttur
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ben

Takk for kommentarer Caspar!
Jeg driver å lager meg en ny oppkobling der jeg vil bruke releer på girlåssignalene fra motorstyringa (for å se om det har noen betydning), samt brytere som skal simulere endebryterne i girlåsen. Håper dette kan føre til noe...
Men det hele er merkelig synes jeg. Har pratet med en med som har bygd om 2CV med Thinkmotor: han bruker ikke girlås, og mener han gjorde ingen eller lite omkobling av kabler knyttet til girlås. Han bruker original girvelger og har ordnet det slik at den ikke kan komme i "park". Motorstyringa tror da at girlåsen er ute og alt er fint...

Rav4_EV

Å sette negativ 12 volt til ror og motor er bare noe som er arvet fra bilmotorer. Ingen grunn til at du skal blande noe som helst av strøm borti dette.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ben

Jeg har lest om flere måter å løse jording i el-båt, hvor den beste visstnok skal være å ha både traksjonsbatteriet og 12v isolert fra jord (og da med jordingsvarsling). Skulle gjerne gjort det slik i min båt, men slik jeg ser det blir det trøbbel med Think-delene siden jord og -12v allerede er koblet sammen på dem... Og jeg vil jo helst ha alt metal i båten på samme potensialet av sikkerhet, og dette bør være sjøvannspotensial mhp korrosjon.
Men mulig jeg har misforstått noe her..

Griffel

Sjøvannet er elektrolytten, og har som sådan ikke noe potensial.

Så lenge du ikke har en strømkrets gjennom sjøvannet skjer det ingen korrosjon. Men flyter det strøm fra en metalldel til en annen vil anoden (-) tæres. Det vil det gjøre straks du har to ulike metaller som er i kontakt med hverandre og sjøvann (offeranoder beskytter katoden ved å "ofre seg"). Det vil også skje dersom propellen er jordet via systemet til - på batteri, og en overledning gjør at roret får et + potensial.

Har en overledning et sted i båten som gjør at det flyter strøm gjennom vannet tilbake til batteriet vil det forårsake øket korrosjon derfor er det best slik du skriver at dersom noe av metallet er koblet til - er det best om at er det slik at ikke strømmen går gjennom sjøvann om en har en overledning.

(I tillegg beskytter en jo de delene som befinner seg i sjøvann med offeranoder)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ben

Takk for kommentar Griffel!
Slik det er i båten per dags dato er at dieselmotoren er koblet til -12V, og siden klemflensen til propellakslingen er i metall er jo da også propellen på -12V. Roret er også koblet til -12V med en jordsingskabel, og årsaken er da kanskje av den grunnen du nevner: slik at det ikke skal gå strømmer mellom propell og ror (?)
Jeg kunne nok få til å isolere propellen fra Think-motoren (som er jordet til -12V) fordi jeg skal bruke en fleksibel akselkobling (med gummipakning i mellom). Tror også jeg kunne få til å isolere roret. Men jeg skal sannsynligvis ha sjøvannskjøling via varmeveksler, så da vil trolig vannet virke som elektrolytt mellom ror/propell og de jordede delene inne båten som er i kontakt med sjøvannskjølessystemet...
Så da tenker jeg at det best å ha også ror og propell på -12V... (?)

Ben

Fikk motoren til å gå:-) Mer detaljer kommer når jeg skjønner hvorfor det fungerer!

Ben

Her er detaljer! Dette er den enkleste kobling jeg har fått til med motorstyring (Think-software), kontaktorboks og bms.
Kanskje noen kan få bruk for dette en dag...
Spør hvis noe er uklart!

Ben

Nå prøver jeg å koble opp en simotion med Fiat-program. Ingen liv i motor enda:-/
Er det noen som har koblingsskjema for denne Fiaten? Jeg vet faktisk ikke hvilken Fiat-modell det er snakk om!)

Ben

Her er et bilde av kontrollboksen jeg arbeider med. Helt vanlig slide-potentiometer og et par mikrobrytere for F/R ;-)
Og en solar-elektrisk pepperkake båt:-)

petersv

Ben

Bildene kom vist ikke med. Prøver igjen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA