Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Klykken

Dørhåndtak på førersiden vil ikke gå ut hos oss heller, melder sambo. Bilen passerte nettopp 50.000km.

Bedt om å få fremskyndet servicetimen i Trondheim, som jeg bestilte i starten av januar, og at de legger til fiks av dørhåndtak. Får se om de er behjelpelige! *krysser fingerne*
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på torsdag 31. januar 2019, klokken 12:59
Dørhåndtak på førersiden vil ikke gå ut hos oss heller, melder sambo. Bilen passerte nettopp 50.000km.

Bedt om å få fremskyndet servicetimen i Trondheim, som jeg bestilte i starten av januar, og at de legger til fiks av dørhåndtak. Får se om de er behjelpelige! *krysser fingerne*

Hvis de ikke kan gjøre det kjapt mener jeg du har rett på lånebil gratis i mellomtiden, hvis det blir for plagsomt.
Tesla Model Y                         2021-

Rasmus.B

Da var det min tur å få problemer med dørhåndtak.
Bakdør høyre side. Håndtaket kommer ut, men åpner ikke døren. Velkjent feil. Tesla skal ha ca 10.000,- for å fikse dette. Bilen er utenfor garanti med 2 måneder.
Valgte å kjøpe mikrobryterne med kabling (ledningene knekker). Ca 450,- pr sett. Jeg kjøpte alle 3 som de hadde på lager. Er ikke snakk om hvis de knekker, men når de knekker.
I dag tok jeg ut dørhåndtaket fra døren og byttet mikrobryterne med kabling og satte det på plass igjen. Nå fungerer det som det skal.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. januar 2019, klokken 18:03

Hvis de ikke kan gjøre det kjapt mener jeg du har rett på lånebil gratis i mellomtiden, hvis det blir for plagsomt.
hadde lånebil på opprinnelig time også, så det går nok bra. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Sitat fra: Klykken på torsdag 31. januar 2019, klokken 22:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. januar 2019, klokken 18:03

hadde lånebil på opprinnelig time også, så det går nok bra. :)
Ser ut til at døra fungerer med min nøkkel, så her tror jeg muligens sambo har knotet med ting hun ikke helt skjønner.  :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Ny dag, nytt problem :(

Denne gangen med appen. Viser ikke ladenivå for batteri lengre, står kun ---. Vært slik i 2 dager nå. Inni bilen er alt greit.

Noen som har hatt samme problemet?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

JorgenM

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 31. januar 2019, klokken 18:41
Tesla skal ha ca 10.000,- for å fikse dette.
Milde moses :o
Med mine 2 kaputte håndtak blir det altså rundt 20k. Får se om dette er noe jeg kan fikse selv da :)

Er det hele denne ledningklasen som bør byttes?
https://www.ebay.com/itm/TESLA-MODEL-S-REAR-LEFT-DRIVER-DOOR-HANDLE-WIRING-HARNESS-1007751-00-C/143053150462
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Rasmus.B

Sitat fra: JorgenM på fredag 01. februar 2019, klokken 08:35
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 31. januar 2019, klokken 18:41
Tesla skal ha ca 10.000,- for å fikse dette.
Milde moses :o
Med mine 2 kaputte håndtak blir det altså rundt 20k. Får se om dette er noe jeg kan fikse selv da :)

Er det hele denne ledningklasen som bør byttes?
https://www.ebay.com/itm/TESLA-MODEL-S-REAR-LEFT-DRIVER-DOOR-HANDLE-WIRING-HARNESS-1007751-00-C/143053150462
Nei,det er ikke riktig lednings sett.
Det du trenger er ett lite sett med to mikrobrytere og kabling ut til en felles plugg. Det er vanlig at en av ledningene brekker av helt inntil mikrobryteren.
Hvis du googler problemet ditt vil du finne noen videoer om hvordan dette skal gjøres. Litt knotete å få ut dørhåndtaket, men med rett verktøy går det fint. Jeg tapet over selve dørhåndtaket for å beskytte det mot oppskraping som lett kan skje når hele mekanismen skal ut av døren. Tesla Grorud hadde 3 stk. på lager som jeg kjøpte. Ønsket å kjøpe 4 stk. Kundemottakeren nevnte at det skulle komme en ny revisjon av dørhåndtakene, men visste ikke når og heller ikke noe om pris. Jeg mener at det burde vært en recall på alle disse dørhåndtakene da de mest sannsynlig vil komme til å feile, alle sammen.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Muffinman

Fire potensielle "uforutsette" registerreimsbytter pr bil rent prismessig altså. Eller flere, det er vel enkelte som er i gang med runde 2.

Musk sine ord om at disse bilene krever fundamentalt mindre vedlikehold enn fossilbiler gir litt tomklang i denne settingen. Det hjelper jo lite at bilen som sådan er enklere når man tilfører meningsløs kompleksitet som i tillegg er feildesignet, har dårlig holdbarhet og til slutt tar seg godt betalt for å reparere.

Jeg begynte faktisk å forvente at det kom en fiks for mange år siden, men ser ut som selv nye biler har dette problemet. Dermed har man fortsatt å masseprodusere feilen i mange år, og "klatter" seg gjennom garanti/reklamasjonsperioden før man lemper det over på kunden. Ikke bra.

megja

Håndtaket er feilkonstruert enkelt og greit og det vil være ett problem hele bilens levetid så lenge det ikke lages nytt og forbedra håndtak. Ene feilen er at det ikke er tett fra utsiden slik at det er nødt å samle seg støv og dritt inni, mange bevegelige deler i kombinasjon med salt og fuktighet  er oppskriften på katastrofe enkelt og greit. Som ett minimum ved en slik kontruksjon så skulle det vert en gummihylse som omslutta den delen som går ut på innsida, slik at den innvendige mekanismen ble beskytta. I tillegg så skulle ledninger og følere vert plassert slik at ledningene fikk minst mulig bevegelse. Det er ingen problem å lage til ett håndtak som fungerer likt og som har holdbarhet egentelig. Normalt hvis ett selskap er opptatt av kvalitet så blir deler funksjonstestet og holbarhetstestet noe som tydeligvis ikke er blitt gjort hos Tesla. Dem trenger rett og slett en skikkelig kvalitetssikrings sjef og få satt fokus på kvaliteten, noe som er serdeles viktig da kvalitet er alfa omega hvis Tesla skal kunne overleve i det lange løp.
Etter å ha eid en model s en kort tid så har eg sett det er mange bagatell tabber som burde vert avdekka før bilen kom i produksjon, og som hadde blitt avdekka om dem hadde testa ut bilen skikkelig. På vinteren er det spesielt slik som skrapelisten på dørvinduene som er plassert slik at det samles vann rundt den og som dermed gjør vindua fryser fast så en ikke får åpnet dørene som merkes godt. Andre på vinteren er at det samles så mye snø i hjulbuene som er serdeles vannskelig å få bort, antagelig fordi det ikke er glatt innerskjerm. Tredje er ryggekamera som er satt ut av funksjon etter noen få kilometers kjøring om vinteren. osv.

BMW850

Jeg spurte service advisor i Drammen om dette problemet når de byttet mitt tredje håndtak. Hva om det fjerde går når bilen er over 5 år? Det ble byttet sa han siden det er ett kjent problem. Not so much, tydeligvis  >:(
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

megja

Mye mulig at eg bygger om følerne i håndtaket neste gang dem tuller på denne bilen. Det ser ut til å være en smal sak å montere mikrobryterne slik at dem står på den faste delen i stede for å stå på den bevegelige armen slik som i dag. Da er problemet med de to ledningene som går til følerne historie og eneste ledning som vil være i bevegelse er til led lyset og til den så kan det brukes en spiralledning som ikke vil være så utsatt for brudd/slitasje. I tillegg skal eg se om det går å bruke børstelist til å hindre støv og vann fra å komme inn til mekanismen.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

megja

Har sett den men det er en fiks som må gjøres omigjen og omigjen. Ved å flytte bryterne/følerne til brette og sette på en L der bryteren står nå så slipper en at bryteren og ledningen er utsatt for bevegelse. I tillegg så må jo og det "tannhjule" såklart skiftes hvis det er den versjon håndtak som har den svakheten. På nyere håndtak har vel den feilen blitt retta opp da det vel var en fabrikasjonsfeil som forårsaka brudd på festehulla på "tannhjule".

Men sånn egentelig burde vi vel ha samla oss til en felles rettsak for å få dette fiksa i hele bilens levetid da håndtaket har flere konstruksjonsfeiler. Så lenge tesla passer på å unngå at det blir reklamasjon på håndtaka og skifter dem på "god will" så unngår dem 5 nye år med reklamasjon på dem de har skifta. Ergo dem jukser seg til å slippe unna annsvaret sitt da det vel er lite trolig at noen av håndtaka varer i 5 år, og det ville bli en evig kostnad på bilene for dem i hele bilens levetid da det blir 5 nye år på hvert håndtak hver gang det skiftes på reklamasjon.

Muffinman

Mulig man kan hevde mislykket reparasjon hvis feilen oppstår på nytt? Det foreligger det i så fall dom fra høyesterett på.

Uansett er forbrukerkjøpsloven klar på dette punktet; ".....   svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet....".    Forventningen til et dørhåndtak er at det skal vare i bilens levetid. Så spørs det om man kan hevde at dette ikke bare er et dørhåndtak, men et sådan med utvidet funksjonalitet.

Nuvel, det kunne vært interessant å fått noen med kompetanse til å vurdere dette. Lunitiks ser ut til å ha pensjonert seg fra forumet, og det er synd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA