Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Kjell Arne på lørdag 26. mai 2018, klokken 20:35
Jeg hentet ny bil på fredag og er alt i alt veldig fornøyd.

Det var et par småting, men etter første kjøreturen legger jeg merke til det støyer en del fra høyre fremre vindu når jeg passerer 80 km/t.

Det kan virke som om høyre vinduet sitter noe lenger "ut" og dermed ikke like tett inntill pakningen som vinduet foran på venstre (sjåfør) siden.

Har noen andre opplevd dette?
Har det samme, men på førersiden. Vinduet stikker ganske langt ut ja. La merke til dette da jeg var passasjer og det var helt stille på den siden.

Muffinman

Ikke den beste patenten disse rammeløse vinduene. Ofte man justere hit og dit og stappe ting inn i pakningene for å får det stille.

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. mai 2018, klokken 20:54
Ikke den beste patenten disse rammeløse vinduene. Ofte man justere hit og dit og stappe ting inn i pakningene for å får det stille.
Jeg kommer på dette når det blåser mye motvind. Da bråker det en del, men kommer ikke til å legge sjela mi i å få det stille :p

Kjell Arne

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. mai 2018, klokken 20:54

Jeg kommer til å klage på dette og jeg kommer ikke til å stappe ting inn mellom plastramma som separerer det lille glasset foran og hovedglasset i døra.
Da er jeg redd for at jeg kommer til å gjøre vondt verre.

Etter å ha tittet mer på det så er det tydelig at selve glass ruta ikke er optimalt plassert i dørramma og derfor blir det en glippe.

Dette vil jeg tro skal kunne justeres...

Muffinman

Sitat
Sitat fra: Kjell Arne på søndag 27. mai 2018, klokken 11:08
jeg kommer ikke til å stappe ting inn mellom plastramma som separerer det lille glasset foran og hovedglasset i døra.
Ehm. Det er Tesla som stapper ting inn i pakningene for å få dem til å bygge mer når de ikke får det tett med justering.  Hvis du ser "stuffer seal" på arbeidsordren har du fått litt ekstra på innsiden. Man kan justere vinkelen på det største vinduet, og på trekantvinduet. Men av og til er det ikke nok. Jeg har hatt min del av dette og er fremdeles ikke helt kvitt det på den nyeste bilen i signaturen. Den ble utlevert med et vanvittig vindsus i bakkant av vinduet foran på høyresiden, og der måtte det stappes for at det skulle bli bra. Ved trekantvinduene var det bra, men der fikk jeg sus på begge sider etter at man uoppfordret gjorde "vindus-fiksen". På høyre side fikk de det aldri helt til og hørte det egentlig ikke på verkstedet. Så oppdaget jeg ei stripe med støvavsetning på tvers av pakningen helt i forkant av døra. En liten klump skumgummi i pakningen, så ble det stille. I fjor høst begynte det  suse på førerdøra igjen. Det ble fikset, men holdt bare et par uker. Men noe nytt ble det; nå skrangler det fælt i døra når jeg prøver å spille musikk.

Skranglingen skal de få ordne opp etter seg, men jeg kommer ikke til å klage på vindsus igjen. Da fikser jeg heller selv og unngår at noe annet bli berørt.

Poenget må vel bli at det ikke er lett å utbedre slike feil hvis de ikke er veldig tydelige. Og alle Model S har vindsus ved speilene ved sidevind eller utenlandske motorveihastigheter. Det blir man ikke kvitt.

Vollengen

Jeg opplevde høy vindstøy fra venstre vindu førerdør ved hastigheter over 80Km/t på min 8 uker gamle Tesla. Måtte bytte dørhandtak på førerdør, da tannhjulet som skyver håndtaket frem og tilbake hadde sprukket. Da måtte teknikker ta ut det store vinduet på førerdøren og når han satt det inn igjen, så forsvant all støyen :D

Muffinman

Ta ut vinduet for å få ut dørhåndtaksmekanismen? Det er unødvendig. Trangt riktignok, men det går faktisk fint uten.

Sole

I helga klarte jeg for første gang å passere 0-nivået på gjenstående rekkevidde, kjørte ca 4-5 km på null i displayet. Årsaken var at jeg hadde vel mye is i magen og undervurderte stigningen opp til destinasjonen.

Vel framme koblet jeg opp UMC på et 230/16 motorvarmeruttak, men null lading. "Check wall power", hvilket jeg gjorde, spenning på stikket og alt greit.

Etter div. forsøk måtte jeg gi opp og telefonerte til Tesla servicetelefon, som responderte med å sende en redningsbil for transport til nærmeste SC. Der tok bilen lading.

Noen andre som har opplevd det samme? Ligger feilen i bilen, i UMC, eller i hodet mitt som burde forstått at den trenger mer ladepower etter tomkjøring?
Det skal nevnes at jeg ved ett tilfelle tidligere har hatt samme problem med UMC'en, men da hadde jeg nok pulver nok til å ta meg til en 22kW type 2 i nærheten.
Første innskytelse er å kreve utlevert ny UMC, men usikker på om det egentlig var årsaken til problemet denne gang...

jkirkebo

Sitat fra: Sole på mandag 18. juni 2018, klokken 14:30
I helga klarte jeg for første gang å passere 0-nivået på gjenstående rekkevidde, kjørte ca 4-5 km på null i displayet. Årsaken var at jeg hadde vel mye is i magen og undervurderte stigningen opp til destinasjonen.

Vel framme koblet jeg opp UMC på et 230/16 motorvarmeruttak, men null lading. "Check wall power", hvilket jeg gjorde, spenning på stikket og alt greit.

Etter div. forsøk måtte jeg gi opp og telefonerte til Tesla servicetelefon, som responderte med å sende en redningsbil for transport til nærmeste SC. Der tok bilen lading.

Noen andre som har opplevd det samme? Ligger feilen i bilen, i UMC, eller i hodet mitt som burde forstå at den trenger mer ladepower etter tomkjøring?
Det skal nevnes at jeg ved ett tilfelle tidligere har hatt samme problem med UMC'en, men da hadde jeg nok pulver nok til å ta meg til en 22kW type 2 i nærheten.
Første innskytelse er å kreve utlevert ny UMC, men usikker på om det egentlig var årsaken til problemet denne gang...

Jeg har aldri hatt problemer med å lade med UMC på lav effekt etter å ha kjørt bilen under null. Har dog bare skjedd 2-3 ganger. Tror nok feilen lå i UMC eller stikk. Målte du fase-fase og begge faser mot jord i stikket? Hva var spenningene? Lyste det på UMC når du plugget den i stikket?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Høres ut som feil på tilførsel ja, slik bilen meldte.
Selv med skrapa tomt batteri får du alltid ladet på AC så lenge du får åpnet ladeluke og plugget i.

Sikkert feil på UMC eller feil med tilførsel. FOrsøkte du reset av UMC?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sole

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juni 2018, klokken 14:45
Jeg har aldri hatt problemer med å lade med UMC på lav effekt etter å ha kjørt bilen under null. Har dog bare skjedd 2-3 ganger. Tror nok feilen lå i UMC eller stikk. Målte du fase-fase og begge faser mot jord i stikket? Hva var spenningene? Lyste det på UMC når du plugget den i stikket?

Hadde begrensede muligheter til å sjekke spenningskvaliteten, fikk kun konstatert at grønn lysdiode var tent og at uttaket klarte å drive fruens hårføner problemfritt  :D Som en test, altså. Men det kan selvfølgelig likevel være rusk på spenningen som UMC reagerer på.

Sole

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. juni 2018, klokken 14:52
Høres ut som feil på tilførsel ja, slik bilen meldte.
Selv med skrapa tomt batteri får du alltid ladet på AC så lenge du får åpnet ladeluke og plugget i.

Sikkert feil på UMC eller feil med tilførsel. FOrsøkte du reset av UMC?

Reset ble forsøkt mens jeg snakket med Tesla service, men endret ikke noe.

o.b.lix

Sitat fra: Sole på mandag 18. juni 2018, klokken 14:56
Hadde begrensede muligheter til å sjekke spenningskvaliteten, fikk kun konstatert at grønn lysdiode var tent og at uttaket klarte å drive fruens hårføner problemfritt  :D Som en test, altså. Men det kan selvfølgelig likevel være rusk på spenningen som UMC reagerer på.

Sannsynlig for lav spenning på stikk under belastning. Ok uten belastning, derav grønt lys. Hårføner driter i spenning, virker uansett, men med mindre varme.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sole

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 19. juni 2018, klokken 10:50
Sitat fra: Sole på mandag 18. juni 2018, klokken 14:56

Sannsynlig for lav spenning på stikk under belastning. Ok uten belastning, derav grønt lys. Hårføner driter i spenning, virker uansett, men med mindre varme.

Fikk uansett byttet UMC'n uten særlig diskusjon (var visst en veldig tidlig prod.modell), så får vi se når vi skal turnere Lofoten og Vesterålen i ferien...

Vil forresten gi litt ros til Teslas telefonsupport da jeg sto med flatt batteri innpå fjellet lørdagskvelden, fikk umiddelbart svar og ble oppringt for oppdateringer fram til at bergingsbilen (kostnadsfritt for undertegnede) sto klar for opplasting et par timer etter første telefon. Det er betryggende.

Tuxedo

Har fått noen problemer med luftfjæringen på venstre side bak.  Når bilen står over natten, så siger fjæringen helt ned til absolutt minimum (mye lavere enn low).  Den pumper seg fint opp igjen når jeg slår bilen på.  Merker heller ingenting uvanlig under kjøring.

Jeg trodde først det kunne være en bug, men nå har det vært uforandret gjennom noen resett og et par fw-oppdateringer.  Mistenker at det er en mikrolekkasje i fjæringen som gjør at luften langsomt siver ut.  Har vært i kontakt med Tesla, men det er jo ikke akkurat enkelt å få time for tiden.  Satser på at det går fint å bare kjøre, inntil videre.  Ser bare litt teit ut å komme til en særdeles skeiv bil hver morgen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA