Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

atta

Sitat fra: RanMi på fredag 22. november 2013, klokken 13:35
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 13:01
Naar det gjelder dugg tror jeg alle bilene er slik. Konstruksjonsfeil og ikke fabrikasjonsfeil. Min fikk det foer jeg rakk aa komme hjem med bilen.
Har sett flere biler med dette problemet. Dersom dette er konstruksjonsfeil, og ikke fabrikasjonsfeil, vil vi få ordnet dette på garantien da?

Bytta en lykt på BMW, og den dugga ganske mye. Fikk beskjed om at det var helt normalt at lykter dugger en stund når de er nye. Skal aklimatiseres. Riktignok, duggen forsvant etter 4-5 uker og kom aldri tilbake.

Så mulig dette løser seg selv med litt tålmodighet?

Kallagtunet


Tesladigger

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 12:03
Det har forresten oppstått en vibrasjon i bilen som merkes i 50-60. Usikker på hva som skjer i større hastighet, det har jeg ikke fått testet enda men ujevn lyd merkes i lavere hastighet også og før man kjenner vibrasjonen. Har samme frekvens som hjulrotasjonen og jeg tenkte umiddelbart at her var det samlet seg snø eller is inne i felgen. Det var ikke tilfelle. Har nå sjekket at hjulboltene var tiltrukket og vasket felgene innvendig, så får vi se om noe endrer seg. Men det var ikke mye smuss i de.

Noen som har funnet en løsning på dette fenomenet?
Opplever det samme med vinterdekkene (19" Nokian hakka 7), sjekket balansering av dekk, at hjulbolter er skikkelig tiltrukket og justert lufttrykk mellom 43 til 48 PSI uten at dette har hjulpet. ???
Begynner å lure på om det er noe med fjæringssystemet som ikke er ok, (har luftfjæring). Fenomenet oppstod etter at jeg fikk vinterdekkene på bilen så jeg har i det lengste mistenkt dekkene, men når jeg nå har testet det meste så begynner jeg lure på om det har skjedd noe med luftfjæringssystemet?
Noen andre som har eller erfarer tilsvarende?


Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Mhal

Hvis det er vibrasjon i et begrenset hastighetsområde som kjennes i bilen generelt men ikke i rattet. Er det sansynlig feil balansering av bakhjul.

Muffinman

Min vibrasjon kom vekk ved å øke lufttrykket i dekkene en del. Det viste seg at måleren til den lokale bensinstasjonen viste for lite, og at jeg hadde kjørt med 44-45 psi når jeg trodde at jeg hadde 50 psi. Økte til 50 reelle, og vibrasjonen forsvant. Skjønner ikke det fnugg av dette, det skal da slettes ikke oppstå vibrasjoner på grunn av slik. Det var såpass kraftig at om man skulle finne på å synge en trall mens man kjørte var vibratoen ivaretatt, for å si det slik...

I dag har jeg også vibrasjoner, men det skyldes nok en felg som er full av snø og is ;)

Muffinman

Ved overtagelse merket jeg at alcantaren over framdørene ikke var skikkelig bak dørpakningene slik at man kunne se kanten av taktrekket flere steder. Ved å trekke en finger bak pakningen la den seg fint på plass og dekket det den skulle, men etter en tid var problemet tilbake. Pakningene endrer seg altså med bruk, og kanten av alcantaraen åpenbarer seg igjen og igjen. Bildene viser problemet til en viss grad, men i dette tilfellet ser det verre ut i virkeligheten. Flere som opplever dette?

rakriste

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. desember 2013, klokken 12:35
Ved overtagelse merket jeg at alcantaren over framdørene ikke var skikkelig bak dørpakningene slik at man kunne se kanten av taktrekket flere steder. Ved å trekke en finger bak pakningen la den seg fint på plass og dekket det den skulle, men etter en tid var problemet tilbake. Pakningene endrer seg altså med bruk, og kanten av alcantaraen åpenbarer seg igjen og igjen. Bildene viser problemet til en viss grad, men i dette tilfellet ser det verre ut i virkeligheten. Flere som opplever dette?

samme med min ved venstre bakdør.
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

Tesladigger

Sitat fra: Mhal på søndag 08. desember 2013, klokken 10:01
Hvis det er vibrasjon i et begrenset hastighetsområde som kjennes i bilen generelt men ikke i rattet. Er det sansynlig feil balansering av bakhjul.

Helt enig og det var det første jeg fikk sjekket, men det viste seg at bakhjul ikke var ubalanserte.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Tesladigger

Sitat fra: Muffinman på søndag 08. desember 2013, klokken 12:31
Min vibrasjon kom vekk ved å øke lufttrykket i dekkene en del. Det viste seg at måleren til den lokale bensinstasjonen viste for lite, og at jeg hadde kjørt med 44-45 psi når jeg trodde at jeg hadde 50 psi. Økte til 50 reelle, og vibrasjonen forsvant. Skjønner ikke det fnugg av dette, det skal da slettes ikke oppstå vibrasjoner på grunn av slik. Det var såpass kraftig at om man skulle finne på å synge en trall mens man kjørte var vibratoen ivaretatt, for å si det slik...

I dag har jeg også vibrasjoner, men det skyldes nok en felg som er full av snø og is ;)

Økte trykket til 50 PSI i dag jeg også, og det hjalp :o
Vel, det er fortsatt litt vibrasjon enda, men betydelig mindre.
Rart at en bil skal være så følsom for dekktrykket da jeg aldri har opplevd dette tidligere på andre biler jeg har hatt.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Hetlsh

Vibrasjoner i bakre hjul kan skyldes en ventil som regulerer lufttrykket i luftfjæringen. Lastreguleringsventil. Jeg har hatt dette problemet på en Mercedes med luftfjæring, og fikk skiftet den på garantien selv om bilen var 6 år gammel.

Tesladigger

Sitat fra: Hetlsh på mandag 09. desember 2013, klokken 07:31
Vibrasjoner i bakre hjul kan skyldes en ventil som regulerer lufttrykket i luftfjæringen. Lastreguleringsventil. Jeg har hatt dette problemet på en Mercedes med luftfjæring, og fikk skiftet den på garantien selv om bilen var 6 år gammel.

Takker for innspill, skal ta en prat med Tesla om de kan ta en sjekk av dette når jeg får tatt meg en tur innom.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Maartensommer

De siste dagene har det begynt å spøke litt inni bilen.  Når DAB mister dekningen skrur lyset i dørene seg av 5-10 sekunder før de slår seg på igjen. De slår seg på uavhengig av dekningen på DAB.

Videre så henger regenindikatoren- oransje/grønne rundt speedometeret (wattometeret?) ikke helt med. Den har en tendens til å ikke reagere. Dette skjer med både kald og varm bil. 

Ingen big deal, men litt irriterende.

Libbis

Sitat fra: Libbis på fredag 29. november 2013, klokken 01:28
Bilen drar til venstre ved pådrag og tilbake til høyre ved regen.

Link til feilen:
http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/upon-hard-acceleration-car-pulls-right
Feilen ble rettet med at venstre demper bak ble etterstrammet...
Forøvrig super service av Tesla, på andre forsøk...
Tesla-smilet er tilbake <|8-D
Tesla Model S
Brun standard m/alt utstyr.
Kambo

Øyvind.h

Hei,

Dette punktet kan nå fjernes. Jeg har endelig skjønt hva som triggerr lampen. Det er selvfølgelig litt vekt i det ene baksetet (barnesete) som blir akkurat tung nok til å slå ut vektsensor i setet på dumper. Pga litt treghet før lampen tennes (og at varselet på den store skjermen kommer tregere enn varselet ved speedometeret og dermed aldri kommer pga dumper) har jeg ikke sett hvilket sete det dreier seg om.

Dette punktet kan altså fjernes:
[Airbag-varsellampe som har blinket ved et par anledninger (Link)

Og det var den feilen jeg tidligere påpekte som alvorlig, men som jeg holdt tilbake en stund fordi jeg egentlig tenkte det var noe ufarlig sw-tull.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

christian1986

Har nå ved to anledninger fått advarsel om at bilen muligens ikke vil starte igjen neste gang. Det toppet seg i dag da den nektet å kjøre framover i tillegg. Måtte ut av bilen, låse den for så å prøve på nytt. Da virket den, eneste problemet da var at den blåste kald luft en periode..

Noen som har opplevd lingnende?

Fikk opp beskjed om å kontakte tesla, så nå siste gang gjorde jeg det. Spennende å høre hva de sier...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA