Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Sitat fra: Klykken på fredag 20. desember 2019, klokken 08:24
Riktignok ikke "nybil" jeg har, men hos meg er det skikkelig rakling som høres ut som kommer fra foran et sted i bilen, når det kjøres over vaskebrett og ujevnheter. Er verst nå på vintærn... Fikk beskjeden "works as designed" da jeg klagde på det sist, men skal på garantiutløpstest hos et verksted i starten av nyåret og be de bl.a. sjekke om det er noe galt med understellet på bilen, så får jeg forhåpentligvis noe håndfast å kreve fra Tesla. :)

Ellers, hvis du får gjort opptak av lydene så legger du de ved servicebestillingen.

Da jeg hadde raklelyder på min 2013 model, fikk jeg med en mekaniker fra Tesla på en kort kjøretur i området. Etter ca 200 meter sa han at han skjønte hva som var feil og at vi kunne snu. Alt ble byttet på garanti.

Hvordan legger du ved en lydfil på servicebestillingen i appen?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

emmern

Jeg vil gjerne høre lyden her. Nyere S fra 2017 og utover har et problem med ulyd i demperne foran. Noen får det, andre får det ikke.

Man legger ved lydfil med å svare på mailen som kommer.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Muffinman

#4037
Første parkbremsekaliper på 2013-modellen er død. Tenkte å skaffe en brukt og swappe raskt over. Hvor ny kaliper kan jeg kjøpe, og fortsatt gå ut fra at den passer? Vet ikke om det er forskjellige utgaver.

EDIT: Ser ut som verkstedhåndboka som ble hentet fra Tesla sin serviceportal våren 2017 ikke gjør forskjell på utgaver, men det kan jo like fullt være ulike delenumre selv om selve prosedyren er lik.

Noen som vet?

Veggen

Jeg byttet nylig til en 2017 rev D parkbremskaliper på min 2013 modell.
Tror alle er kompatible så langt, så lenge man holder seg unna den kombiversjonen med både brems og park i ett.

Muffinman

2017, da er man sikkert forbi batchene som havarerte alt for tidlig. Da tar jeg sjansen på en slik :)

Takk for svar!

Muffinman

Det ble en kaliper fra 2013 som ble tatt fra en bil som nesten ikke var kjørt. Ingen såpass nye at det var forbi svakhetene tilgjengelig dessverre. Shinet klips og pinner på den og de ble som nye. Overraskende bra stand i forhold til de som stod på den gamle kaliperen. Hadde nye liggende, men byttet ikke. Klossene var byttet etter to-tre år av Tesla (de originale fra 2013 hadde en svakhet; beleggene løsnet), og ble gjenbrukt her. Knapt målbar slitasje. Rengjort med børste, sandpapir og bremserens og de ble omtrent som nye  de også. Måtte faktisk kjøre den nygamle kaliperen helt tilbake for å få ting ned på skiva, så bra med beleggtykkelse her altså.

Tips til å kjøre stempelet på disse inn og ut: Det er fire pinner i kontakten. Setter man 12v på de ytterste går stempelet i en retning. Bytter man polariteten går det andre retningen. Det blir bråstopp når stempelet er helt innkjørt og det er sikkert meningen at en kontroller skal bryte strømmen når det trekker over en viss terskel. Kalipperen stopper ihvertfall ikke selv, og det må du tenke på når du fikler med dette. Tror faktisk det kan bli vel spennende om man bruker f.eks. et 12v batteri uten sikring til dette. Selv brukte jeg en liten 12v lader og koblet fra øyeblikkelig når stempelet var helt inne. I følge verkstedhåndboka finnes det et eget verktøy man kan koble kaliperen til og manøvrere stempelet. Man kan også gjøre det via ECU.

Merkelig nok har kaliperen som ble tatt av begynt å virke igjen. Blir å åpne og se hvordan det står til innvendig. Kan hende irr/dårlig kontakt eller begynnende mekanisk svikt er årsaken, men det finnes uansett deler slik at disse kan overhales.

Totning

S85. 2014. Garanti. Fikk feilmeldingene som på bildene i dag. Kontakte Tesla, og de hente bilen for å kjøre den på K100. Fikk en Focus lånebil. Noen som vet hva disse feilmeldingene innebærer? Og kan jeg levere låne bilen på K100 når jeg henter bilen min? På avtalen til Hertz sto det at leiebilen skal leveres i Fredrikstad om 3 dager?
2014 S85. AP1.

Muffinman

Kan være hovedkontaktorhavari, men det pleier ikke gå så fort. 50/50 på komtaktorbytte eller batteribytte.

Alfa Bergen

Sitat fra: Totning på lørdag 04. januar 2020, klokken 18:14
S85. 2014. Garanti. Fikk feilmeldingene som på bildene i dag. Kontakte Tesla, og de hente bilen for å kjøre den på K100. Fikk en Focus lånebil. Noen som vet hva disse feilmeldingene innebærer? Og kan jeg levere låne bilen på K100 når jeg henter bilen min? På avtalen til Hertz sto det at leiebilen skal leveres i Fredrikstad om 3 dager?

Fikk samme melding på min S85, 2013 da hovedbatteriet måtte byttes
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Ellemelle

Sitat fra: Muffinman på lørdag 04. januar 2020, klokken 11:16
Tips til å kjøre stempelet på disse inn og ut
Men hvorfor måtte stempelet kjøres inn og ut? Både det gamle og det nye kalipperet er vel "åpent", og kan taes rett av og på?

Muffinman

Er ikke det ganske opplagt da?  Stempelet stod ikke helt inne  måtte kjøres helt tilbake. Man presser jo hydrauliske stempler tilbake for å få plass til nye klosser også, men det går naturligvis ikke an med en elektrisk kaliper hvor stempelet står på en skrue.

Usikker på hva du mener med at en kaliper er åpen.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tibber73

Ja, meld inn via app.
De bytter hele lykta. Jeg fikk mobile service til å gjøre det, men måtte til SC etterpå da tekniker sleit med å montere støtfanger.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

1000kwh

#4048
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. januar 2020, klokken 15:16
Noen som har sette dette før?
Jepp, skulle få bytta lykter pga fukt og oppdaget dette før timen. De bare bytta hele lykta på sparket  :+1: men glemte å aktivere adaptive lys  :-1:

Forresten så lyser den nye blåere og skarpere enn den gamle. JEG ser det, men ikke noe å lage styr om. Håper den andre slukker før 5 år ;)

Motorwatt

Har fått bekreftet at Mobile Service skifter lykt, men de kaller det "tåkelys". Det må vel være feil?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA