Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte av pollenfilter / kupefilter.

Startet av Mr.Zero, mandag 21. oktober 2013, klokken 08:14

« forrige - neste »

Mr.Zero

Ettersom dette er en grisedyr affære, er det mye å spare på å skifte filteret selv.
Legger ved et bilde som viser et nytt kontra et som har sittet i 17.000km i område rundt Oslo. Noe møkkete, men på langt nær tett.

For å skifte dette, åpner man hanskerommet. De to stopperne på hver sin side som hindrer lokket i å falle helt ned, trykker man så mot hverandre slik at hanskeromlokket kommer nærmere gulvet og dermed veldig enkelt kan tas helt ut. Kikk så rett frem - og et hvitt plastikkdeksel viser seg. Klem inn "låsehempene" på hver sin side og ta løs dekselet. Da ser en filteret liggende inne i et lite rom. Skift filteret som måler 17x17 cm.
En dreven filterskifter (gjort jobben 1-3 ganger), gjør denne operasjonen på rundt 15 sekunder. ;D

Ha en fin filtrert dag! 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elektrolux

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 21. oktober 2013, klokken 08:14
Ettersom dette er en grisedyr affære, er det mye å spare på å skifte filteret selv.
Legger ved et bilde som viser et nytt kontra et som har sittet i 17.000km i område rundt Oslo. Noe møkkete, men på langt nær tett.

For å skifte dette, åpner man hanskerommet. De to stopperne på hver sin side som hindrer lokket i å falle helt ned, trykker man så mot hverandre slik at hanskeromlokket kommer nærmere gulvet og dermed veldig enkelt kan tas helt ut. Kikk så rett frem - og et hvitt plastikkdeksel viser seg. Klem inn "låsehempene" på hver sin side og ta løs dekselet. Da ser en filteret liggende inne i et lite rom. Skift filteret som måler 17x17 cm.
En dreven filterskifter (gjort jobben 1-3 ganger), gjør denne operasjonen på rundt 15 sekunder. ;D

Ha en fin filtrert dag! 8)

Veldig bra tips.

Her er det helt klart penger å spare, og klarer en å smøre opp bremsene annenhvert år i tillegg slipper en å kjøre innom verkstedet i det hele tatt. ;)

Til sammenligning utsatte jeg bremseservice på Mercen i 6 år før den klagte på dette. Husk dette er en bil som bruker bremsene enda mindre enn en Elbil da bilen stort sett står i ro. Likevel tok det 6 år før bremsene størknet og måtte smøres.

På elbilene mine tar jeg en visuell sjekk og tar ut klossene for puss og smøring om, det ser tørt ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sølve

Takk for supert tips!  To små ting
1) Hvor pleier du å kjøpe pollenfilter?  Har dette noen typebetegnelse?
2) Mulig jeg er litt treg, men det hadde vært helt supert om du kunne utdype tilkomsten til pollenfilteret noe mer.  Om du hadde et bilde eller to til av hvordan du kom til så hadde det vært strålende.
Bergen

Mr.Zero

Sitat fra: Sølve på mandag 21. oktober 2013, klokken 09:36
Takk for supert tips!  To små ting
1) Hvor pleier du å kjøpe pollenfilter?  Har dette noen typebetegnelse?
2) Mulig jeg er litt treg, men det hadde vært helt supert om du kunne utdype tilkomsten til pollenfilteret noe mer.  Om du hadde et bilde eller to til av hvordan du kom til så hadde det vært strålende.

Da er flere bilder lagt inn! :) Skal legge ut et bilde med nummer på det filteret jeg har kjøpt. Ikke så mange som har det, men flere har kjøpt det på Ebay.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

cs erlend

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:05
Sitat fra: Sølve på mandag 21. oktober 2013, klokken 09:36
Takk for supert tips!  To små ting
1) Hvor pleier du å kjøpe pollenfilter?  Har dette noen typebetegnelse?
2) Mulig jeg er litt treg, men det hadde vært helt supert om du kunne utdype tilkomsten til pollenfilteret noe mer.  Om du hadde et bilde eller to til av hvordan du kom til så hadde det vært strålende.


Da er flere bilder lagt inn! :) Skal legge ut et bilde med nummer på det filteret jeg har kjøpt. Ikke så mange som har det, men flere har kjøpt det på Ebay.


Eller enda enklere - bestill/kjøp det hos Hellanor. Artikkelnr MAN CUK 18 002, pris kr 223 pluss mva.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Mr.Zero

Slik ser esken ut. Hellanor hadde ikke dette på lager, men måtte skaffe det fra annet hold... Kostet meg "netto" kr. 340,- ink mva. Dette er innpris til verksted.
Da jeg fikk et "originalfilter" av en mitsubishimann i helgen, selger jeg mitt Framfilter til nettopris. Kan leveres mellom Ski og Oslo.. ;D Forresten halv pris av hva det koster hos forhandler.. Altså et kupp!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Sølve

 :) Takk for gode tips og bilder.  Fant litt mer (flere bilder og linker) om skifte av kupefilter på denne nettsiden http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?p=13420
Bergen

svingen

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 21. oktober 2013, klokken 20:16
Slik ser esken ut. Hellanor hadde ikke dette på lager, men måtte skaffe det fra annet hold... Kostet meg "netto" kr. 340,- ink mva. Dette er innpris til verksted.
Da jeg fikk et "originalfilter" av en mitsubishimann i helgen, selger jeg mitt Framfilter til nettopris. Kan leveres mellom Ski og Oslo.. ;D Forresten halv pris av hva det koster hos forhandler.. Altså et kupp!  :)


er det solgt? trenger et selv snart :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

....nei.... Kan plukkes opp ved Biltilsynet på Østre Aker vei etter avtale.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

Sitat fra: svingen på fredag 11. april 2014, klokken 10:52
så bra tar resten på pm :)

Fikk du svaret mitt på pm.. Sliter med å få sendt det... Prøver igjen litt senere.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

El-Dorado

Perlemorshvit 2014 C-Zero -snart kjørt 3000 km

Mr.Zero

Bra pris! Viskern er for bakruta. Visker foran koster jo 8-900,- hos Peugeot og Citroen. Mitsubishi selger løs pussergummi til en brøkdel.. Komplett viskerblad foran lar seg skaffe andre steder til langt rimeligere sum.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

ang. visker foran. Noen som vet om det finnes oppvarmet visker som passer til disse bilene? Er det en standardstørrelse på bladet?

Mr.Zero

Sitat fra: pwb på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 07:04
ang. visker foran. Noen som vet om det finnes oppvarmet visker som passer til disse bilene? Er det en standardstørrelse på bladet?

Oppvarmet visker er for meg ukjent. Vanligvis er det et varmetrådfelt ved viskernes hvileposisjonsfelt i frontruta som gir varme til viskerbladet.
Hva angår størrelse, så er det skrevet om dette viskerbladet i andre tråder på forumet. Let litt, for alternative viskere kan brukes har jeg lest. Mitt er forresten 2 år og snart 40.000km gammelt. Fungerer fint enda, men jeg behandler ruta jevnlig med Rain-X.  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA