Hva er ladekapasiteten din hjemme?

Startet av Bjerknez, onsdag 16. oktober 2024, klokken 03:17

« forrige - neste »

Svk


Ulvis

Sitat fra: Svk på søndag 20. oktober 2024, klokken 11:37Gir ikke HAN porten også strøm?
Det kjem an på type målar. Typisk er norsk spec på HAN uten strøm.
Men, det er mulig å belaste M-Bus 'signalet' i HAN porten ørlite grann, nok til å powre eit HAN adapter, dersom utvikler har vore gjerrig på strømforbruket i designet ( les om 'bucket converter', osv). Det er mulig å få repeater som kan gi power til fleire adapter på same HAN port.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Svk

#32
Har en boks i HAN kontakten som sende forbruk og temp til appen fra kraftlaget. Regner med denne boksen bruker strøm.om den ikke har internt batteri

TB

#33
Ved å koble til en enhet til HAN porten vil denne gi informasjon om strømforbruk i sanntid.
Tibber Pulse er en av de mest kjente, men det finnes mange utgaver, noen tilpasset spesielle funksjoner, andre mer generelle bruksområder. 

HAN porten gir noe strøm ut, men ikke mye. De tidligere utgavene hadde krav til ekstern strøm, gjerne via USB port.

Kampstup måler gir i følge informasjon jeg fant maksimum 144 mW.
Det finnes HAN enheter som klarer seg med strøm som er tilgjengelig.
Tibber har laget Pulse KM som fungerer på Kamstrup.
amsleser.no har laget Pow-K til Kamstrup.

Kaifa / Nuri og Aidon måler gir noe mer strøm ut på HAN port.

Tråden omhandlet Zaptec Sense som ikke støttes på Kampstup, der må ekstern strøm kobles til.
https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/10902130395409-Installere-Zaptec-Sense-ved-bruk-av-HAN-port#h_01HYFMH97C7T91CKSF2FJ6YEKM
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Suverin

Sitat fra: Bjerknez på onsdag 16. oktober 2024, klokken 03:17Hei folkens!

Jeg ble litt nyskjerrig på hva som er "vanlig" rundt om i de private hjem når det kommer til hva slags ladekapasitet folk har rundt om.

Jeg er ganske fersk når det kommer til lading av elbil men har lest såpass at mange overtenker dette med lading. Som oftest har jeg for meg at de fleste har invistert i raskere hjemmelading enn dem strengt tatt trenger. 

To biler, kjører ca 40000km totalt i året. Har en Easee-lader på deling. 16 amper-sikring, så begrenset fart, i tillegg strupes den noe deler av vinteren for å holde effektleddet på rett side. Det har vi faktisk (stort sett) klart oss greitt med. Har mulighet til å spe på med litt jobblading de få gangene det er opptatt hjemme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA