Hva er ladekapasiteten din hjemme?

Startet av Bjerknez, ons 16. okt 2024, kl. 03:17

« forrige - neste »

TB

Ved lading på fellesanlegg med lastbalansering styrer en ikke ladeeffekt selv. En kan naturligvis sette ned effekten, eller lade på natten med lavere strømpris.

Det varierer om det er noe spare da maksimal effekt ladeanlegg er satt til gjerne blir det avgjørende for fastledd.

Fordelen med å lade raskt i fellesanlegg er en blir raskt ferdig, og kan frigjøre kapasitet til andre.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Bjerknez

Sitat fra: TB på ons 16. okt 2024, kl. 18:04Ved lading på fellesanlegg med lastbalansering styrer en ikke ladeeffekt selv. En kan naturligvis sette ned effekten, eller lade på natten med lavere strømpris.

Det varierer om det er noe spare da maksimal effekt ladeanlegg er satt til gjerne blir det avgjørende for fastledd.

Fordelen med å lade raskt i fellesanlegg er en blir raskt ferdig, og kan frigjøre kapasitet til andre.
fatter ikke hvorfor slike fellesannlegg tilbyr 11kw. Lading. Man skal kjøre sinnsykt mye bil for at det kan forsvares. Så sant man ikke kjører 50 mil om dagen og sover under 6 timer i døgnet.

Øyvind.h

For å utnytte anlegget best mulig. Det kan leverest mest mulig til flest mulig og en vil aldri gå over maksimal anleggseffekt.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Har Zaptec Pro hjemme som står i ett sameie, der er det vel nå ca 10 -12 ladere, dette vil utvides neste år med nye 15-20 ladere. Her får jeg pr i dag det som bilen kan ta i mot og det er 7,4kw

På hytta har jeg Easee lader på 400V anlegg med 20A sikring. Har Tibber og aktivert effektbalaserivg med maks 5kw for og holde meg under trinn 3.
Her får jeg også kun 7,4kw ettersom det er maks på bilen. Her er lader innstilt på og gi så jeg får maks som bilen kan ta, da jeg i de tilfeller Grid Rewards slår inn så kan jeg få inn mest mulig. (natt til onsdag rulla det inn 14kwh hvor jeg i tillegg ble tilgodesett med kr 24)

Er helt enig med deg TS at de fleste lader nok med høyere effekt enn de trenger.

"Lad når du kan, ikke når du må" er veldig greit og leve etter  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

torerik

To elbiler som går ca. 25.000 km per år. Har 400V nett med 20A. Begrenser effekten på ladeboksen til 5 kW, gidder ikke betale for mer - og trenger det heller ikke.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

THE

Har 11 kW hjemme og ca 4 kW på hytta. Hjemme betalte jeg 25000,- ekstra for å få 11 kW lader da jeg kjøpte Renault Zoe inkludert lader i 2015. Bilen gikk ca 20 mil på en god sommerdag, og 11-15 mil på vinteren. Jeg kjørte 10 mil totalt til og fra jobb uten mulighet til lading på jobb, eller langs veien. Var den gang avhengig av 11 kW lading for å få strøm nok på batteriet til kjøring på ettermiddagen. Kjørte da ca 25000 km i året med Zoe og ca 15000 i året med dieselbil i tillegg på langturer, med tilhenger ++.

Byttet ut Zoe og diesel med TMX100D i 2017, og fikk da ca 40000 km i året elektrisk kjøring. Den gangen benyttet jeg meg av og til av 11 kW lading, stort sett for å toppe opp batteriet før langtur eller for å lade raskt opp igjen når jeg kom hjem med nesten tomt batteri. Stort sett holdt det med å lade ved 6-7 kW noen timer hver natt. Etter innføring av effektavgift lader jeg stort sett bare med 3,5-4 kW, men nå etter covid har jeg også redusert årlig kjørelengde til ca 30000 km primært pga. økt bruk av hjemmekontor.

Det er veldig praktisk i en del situasjoner å kunne lade med 11 eller 22 kW hjemme, men pga. nettleiemodellen er det ikke aktuelt for min del lenger å lade på full effekt. Da lader jeg heller på lavere effekt hele døgnet ved behov i stedet for å lade med høy effekt noen timer midt på natta slik jeg gjorde tidligere.

Kjører man 10-15000 km i året med en bil med lavere forbruk enn min så er det stort sett nok med 2-3 kW lading på natta uansett. Større batteri med lengre rekkevidde gir mye mer fleksibilitet enn kortrekkevideelbilene fra 2010-2015 hadde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

edyrli

Jeg har 3x32A 400V. Dvs 22kW. Jeg trenger aldri 22kW, men den ene bilen kan lade på 16A trefas og den andre på 32A enfas. For å få utnyttet dette trenger jeg "full pakke".

Nå skal det ellers sies at jeg nok kunne klart med greit med 1x16A da vi strengt talt ikke kjører så mye.

ToWalkOrDrive

Vi har to elbiler som til sammen kjører over 30.000 km i året. Har Zaptec Go. Jeg så at jeg ofte kom over 10kW effekt-trinnet, sånn at nettleien ble dyr. Har nå (på appen) skrudd ned til 20 Amper, som tilsvarer ca 4600 watt effekt. Så da kan jeg lade ca 46 kWh på en 10-timers natt. Har nå klart å holde med under 10kW effekttrinnet, og da sparer jeg 250,- i måneden. 46 kWh gir vel ca 25-30 mil rekkevidde, så jeg lader ikke mer enn et par ganger i uken per bil, tror jeg. Skal mye til for å gidde å skru ned effekten lenger, siden jeg er ganske lat. Kjekt å ha passe full bil etter en natt med lading, og slippe å lade så ofte.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 17. okt 2024, kl. 11:39Vi har to elbiler som til sammen kjører over 30.000 km i året. Har Zaptec Go. Jeg så at jeg ofte kom over 10kW effekt-trinnet, sånn at nettleien ble dyr. Har nå (på appen) skrudd ned til 20 Amper, som tilsvarer ca 4600 watt effekt. Så da kan jeg lade ca 46 kWh på en 10-timers natt. Har nå klart å holde med under 10kW effekttrinnet, og da sparer jeg 250,- i måneden. 46 kWh gir vel ca 25-30 mil rekkevidde, så jeg lader ikke mer enn et par ganger i uken per bil, tror jeg. Skal mye til for å gidde å skru ned effekten lenger, siden jeg er ganske lat. Kjekt å ha passe full bil etter en natt med lading, og slippe å lade så ofte.

Det er et veldig godt poeng. Har man nok kapasitet så kan man være litt lat. Har man mindre må man muligens tenke litt. Jeg har måttet tenke litt noen ganger med mine 16A enfas. F.eks. har det hendt at jeg har begynt å lade til helgas langtur allerede på torsdag, eller at jeg har beregnet at neste dag trenger jeg bare 40 % når jeg kjører hjemmefra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Gazer75

Sitat fra: Bjerknez på ons 16. okt 2024, kl. 08:40
Sitat fra: syklisten på ons 16. okt 2024, kl. 08:29Vi har en Easee satt opp på 32A kurs, stilt ned til 30A i boksen. Det resulterer i ca. 6kWh inn på vår Soul.
Det betyr vel faktisk nesten 7kw.? :)
Er 10-15% tap i ladaren i bilen. Ved 230V 32A så skal ein i teorien få 7,36kW men etter tap så blir neppe meir enn rundt 6-6.2kW som faktisk går inn på batteriet. Skal vere heldig om du faktisk får 6.5kW eller meir.
2020 e-Golf (2023-)

edyrli

Ser effekt trinnet har blitt nevt. Vil bare tipse om Tibber sin lastballansering. Jeg har Easee 22kW lader og tibber Pulse. I tibber appen har jeg satt maks timesforbruk til 10kWh. Og dette fungerer perfekt. Den har faktsk aldri gått over effekttrinnet på 10kW. Selv en Zoe med 22kW lader tok den fint ned og la under timesgrensen. En annen ting som fungerer perfekt er beskyttelse mot overlast av hovedsikring. Jeg har 3x40A hovedsikring og 3x40A ut til lader. Hovedsikring har aldri slått ut med dette oppsettet. Tibber kan tilogmed stoppe ladingen om timesforbruket er for høyt eller lasten på hovesikring er for høy.

Svk

Har 1 fas. Kjører 20A som fast. Men øker av og til 32A på sommeren om jeg har nesten tommt batt. Har bare 50A inntakssikring.så må passe litt på.Vinteren så har jeg enda mindre å gå på.så da blr det kanskje max 25A

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på fre 18. okt 2024, kl. 10:03Ser effekt trinnet har blitt nevt. Vil bare tipse om Tibber sin lastballansering. Jeg har Easee 22kW lader og tibber Pulse. I tibber appen har jeg satt maks timesforbruk til 10kWh. Og dette fungerer perfekt. Den har faktsk aldri gått over effekttrinnet på 10kW. Selv en Zoe med 22kW lader tok den fint ned og la under timesgrensen. En annen ting som fungerer perfekt er beskyttelse mot overlast av hovedsikring. Jeg har 3x40A hovedsikring og 3x40A ut til lader. Hovedsikring har aldri slått ut med dette oppsettet. Tibber kan tilogmed stoppe ladingen om timesforbruket er for høyt eller lasten på hovesikring er for høy.

Ja, jeg har Zaptec Go. Med den, samt en Sense-boks, så kan jeg og begrense ladingen om den ser at effekten er overskredet ønsket trinn. Dessverre krever Sense-boksen strøm, og den skal stå i sikringsskapet, så foreløpig er det helt ok med bare å justere ned effekten.

Svk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 19. okt 2024, kl. 01:31
Sitat fra: edyrli på fre 18. okt 2024, kl. 10:03Ser effekt trinnet har blitt nevt. Vil bare tipse om Tibber sin lastballansering. Jeg har Easee 22kW lader og tibber Pulse. I tibber appen har jeg satt maks timesforbruk til 10kWh. Og dette fungerer perfekt. Den har faktsk aldri gått over effekttrinnet på 10kW. Selv en Zoe med 22kW lader tok den fint ned og la under timesgrensen. En annen ting som fungerer perfekt er beskyttelse mot overlast av hovedsikring. Jeg har 3x40A hovedsikring og 3x40A ut til lader. Hovedsikring har aldri slått ut med dette oppsettet. Tibber kan tilogmed stoppe ladingen om timesforbruket er for høyt eller lasten på hovesikring er for høy.

Ja, jeg har Zaptec Go. Med den, samt en Sense-boks, så kan jeg og begrense ladingen om den ser at effekten er overskredet ønsket trinn. Dessverre krever Sense-boksen strøm, og den skal stå i sikringsskapet, så foreløpig er det helt ok med bare å justere ned effekten.
Har tenkt tanken.men fant ut at 20A fast duger.bruker også HAN porten til noe annet for øyeblikket
Ser en kan hente strøm fra strømmåleren til å drive sense

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på lør 19. okt 2024, kl. 07:51
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 19. okt 2024, kl. 01:31

Har tenkt tanken.men fant ut at 20A fast duger.bruker også HAN porten til noe annet for øyeblikket
Ser en kan hente strøm fra strømmåleren til å drive sense

Ja, fra "noen" strømmålere. Det ironiske er at etter jeg søkte om tilgang til HAN porten kom nettselskapet folk og skiftet ut strømmåleren gratis, til en med HAN-port. Men den ser ikke ut til å ha strømkontakt for Sense-boksen. Så da har jeg enn så lenge puttet Sense-boksen i en skuff, og nøyer meg med å justere lading ned til 20A på Zaptec Go laderen. Men Senseboksen ga meg i hvert fall 35% rabatt/Enova støtte på både laderen og Sense boksen, så den mer enn betalte for seg selv.

Får sjekke ut andre løsninger til å få strøm til Sense-boksen når jeg gidder. Kanskje en batteribank funker, men virker litt skummelt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA