Boikott av Kina elbiler take 2

Startet av turfsurf, onsdag 07. mai 2025, klokken 15:02

« forrige - neste »

automat

Etterretningsloven gjelder alle. Vi kan ikke vite hvilke selskaper som blir pålagt etterretningssamarbeid, og hvilke som får operere fritt.

Det vi vet er at kineserne bruker handel som strategi for å skaffe seg makt og innflytelse. Vi bør derfor være bevisste på hva og hvor mye vi handler med Kina.

Kina jobber hardt med å komme inn på det europeiske bilmarkedet. Det ønsker ikke jeg å hjelpe dem med. De er dominerende nok allerede. Biler er blant de mest kostbare produktene vi kjøper, og er lette å identifisere som kinesisk. I motsetning til mye annet vi kjøper.

Biler er også en perfekt etterretningssensor. Når føreren kobler til telefonen sin, så deler man masse info med bilen. Som de kinesiske bilprodusentene kan pålegges å dele med etterretningstjenesten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. juni 2025, klokken 23:50Synes det er rart at en stor prosentandel av det vi i Norge handler kommer fra Kina helt eller delvis, men biler skal vi ikke kjøpe.
For min del handler det ikke kun om bil, men visse ting er lettere å unngå enn andre. Klær f.eks er lett å la være å kjøpe. Komponenter i elektronikk ikke like lett.

Ellers så er argumentene til automat gode. Ønsker ikke at bilmarkedet ender opp som solceller og vindmøller.

Og når det gjeøder sikkerhetsaspektet bør man unngå kommunikasjonsutstyr også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 14. juni 2025, klokken 00:38Etterretningsloven gjelder alle. Vi kan ikke vite hvilke selskaper som blir pålagt etterretningssamarbeid, og hvilke som får operere fritt.

Det vi vet er at kineserne bruker handel som strategi for å skaffe seg makt og innflytelse. Vi bør derfor være bevisste på hva og hvor mye vi handler med Kina.

Kina jobber hardt med å komme inn på det europeiske bilmarkedet. Det ønsker ikke jeg å hjelpe dem med. De er dominerende nok allerede. Biler er blant de mest kostbare produktene vi kjøper, og er lette å identifisere som kinesisk. I motsetning til mye annet vi kjøper.

Biler er også en perfekt etterretningssensor. Når føreren kobler til telefonen sin, så deler man masse info med bilen. Som de kinesiske bilprodusentene kan pålegges å dele med etterretningstjenesten.


Flere kina biler har blitt saumfart mhp.data bilen sender og mottar uten noen spennende funn. Så lenge man ikke har noe konkret å vise frem så bør man kanskje ikke dytte frem slike påstander?

turfsurf

Så lenge man ikke har tilgang til kildekoden til programvaren i bilen har man ingen kontroll over hva den kan gjøre eller ikke. Det kan fort være en trojan som kan aktiveres ved behov.

 Så lenge bilen kan sende fra seg trafikk ut på nettet er det en risiko. Så da handler det kun om at man stoler på produsenten og de lover og regler den er underlagt.

Det kinesiske styret har jeg ingen tro på vil den vestlige verden vel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 14. juni 2025, klokken 07:39
Sitat fra: automat på lørdag 14. juni 2025, klokken 00:38Etterretningsloven gjelder alle. Vi kan ikke vite hvilke selskaper som blir pålagt etterretningssamarbeid, og hvilke som får operere fritt.

Det vi vet er at kineserne bruker handel som strategi for å skaffe seg makt og innflytelse. Vi bør derfor være bevisste på hva og hvor mye vi handler med Kina.

Kina jobber hardt med å komme inn på det europeiske bilmarkedet. Det ønsker ikke jeg å hjelpe dem med. De er dominerende nok allerede. Biler er blant de mest kostbare produktene vi kjøper, og er lette å identifisere som kinesisk. I motsetning til mye annet vi kjøper.

Biler er også en perfekt etterretningssensor. Når føreren kobler til telefonen sin, så deler man masse info med bilen. Som de kinesiske bilprodusentene kan pålegges å dele med etterretningstjenesten.


Flere kina biler har blitt saumfart mhp.data bilen sender og mottar uten noen spennende funn. Så lenge man ikke har noe konkret å vise frem så bør man kanskje ikke dytte frem slike påstander?

Bilene sender ut mye data, til en rekke land. Her er det et stort potensiale for illegitim trafikk. Som det vil være svært krevende å avsløre.

Det er for sent å stenge stalldøra når hesten har rømt.

https://www.nrk.no/innlandet/ekspert-advarer-mot-kinesiske-elbiler-_-forsvaret-har-ingen-begrensninger-1.17138704
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jalla

Tja, skal ikke gå god for alt som han sier, men mye av det er åpenbart tilfelle for vi har sett det før.

China's Rotten Electric Cars are a SCAM - Fields of TRASH no one wants


https://www.youtube.com/watch?v=Wvyb9Mp69ew

Svk

Noen i norge som produserer tøffe  T-Shirt?


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA