Kort ledning - hva gjør jeg?

Startet av RoadRunner, torsdag 26. mai 2011, klokken 08:45

« forrige - neste »

RoadRunner

Da er jeg den lykkelig eier av en Think  ;D. Og møtte min første "tekniske" utfordring på dag 1....

Min arbeidsgiver har pålagt meg (og alle andre ansatte) å rygge inn på parkeringsplassen. Og da er 240V-søylen for langt unna til at jeg når fram til stikk-kontakten.

1) Jeg ønsker ikke å ha en ekstra skjøteledning for disse 5 ekstra meter. Er det mulig å skru opp/lukke "boksen" på lade-kabelen på en fornuftig måte uten å ødelegge pakninger etc. Da kan jeg jo sette på 7-8 meters med 2.5 mm2 og nå fram, og enda ha mulighet til å legge boksen oppå fordekket.

2) Tåler "boksen" vann? De to elbil-plassene vi har er selvfølgelig plassert slik at det blir en stor dam på halve plassen og under tilkoblings-søylen. Har noen laget en lur konstruksjon som bedrer "boksen"s motstand mot regn, snø og evt. vann?

Idag har jeg selvfølgelig parkert med snuten inn mot søylen, og da er det akkurat nok kabel mellom bilen og søylen til at "boksen" kan henge vedsiden av søylen - slik som instruksjonsboken forteller  :).
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

#1
Tåpelig regel, som for enkelte biler medfører økt risiko for problemer når en skal ut av parkeringsplassen.

Det var i alle fall medvirkende årsak til at jeg kolliderte med vedlagte bil på vei ut fra en parkeringsplass jeg hadde rygget inn i. Det stod en bil på hver side, og 2 meter med panser måtte ut i veibanen før jeg kunne se om der kom biler langs veien. Etter ca 1m, kom en nesten ny BMW, som fikk seg en solid stripe langs hele siden. Jeg burde selvfølgelig parkert med fronten inn slik at jeg kun trengte å rygge litt ut for å kunne se etter trafikk, men det tenkte jeg ikke på der og da.

For deg betyr det problemer i forbindelse med lading.

Tror jeg ville påpekt problematikken og f.eks heller bedt om en alternativ regel. F.eks kunne regelkåte sjefer på jobben laget påbud om at SUV'er ikke er ønsket på en travel parkeringsplass. De krever for mye plass, og føreren er ofte distrahert av alt for mange gadgets til å kunne håntere bilen på en trygg måte på en så uoversiktelig plass Bilene passer best på en øde fjellvei med snø på, ikke i lokaltrafikken.

Det er ikke alltid sjefene tenker helt gjennom hva de befaler, og oppfører alle seg som nikkedukker kan de ende opp med Gadaffi/Sadam Hussein tendenser.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hma

#2
Hei,

Det kan høres ut som om du jobber et sted hvor det ferdes mange barn. Kan ikke se noe annet rimelig resonement for at en arbeidsleder skal sette i verk et slikt tiltak.
Om vedkommende har lovhjemmel (eller mandat) er annet spørsmål.

Tar vi utgangspunkt i at din arbeidsleder vil forebygge ulykker i forbindelse med rygging ut fra parkeringsplass, er Th!nk den tryggeste bilen.  Den tilbyr bedre sikt bakover enn forover, så for din del burde regelen være motsatt; at du pålegges å kjøre med fronten inn ;)

Jeg har god tro på at din arbeidsleder kan tales til fornuft. Om ikke synes jeg det er direkte galt at du skal lide pga annemanns manglende evner til tenke konstruktivt.

Jeg hadde garantert ikke funnet meg i slikt vås.

Lykke til!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Yeyeye

Hei tidligere medpasasjer;)

Ladeboksen til think er også limt i tillegg til skruingen, og ledningen loddet.
Ikke noe problem å fikse dog, men garanti bortfaller vel straks.
Limet er av type veldig klebrig tettemasse ala tyggis, så om du åpner sagte men sikkert så går det fint.

Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

el nino

Hvorfor ikke skjøteledning? Du kan ha skjøten inni en vantett boks som ofte brukes på bryggene til båter. Jeg skal selv lage meg en anordning (skjøteledn.) som gjør det mulig å legge boksen under panseret, som vil gjøre det vanskelig å stjele den, som vi har hørt noen eksmpler på >:(

cra

Høres ut som en ikke uvanlig HMS-regel. Selv rygger jeg alltid inn på plassen, siden jeg aldri vet hvordan forholdene blir når jeg skal dra igjen. Det var vel også det vi lærte når vi tok førerkort; alltid rygg inn på den minst trafikerte delen av veien. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Eller var det: Rygg på den delen der du har best oversikt ? Vanligvis er det jo god plass ut i kjørebanen, mens det er trangt og skummelt inn der man skal parkere.

Hadde du kjøpt -Miev hadde du sluppet dette problemet ;-)

Tilbake til trådstart: Regelen er sikkert godt ment, men det er alltid mulig å gjøre unntak, dersom fornuften tilsier dette. Lading av Think gir god grunn til å ha snuten inn. Med panoramavindu bakover har du også god oversikt bakover.

Kladden skal være så nær kontakten på veggen som mulig. Skjøteledning er derfor kun ment som nødløsning.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA