Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyeste innlegg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Ionity bør få enda flere stolper på de stasjonene de har, og få ned feilraten. Ionity Dal har fått 12 stolper nå (doblet kapasitet), men de kunne sikkert doblet igjen, for det er stadig fullt eller nesten fult der. Legg til at ihvertfall 3 av laderne virker å være særdeles ustabil, om de ikke har fått skikk på
Jeg ser at det nå er et visst tilsig av lokal som heller vil lade på Ionity enn hjemme, og at det neppe er en permanent situasjon. Men da vil jeg tro de gjør bedre i å få endret egen pris. Jeg ville definitivt ladet på Ionity foran andre, selv med 2,50 kr per kWh mot dagens 1,65.

Og om jeg måtte betale 200,- per måned i tillegg, istedet for 135, så kan det hende jeg hadde regnet litt bedre over for å se hvor mitt "sweetspot" ligger (betalingsviljen). Spesielt nå som Ionity Dal ikke lengre er på min "faste" rute, da Mamma har fått sykehjemsplass et helt annet sted.

Nå ønsker jeg meg Ionity nært Asker, da den ved Vik i Røyse (retning Hønefoss) er litt detour... :)

Forstår godt at folk som bor sentralt lader rundt om istedenfor å montere ladebox. Er jo grisedyrt.de sier de er billigere å kjøre elbil enn fosil. Men må jo ta litt tid å kjøre inn en ladestasjon til over 10.000?
22
ID.4 / Sv: Ladehastighet 2023 modell
« Nyeste innlegg av Trond.m I dag kl. 06:54 »
Nøkkelen til høy hastighet er vel batteritemperatur. Det er vel der VW har en utfordring. Ved kjøring med lav hastighet om vinteren med en varmepumpe som tar varme fra drivverk og batteri, så oppnår man ikke høy nok temperatur. Unntaket er kanskje hvis man kjører med høy belastning opp til en fjelltopp med lav SOC rett før ladestopp, men det er jo vanskelig å planlegge. Jeg skulle ønske de gjør som blant annet bmw som i tillegg til automatisk forvarming der destinasjonen er en hurtiglader også har en manuell av/på for batterivarme. Da øker temperaturen på «kjølevannet» til motor og batteri fraskt opp mot 70 grader for å forberede for hurtiglading. Så vil tiden vise hvor bra det er for batteriet, men det er en funksjon som blir lite brukt for de fleste. Samtidig virker det som om id.buzz lader vesentlig raskere enn id.4 / id.5, så kanskje de har gjort noe. Eller så er forklaringen så enkel som at den ikke har varmepumpe, som sammen med høyere belastning på grunn av stor luftmotstand gjør at batteriet vil oppnå høyere driftstemperatur.
NB! Dette er ikke dokumenterte fakta, men min teori om hvorfor mange opplever lav ladehastighet med id.4 og 5.
23
På Circle K har de og Ionity...begynner å bli trangt. Veldig sentralt rett ved E39.
24
ID.4 / Sv: VW’s elbiler og sw problemer.
« Nyeste innlegg av igniztion I dag kl. 00:48 »
Så vidt jeg forstod var det snakk om å få de som hadde 3.0 fra fabrikk opp til samme versjon som de som fikk 2.4 til 3.0 OTA. Ikke snakk om økning i major eller minor versjon https://semver.org/
25
Og der rauk pumpe nr 2 før bilen rakk å bikke 1200km (første rauk på 900km). To timer holdt den... bilen fikk ny varmepumpe etter lunsj i dag, og jeg henta bilen kl 16. Kl 18 var veihjelp kontaktet. Utrolig kjipt, og det skulle ikke vært mulig, men jeg må rose Tesla Veihjelp og Tesla Service som gjør en formidabel jobb. De har garantert mye å gjøre om dagen, men likevel gjør de alt de kan for å gjøre opplevelsen så bra som mulig for kunden.
Bilen ble levert for nøyaktig 14 dager siden, og frem til i går formiddag ventet de på deler. Jeg var i byen ifm jobb frem til i dag, og Tesla satt prioritet på bilen for å få den klar før jeg tok helg. Gleden var stor da jeg kunne levere tilbake en sliten 2016 Model S 75, og få tilbake performancen. Gleden ble dessverre kortvarig, men Tesla gjorde dagen straks bedre når de fredag kveld har klarert at jeg kan overta en allerede utlånt Model X 100D - en loaner mine foreldre (som bor på veien mellom servicesenteret og der jeg bor) fikk levert i går pga varmepumpefeil på sin MYP. Min bil blir stående der frem til de klarer å skaffe ny loaner til dem. Litt flaks, noen tilfeldigheter og meget god håndtering fra Tesla sin side gjør at jeg kommer meg hjem uten store forsinkelser og i en brukbar bil.
At pumpa feiler så fort må komme av for dårlig flushing av systemet eller noe. Jeg er veldig spent på hva rep nr 2 vil innebære.
26
Alternativt kunne de redusert månedsprisen med det den økte kWh-prisen utgjorde, så det ble ca likt for kunden per måned.

Tesla slet med det samme da de hadde gratis lading til en stor andel. De løste det med å innføre "høyere" priser for nye kunder og pøse på med ladere. Nå har de 102 stasjoner i Norge med 15,5 stolper per stasjon i snitt, så gratisbilene vises ikke.
27
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« Nyeste innlegg av ToWalkOrDrive I dag kl. 00:31 »
Nå fikk vi (enda) et "godt" eksempel på fordummende svada, dessverre.

Ja, merker at du har blitt mye dummere av mine innlegg  ;D Som eksempelet med pendlerboligene så kan du se at politikerne er mer enn gjennomsnittlig interessert i å mele sin egen skitne kake.

Ja, for her har du helt sikkert god dokumentasjon for enda flere av dine påstander, eller?

Det var vel akkurat det jeg gjorde. Mange politikere har "glemt" at de leide ut leiligheten hjemme for å få ekstrastøtte. Noen har endret på skjemaet de fylte ut da de skjønte de ikke ville få penger, slik at de skulle få penger. De ga uriktige opplysninger med vilje. Mange har fått straffeskatt. .ed dette som bakteppe så synes jeg ikke det er urimelig at akkurat de samme menneskene kan ta valg som er påvirket av muligheten til å tjene 2000 kroner ekstra HVER DAG ved å bli regjeringsmedlem fremfor stortingspolitiker. Det er ikke jeg som skriver fordummende ting - politikerne har blitt straffet for ulovligheter som er verre enn å prøve å tjene mye penger lovlig ved å gå i regjering.

Jeg synes stortingslønnen bør økes med 250.000, og regjeringslønnen senkes med 100.000, og at SV ikke får lov å innkreve andeler av den enkeltes lønn. Da reduseres faren for at politikerne faller for fristelsen å gjøre ulovligheter, inkl pendlerboliger og bestikkelser og salg av hemmelige dokumenter.

Wow, du er naiv.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/5BB9L1/13-stortingspolitikere-fikk-gratis-pendlerbolig-mens-de-leide-ut-egen-bolig-paa-hjemstedet
28
Vel, det er litt vanskelig å svare på. Jeg fikk utlevert en 2023 model y performance i desember, da uten parkeringssensorer. Jeg betalte det samme som om jeg hadde fått med parkeringssensorer og vil da si at jeg har fått utlevert en bil som er mindre funksjonell enn om den hadde hatt sensorer.

Så lenge kamera bak er rent, så fungerer det veldig bra å rygge med bilen, spesielt i samspill med sidekamera, problemet er at om det er et snev av fuktighet på veien så ser du ikke en dritt i ryggekamera etter 10km kjøring.

Så er jo da spørsmålet om tesla kommer til ettermontere noe i bilene til oss som da har fått 2023 modellen, det ligger visst ledningsnett og feste klart for radar, men at tesla kommer til å ettermontere for oss kan jo godt mulig være ønsketenking. Ellers så kan det fort være at vi har blitt dritten midt mellom parkeringssensorer og radar som da kun får tesla vision, ganske surt egentlig.

Utover det så er jo hele familien glade i bilen og den passer oss perfekt. Men å gå bort fra ultralydsensorene var en feil etter min mening, iallefall frem til et alternativ var klar i produksjonen.
29
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
« Nyeste innlegg av MooCow I går kl. 23:09 »
Autopilot er standard på Model Y ja :)

Spørs jo alltids kva ein samenliknar med. Model Y har nokon sinnsjukt dyre fargar, (Dei to dyraste er Quicksilver kr 25000,- eks mva og Cherry Red kr 27000,- eks mva. Kvit er standard og kostar ikkje noko ekstra).

Har jo svært lite valg ein kan gjera på Model Y - fargevalg lakk, fargevalg seter - felgar.
Tillegga ein kan velja er vinterdekk, utvida autopilot, og framtidig sjølvkøyrande eigenskapar.

Ein får jo kvit Model Y LR til kr 502 000,- uten vinterdekk ferdig registrert på vegen.

Skoda er betre på noko, Tesla på andre ting. Omtrent kr 100 000,- i prisforskjell gjorde ihvertfall valget lett for meg (ikkje hatt Tesla før og ikkje noko Teslafan). Ser Ford har sett ned prisen på Mustang, reknar med Skoda og andre merka lyt gjera det og for å få noko volum på salget.

Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr

Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.

Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr

Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.

Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.

Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.


Hei. Når du bygger en 4WD Tesla Y Long Range med rød lakk og vinterhjul så er prisen: 563.053, ikke 660.000,-
kr. 542.165 +Vrakpant 2.400 +Vektavgift 18.487,50 = Kjøpspris på 563.053 Inkludert MVA på ca. kr. 8.433

https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview

Jeg tok en Y "med alt" alle framtidige forberedelser o.l. for å få et utstyrsnivå som er sammenlignbart med en Skodas travel assist og parkerings assistent i Ultra pakken og delvis Max pakke. 20" sommerhjul og 19" piggfri vinterhjul pakke som motsvar til Skodas 21" pakke og 19" vinterhjul.
Skulle nok sakt at jeg prøvde å matche utstyrsnivået på bilene.

Da er prisen 660.678kr inkludert alle avgifter, moms osv på Y. ca 30.000kr mindre enn en topputstyrt 80X Sportline, fjerner jeg Sportline forsvinner 25.000 av de og forskjellen er 5000kr.

Men man kan gå for advanced autopilot uten fremtidige forberedelser på Y og da blir prisen 623.428kr, mens en Max pakke Skoda kommer på 675.000kr, da er forskjellen ca 50.000kr, eller 25.000kr hvis man ikke går for Sportline.

Uten noe utstyr blir prisen som du skriver 563.000kr, bygger jeg en strippet Enyaq 80X kommer den på 594.000kr og forskjellen er 30.000kr, men da har Skodaen travel assist (autopilot) som Y da ikke har.
30
ID.4 / Sv: ID4 GTX 2023 Priser
« Nyeste innlegg av vinterdekk I går kl. 23:08 »
Tror de reverserer siste prisøkning og lar de som har bestilt etter også få reduksjon. Ellers blir det mye bråk.

Selgeren min sa i alle fall at prisen min følger etter dersom prisen settes ned. Men jeg bestilte i desember så da må det antagelig ytterligere nedjustering til enn 5,5% før det har noe å si for meg (?)..
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10