Autopilot er standard på Model Y ja

Spørs jo alltids kva ein samenliknar med. Model Y har nokon sinnsjukt dyre fargar, (Dei to dyraste er Quicksilver kr 25000,- eks mva og Cherry Red kr 27000,- eks mva. Kvit er standard og kostar ikkje noko ekstra).
Har jo svært lite valg ein kan gjera på Model Y - fargevalg lakk, fargevalg seter - felgar.
Tillegga ein kan velja er vinterdekk, utvida autopilot, og framtidig sjølvkøyrande eigenskapar.
Ein får jo kvit Model Y LR til kr 502 000,- uten vinterdekk ferdig registrert på vegen.
Skoda er betre på noko, Tesla på andre ting. Omtrent kr 100 000,- i prisforskjell gjorde ihvertfall valget lett for meg (ikkje hatt Tesla før og ikkje noko Teslafan). Ser Ford har sett ned prisen på Mustang, reknar med Skoda og andre merka lyt gjera det og for å få noko volum på salget.
Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr
Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.
Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr
Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.
Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.
Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.
Hei. Når du bygger en 4WD Tesla Y Long Range med rød lakk og vinterhjul så er prisen: 563.053, ikke 660.000,-
kr. 542.165 +Vrakpant 2.400 +Vektavgift 18.487,50 = Kjøpspris på 563.053 Inkludert MVA på ca. kr. 8.433
https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview
Jeg tok en Y "med alt" alle framtidige forberedelser o.l. for å få et utstyrsnivå som er sammenlignbart med en Skodas travel assist og parkerings assistent i Ultra pakken og delvis Max pakke. 20" sommerhjul og 19" piggfri vinterhjul pakke som motsvar til Skodas 21" pakke og 19" vinterhjul.
Skulle nok sakt at jeg prøvde å matche utstyrsnivået på bilene.
Da er prisen 660.678kr inkludert alle avgifter, moms osv på Y. ca 30.000kr mindre enn en topputstyrt 80X Sportline, fjerner jeg Sportline forsvinner 25.000 av de og forskjellen er 5000kr.
Men man kan gå for advanced autopilot uten fremtidige forberedelser på Y og da blir prisen 623.428kr, mens en Max pakke Skoda kommer på 675.000kr, da er forskjellen ca 50.000kr, eller 25.000kr hvis man ikke går for Sportline.
Uten noe utstyr blir prisen som du skriver 563.000kr, bygger jeg en strippet Enyaq 80X kommer den på 594.000kr og forskjellen er 30.000kr, men da har Skodaen travel assist (autopilot) som Y da ikke har.