Sitat fra: CorsoDante på I dag kl. 18:46Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:07Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2023, klokken 21:02Ford:Slår seg av i tunneler?!
Hva med selvkjøring i Norge?
Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.
Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo - Drammen, Oslo - Hamar, Oslo - Svinesund og Vestfold - Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand - Stavanger er en mulighet Ford undersøker.
Foreløpig er det som nevnt kun Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.
Uansett, Ford må også forholde seg til UNECE begrensningene for Level 2.
som betyr at BlueCruise vil slå seg av ved skarpe svinger.
BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring
«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»
Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Sitat fra: Orbit på I dag kl. 20:03Du kan jo ta et skattesøk på postnummer 4083 og 4314. https://borsen.dagbladet.no/skattelisterNå vet jeg ikke om det var meg du ville adressere, men som sagt, hva han tjente i fjor, da Easee IKKE hadde problemer med svenskenes salgsforbud-avgjørelse, er relativt uvesentlig for hva som skjer når året i år, skal gjøres opp.
(Armen kan du ha til gode til en annen gang)
Sitat fra: Counterpointer på I dag kl. 18:59Jeg har sagt den har veldig bra prestanda, faktisk i en av dine siterte poster. Det MÅ være lov å kritisere og alt vi har er desverre promo videoer fra utvalgte influensere.Det er klart man kan kritisere, men her presenteres ting som verifiserte, etablerte fakta. Og utsagn som «bare en offroad delorean» fremstår rimelig useriøst og usaklig.
Vi kan snakkes seriøst når CT kommer til Norge
Sitat fra: Kim- på I dag kl. 19:55Si meg, forstod du egentlig det jeg skrev?Sitat fra: RJK på lørdag 25. november 2023, klokken 21:06Sitat fra: Norrbaggen på lørdag 25. november 2023, klokken 20:41Med 230V 1-fase og 15A, lader du med 3,4 kWh/h. Dvs at på 12 timer kan du i utgangspunktet lade 40,8 kWh. Dette før man tar hensyn til ladetap, som helt klart er større om vinteren enn på sommeren.Sitat fra: Rosstopher på lørdag 25. november 2023, klokken 19:51Sitat fra: Radial på lørdag 25. november 2023, klokken 19:45Håper dere legger ny kurs til den nye ladeboksen?
For 15A 1-fase, på bil med 70-80kWh batteri er fort litt stusselige greier.
15 A enfas holder i massevis. Jeg er selvfølgelig enig i at ladeboksem bør ha egen kurs, men de færreste kjører lengre hver dag enn det man får i løpet av en natt på 15 A. Det er kjørelengde/forbruk som avgjør effektbehovet og ikke størrelsen på batteriet.
Det var hyggelig å høre, vi har garasjen 40m vekk fra huset så blir mas att få dratt en ny kabel fra sikringskapet![]()
Kjører 20% av batteriet per døg i ukedagene, i helgen er der mye mindre.
Rekker vel og lade 20% på 12 timer?
Nå så jeg ikke hvilken Tesla du har kjøpt deg, men en AWD har vel rundt 78-79 kWh, så da utgjør dette ca 50 % SoC. Med en RWD så er vel batteriet rundt 54-57 kWh, så da utgjør det langt høyere prosent.
Husker man å plugge i mens bilens batteri er varmt, er nok ladetapet godt mindre enn om man venter med å plugge inn til det er blitt kaldt. Og med dagens strømstøtte, så betyr det lite for regningen din så lenge kWh-prisen er så høy at du får faktisk får strømstøtte.
Om natta kan dog prisen komme så lavt at det ikke trigger støtte, så da er det nok mer rasjonelt å ønske å utsette ladingen.
Dog, nettleiekostnaden per kWh (totalen som teller) er mindre om natta, i tillegg til at man da bruker mindre strøm til annet forbruk, og da er det kanskje og lettere å holde seg totalt under 5 kW-grensen.
Hvor mye man tjener/sparer på dette, er forskjellig rundt i landet, da nettelesatsene og effektavgiften øker med forskjellige satser alt etter hvor du bor, så det må du selv se om er verdt å tenke på.
Så blir og spørsmålet om du i det hele tatt trenger å lade midt i uka, eller om det holder med å lade i helgene, hvor også strømmen fort er billigere enn i uka ellers.
Du vil selvfølgelig lade når strømprisen lavest. Hvorfor skal du vente til strømprisen blir dyrere slik du må betale mer? Etter Støre presset gjennom ny strømstøtte ordning er det nesten likegyldig for når du lader prismessig, men det er en annen diskusjon.
Eneste jeg vil komme med når det gjelder lading og ladefart er at hvis du installerer større sikring får du større fleksibilitet.