Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyeste innlegg

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Tesla SW og AP / Sv: 2020.16.x
« Nyeste innlegg av sfinxern I dag kl. 15:30 »
Ref. trådens opprinnelse.

Jeg har 2020.16.2.1. I den siste oppdateringen, så åpnet den opp for å kunne formatere minnebrikke for Dashcam / Sentry Mode i tillegg til å opprette TeslaCam mappen som er nødvendig.

Etter oppdateringen, så virket ikke min Dash cam. Jeg har benyttet en ekstern harddisk for dette formålet tidligere og det har fungert utmerket. Men nå er det ingen liv.

Har Tesla endret filformatet som er støttet ved denne oppdateringen? Kan ikke finne noe informasjon om dette noe sted.
Jeg får heller ikke formatert disken når den er tilkoblet bilen fra menyen heller (valgene er grået ut).
Pt. er den formatert i fat32 filformatet.

Noen flere som har vært borti dette?
22
Audi e-tron / Sv: Audi-appen mister kontakt med bilen
« Nyeste innlegg av Hårek I dag kl. 15:29 »
Og så var det serverfeil igjen.
23
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Nyeste innlegg av Klykken I dag kl. 15:25 »
"Tesla Superchargers allow Model S owners to travel for free between cities along well-traveled highways in North America and Europe. Superchargers provide half a charge in about 20 minutes and are strategically placed to allow owners to drive from station to station with minimal stops."

0-50% på ca 20min ble skrevet i 2013.
https://web.archive.org/web/20131204080939/http://www.teslamotors.com/supercharger

ca 40min fra 10% opp til 80% ble skrevet i 2015

https://web.archive.org/web/20150401071050/http://www.teslamotors.com/supercharger/

På tynn is med disse utsagnene i disse dager.
24
Polestar 2 / Sv: Leveringsforsinkelser og andre rykter
« Nyeste innlegg av mroek I dag kl. 15:15 »
Og da kom bekreftelsen på at de er forsinket. De som hadde juni/julilevering er flyttet til august, og de som hadde august er flyttet til september-oktober. De påstår likevel at selve produksjonen går som planlagt, så da må det være transporten som er problemet, og hvis de må bruke båt (i stedet for tog) så tar jo alt mye lenger tid.

Prøvekjøring blir heller ikke mulig før i juli, men det skal bli tilgjengelig både i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.

De bekrefter også at de første bilene er på vei til Norge, men det er jo da åpenbart at det ikke kan være noen kundebiler i den forsendelsen.
25
Jaguar i-Pace / Sv: Forbruksrapporter post H264
« Nyeste innlegg av Maxwell_400 I dag kl. 15:04 »
Jeg har standard 235/65-18, lurer på om ikke 235/55-20 ville vært bedre, omtrent samme omkretsen.
26
Noen som vet om Rugtvedt er operativ? Jeg la også merke til at den er borte fra kartet. Greit å vite før man evnt kjører forbi Telemarkporten

Rugtvedt er operativ, og det er CCS-kabler der for lading av Model 3. Jeg har ladet min Model 3 der flere ganger i mai.

Det er jevnt over mye mindre belegg på Rugtvedt enn Telemarksporten, som fort blir ganske full i utfartstidspunktene (feks fredag etter ca kl 15).

Det er nettopp det. Og i alle fall når den er fjernet fra kartet i bilen
27
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
« Nyeste innlegg av RBK I dag kl. 14:45 »
Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. Har også en S100, den hadde vel svelget hele Modell 3 bak føler det som.
Nå skal jeg selge S100 da den faktisk er for stor for vår familie på 4 (barn på 12 og 15). Drar på nok en bilferie med Modell 3 :-)
28
Lade hjemme / Bøyeradius TFXP
« Nyeste innlegg av mroek I dag kl. 14:39 »
Jeg skal legge opp kabelen mellom sikringsskap og garasje selv (avtalt med elektrikeren som skal gjøre jobben i sikringsskapet), og jeg har bestilt 4G6 TFXP MR FLEX (NEK Kabel) som jeg skal bruke. I spesifikasjonen står det følgende:

Sitat fra: spesifikasjonen
Min. bøyeradius bevegelig: 4 [x ytre diam.]

Kabeldiameteren er 14.2 mm, så dermed blir bøyeradiusen 56.8 mm. Sammenlignet med mange andre kabeltyper så er dette ganske lite, men det er likevel en relativt stor bue hvis man skal rundt et hjørne eller ut fra en vegg/mur og videre på veggen (som jeg skal).

Hva legger de egentlig i begrepet "Min. bøyeradius bevegelig" her? En fast installasjon er jo svært lite bevegelig, men i noen tilfeller kan det kanskje være noe bevegelse, uten at jeg helt ser for meg hva slags installasjon det kan være.

Nå har jeg ikke fått kabelen i hende enda, så jeg vet ikke hvor bøyelig den kjennes ut, men jeg spør likevel om det er noen som har innspill til installasjon av denne type kabel, og spesifikt det med bøyeradius.

29
Model X / Sv: Levetid bremseskiver
« Nyeste innlegg av THE I dag kl. 14:35 »
Bremsene foran på X tåler dessverre dårlig norske forhold. Jeg byttet bremseklosser foran i høst, bilen var da gått ca 85000 km på originale klosser, og det var bare klossene på innsiden som var noe spesielt slitt. Rengjorde og smurte godt opp før jeg monterte sammen. Da jeg byttet til sommerhjul, og bilen hadde gått ca 8000 km siden klossebytte, var bremseklossen på innsiden på høyre framhjul så godt som slitt inn til metallet. På vinter kommer salt og dritt inn i kaliper og pakker seg slik at klossene ikke kan bevege seg. På sommer skjer det samme om man kjører en del på grusveier også.

Det er nok å anbefale sjekk, rengjøring og smøring av bremsene, i alle fall foran, hver vår og høst. Om man har litt uflaks så kan bremseklossene "gro fast" likevel, og da tar det ikke lang tid før man er nede på metallet.
30
Model 3 / Sv: Sprekk i bakvindu
« Nyeste innlegg av tss_trd I dag kl. 14:34 »
Jeg oppdaget sprekk i ruten for litt siden. Booket via appen, fikk time tre uker frem i tid. Ble imidlertid oppringt og bedt om å komme innom før, slik at de fikk tatt bilder og bekreftet ev. garantireparasjon. De hadde bare én person som kunne bytte ruter :o

Har ikke testet varmetrådene etter jeg oppdaget sprekken, men antar at når ruten sprekker oppstår det brudd eller dårlig kontakt i trådene. Slår en de da på, vil de enten ikke virke eller det vil bli voldsom varmeutvikling pga dårlig kontakt. Er vel litt avhengig av hvilket glass som sprekker. Sikkert det innvendige som mest utsatt da dette ligger nærmest karosseriet og får det meste av belastningene ved bevegelse.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10