Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#21
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største blø...
Siste innlegg av Otkristo - I dag kl. 21:00
Sitat fra: CorsoDante på I dag kl. 18:46
Sitat fra: Otkristo på lørdag 02. desember 2023, klokken 12:07
Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2023, klokken 21:02Ford:

Hva med selvkjøring i Norge?

Ford opplyser til Elbil24 at de nå jobber med å få godkjent BlueCruise-soner i Norge. Her er det ikke nødvendigvis teknologien som er utfordringen, men reglementet i Norge.

Ford har plukket seg ut flere strekninger som i første omgang vil være aktuelle for selvkjøringsteknologien her i Norge. Oslo - Drammen, Oslo - Hamar, Oslo - Svinesund og Vestfold - Sørlandet er blant disse. Også Kristiansand - Stavanger er en mulighet Ford undersøker.

Foreløpig er det som nevnt kun Ford Mustang Mach-E som kan ta i bruk den nye teknologien, og da 2023-modeller. Teknologien er avhengig av infrarødt-kamera på rattstammen for å fungere. 70 prosent av 2021- og 2022-utgavene av Mustang Mach i Norge har et slikt kamera - og kan derfor ta i bruk teknologien på sikt. Ford jobber dessuten med å tilgjengeliggjøre teknologien også for eldre modeller.

Slår seg av i tunneler?!
Uansett, Ford må også forholde seg til UNECE begrensningene for Level 2.
som betyr at BlueCruise vil slå seg av ved skarpe svinger.



BMW er straks i gang med level 3 her i Europa; https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0438214EN/level-3-highly-automated-driving-available-in-the-new-bmw-7-series-from-next-spring

«The BMW Personal Pilot L3 for Level 3 highly automated driving in the BMW 7 Series gives drivers the option of concentrating on secondary in-vehicle activities away from what is happening on the road. In a BMW 7 Series with the BMW Personal Pilot L3 activated, customers will be able to edit e-mails, for example, or engage more deeply in telephone calls while travelling at up to 60 km/h (37 mph). They can also use digital services for e.g. streaming videos from various providers on the central display during a journey. This makes the new BMW Personal Pilot L3 the ideal solution for making good use of time spent in slow-moving traffic or tailbacks during daily motorway commutes.»

Kommer til våren. Ligner veldig det Mercedes lanserer ca. samtidig i USA. Bmw tar 6.000 Euro i engangsbeløp for herligheten, inkl. (tysk) mva. MB tar USD 2.500 årlig.
Hva er den egentlige fordelen/merverdien en får med Level 3 fra BMW?

1. Kjøp en BMW 7 serie til 2 mill
2. Kjøp deretter en pakke til 65000kr
 —>
Kan brukes på motorvei så lenge farten er under 60kmt. Du må til enhver tid være klar til å ta over når bilen får «panikk» eller hvis køen løses opp og farten er over 60kmt. For når bilen gir beskjed har du fullstendig ansvar som level 2.

Klassisk level 2 fungerer vel bra nok i køkjøring for de fleste merker?!
#22
Tesla i media / Enda en Tesla på ville veier
Siste innlegg av Lynet - I dag kl. 20:53
Her blir det nok diskusjon om hva som har skjedd, har bilen eller sjåføren gjort feil?
https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/q19Xle/bil-har-kjoert-inn-i-studentersamfundet
#23
Lade hjemme / Sv: Svenske Elsäkerhetsverket ...
Siste innlegg av RJK - I dag kl. 20:49
Sitat fra: Orbit på I dag kl. 20:03Du kan jo ta et skattesøk på postnummer 4083 og 4314. https://borsen.dagbladet.no/skattelister

(Armen kan du ha til gode til en annen gang)
Nå vet jeg ikke om det var meg du ville adressere, men som sagt, hva han tjente i fjor, da Easee IKKE hadde problemer med svenskenes salgsforbud-avgjørelse, er relativt uvesentlig for hva som skjer når året i år, skal gjøres opp.

Han kan derfor ha tjent skammye i fjor uten at det påvirket Easee sine ansatte og øvrige aksjonærer så veldig negativt, men få en kraftig økonomisk smell for i år, i det året da dette i høy grad påvirker og påvirket både de ansatte og øvrige aksjonærer, og dessuten sin egen inntjening, når som sagt 2023 skal gjøres opp.

Jeg synes derfor det er liten grunn til å skamme seg i år, for hva som skjedde i fjor med fjorårets regnskap og aksjekurs.
#24
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
Siste innlegg av suverin - I dag kl. 20:43
Står på Subaru.no at kampanjen gjelder 2023-modeller i hvertfall. Om det hadde vert 2024 klargjort med forvarming (som det står de skal få i Japan og Australia), regner jeg med det hadde blitt annonsert bedre ett eller annet sted?

Jeg kjører trådløs android auto, ble litt lei kabel, så plugget i en liten adapter fra Aliexpress. Den kostet vel ca en tohundrelapp og funker strålende om du skulle ende opp med en annen bil uten trådløs ;)


#25
Lade hjemme / Sv: Svenske Elsäkerhetsverket ...
Siste innlegg av knute - I dag kl. 20:42
Det er ikke mulig å dele lenke med nøkkel lenger hos TU og Digi, men vedlagt ligger skjermbilde av tabellen som vises i artikkelen.
#26
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største blø...
Siste innlegg av turfsurf - I dag kl. 20:38
NoA / Auto Lane Change fungerer vel. Summon og Autopark og.
#27
Jeg også, så derfor har jeg selv valgt å kjøpe pent brukt denne gang. Beslutningen falt egentlig mens jeg skrev innlegget til TS. I mellomtiden får jeg håpe at jeg tar feil og at det tar litt lengre tid, men 2027 burde være et realistisk anslag basert på det som finnes av informasjon i dag. Det ryktes imidlertid fra flere hold om at diverse batteri-produsenter i USA også skal ha mer effektive batterier klare for produksjon rundt 2026. Med litt forsinkelser, leveringsproblemer osv tror jeg derfor 2027 er et realistisk anslag. Selv tenker jeg at det da er mer fornuftig å sitte med en brukt bil i den lavere prisklassen som nesten "alle" har råd til fremfor en mellomklasse-pris hvor de som har råd, ofte også kan strekke seg til ny/1 år gammel. Jeg kan selvsagt ta feil, men TS ba om råd og dette er derfor mine "5 cents".
#28
ID.4 / Sv: Innrapportering av feil ha...
Siste innlegg av Orbit - I dag kl. 20:36
Da er feilmelding send Vegvesenet (som sikkert vil skylde på kommunen siden det er kommunal veg), samt at det er rettet opp hos Here. Det siste vil typisk ikke komme som kartoppdatering til bilen før om et års tid.

Bilens kamera forstår ikke betydningen av sone-skilt, så etter å ha passert inn i sonen bruker den kun kartet som referanse etter neste kryss (siden bilen ikke lenger ser noe skilt). Det var det jevt over 50 km/t i Svolvær innenfor 30-sonen. Dersom du kjører Leirskoleveien, vil du også finne en bit nord for fotballbanen som bilen (med dagens kart) vil tro har 80-sone!
#29
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - de...
Siste innlegg av turfsurf - I dag kl. 20:34
Sitat fra: Counterpointer på I dag kl. 18:59Jeg har sagt den har veldig bra prestanda, faktisk i en av dine siterte poster. Det MÅ være lov å kritisere og alt vi har er desverre promo videoer fra utvalgte influensere.
Vi kan snakkes seriøst når CT kommer til Norge
Det er klart man kan kritisere, men her presenteres ting som verifiserte, etablerte fakta. Og utsagn som «bare en offroad delorean» fremstår rimelig useriøst og usaklig.

Kan godt hende CT er en skikkelig drittbil, og den tidlige produksjonen har sikkert flere mindre gjennomtenkte løsninger, det blir jo interessant å se.

Til Norge kommer den vel ikke, utenom en og annen import.

Men vi får se
#30
Lading av Tesla / Sv: Tesla Y lader ikke hjemme?...
Siste innlegg av RJK - I dag kl. 20:34
Sitat fra: Kim- på I dag kl. 19:55
Sitat fra: RJK på lørdag 25. november 2023, klokken 21:06
Sitat fra: Norrbaggen på lørdag 25. november 2023, klokken 20:41
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 25. november 2023, klokken 19:51
Sitat fra: Radial på lørdag 25. november 2023, klokken 19:45Håper dere legger ny kurs til den nye ladeboksen?
For 15A 1-fase, på bil med 70-80kWh batteri er fort litt stusselige greier.

15 A enfas holder i massevis. Jeg er selvfølgelig enig i at ladeboksem bør ha egen kurs, men de færreste kjører lengre hver dag enn det man får i løpet av en natt på 15 A. Det er kjørelengde/forbruk som avgjør effektbehovet og ikke størrelsen på batteriet.

Det var hyggelig å høre, vi har garasjen 40m vekk fra huset så blir mas att få dratt en ny kabel fra sikringskapet  :D

Kjører 20% av batteriet per døg i ukedagene, i helgen er der mye mindre.

Rekker vel og lade 20% på 12 timer?
Med 230V 1-fase og 15A, lader du med 3,4 kWh/h. Dvs at på 12 timer kan du i utgangspunktet lade 40,8 kWh.  Dette før man tar hensyn til ladetap, som helt klart er større om vinteren enn på sommeren.

Nå så jeg ikke hvilken Tesla du har kjøpt deg, men en AWD har vel rundt 78-79 kWh, så da utgjør dette ca 50 % SoC. Med en RWD så er vel batteriet rundt 54-57 kWh, så da utgjør det langt høyere prosent.

Husker man å plugge i mens bilens batteri er varmt, er nok ladetapet godt mindre enn om man venter med å plugge inn til det er blitt kaldt. Og med dagens strømstøtte, så betyr det lite for regningen din så lenge kWh-prisen er så høy at du får faktisk får strømstøtte.

Om natta kan dog prisen komme så lavt at det ikke trigger støtte, så da er det nok mer rasjonelt å ønske å utsette ladingen.

Dog, nettleiekostnaden per kWh (totalen som teller) er mindre om natta, i tillegg til at man da bruker mindre strøm til annet forbruk, og da er det kanskje og lettere å holde seg totalt under 5 kW-grensen.

Hvor mye man tjener/sparer på dette, er forskjellig rundt i landet, da nettelesatsene og effektavgiften øker med forskjellige satser alt etter hvor du bor, så det må du selv se om er verdt å tenke på.

Så blir og spørsmålet om du i det hele tatt trenger å lade midt i uka, eller om det holder med å lade i helgene, hvor også strømmen fort er billigere enn i uka ellers.

Du vil selvfølgelig lade når strømprisen lavest. Hvorfor skal du vente til strømprisen blir dyrere slik du må betale mer? Etter Støre presset gjennom ny strømstøtte ordning er det nesten likegyldig for når du lader prismessig, men det er en annen diskusjon.

Eneste jeg vil komme med når det gjelder lading og ladefart er at hvis du installerer større sikring får du større fleksibilitet.
Si meg, forstod du egentlig det jeg skrev?

Selvsagt ønsker man å lade når prisene er lavest, derfor jeg og tar til orde for å flytte ladingen til helgen om man kan, nettopp fordi det gjerne er da at spotprisen er lavest, OG forbruksleddet på nettleia er lavest. Noen ganger slik at litt høyere spotpris kanskje spises opp av lavere forbruksledd på nettleia.

Så kommer selvsagt effektavgiften og forkludrer litt, da man må betale mer i effektavgift for måneden om man går over både den ene og den andre grensa med de tre timene på forskjellige døgn man bruker mest effekt. Besparelsen i spotprisen kan altså bli spist opp og vel så det av høyere effektavgift om man ikke passer på.

I tillegg til dette må man og se om spotprisen uansett er så høy at man får strømstøtte for all eller mesteparten av ladingen. Om de aller fleste timene har strømstøtte, så vil dem faktiske prisen du må betale, kraftig barberes slik at høy spotpris nå har langt mindre å si med dagens løsning.

Da kan og antall timer du faktisk må bruke når prisen er tilsynelatende rimeligst, gå betydelig opp pga at batteriet kan gå kaldt om man venter, og dermed føre til at man må lade så mange timer ekstra at det kanskje ikke lønner seg å utsette ladingen for mye.

Med den gamle beregningsmåten for strømstøtten, ville det i langt større grad lønne seg å utsette ladingen til de billigste timene i måneden, selv om det førte til flere timer med lading, da man kunne "risikere" at forbruket her i praksis barberte bort de dyre timene om snittprisen lå høyere enn spotprisen, og man i praksis fikk betalt for å lade når det var som billigst.

Da var det faktisk lønnsomt å lade mange timer i de billigste timene, fremfor å passe på å lade færrest mulig timer totalt, så lenge man havnet under snittprisen. Her må og måtte man da og, finne balansepunktet og ikke bare se seg blind på spotprisen alene.

Men det hadde altså langt mere for seg å utsette ladingen med den gamle strømstøttemodellen enn med den nye. Nå er det viktigere å redusere det totalt antall timer man lader, fordi prisforskjellen fort blir barbert bort av strømstøtten.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA