Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyeste innlegg

Sider: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Tesla SW og AP / Sv: Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer
« Nyeste innlegg av Radial I går kl. 23:08 »
Dette gir ikke mening. Kan det være at det er vanskelig å få tak i kabling slik VW sliter med fra fabrikker i Ukraina?

Jeg ville vært veldig bekymret når de nå nok en gang lanserer noe som skal bli ferdig i fremtiden. Det riktige ville vært å lansere ferdig testet sw først, for så å fjerne sensorer. Folk med fsd-beta rapporter om en ganske ustabil "occupancy network".

At man kan ha en viss kontroll på avstand til biler og trafikkskilt gir en viss mening, men parkeringsomgivelsene er ganske close-up og blir veldig homogene. Vanskelig å skille asfalt fra asfaltkant osv. Tipper på mengder med falske negative.

Det aller beste ville jo vært å ha dobbelt sett sensorer for mørke, tåke, snø osv. Også kameraer kan få blackout og whiteout. På kveldens handletur var mine 360kamera i speilene helt sorte fordi det ikke er lys på siden av bilen. Bak og foran er det ok lys.

Problemer med kamera vs Ultralyd er ved enkel smuss som etter regnvær. Skit er ikke problem for uls men stort problem på kameralinser. Enkel spyler av linsa kan løse dette.

Snø: uls holdes varme nok til å smelte enkel snøføyk. Tykke lag snø/slaps som kommer etter mange timer i tett snødriv smelter oftest ikke. Kamera har samme problem.
Lysfølsomheten på Tesla sine kameraer er i en annen liga enn alle andre biler jeg har prøvd. Ser rimelig godt omtrent uansett lysforhold. Har ikke kjørt ID4, men å bare se svart har jeg aldri opplevd i Tesla. Også fra sidekameraene.

Det er åpenbare utfordringer med å gå bort fra UL-sensorer, men tror det kan være lurt å roe helt ned til en faktisk får se hvilken plan de har bak det. Kanskje summon allerede i dag parkerer kun basert på kameraer? Ikke vet jeg.

I dagens Høst-storm så jeg ikke noen verdens ting i sidespeil eller bakrute når jeg skulle rygge, men sidekamera og ryggekamera var svært klare og tydelige (minus ei dråpe på ett hjørne av ryggekamera)

Men når jeg skal rygge inn i garasjen der jeg ender opp ~30cm fra en planke haug bakerst, der sliter kamera med avstand. UL sensorene viser dog perfekt avstand, nesten på centimeteren.
12
Tesla SW og AP / Sv: Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer
« Nyeste innlegg av daktari I går kl. 22:56 »
iX sitt 360 kamera er beste hittil. Uls lager AR bokser oppå nese- eller ryggekamera. Når man bruker freefloat kamera får man de på siden.
Skjermen er litt liten bare.
13
ID.4 / Sv: Interessant sammeligningstest ID.4 GTX - Ariya og iX1
« Nyeste innlegg av daktari I går kl. 22:52 »
Rekkeviddetest 87 kWh fwd er omtrent som ID.4 og han mistenker stor buffer under r 0%. Blir vel utropt til helt hos NAF da men lite nyttig for "vanlige folk".
https://youtu.be/l-JDSCfqvXI
14
Tesla SW og AP / Sv: Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer
« Nyeste innlegg av Motorwatt I går kl. 22:39 »
Jeg var i 100% kjøpsmodus frem til jeg fikk denne nyheten. Jeg var ikke redd for at bilen ikke skal kunne tåle norsk vintervær, tesla tester bilene sine på lukket testbane i alaska og jeg hadde allerede svelgt en hel kamel med begge pukklene med tanke på manglende radar  :) men jeg må si at jeg har ikke lyst til å bli sittende med en bil som kommer til å bli vanskelig å plassere/parkere, så veien til å kansellere er nå meget kort. Hvis det nå er slik tesla dropper sensorene uten å allerede ha software klar, så finner jeg det veldig merkelig. Det virker som om produksjon av bilene uten sensorene skal starte veldig snart nå i oktober.
Hvis du virkelig vurderer å kanseller på grunn av disse ryktene, så ta det helt med ro. Klart det kommer noe som erstatter dem. 100% sikker!

ps. Bilene har fremdeles ryggekamera og speiler ....🤓
15
Tesla SW og AP / Sv: Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer
« Nyeste innlegg av geear I går kl. 22:36 »
Dette gir ikke mening. Kan det være at det er vanskelig å få tak i kabling slik VW sliter med fra fabrikker i Ukraina?

Jeg ville vært veldig bekymret når de nå nok en gang lanserer noe som skal bli ferdig i fremtiden. Det riktige ville vært å lansere ferdig testet sw først, for så å fjerne sensorer. Folk med fsd-beta rapporter om en ganske ustabil "occupancy network".

At man kan ha en viss kontroll på avstand til biler og trafikkskilt gir en viss mening, men parkeringsomgivelsene er ganske close-up og blir veldig homogene. Vanskelig å skille asfalt fra asfaltkant osv. Tipper på mengder med falske negative.

Det aller beste ville jo vært å ha dobbelt sett sensorer for mørke, tåke, snø osv. Også kameraer kan få blackout og whiteout. På kveldens handletur var mine 360kamera i speilene helt sorte fordi det ikke er lys på siden av bilen. Bak og foran er det ok lys.

Problemer med kamera vs Ultralyd er ved enkel smuss som etter regnvær. Skit er ikke problem for uls men stort problem på kameralinser. Enkel spyler av linsa kan løse dette.

Snø: uls holdes varme nok til å smelte enkel snøføyk. Tykke lag snø/slaps som kommer etter mange timer i tett snødriv smelter oftest ikke. Kamera har samme problem.
Lysfølsomheten på Tesla sine kameraer er i en annen liga enn alle andre biler jeg har prøvd. Ser rimelig godt omtrent uansett lysforhold. Har ikke kjørt ID4, men å bare se svart har jeg aldri opplevd i Tesla. Også fra sidekameraene.

Det er åpenbare utfordringer med å gå bort fra UL-sensorer, men tror det kan være lurt å roe helt ned til en faktisk får se hvilken plan de har bak det. Kanskje summon allerede i dag parkerer kun basert på kameraer? Ikke vet jeg.
16
ID.4 / Sv: Interessant sammeligningstest ID.4 GTX - Ariya og iX1
« Nyeste innlegg av daktari I går kl. 22:35 »
Bjørn Nyland har kjørt 1000 km på 11:05 med 60 kWh 2wd.
Det er 1 t bedre enn I-pace, samme som eldre ID.3 med original ladefart 60 kWh og samme som EQC EQB bl.a. Bra resultat for pengene er hans konklusjon.

87 kWh er kjørt men ikke publisert enda.
17
Tesla SW og AP / Sv: Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer
« Nyeste innlegg av Motorwatt I går kl. 22:34 »
Hvis man er i kjøpemodus, så er det én ting man må være 100% oppmerksom på. Bilen er fra grunn av konstruert, produsert, og solgt med California i tankene. Og slik er det fremdeles. Dette blir bare tydeligere når de nå også fomler med FSD som bare fungerer sånn nogenlunde nettopp i California. Regn, søle, is, og snø er ikke noe de bryr seg om i særlig grad, og temaet burde vært ferdig debattert for oss med med mere enn én årstid. Det fungerer heller dårlig. Så glem regnsensorer, kameraer, ultrasoniske avstandssensorer, radarer, osv., og husk heller Albert Hammonds "It Never Rains in Southern California".
Her mener jeg at du fyrer godt opp under en av de sterkeste mytene rundt Tesla. Man får nesten inntrykk av at Tesla ikke utvikler og tester bilene med vintervær i tankene. Det er jo ikke riktig. At de kan forbedre seg på flere områder er det derimot liten tvil om.
Svakhetene ved vinteroperasjon er så enkle å oppdage at de neppe er testet grundig nok.

At du sier at de kan forbedre seg på flere områder tilsier iallfall at det er mye å forbedre, så der er vi enige. Og inntil de gjør det står jeg fast på mitt 😀.
18
Jeg var i 100% kjøpsmodus frem til jeg fikk denne nyheten. Jeg var ikke redd for at bilen ikke skal kunne tåle norsk vintervær, tesla tester bilene sine på lukket testbane i alaska og jeg hadde allerede svelgt en hel kamel med begge pukklene med tanke på manglende radar  :) men jeg må si at jeg har ikke lyst til å bli sittende med en bil som kommer til å bli vanskelig å plassere/parkere, så veien til å kansellere er nå meget kort. Hvis det nå er slik tesla dropper sensorene uten å allerede ha software klar, så finner jeg det veldig merkelig. Det virker som om produksjon av bilene uten sensorene skal starte veldig snart nå i oktober.
19
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« Nyeste innlegg av daktari I går kl. 22:20 »
Musks lefling med illegitim folkeavstemning i okkuperte områder (det var folkeavstemning på 90-tallet om Ukrainia skulle være russisk eller selvstendig) vil gå utover salget og merkevaren spesielt i øst-europa.
Hvor har han foreslått en illegitim folkeavstemning? Han foreslo tvert i mot en legitim en.
Nei, det gjorde ham absolutt ikke.
Det legitime hadde vært at han foreslo at Russland trakk sine styrker tilbake til grensene før 2014-invasjonen da krigen egentlig startet.

Ukraina måtte fått tilbake full kontroll og oppbygging av styresett.
Russland måtte betalt for gjenoppbygging av all skadet infrastruktur.
Alle politiske fanger, sivile deporterte og krigsfanger frigis.
En fredsavtale måtte signeres.

Så, når ting er i orden i disse områdene så kunne Ukraina besluttet oppsplitting av landet etter folkeavstemminger.

Men det er vel like realistisk og legitimt som at Barcelona/baskerland løsriver seg fra Spania?
Eller at Bergen løsriver seg fra Norge?
20
Tesla SW og AP / Sv: Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer
« Nyeste innlegg av Handyman I går kl. 22:12 »
Hvis man er i kjøpemodus, så er det én ting man må være 100% oppmerksom på. Bilen er fra grunn av konstruert, produsert, og solgt med California i tankene. Og slik er det fremdeles. Dette blir bare tydeligere når de nå også fomler med FSD som bare fungerer sånn nogenlunde nettopp i California. Regn, søle, is, og snø er ikke noe de bryr seg om i særlig grad, og temaet burde vært ferdig debattert for oss med med mere enn én årstid. Det fungerer heller dårlig. Så glem regnsensorer, kameraer, ultrasoniske avstandssensorer, radarer, osv., og husk heller Albert Hammonds "It Never Rains in Southern California".
Her mener jeg at du fyrer godt opp under en av de sterkeste mytene rundt Tesla. Man får nesten inntrykk av at Tesla ikke utvikler og tester bilene med vintervær i tankene. Det er jo ikke riktig. At de kan forbedre seg på flere områder er det derimot liten tvil om.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 10