Sitat fra: Rosstopher på I går kl. 12:07Nei, det gjør ikke det. Men man må én gang velge foretrukket hastighet ved planlegging, dvs velge vekk 50 kW og under. Så kan man også velge et eller flere nettverk mam vil bilen skal holde seg til, og evnt registrere Plug & charge.Sitat fra: Contango på I går kl. 11:55Jeg liker også TB's tester og finner de langt mer presise enn andre tester og den nokså lemfeldige WLTP beregningen. Men erfaringen min er at ladeplanleggingen er like viktig som rekkevidde og ladehastighet. Tesla er suverent overlegen på enkelheten i å underveis finne neste ladepunkt - spesielt når man endrer plan. Jeg synes ladeplanleggingen i Enyaq'en er lite funksjonell og bruker ABRP med dongle på lengre turer. ABRP viser enkelt status på valgt ladestasjon, men det er ikke akkurat enkelt å endre mening og få opp alternativer mens man kjører. Dette må jo de som eksvs kjører med henger merke veldig godt? Så ja, det er fint med alle dataene på rekkevidde og ladehastighet, men testing av praktisk bruk for lange turer - tja.
Er det virkelig så dårlig stilt blant VAG-biler fortsatt? Jeg har blitt presentert med at de fleste har tatt igjen Tesla på infotainment. Hvis det fortsatt er så dårlig hadde det vært gøy å se rekkevidde-/ladetest hvor man stolte blindt på bilen. F.eks. 1000 km challenge der bilen selv bestemmer hvor man skal lade.
Sitat fra: Handyman på I går kl. 17:04Nei, mener ikke at trafikkforstyrrelser er uproblematisk. Jeg mener bare at personsikkerhet er viktigere. Var det uklart?Det var ikke uklart at personsikkerhet var viktigst.
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 10:40Her skiller vi litt lag. Selv om jeg liker å kjøre bil kunne jeg gjerne tenkt meg å kunne slippe å eie bil og kun bestille en selvkjørende som frakter meg fra dør til dør.Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 10:10Jeg vil si at i dag så er KANSKJE FSD noen prosent av en middels god sjåfør slik jeg oppfatter den rapportert.
Målsettingen må nok være over 100 prosent.
Jeg har kjørt bil i snart 50 år og har ikke hatt noen kollisjon som jeg har hatt skyld i selv. Har blitt påkjørt av andre en gang på motorsykkel og en gang av en bil som kjørte i hengerfestet mitt i Oslo når jeg stod stille i ett lyskryss.
Så det vil si en hendelse hvert 25 år og uten skyld.
Dette er ikke forsøk på snikskryt, men en slags minimumsstandard som selvkjørende biler bør oppnå for å være bedre.
Jeg har nok overtrått fartsgrensa flere (utallige) ganger enn en selvkjørende bil, og også et stort antall forbikjøringer. Har tutet på folk som ikke overholder vikeplikt og diverse annet som selvkjørende biler ikke vil gjøre. Men ingenting har ført til ulykker! Det er selvfølgelig en andel flaks i dette, men også en risikovurdering som har vært god nok i forhold til vær, føre og egne ferdigheter.
Aldri tutet på noen - men har hatt uhell - også uhell der jeg har hatt skyld - dog ingen større.
Men selvkjørende biler blir aldri i mitt eie - trolig heller ikke om det blir pålegg om slikt.
Den dagen jeg ikke kan føre bilen selv - da gidder jeg ikke ha noen bil. Å føre bilen selv er jo selve essensen og gleden i å eie bil - ikke transporten fra A til Å. Jeg har aldri forstått at selvkjøring skal ha så stor verdi. Har noen spurt nordmenn om dette? Jeg vil jo tro at det er store kulturforskjeller og meninger ute å går her. Kanskje ikke selvkjøring er så veldig viktig for folk flest. Det mest interessante er jo om man har utstyr som kan hindre ulykker og uhell. Og da trenger man jo ikke selvkjørende biler. Biler kan f.eks snakke med hverandre langs veien og gripe inn for å hindre ulykker - det måtte da være en mye mer interessant teknologi enn å la bilen kjøre deg fra A til Å? Jeg har således lite tro på en teknologi som vil ta vekk gleden for de av oss som liker å føre bilen selv - da tror jeg mer på reguleringer som skal hindre uhell - og slik teknologi betyr definitivt ikke nødvendigvis selvkjøring......
Sitat fra: Handyman på I går kl. 12:51Omtrent all kjøring innebærer risiko for personskade.Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 10:10Jeg har kjørt bil i snart 50 år og har ikke hatt noen kollisjon som jeg har hatt skyld i selv..... en slags minimumsstandard som selvkjørende biler bør oppnå for å være bedre.Jeg mener bestemt at man bør skille på hva slags hendelser det er snakk om. Hendelser med potensiale for personskade, og hendelser som kun har materielle konsekvenser eller forstyrrer trafikken. De materielle hendelsene innebærer stort sett bare en kostnad for operatøren.
For myndighetene er det nok stort sett bare personsikkerhet som er fokus. Deretter trafikkforstyrrelser.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 15:33Sitat fra: Ingeniøren på I går kl. 08:29Sitat fra: filtvet på mandag 14. juli 2025, klokken 21:51En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.
Da det ikke får noen konsekvenser for de som gjør det..
Var en i Drammen som hadde kamera hjemme og fikk stålet 1 dyre el-sykkel, i to omganger, der tyven tydelig kan gjenkjennes av politiet men de bare henlegger sakene. Blir bare ekstra kostnader for storsamfunnet så da velger de å gi oss kostnaden i form av dyrere forsikring med moms, som de tjener på, istedet - fine greier![]()
Det sies at noen steder koster et tyveri deg handa. Kanskje litt drastisk, men en finger hadde nok gjort samme nytten og ikke kostet stort - lite inngrep...
Hørte om en som var blitt frastjålet 5 sykler med 5 forskjellig anledninger. Hvordan i huleste er det mulig å være så tafatt at du ikke etter 4 ganger får tak i en skikkelig sykkel-lås. Ok, ikke sikkert folk vet at det finnes Hiplok1000. Beklager.
Vil nok være lettere å sage i
stykker det du låser den fast i.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 15:14Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:51Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 14:36Sitat fra: Rosstopher på mandag 14. juli 2025, klokken 14:21Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 14. juli 2025, klokken 13:30Ser ut til at det er flere forbedringer med ny Model Y, blant annet mindre støy, bedre fjører, bedre aerodynamikk og bedre ladekurve. Ser at Tesla-Bjørn brukte 20 minutter kortere på å kjøre 1000 kilometer på ny Model Y i forhold til gammel, på tross av litt regn på test av ny. Nå er den på 18. plass av 173 biler testet.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=15442336#gid=15442336
https://youtu.be/8XhXuhjDA2A?si=qrbk5I2nhbitLVcV
Det er en ganske uvitenskapelig test da, så det er ikke sikkert det er så mye forbedring i realiteten. Men det viktigste med resultatene fra TB syns jeg er at nå er det maaaaange biler som det er helt uproblematisk å kjøre langtur med. Det er over 50 biler på lista som har snittfart inkludert ladestopp på 100 km/t eller mer.
Det er i grunn en av de mest vitenskapelige testene jeg vet om, ettersom det er nøyaktig samme rute som blir kjørt for alle bilene, og med samme fart. Testeren forklarer forskjellen på ny og gammel Model Y med at den nye er 10% mer "effektiv", som er en kombinasjon mellom bedret aerodynamikk og andre strømbrukere, samt at den holder ladekurven lengre. Hvis en kjører bak en ny Model Y, så ser en blant annet at den svinger inn "over hoftene", sånn at det blir mindre dragsug.
Var en periode det var et virus som herjet, hvor han måtte kjøre i Norge, men da står det skrevet i Excel-arket. Det samme med været og temperatur.
Så hvis det er viktig for en å komme raskt frem så kan en sammenligne, f.eks:
Lexus RZ 450e: 10 timer og 55 minutter i strålende vær
Tesla M Y LR: 9 timer og 25 minutter i 40% regn
Altså 90 minutter forskjell på tross av at værforholdene var på Lexus' side.
Når det er sagt er jeg enig i at de aller fleste klarer seg mer enn godt nok med veldig mange av bilene.
Men som en ser i videoen så sier han at han skjønner hvorfor bilen er Norges mest solgte, som en totalpakke.
Det er omtrent samme rute, og omtrent samme fart. Nå må jeg ta forbehold om at det er en stund siden jeg har sett disse videoene, men i de jeg har sett så velger han forskjellige ladestopp fra gang til gang, og kjører ikke konstant og lik fart. Og resten av faktorene har han ikke kontroll over, altså vær, vind, temperatur, trafikk, etc. Altså ganske uvitenskapelig IMO. Er det 90 minutter forskjell mellom to biler som er testet under tilsynelatende like forhold så er det nok en betydelig og reell forskjell ja, men 20 minutter forskjell på over 9 timers kjøring og med 4 års mellomrom trur jeg ikke er stor nok forskjell til å kunne banke i bordet med noe.
- I videoen jeg linket til skryter han i hvert fall over at han kjører samme ruten (var annen rute under Corona - Sverige-nekt-tiden).
- Det var tilsynelatende mye finere vær da Lexus kjørte. Var til og med litt regn for Tesla.
- Det var ikke 4 år mellom testene, men kun 1 år
- Dersom det er en død ku i veien pleier han å korrigere tiden det tar å blåse liv i kuen
Det som han godt kunne hatt med i testen er hvor mange stopp han bruker. Med Tesla så er det en svært stor forskjell på lade-effekt på lav og høy State Of Charge, sånn at mange og hyppige ladestopp lønner seg, men ikke så ille siden bilen bruker så lite strøm, og en derfor får kjørt veldig langt uansett.
Sitat fra: Ingeniøren på I går kl. 08:29Sitat fra: filtvet på mandag 14. juli 2025, klokken 21:51En ny elsykkel er flott i Oslo, bare du har en venn som passer på den mens du handler eller jobber. De stjeles raskt, tom fra sykkelparkering på arbeidsplasser.
Da det ikke får noen konsekvenser for de som gjør det..
Var en i Drammen som hadde kamera hjemme og fikk stålet 1 dyre el-sykkel, i to omganger, der tyven tydelig kan gjenkjennes av politiet men de bare henlegger sakene. Blir bare ekstra kostnader for storsamfunnet så da velger de å gi oss kostnaden i form av dyrere forsikring med moms, som de tjener på, istedet - fine greier![]()
Det sies at noen steder koster et tyveri deg handa. Kanskje litt drastisk, men en finger hadde nok gjort samme nytten og ikke kostet stort - lite inngrep...