Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#11
EQC / Sv: Kvalitet på kartdata - spe...
Siste innlegg av Toalmar - I går kl. 20:55
Sitat fra: jevel på I går kl. 18:34Siste kartoppdatering raserte kvaliteten på underlaget som bilen bruker for å bestemme hastighet totalt her for min del. Mange plasser insisterer bilen på at det er 100 i 80-soner, noe som selvfølgelig bare er å justere ned igjen. Verre er det når den plutselig bremser hardt ned da den tror det er 50-sone i en 80- eller 90-sone.

I en tunnel jeg kjører hver dag til jobb har det plutselig nå dukket opp to 50-soner i følge bilen. Samme i 80-sonen midt på E6 der det aldri har vært noe som helst.

Ekstremt frustrerende at de klarer å ødelegge noe som var ganske så mye bedre enn det konkurrentene hadde i alle fall i 2019 når jeg bestilte min.

Noen som har tatt seg bryet med å finne ut hvordan man kan rapportere feil og faktisk gjort det?
Det var jo kjedelig at du opplever at kartdata blir dårligere, slik skal det ikke være.
Nå har ikke jeg siste utgave, men har syntes at når det har kommet en oppdatering så har jeg ikke sett noe forskjell i det hele tatt.
Når det gjelder 100 soner så har bilen min alltid endret fra den sonen den var i ogopp til 100 når jeg har kommet på en vei som er definert som motorvei.

Mercedes bruker kart fra HERE og jeg ville brukt linken under for og melde feil

https://mapfeedback.here.com/#/report
#12
Fikk gjort en økt på denne i dag. Har løftet opp og skrudd fast batteriet. Nå håper jeg det er slutt på svidde RLECs!

Det er ganske tidkrevende å montere batteriet alene. Skulle gjerne hatt løftebukk og hydraulisk løftebord for jobben.
Denne gangen brukte jeg en garasjejekk. Batteriet står på en kraftig kryssfinerplate med fire hjul. Da er det greit å løfte midt under. Det er omtrent ingen bue på plata, så kassa skjevbelastes ikke.

Selv om en garasjejekk kan flyttes, så er det kun i en retning. Måtte ta nytt tak et par ganger, siden jeg bommet på åpningen. Det er fortsatt rom for forbedring.  :)
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler fo...
Siste innlegg av automat - I går kl. 20:01
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 18:28Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.

Ja man skal være forsiktige med å dytte vestlig demokrati på regimer. Afghanistan, Irak og Libya er eksempler på at det kan fungere dårlig. At vestlige land ikke gikk inn i Syria viser kanskje at man har lært. Men man overlot samtidig innflytelsen til Russland og Iran, som reddet diktatoren Assad.

Problemet med Kina er at de ikke nøyer seg med med indre økonomiske vekst. De er ekspansive. Taiwan og Sør-Kinahavet er nevnt. De har kneblet Hong Kong, og kjøper seg innflytelse i afrikanske land med massive utbygginger. De markerer revir i Arkits, et område de historisk sett ikke har hatt interesser. Og ikke minst, de bygger kraftig opp sin militære kapasitet. Alt dette er bekymringsfullt.

Det betyr ikke vi bør kutte alle bånd med Kina. Men vi må sørge for at vi ikke får for stor avhengighet til dem. Det europeiske bilmarkedet er et område Kina historisk sett ikke har hatt innflytelse. Det er i ferd med å endre seg, og er kanskje noe man bør begrense. Norge bør her følge EU, fremfor å agere på egen hånd. På det private plan bør man avstå fra kjøpe kinabil. Det er ingen grunn til å støtte det kinesiske regime. De har innflytelse nok. En annen grunn til å avstå fra Kinabil, er hvis EU innfører sanksjoner. Lavere salg kan resultere i at produsentene reduserer sitt lokale nærvær, som kan gå ut over service og ettermarked. Og de svakeste vil kanskje trekke seg helt ut.
#14
Model 3 / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk...
Siste innlegg av Palle22 - I går kl. 19:55
Har nogen af jer erfaringer med Hankook ION EVO eller Hankook ION S (IK01) (samme dæk)?

Kan ikke finde professionelle test af dem, men mange positive anbefalinger i fora rundt omkring...
#15
Det kan virkelig være av interesse for deg å lese tråden til bcx238h om den røde thinken i hammerfest: https://elbilforum.no/index.php?topic=63716.0
(fra side 3 blir det virkelig interessant, om å ta ned batteriet og sjekke alt mulig i det)
#16
Sitat fra: Warlock på I går kl. 19:12For det Marsto skriver om, jeg tror det skyldes at kontaktorene har åpnet seg igjen når du kom så langt som til å hente ut det bildet der. Batteriet er koplet fra, og det der er den eksterne strømsensoren.

Det var jo ei veldig hyggelig tilbakemelding  :+1:  :)
Byrja å tru at MLEC-kortet også måtte byttast..

Håper å få batteriet ned innan nokre veker, vil vudere alternativa for det.

ThinkGeo
#17
Sitat fra: ThinkGeo på I går kl. 17:03Det kunne vere interessant å vite når desse meldingane oppsto. Er det dato og klokkeslett på dei ?
Ristinga som stoppa bilen skjedde 29/1-2021 ca. kl. 18.
Kvar i batteriet er precharge - er det MLEC ?  :-\

Nei, dessverre ikke dato på meldinger fra batteriet.
PreCharge er på MLEC ja, det er en kontaktor som går gjennom en motstand for å lade opp alt utenfor batteriet før de stor kontaktorene lukker seg. Holvedsaklig for å unngå gister og lysbuer (sammensveisinger). Det kan være svært gammelt, f.eks fra da du hadde bilen inne hos Elbilmekk?

Feilkoden er ikke der lengre i alle fall, kun den UNDER_VOLT_FLT_A



For det Marsto skriver om, jeg tror det skyldes at kontaktorene har åpnet seg igjen når du kom så langt som til å hente ut det bildet der. Batteriet er koplet fra, og det der er den eksterne strømsensoren.
#18
EQC / Kvalitet på kartdata - spesiel...
Siste innlegg av jevel - I går kl. 18:34
Siste kartoppdatering raserte kvaliteten på underlaget som bilen bruker for å bestemme hastighet totalt her for min del. Mange plasser insisterer bilen på at det er 100 i 80-soner, noe som selvfølgelig bare er å justere ned igjen. Verre er det når den plutselig bremser hardt ned da den tror det er 50-sone i en 80- eller 90-sone.

I en tunnel jeg kjører hver dag til jobb har det plutselig nå dukket opp to 50-soner i følge bilen. Samme i 80-sonen midt på E6 der det aldri har vært noe som helst.

Ekstremt frustrerende at de klarer å ødelegge noe som var ganske så mye bedre enn det konkurrentene hadde i alle fall i 2019 når jeg bestilte min.

Noen som har tatt seg bryet med å finne ut hvordan man kan rapportere feil og faktisk gjort det?
#19
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler fo...
Siste innlegg av hELgenen - I går kl. 18:28
Sitat fra: automat på I går kl. 15:19
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 14:18Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Jeg har ikke benektet europeiske subsidier. Teksten du viser til er eksempel på en slik subsidie, og så er du i din fulle rett til å mislike innretningen på den. Men jeg kan ikke se det fremkommer noe som tilbakeviser artikkelen i elbil24. Der kjernen er at den kinesiske stat subsidierer BYD direkte med 3,4 milliarder euro, og at det kan bryte med internasjonale handelsregler. Og så må du gjerne beskylde EU for å drive med lovlig "juks", men det er fortsatt lovlig. I motsetning til det Kina ser ut til å drive med.

SitatTaiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
Kina ser selvfølgelig verden utfra sitt syn. Det betyr ikke at vi skal akseptere alt de gjør eller innrette oss. Det kan det hende vi må hvis Kina blir for mektige. Og hvis jeg må leve under et annet styresett så vil jeg hundre ganger heller leve under EU sitt, med alle dets feil og mangler, enn Kina sitt. Og at USA og vesten har gjort dumme ting opp gjennom historien er ingen unnskyldning for at Kina skal kunne gjøre det samme. Vi har forøvrig sett en endring og større tilbakeholdenhet mht til vestlig bruk av millitærmakt de senere årene.

Dette med hvordan subsidier gis er jo i praksis en papirlek - dvs. om pengene kommer den ene eller andre veien bare de kommer som tilskudd betyr egentlig ikke så mye i praksis. Jeg vet mange henger seg opp i dette - men realiteten er som den er uansett.

Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.
#20
ID.3 / Sv: Kartoppdatering?
Siste innlegg av Bråthen - I går kl. 18:08
For å se kartversjonen trykker du Bil->innstillinger->systeminformasjon. Da står det navigasjonsdata eller noe sånt og f.eks 24.02 som betyr 2024, måned 2.
Er kartversjonen eldre enn 3mnd må du stille systemet tilbake til fabrikksinnstillinger igjen for å på nytt motta oppdateringer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA