meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hjortefot

#1
Da har Tesla fått NVE-konsesjon til (ny?) trafo i Grong. Tipper oppgradering av dagens V2-stasjon ved E6? Eller noe superspennende om man er konspiratorisk av seg. Korrespondansen med Grong kommune er unntatt offentlighet. 8)

Hellerudsletta, Sirdal og Tvedestrand ligger i trafokiosk-løyve-køen, så de prosjektene rusler og går, iallfall.
#2
Er det ikke V2-lading på den Lier-tomta fra før, så dette blir som en oppgradering? Eller er dette et litt annet sted?
#3
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. april 2025, klokken 11:48Poenget er at 480V er en spenning som nettselskapet ikke vil levere, da ingen andre enn Tesla bruker den i Norge. Derfor får de konsesjon til å eie trafo selv. Om Ionity bruker 400V eller 690V, noe jeg anser som relativt sannsynlig, vil de ikke få konsesjon til å eie trafo selv siden dette er standard spenningsnivåer som er mye brukt i Norge.
Det kan nok stemme. Har prøvd å lese meg litt kjapt opp, og det ser ut som for større installasjoner må det som regel uansett bygges en ny trafostasjon. Forskjellen blir at om man kjører på "norske" spenninger kan man forsyne andre forbrukere i området også, så nettleverandøren bygger og eier stasjonen, og må tjene inn igjen den kostnaden over tid. De andre forbrukerne kan jo også være en direkte konkurrent med ladere rett ved siden av. Tesla sine amerikanske spenninger er ubrukelige for noen andre, så de får bare stille med penger og bygge stasjonen selv som et unntak for hver enkelt ladestasjon. Men det er jo enklere å få det slik man vil uten for mange involverte parter på den måten. Og prisen for strømleveransen blir også lavere. Kjenner jeg Tesla rett, kommer de bedre ut av det både praktisk og økonomisk ved å gjøre det slik.
#4
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2025, klokken 22:53Det er egentlig veldig gunstig for Tesla at de bruker 480V. Da kan de eie sine egne trafoer og betaler høyspenttariff for nettleien. Fordelen med det er at effektavgiften normalt er mye lavere for høyspenttilkobling.
Jeg ville ha tippet det blir det samme for en stor Ionity- eller St1-stasjon for eksempel, selv om de kanskje har andre spesifikasjoner for spenning. 480-tallet nok bare av historiske årsaker fra det amerikanske opphavet til teknologien. Når effektbehovet blir så stort skal man være ganske heldig om det står en hendig trafostasjon der og surrer på tomgang fra før. Det er kanskje mulig for AC-ladere eller et par stolper på 50 kW som i gamle dager. (Jeg prøver å innføre at alt før korona er gamle dager.)
#5
Oppdatering om Støren. Arbeidet starter 19. mai. 16 stolper. Veikryss på E6 (med wienerbrød og toaletter) så det hjelper på både Trondheim-Røros og E6. Bra greier.
#6
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 12. april 2025, klokken 08:31;D  Verkstedet i Andebuveien - Tønsberg SC, åpnet for over ett år siden. Neppe plass til noe SuC der.
OK. Så bare at de har noe papirarbeid gående, men ikke noe om ladere sånn ved først skråblikk. Tenkte at kort avstand til en europavei er et smart triks, så i det generelle området, ikke nødvendigvis på samme tomt.
#7
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 12. april 2025, klokken 01:11Hvordan er overensstemmelse mellom Findus kart og navigasjonen i bilen (Tesla selvfølgelig)?

Den er meget god, men bilen navigerer jo ikke til lokasjoner som er under planlegging eller bygging. De som er åpne er godt oppdaterte.
#8
Såvidt jeg vet stammer den informasjonen om Tønsberg kun fra det offisielle Tesla Findus-kartet. Får se om den får flere navn etter hvert. Bare å holde postlistene overvåket! Tesla jobber med å etablere et verksted i Andebuveien ved E18 i Tønsberg kommune ifølge korrespondanse med kommunen. Kan jo hende det passer greit med ladere i det generelle området? Følg med i neste episode der vi legger sammen 2+2 og får minst 5!  8)
#9
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 11. april 2025, klokken 17:22Hjortefot  :+1: takk for informasjonen du gir oss.

Angående Høvik aka Ramstadsletta så (...)
Bare hyggelig, det er ikke så mye ny informasjon, mest en slags oversikt, og en bekreftelse på at verden har gått framover i det siste. Jeg prøver å lage en ny hvert kvartal, så det blir passe mengde endringer uten å spamme for mye.

De ulike lokasjonene har en lei tendens til å få litt ulike navn avhengig av hvilken kanal informasjonen kommer igjennom. Om jeg etter eget skjønn syns det høres ut som det samme prosjektet med mange navn, så slenger jeg på eventuelle ekstra navn bakerst. Her kan vi kanskje tenke at Tesla har hatt en vag tanke om at de bør ha noen ladere vest for Oslo og kalt prosjektet "Oslo West", men søknadene til ymse myndigheter har jo mer konkrete stedsnavn, adresser eller kjøpesenter/parkeringshusnavn, og planene kan justeres litt. Om de ombestemmer seg og plasserer laderne på et sted lenger borte i bygda, så føles det fremdeles litt som samme prosjektet. På en skjønnsmessig måte. Det er en passe mengde kaos i systemene, uansett. Hvis ikke hadde det jo ikke vært noe poeng i å prøve å lage et sammendrag.  ;D
#10
Lillesand(!!) og Porsgrunn har fått NVE-konsesjon. Og det ser ut som det er på vei en søknad for Grong! Kan vel gjette på oppgradering av historisk V2-stasjon nær E6 der. Eller en ny stasjon rett i nærheten av grunner.
#11
Påsporing av debatten igjen. Lett forsinket kvartalsoversikt. Det er faktisk litt action (i kledelig limegrønt), regner med de fleste involverte er på hytta nå, så det er trygt å oppdatere. Sjekk dine favorittfylker!  ;D

Farger: Godt nytt, dårlig nytt, plan, papirarbeid, bygging.

Supercharge.info     Tesla.com   
|
Finnmark       
-
|
Troms       
Tromsø204 dagerUtviklingVinner avstemning Q3 2023
Finnsnes337 dager
|
Nordland       
Sandnessjøen204 dagerFjernet fra Tesla-kartet
Brønnøysund40 dagerUtviklingAKA Brønnøysund-Salhus
|
Trøndelag       
Steinkjer Amfi311 dager
Trondheim - Tiller9 dagerUtvikling
Støren547 dagerUtvikling
|
Møre og Romsdal       
Kristiansund120 dagerUtvikling
ÅlesundÅpnet!
|
Vestland       
Hafslo1 dager
Voss 2552 dagerUtviklingAKA Voss North
Bergen Sentrum
Bergen Blomsterdalen211 dagerUtvikling
EikelandsosenAKA Fusa VGS (midlertidig V2) Åpnet!
|
Rogaland       
Stavanger Mariero193 dager
|
Agder       
Sirdal7 dagerUtvikling
Brokelandsheia ØstÅpnet! AKA Brokelandsheia East.
Risør181 dagerUtvikling
Tvedestrand204 dagerUtvikling
Evje296 dager
Grimstad533 dager
Lillesand YX1180 dager
|
Telemark       
Porsgrunn35 dagerUtvikling
|
Vestfold       
Horten448 dager
Tønsberg35 dagerUtvikling
|
Østfold       
FredrikstadUtviklingÅpnet i begrenset grad
|
Akershus       
Hellerudsletta28 dager
Høvik444 dagerUtviklingAKA Ramstadsletta, Oslo West
Slependen47 dagerUtvikling
|
Oslo       
-
|
Buskerud       
-
|
Innlandet       
Bjorli40 dagerUtvikling
OlrudFjernet fra Tesla-kartet
Kongsvinger388 dager
#12
Bildet fra Fjordenes Tidende er tatt om vinteren på en RundK-stasjon. De er ikke representert nær Selje. Det ligner på Nordfjordeid, der de allerede har installert Tesla-ladere. Så det er ikke så nært forestående som bildet kan antyde. Smalhans på strømforsyning som PederH nevner her høres mer ut som tilstand i tettsted på Vestlandet. Men den vedlagte eposten fra postlista til Stad kommune har litt teknisk snacks uansett. Blant annet at Reine i Lofoten nå har permanent ladestasjon under bygging!
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Shell Lonelier mysterie lokasjon
torsdag 03. april 2025, klokken 11:09
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 02. april 2025, klokken 13:27St1 er vel ikke noe verre å uttale enn f.eks. BP som vi hadde i gamledager (litt avhengig av når gamledager er)?
Ikke MYE verre. Men vi visste jo hva bokstavene betydde. Esso var jo bare S. O. i sin tid, men de rørte ikke inn noen tall eller geometriske figurer som Sirkelkå. Mobil, Statoil, Hydro, Norol, Texaco Stovner, greie navn. Akkurat som Sunnligtsåpe.  ;D

Ja, jeg vet det er meg det er feil med. Maten på Essteen-stasjonene skal forresten hete "réal". Ja, med liten R. Ja, med høyreaksent over e-en på fransk vis for å virke "ærlig, realt og ujålete". Jeg kunne ikke laget en parodi på dette.  ::)
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Shell Lonelier mysterie lokasjon
onsdag 02. april 2025, klokken 11:40
Sitat fra: Gazer75 på tirsdag 01. april 2025, klokken 17:27Shell vil forsvinne om kort tid. Dei skal byte profilering til St1.
Jeg husker i gamle dager, da merkevarer var navn man kunne uttale. Det gror mose på meg. :-[
#15
Om jeg får meg hytte på fjellet, burde jo Bergkåk være et bra hyttenavn. Litt feilstaving av stedsnavn (Berkåk) er greit bare det blir mye strøm å få.  :laugh:
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA