meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hjortefot

#1
Det ser ut som det kommer flere ladere enn det som var synlig da jeg passerte Berkåk. NVE-konsesjonen har inntegnet 40 plasser som de på bildet mitt pluss 8 lignende med mer plass rundt til å manøvrere hengere, campingvogner og store kjøretøy(!) :o Mulig det kommer over litt tid?
#2
Berkåk oppgraderes fra V2 til 16 stk. V4.
#3
Sitat fra: kodax på onsdag 20. august 2025, klokken 07:00Sofiemyr, der Biltema ligger, kan stemmes på, så det er vel ikke usannsynlig at det kommer en der etterhvert.
Det gjelder jo Orkanger og Sandnessjøen også?
#4
Da har det faktisk skjedd litt, så jeg prøver meg med en kvartalsoversikt. Som vanlig prøver jeg å ignorere oppgraderinger, så om det blir åpnet en V4 rett ved siden av en V2, og så blir V2 lagt ned, eller ikke, så legger jeg meg ikke opp i det. Kjært barn har mange navn, så noen får opptil flere "AKA, Also Known As" om jeg gjetter at det grovt sett handler om samme prosjekt. Men det meste er vurdert på skjønn, så protester gjerne. Gratulerer til Grimstad: Ny konge på vente-haugen!

Farger: Godt nytt, dårlig nytt, plan, papirarbeid, bygging.

Supercharge.info     Tesla.com   
.
Finnmark       
-
.
Troms       
Tromsø285 dagerUtviklingVinner avstemning Q3 2023
Finnsnes418 dager
.
Nordland       
Leknes7 dager
Leirfjord10 dagerAKA Sandnessjøen
Brønnøysund121 dagerUtviklingAKA Brønnøysund-Salhus
.
Trøndelag       
Steinkjer AmfiÅpnet!
Trondheim - Tiller90 dagerUtvikling
StørenÅpnet!
.
Møre og Romsdal       
Kristiansund201 dagerUtvikling
.
Vestland       
HafsloÅpnet!
Voss 2Åpnet! AKA Skulestadmo, Storrviki
Bergen BlomsterdalenÅpnet!
Etne36 dager
.
Rogaland       
Stavanger Mariero274 dager
.
Agder       
Sirdal88 dagerUtvikling
Risør262 dagerUtvikling
Tvedestrand70 dagerUtvikling
Evje377 dagerUtvikling
Grimstad614 dager
Lillesand YXÅpnet! AKA Legdene
.
Telemark       
PorsgrunnÅpnet!
.
Vestfold       
Horten529 dager
Tønsberg116 dagerBorte fra Tesla-kartet
.
Østfold       
FredrikstadUtviklingÅpnet i begrenset grad
.
Akershus       
Hellerudsletta109 dager
Høvik525 dagerAKA Ramstadsletta, Oslo West, borte fra Tesla-kartet
Slependen128 dagerUtvikling
.
Oslo       
-
.
Buskerud       
-
.
Innlandet       
Bjorli121 dagerUtvikling
Olrud1 dagerUtviklingAKA Hamar
Kongsvinger469 dager
#5
Sitat fra: goggo på onsdag 25. juni 2025, klokken 10:20...men så til min overraskelse at den nye Tesla V4 Superladeren på YX Brønningsmyr (Ved klatretårnet, Lillesand Vest) nå er åpnet og i full drift.
Det er jo en gledens dag for oss forum-nerder. Akkurat dette prosjektet har de holdt på med siden korona-tåka så vidt begynte å lette, og det er så lenge siden som det føles! Det var det eldste prosjektet vi hadde håp for, (med Voss 2 langt bak på andreplass). Nå ser det ut som det er Grimstad som er kongen på haugen om det ikke skjer et lite mirakel straks, der også. Oktober 2023 er jo nyere tid.
#6
Da har Tesla fått NVE-konsesjon til (ny?) trafo i Grong. Tipper oppgradering av dagens V2-stasjon ved E6? Eller noe superspennende om man er konspiratorisk av seg. Korrespondansen med Grong kommune er unntatt offentlighet. 8)

Hellerudsletta, Sirdal og Tvedestrand ligger i trafokiosk-løyve-køen, så de prosjektene rusler og går, iallfall.
#7
Er det ikke V2-lading på den Lier-tomta fra før, så dette blir som en oppgradering? Eller er dette et litt annet sted?
#8
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. april 2025, klokken 11:48Poenget er at 480V er en spenning som nettselskapet ikke vil levere, da ingen andre enn Tesla bruker den i Norge. Derfor får de konsesjon til å eie trafo selv. Om Ionity bruker 400V eller 690V, noe jeg anser som relativt sannsynlig, vil de ikke få konsesjon til å eie trafo selv siden dette er standard spenningsnivåer som er mye brukt i Norge.
Det kan nok stemme. Har prøvd å lese meg litt kjapt opp, og det ser ut som for større installasjoner må det som regel uansett bygges en ny trafostasjon. Forskjellen blir at om man kjører på "norske" spenninger kan man forsyne andre forbrukere i området også, så nettleverandøren bygger og eier stasjonen, og må tjene inn igjen den kostnaden over tid. De andre forbrukerne kan jo også være en direkte konkurrent med ladere rett ved siden av. Tesla sine amerikanske spenninger er ubrukelige for noen andre, så de får bare stille med penger og bygge stasjonen selv som et unntak for hver enkelt ladestasjon. Men det er jo enklere å få det slik man vil uten for mange involverte parter på den måten. Og prisen for strømleveransen blir også lavere. Kjenner jeg Tesla rett, kommer de bedre ut av det både praktisk og økonomisk ved å gjøre det slik.
#9
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. april 2025, klokken 22:53Det er egentlig veldig gunstig for Tesla at de bruker 480V. Da kan de eie sine egne trafoer og betaler høyspenttariff for nettleien. Fordelen med det er at effektavgiften normalt er mye lavere for høyspenttilkobling.
Jeg ville ha tippet det blir det samme for en stor Ionity- eller St1-stasjon for eksempel, selv om de kanskje har andre spesifikasjoner for spenning. 480-tallet nok bare av historiske årsaker fra det amerikanske opphavet til teknologien. Når effektbehovet blir så stort skal man være ganske heldig om det står en hendig trafostasjon der og surrer på tomgang fra før. Det er kanskje mulig for AC-ladere eller et par stolper på 50 kW som i gamle dager. (Jeg prøver å innføre at alt før korona er gamle dager.)
#10
Oppdatering om Støren. Arbeidet starter 19. mai. 16 stolper. Veikryss på E6 (med wienerbrød og toaletter) så det hjelper på både Trondheim-Røros og E6. Bra greier.
#11
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 12. april 2025, klokken 08:31;D  Verkstedet i Andebuveien - Tønsberg SC, åpnet for over ett år siden. Neppe plass til noe SuC der.
OK. Så bare at de har noe papirarbeid gående, men ikke noe om ladere sånn ved først skråblikk. Tenkte at kort avstand til en europavei er et smart triks, så i det generelle området, ikke nødvendigvis på samme tomt.
#12
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 12. april 2025, klokken 01:11Hvordan er overensstemmelse mellom Findus kart og navigasjonen i bilen (Tesla selvfølgelig)?

Den er meget god, men bilen navigerer jo ikke til lokasjoner som er under planlegging eller bygging. De som er åpne er godt oppdaterte.
#13
Såvidt jeg vet stammer den informasjonen om Tønsberg kun fra det offisielle Tesla Findus-kartet. Får se om den får flere navn etter hvert. Bare å holde postlistene overvåket! Tesla jobber med å etablere et verksted i Andebuveien ved E18 i Tønsberg kommune ifølge korrespondanse med kommunen. Kan jo hende det passer greit med ladere i det generelle området? Følg med i neste episode der vi legger sammen 2+2 og får minst 5!  8)
#14
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 11. april 2025, klokken 17:22Hjortefot  :+1: takk for informasjonen du gir oss.

Angående Høvik aka Ramstadsletta så (...)
Bare hyggelig, det er ikke så mye ny informasjon, mest en slags oversikt, og en bekreftelse på at verden har gått framover i det siste. Jeg prøver å lage en ny hvert kvartal, så det blir passe mengde endringer uten å spamme for mye.

De ulike lokasjonene har en lei tendens til å få litt ulike navn avhengig av hvilken kanal informasjonen kommer igjennom. Om jeg etter eget skjønn syns det høres ut som det samme prosjektet med mange navn, så slenger jeg på eventuelle ekstra navn bakerst. Her kan vi kanskje tenke at Tesla har hatt en vag tanke om at de bør ha noen ladere vest for Oslo og kalt prosjektet "Oslo West", men søknadene til ymse myndigheter har jo mer konkrete stedsnavn, adresser eller kjøpesenter/parkeringshusnavn, og planene kan justeres litt. Om de ombestemmer seg og plasserer laderne på et sted lenger borte i bygda, så føles det fremdeles litt som samme prosjektet. På en skjønnsmessig måte. Det er en passe mengde kaos i systemene, uansett. Hvis ikke hadde det jo ikke vært noe poeng i å prøve å lage et sammendrag.  ;D
#15
Lillesand(!!) og Porsgrunn har fått NVE-konsesjon. Og det ser ut som det er på vei en søknad for Grong! Kan vel gjette på oppgradering av historisk V2-stasjon nær E6 der. Eller en ny stasjon rett i nærheten av grunner.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA