Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Hjortefot

#1
Lading av Tesla / Supercharger-avstemming
fredag 12. januar 2024, klokken 10:42
Da er en ny runde i gang med avstemming. 6 rumenske forslag går rett i ledelsen som vanlig. Ungarn har ikke våknet.  ;D

https://www.tesla.com/supercharger-voting
#2
Hjul, dekk og felg. / TPMS levetid på originale Tesla-felger
tirsdag 21. november 2023, klokken 15:44
Jeg forstår det slik at de inneholder et batteri med begrenset brukstid. Det er jo irriterende om man må skifte en slik på et hjul der man nettopp har skiftet dekk.

Er det noen god statistikk på hvor lenge TPMS-sensorene virker i en Tesla? Generelle tommelfingerregler er fine, men det må da finnes noe bedre?

Teknisk sett: Varer de i flere år om man kjører lite? Er de i drift 24/7? Eller er det selvutladningen i batteriet som dominerer så det ikke har noen innvirkning? Teknisk nysgjerrighet. Det kan jo hende at det gir mer mening å oppgi hvor mange km de varer enn hvor mange år?
#3
Lading av Tesla / Jordomseiling i Tesla
fredag 04. august 2023, klokken 09:16
En tanke som slår meg når jeg ser på Supercharger-kartet er at man kan nesten kjøre jorden rundt på Supercharger-stasjoner. Men Tesla er ikke bare Tesla. Man svipper seg fort til Tyrkia, så må man improvisere litt gjennom et par oljeland i sentral-Asia før man kommer seg til Kazakhstan og Kina.

Kina har sin egen ladestandard som minner litt om Chademo. Hva skal til for å lade min "norske" CCS2-Tesla der?

Deretter må nok bilen i container før man kommer til Japan/USA der de kjører med NACS. Det skal visst ikke være så utrolig ulikt CCS, så det burde være håp for en adapter. Kan jeg bruke en CCS2-adapter på en NACS kun-for-tesla-stasjon i USA? Fins denne adapteren i det hele tatt, siden verdensmarkedet for den er ca. null?

Jeg vet det er urealistiske spørsmål, og at man KAN saktelade med AC overalt, men det må da være noen kraftelektronikknerder her som ikke har klart å motstå fristelsen til å gjøre research på dette.  :)
#4
Tesla / Pilegrimsreise til Berlin?
tirsdag 06. juni 2023, klokken 17:55
Er det noe å se/oppleve om man kjører til Grünheide, eller er det bare byggeplass/industriområde?
#5
Lading i Europa / Balkan-tips?
mandag 29. mai 2023, klokken 00:46
Det går mot roadtrip-tider igjen, så hva med en liten diskusjon av ladesituasjonen i land som tidligere ble kalt for Jugoslavia?

Med Tesla klarer man seg i Slovenia og Kroatia, og Serbia har faktisk et par opsjoner. Men Bosnia/Hzg og sørover er litt tynt. Jeg er ikke god i lokale språk der, så det kan fort bli Top-Gear-roadtrip med en skjøteledning inn på kjøkkenet til en lokal bestemor.

Jeg snublet også over et par universal-kort som Chargemap Pass, men de svikter også der det trenges mest. Trenger jo ikke en løsning for lokale belgiske firmaer så lenge jeg har Tesla, men bosniske ladestasjoner vil jeg gjerne være en usannsynlig bestevenn med.

Gode tips?
#6
Tesla SW og AP / Skiltlesing igjen (sorry, not sorry)
mandag 03. april 2023, klokken 16:41
På ellers kjedelige veier, er den vanligste irriterende feilen autopiloten gjør å insistere på feil fartsgrenser. Det er iallfall min erfaring. Så for å sjekke status tok jeg meg en søndagstur Trondheim - Steinkjer. En strekning på E6 med et rikholdig utvalg av fartsgrenser og midlertidige fartsgrenser pga. veiarbeid. Skulle være godt representativ for Norge generelt.

Konklusjonen er tydelig. Min Tesla er ikke i stand til å se eller lese et eneste fartsgrenseskilt med dagens software. Jeg passerte forbi ca. 100 både midlertidige (gule) og permanente (hvite) fartsgrenseskilt, og to semipermanente (hvite ved en midlertidig rundkjøring rett sør for flyplassen på Værnes).

Alle permanente skilt ble visualisert på skjermen. Ingen midlertidige eller semipermanente skilt ble visualisert. Altså leser bilen min IKKE skilt, men har dem plottet inn i kartdata.

Et artig bonusfaktum er at fartsgrensene også ligger inne i kartdata, og den informasjonen er uavhengig av skiltene den har i kartdata, så bilen har ingen skrupler med å visualisere et skilt og tilsynelatende ignorere hva som står på skiltet. Skiltene i visualiseringen er kun til pynt, men som regel stemmer det overens. Men selvfølgelig ikke for midlertidig skilting. Ikke en eneste midlertidig eller semipermanent nedsettelse av fartsgrense ble registrert. 100 % ignorering.

Jeg kjører for tiden en 2019 Model 3 som er betalt for alt av FSD og oppdatert til nyeste tilgjengelige versjon av all software, og kjøreturen skjedde 2. april 2023, og det aller meste av turen skjedde på "navigate on autopilot". Det var sol, tørt og rundt 0 grader. For ordens skyld.

Fortell meg hvorfor jeg tar feil!  :)
#7
Tesla SW og AP / Retningsstyrt Wifi!?
mandag 27. mars 2023, klokken 12:40
Jeg har bilen stående på en fast parkeringsplass som er direkte synlig fra et soveromsvindu helt uten hindringer. For oppdateringer hadde det vært greit å ha et wifi-aksesspunkt av noe slag montert i vinduskarmen på innsiden av vinduet (beskyttet fra vær og vind). Jeg prøvde med en traust "god gammel" wifi-router balansert opp på assorterte bøker, og får akkurat så vidt kontakt med den på gode dager, så innstillingene er så riktige som man får dem. Dette er et ganske urbant miljø, så du får sikkert inn signaler fra 100 wifi-nett på den parkeringsplassen om du har følsomt utstyr, men nå har jeg en helt standard Tesla.

Finnes det noe rimelig utstyr som kan virke retningsbestemt og kan siktes mot bilen, og som folk har god erfaring med at virker med en Tesla? Eller tenker jeg helt feil?
#8
Model 3 / Frunkmugg
søndag 19. mars 2023, klokken 23:04
Jeg står parkert utendørs i Trøndelag, så "there's your problem", men...

Har fått en del grå mugg på tekstiler i frunken. Tydeligvis litt for fuktig. Litt trøst om at det ikke bare er meg blir satt pris på, men er mest interessert i fuktfjerningshacks til frunkbruk.
#9
Tesla SW og AP / Gladnytt for de av oss som bruker blinklys?
mandag 16. januar 2023, klokken 13:08
Har ikke sett noe høylydt klaging over funksjonen her. Det er kanskje ikke så vanlig å blinke så mye?

Jeg koste meg iallfall godt da jeg oppdaget den halvnye funksjonen som automatisk slår av blinklys etter filskifte. For meg virket det som at bilen gikk fra å blinke 3 ganger (eller til du hadde svinget fram og tilbake) til å blinke til jeg var ferdig med det jeg blinket for. Herlig! Her skal det blinkes!  ;) ;) ;)
#10
Statens Vegvesen er et statlig norsk forvaltningsorgan som blant annet skal holde oppsyn med trafikk, veiarbeid, skilting, utforming av veier med tilhørende herligheter og generelt alt mulig nyttig for en selvkjørende bil.

De har selv tatt på seg ansvar for at ting skal fungere sammen i en framtid med selvkjørende biler. Se f.eks. denne annonsen der de rekrutterer folk som skal få slikt til å fungere sømløst:

https://www.digi.no/tumstudio/digitalisering-og-offentlig-it/annonse-norske-veier-skal-tilrettelegges-for-selvkjorende-biler-du-kan-vaere-med/510282/


Tesla satser som kjent på en generell og stort sett kamerabasert løsning, og er ikke så interessert i å skulle kommunisere digitalt med et trafikklys eller en forbipasserende Volvo. Det som derimot ER nyttig er oppdaterte kart. Gjerne med midlertidige endringer som f.eks. veiarbeid med midlertidige endringer av fartsgrenser og hvilke filer som ender opp hvor. Det er vel også en del av samfunnsoppdraget å spre dette effektivt til ymse kommersielle aktører. slik at alle har en konsistent oppfatning om hvordan norske veier ser ut.

Betyr det, for å ta et banalt eksempel, at om min Tesla konsistent insisterer på feil fartsgrense på en enkel landevei et sted, så er det sannsynligvis en feil i den digitale fasiten, som Statens Vegvesen har som ansvar å sitte på?

Eller har jeg misforstått og overforenklet for mye?



#11
TEST TEST TEST / Kjedelig testtabell
søndag 01. januar 2023, klokken 16:39





:)Smilefjes er kjempekoselig  [ You are not allowed to view this attachment ]  Er du så glad?
;)Blunkefjes :-1:
 [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  



Supercharge.info  Tesla.com
Troms og Finnmark
Nordland
Trøndelag
Møre og Romsdal
Vestland
Rogaland
Agder
-
Vestfold og Telemark
Rjukan  [ You are not allowed to view this attachment ]   53 dager Q1 2023
Viken
Oslo
Innlandet
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA