meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marius Kotsbak

#1
Man kan jo ta flere runder når den mener navigasjonssystemet er fullt, men det ser ut til å være litt mindre plass hver gang, så ikke sikkert det er plass til alle oppdateringene, iallefall ikke med nye land de har lagt til.
#2
Var der i helga. Den gamle snabbladdaren er erstattet av en lynlader fra Mer med to CCS-uttak. Det var en boks til med sekk over som antagelig kommer i drift snart. Dessverre er det ikke lenger noe lader for Chademo eller Type 2 der lenger (bortsett fra 4 i sentrum). Første mulighet for Chademo fra Norge blir da antagelig Systembolaget i Åre.

Akkurat samme var konfigurasjonen i Åre ved Holiday Club. Bortsett fra at det der var 2 type 2-plugger hvorav bare en virket.
#3
Sitat fra: BUGS på fre 22. apr 2022, kl. 07:38
Har logget SOH siden bilen var ny. Det virker som det er programmert inn en "standard" degradering i BMS som gradvis reduserer SOH. Med jevne mellomrom så kjører BMS en sjekk for å finne reell SOH og oppdaterer til riktig verdi. Dette vises av de bratte fallene i SOH i begynnelsen. Nå det siste året har kurven flatet ut på rundt 91%

[ You are not allowed to view this attachment ]

Interessant graf. Ser ikke ut som intervallene er like i tid. Kanskje det går på antall ladesykler eller kjørelengde mellom hver oppdatering og ikke tid?
#4
Vet ikke om det er utetemperaturen som påvirker det mye (og kaldt den siste uka), for nå har jeg plutselig fått et brått fall i SOH:

Registrert: 22.07.2019
Avlest: 05.12.22
SOH: 91,61%
HX: 109,38%
ODO: 35 951km
SOC: 80,6%
Vdelta (max-min spenning): 32mV
QCs: 77
L1/L2s: 5063 (sannsynligvis feiltelling)
Utetemperatur: ca -3C

Ser av https://elbilforum.no/index.php?topic=60404.msg1046086#msg1046086 at slike fall er vanlig og antagelig å forvente.
#5
Registrert: 22.07.2019
Avlest: 14.11.22
SOH: 94,07%
HX: 109,21%
ODO: 35 730km
SOC: 80,9%
Vdelta (max-min spenning): 32mV
QCs: 77
L1/L2s: 5047 (sannsynligvis feiltelling)
Utetemperatur: ca 2C

Altså har svekkelse av SOH bremset betydelig de siste 2 årene.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Beste allroundlader
tor 28. jul 2022, kl. 11:14
Dumt å kjøpe ny lader nå som ikke er "smart" dvs. kan styres utenfra for å balansere maks belastning på hovedsikring, tidsstyring ol. utifra effektledd og strømpriser.
#7
Flytoget har løst dette med kvittering fra kortbetaling, selv om der er ganske krøkkete. Lurer på om Google pay har en løsning på kvitteringer nå som det skiftet til Wallet.

Coop har noen fordeler fremfor ladeapper: at innlogging ikke faller ut hele tida, og man får gjort både medlemsregistrering og oppbevaring av kvitteringer samtidig.
#8
De klarer det fint. Før opererte de jo med høyere priser på enkelte steder. Men gjelder dette bare dropin eller også via Fortum og andre leverandører mon tro?

Man kan vel tenke seg at de driver en utjevning over landet, men det hadde vært bedre om prisene gjenspeilet faktiske kostnader. Kanskje flere ville valgt å ta turer til der det er overskudd av strøm nå.
#9
Hjemme er AC. Lad til 100% før tur fremfor mer dyr lading underveis.
#10
Siste nytt fra Danmark nå er at Circle K sine stasjoner tar kredittkort som betaling. Jeg fikk heller ikke noe annet av brikker til å fungere (Ladeklubben, Elbilforeningens som virker på stasjonene deres i Norge) eller den norske appen deres (Danske fins ikke med norsk telefon).

Derfor endte jeg opp med å bruke kreditkort. Ser i ettertid at det må ha vært fryktelig dyrt, antagelig langt over 8 NOK/KWt, eller et fast påslag. Kan se ut som kortterminalen skal tilbakebetales av bare kortbrukerne. Ikke helt ulikt hvordan Eon/Clever gjør det i Norge.
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ladeklubben
fre 01. jul 2022, kl. 18:37
Jeg prøvde ikke å stoppe med app, men det viktigste fungerte jo, start og stopp med brikke. Fikk kvittering på ladingen på epost senere. Økten lå i appen iallefall senere samme dag. Ganske billig var det også.
#12
Høres ut som defekt lader eller rfid-leser.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Plug & charge
fre 15. apr 2022, kl. 13:12
Jeg er ganske sikker på at det trengs ulik hardware for å kunne gjøre betalinger enn å lese av rfid. Iallefall ny firmware, som kanskje er vanskelig å få brukt i annet utstyr enn betalingsterminaler.
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Plug & charge
tor 14. apr 2022, kl. 07:40
Sitat fra: Radiobil1 på ons 13. apr 2022, kl. 16:51
Er det denne typen teknologi som NAF dama kaller Roaming?

Nei, det betyr at man kan la en aktør man er kunde hos betale for lading hos en annen. F.eks. at man har app/brikke fra BKK og kan bruke den til å lade hos Mer uten å ha konto/kort registrert hos Mer.

Det kan jo sikkert kombineres med dette også, men om man er registrert flere steder må man vel da kunne sette en prioritert rekkefølge man ønsker å betale med? Tror ikke det har skjedd hos parkeringsbransjen ennå. Om man har aktivert automatisk betaling fra bilskilt så betaler man dobbelt om man betaler med Easy park. Kanskje kan man aktivere hos Easy park også og den bare bruker det om man ikke er registrert kunde hos driver av phuset?
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Plug & charge
tir 12. apr 2022, kl. 18:17
Men hjelper det for annet enn å identifisere bilen? Vi kommer vel til kaoset man har på parkeringsfronten. Der identifiseres bilen enkelt med nummerskilt, men man må registrere seg overalt og legge inn kort hos alle.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA