Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Marius Kotsbak

Sider: [1] 2 3 ... 33
1
Fikk såvidt rapidgate (eller den stoppa ladinga) på slutten i sommer. Det var vel riktignok på 3. ladestopp etter 2 vanlige hurtigladinger først. Hadde da fått ladet nok til å komme hjem, så det var egentlig ikke noe problem. Bare om man har for vane å kjøre 1000 km på en dag eller kjører mye og langt på motorveier.

2
Nå får jeg lagret data til USB fra bilen, men "Map update Tool" sier bare at USB-enheten må tilkobles bilen...

3
Hurtiglading i Trøndelag / Sv: Hurtiglader Berkåk
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 11:50 »
Containeren var tilbake i sommer iallefall. Inkl. en lynlader!

4
Bare de gamle jeg ser der. Var på Storlien igår. Klarte ikke se noe nye ladepunkter, bortsett fra stor ny superchargersted for Tesla. Var masse strømuttak (antagelig schuko for motorvarmere), men så ut som alle var reservert for ansatte på senteret.

5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ledige ladeplasser vist i ladeapper
« på: Fredag 23. Juli 2021, klokken 00:14 »
I tillegg har man ladeuttak som er ledige, men det ikke finnes ledige parkeringsplasser til å få brukt... Det fins dessverre noen steder.

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Erfaringer om ladekaoset sommeren 2021
« på: Fredag 23. Juli 2021, klokken 00:10 »
Har ikke sett noe ladekø å snakke om i år. Enkelte populære tider og steder har dog alle uttak vært i bruk.

Lader man tidligere på dagen og på mindre populære steder så har det vært ledige uttak å velge i. Det ser ut til å være omtrent like dårlig tilgang på destinasjonslading som i fjor, noe som selvfølgelig øker presset på hurtiglading.

7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Chademo; et fremtidig problem?
« på: Onsdag 30. Juni 2021, klokken 12:09 »

8
AC fleksilading / Sv: Hvilke biler kan motta 22kw AC?
« på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 19:22 »
Anbefalingen kan jo også gå på at man ofte ved å velge 7kW også velger bort mulighet for trefase og begrensning på 3,6kW på trefase 16A.

9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva skjer med Elbilappen?
« på: Mandag 31. Mai 2021, klokken 11:12 »

10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva skjer med Elbilappen?
« på: Mandag 31. Mai 2021, klokken 09:34 »
Nå var jo dette snakk om Recharge, om det ikke gjelder automatisk synk mellom alle operatører og Nobil. Men de godt etablerte operatørene trodde jeg hadde dette på plass allerede.

11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hva skjer med Elbilappen?
« på: ſøndag 30. Mai 2021, klokken 15:03 »
Du kan jo bare prøve å søke dem opp i Nobil (eller andre tjenester som oppdaterer derfra) for å finne ut hvor det stopper opp. Skulle tro operatørene var veldig interessert i å få spredd informasjon om laderne for at de skal bli brukt.

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Service og oppdatering
« på: Onsdag 26. Mai 2021, klokken 13:56 »
Prøvde å finne billigere alternativer, men da ble det uten smøring av bremsene. De byttet også til kullfilter i kupefilteret og tilbød lånebil mens den var inne. Så var vel egentlig verdt det, iallefall de 2-3 første årene.

13
Elbiler i media / Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
« på: Tirsdag 25. Mai 2021, klokken 09:46 »
Eksempel fra helga at Enova nok har rett: jeg kjørte langt over rekkevidden til elbilen (62 kWh brutto), men klarte meg fint med lading hjemmefra og på destinasjon (ca. 2 halve netter nødvendig) når hotellet har relativt bra kapasitet på destinasjonslading. Her var det Hotell Frøya med 2 uttak for Tesla og 4 for alle, hvorav ett var ute av drift (og 1 ute av drift inntil jeg klagde til resepsjonen, samt en ladbar hybrid som sto ulovlig parkert og ladet).

14
Elbiler i media / Sv: Noen som har tilgang til denne artikkelen?
« på: Tirsdag 25. Mai 2021, klokken 09:31 »
https://motor.no/a/198448

Sansen for business den karen  :+1:

Hehe ja, når den billigste biltypen blir litt dyrere så velger han den dyreste biltypen istedet :D

Godene må jo reduseres etterhvert. Blir vel vanskelig å hevde at elbil ikke er billigst i Norge med full avgiftsfritak og momsfritak inntil videre, og billig strøm og mange offentlige ladepunkter med gratis strøm.

Ser man på TØI sine rapporter så har ikke elbil så store fordeler samfunnsøkonomisk, spesielt i byer. Selv om lufta blir bedre så bør mange vurdere elsykkel/el-lastesykkel til daglig bruk på korte distanser i byene. Det er ikke nok parkeringsplasser til at alle kan kjøre elbil til jobb, og heller ikke heldig at alle bruker kollektivtrafikk.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Mulighet for å lade med aggregat uten vanlig jord.
« på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 17:31 »
Forstår ikke dette problemet (er det kun teoretisk?). Aggregatet bør jo ha en tilkobling til ekstern jord. Det er jo denne (isolert fra fasene) den burde gi på jord i stikkontakten ut (om den er laget for IT-nett).

Se f.eks. https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9641704980510.pdf (søk etter "Jordanslutning").

Sider: [1] 2 3 ... 33