meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Koppa

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0
onsdag 20. januar 2016, klokken 09:02
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. januar 2016, klokken 07:09
Til alle dere som klager på dugg (som ikke hadde problemer med det før), har dere byttet kupefilter?

Er dette blitt bare litt tilsmusset, er det omtrent som å sette på "resirk", og i disse dager med mye svevestøv må da vel dette filter blir fortere tett?

Kupefilter byttes meget kjapt selv, opp med frunk, vipp vekk plastdeksel mellom frontrute og frunk, og på høyre side av bilen ligger en liten luke, bak der er filteret.

(Var mye verre på Ford Focus, der måtte måtte man skru ut gasspadal for å bytte filter, trangt som bare det, sikkert derfor ikke Ford (Kverneland Bil) gadd å bytte på en eneste service...) 

Godt poeng, men mitt filter ble skiftet på service i november. Jeg bor i Moelv, og er sjelden i områder med store mengder svevestøv.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0
tirsdag 19. januar 2016, klokken 12:00
Jeg synes det ble verre igjen med 7.1. Kan de ha basert denne "Spotify-releasen" på de tidlige 7.0 versjonene med håpløs varme? Syntes helt klart siste 7.0 var bedre i min bil. Som andre beskriver her må jeg veksle mellom semi-auto og defroster på ruta for å holde det duggfritt. varmen er stabil som surmelk i kattunger. >:(
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: 4G
onsdag 06. mai 2015, klokken 15:05
Hvis du ikke plasserer serveren du skal hente data fra har du 2+ sekunder forsinkelse på en tur opp i satellitten og ned igjen. Og det er før du har kontakt med serveren...
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Effektforbruk for å varme opp kupeen...
mandag 27. april 2015, klokken 14:45
Min erfaring fra vinter på Hedmarken er at kupevarmen er en uvesentlig faktor for rekkevidde sammenlignet med batterivarmeren. Den kan du jo tydelig se på effektmåleren i dashbordet når den går. Jeg har aldri opplevd å måtte fryse i bilen. Den står på 21 grader hele året..   8) . Range-mode reduserer effektforbruket på klimaanlegget og batterivarmeren, men jeg synes det har lite å si i daglig bruk. Hvis du er helt på grensen mht. rekkevidde daglig, er det selvsagt en annen skål.
#5
Model S 2013 - 2022 / Positiv tendens?
fredag 17. april 2015, klokken 09:17
Fikk igjen min S85 i går, som "døde" pga. 12V feil mandag kveld . Med erfaring gjennom en vinter med veldig lange ventetider innstilte jeg meg på at dette fort kunne ta en uke, særlig når bilen først ble levert at NAF hos Oslo Nord tirsdag ettermiddag. Joda, jeg fikk jo beskjed om at den var "prioritert" pga av at det var en inntauing av død bil, men når telefonen kom fra Oslo midt på dagen i går om at bilen var ferdig og at deres mekaniker som bor en halvtime unna meg kunne komme med den etter jobb (som han har gjort to ganger før) ble det en god varm følelse. Disse folkene gjør virkelig alt de kan for at vi skal være fornøyde.

Er det flere som ser en positiv utvikling på mer enn termometeret om dagen? 8)
#6
Har ikke fulgt så nøye med på denne funksjonen, når den starter og stopper osv., men har latt den stå på og er fornøyd med at JA, bilen er varm  og klar når jeg drar hjemmefra i 10 minus om morgenen. Det liker jeg  8)
#8
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 10. desember 2014, klokken 08:41
Politikk handler ikke om fakta eller den hele og fulle sannhet men om UTVALGTE SANNHETER OG MAKT. Vi som ønsker å få fram sannheten må fortsette å si sannheten. Og så går det faktisk an å bruke sin stemme og sin forbrukermakt. For eksempel kan det være å stemme med HODET, ikke lommeboka eller hjertet. Det kan også være å la Autofil og den andre eksosbladene stå i hylla til de skjønner at det faktisk er mange (svært bilinteresserte) kunder som ikke kjøper bladet deres når de skriver sånt vås.

Og så går det an å unngå å bruke kollektivfeltet mer enn høyst nødvendig ... ;)
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
mandag 24. november 2014, klokken 15:49
Sitat fra: Olatho på søndag 23. november 2014, klokken 22:21
Det var nok noe større utfordringer med lade-infrastruktur og hurtiglading i 1898. Selv om det ikke var bensinstasjon på hvert gatehjørne heller, så var nok den teknologien noe bedre egnet for 100 år siden.
Dessverre.

Faktisk var det sterkeste argumentet MOT bensinbilen at infrastrukturen rundt var så dårlig utbygd.  For 100 år siden begynte strømfordelingsnettene å nå ut i utkantene. De var endatil likestrømsbaserte og passet perfekt til lading av batterier. Det ble bygget kraftverk her til lands som dagens økonomer aldri ville ha godkjent investeringskalkylen på. Bensin?! Det var noe man fikk kjøpt på apoteket på 1-liters glassflasker. Frakt i store kvanta var risikofylt, tungvint  og kostbart. Dessuten var det et problem med smøring av ventiler... De første bensinmotorene var kronisk upålitelige. Men så var det noen som fant på å sette til bly... En ildsjel ved navn Henry revolusjonerte produksjonen av billige bensinbiler. Oljeselskapene skjøt fart. Men fortsatt var oljeraffineriene avhengig av energi, og strømleverandørene/produsentene så nok ikke på bortfallet av elbilmarkedet som noe stort tap. Alt vokste uansett.... Noen tiår senere hos Disney fikk til og med tegningen av bestemor Ducks gamle elektriske bil (hun er jo gammeldags!) påtegnet et eksosrør. Elbilen gikk i glemmeboka. Fremskritt har det blitt kalt, og jeg har også drømt om Berlinetta Boxer og synes fortsatt noe av den råeste lyden som finnes er en P51D eller Spritfire's Merlin motor med full blås på kompressoren. Men nå kjører jeg Tesla, og savner ikke lenger en motor som må startes.
#10
Det er sagt noe om amerikansk bedriftskultur i denne tråden, som er bra observert. Informasjonsflyt ut i organisasjonen til Tesla er svært begrenset, virker det som, og ansatte har i noen saker munnkurv. Vær da obs på at dette bare er ett symptom på en kultur som etter all sannsynlighet har store problemer med å akseptere rapporter fra "gølvet" om at akslinger i returnerte DU'er, som skulle hatt splines, kommer inn blanke og glatte som en barnerumpe. NASA hadde folk som visste om feilen før romfergen Challenger eksploderte, men de hadde en kultur som var basert på "mind your own business". Jeg har jobbet i et amerikansk selskap med en sånn kultur. Ekstremt hierarkisk. Ingenting i veien med produktene, og utrolig mye flinke folk, men det gikk ikke akkurat fort å få i gang korrektive tiltak  når feil ble oppdaget  ;). Tesla kommer til å fikse dette, men det tar nok noen måneder før det er smilefjes over hele linja her på berget  8). Det er tross alt mange biler som skal ha ny DU...
#11
Jeg har foreløpig kun et "mykt klunk" (14 800 km siden 29/3), men har lenge tenkt at det nettopp er en slik spline som er problemet. Dette fordi jeg faktisk har opplevd en påhengsmotor som tok kvelden på samme måten som DU-havariene har blitt beskrevet. Den koblingen befant seg midt oppe i stammen på motoren, en sliten gammel Suzuki, og den var aldri designet for noen annen smøring enn fettet som trolig hadde blitt påført mange år tidligere når motoren var ny. En kombinasjon av marginal stålkvalitet/herding (kan kanskje til og med være litt for for hard/sprø) og hårfine marginer på hvor mange mikrometer fetthinne som må til for å beskytte kan vel være årsak til at DU problemene opptrer litt "random". Tviler på at denne skal løpe i noe oljebad. Må nok høre litt med en mekanisk bedrift i nærheten hvor en slektning jobber :-\
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
fredag 31. oktober 2014, klokken 15:02
Fikk siste versjon av 6.0 i går (1.67.73). Skulle tilfeldigvis til Tesla Oslo North (Grorud) i dag, og de forteller at den oppgraderingen som ble sluppet i går fikser 3G trøbbelet. Vanskelig å være sikker, men på turen tilbake i dag hadde jeg til og med forbindelse gjennom tunnelen ved Eidsvold.... Veksler mellom E (Edge) 3G hele veien hjem til Moelv uten større problemer. Lovende  ::)
#13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 30. september 2014, klokken 12:53
Ser ikke ut som så mange har fått med seg dette innslaget fra NRK Østnytt fredag kveld:

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestnytt/DKOP99092614/26-09-2014#t=35s

Brukbar reklame for Tesla i alle fall, og hyggelig å kunne stille bil til disposisjon (den hvite)

Ha en energigivende dag. Husk å hilse langs veien!
#14
sjekk www.elsikkerhetsportalen.no

Her vil mengden stoff stadig øke, og det som ligger der vil være i tråd med lover, regler og forskrifter.

;)
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dugg i lykter
tirsdag 16. september 2014, klokken 16:20
Er det noen som har dugg i baklyktene (trekanten under kromlisten)  :o? Kan fortelle at det har ikke jeg. Ikke siden de skiftet pakninger på Skøyen før ferien. Her er det fri flyt og det dugger ikke, det renner. Noen som vet om de klarer å lime listen fast nå?


Koppa
P31225, levert 29/3-14, 85kWh
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA