meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leifen1980

#1
Bestilling og levering / Sv: Tesla og innbytte
tirsdag 22. oktober 2024, klokken 21:44
Stusser også litt med innbytteprisen hos Tesla.

I følge selger så var endelig pris på innbytte vanligvis ganske nært første tilbud.

Innbyttepris før jeg bestilte var 123000, og etter bestilling av bil så kunne jeg ta bilder osv og legge ved info i appen. Litt senere ser jeg jo tilbudet jeg kan evt skal godta er på 105 000.

Skulle ikke være noe å si på vedrørende tilstand eller bildene av bilen jeg vurderer som innbytte.

Normal fremgangsmåte hos Tesla dette her?
#2
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:04
Tøffe biler, men det var dette med 4x4 som mangler da. Utseendemessig og innvendig så har jeg absolutt sansen for de ja. Enkelt, men ikke for minimalistisk igjen. 
#3
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
onsdag 16. oktober 2024, klokken 19:00
Personlig så har jeg hatt problem med speil på min forhenværende M3 base performance 2019 modell. Ble ordnet på garanti. Hadde ikke samme problemet med Y, så kan jo godt være dette er løst på nyere biler.
Angående parkeringssensorer vs. Tesla vision. Tenker det er utfordringer med begge deler. Snø pakket seg på vår MY i fronten, og da fikk jeg varsel om det og at parkeringssensor x eller y ikke fungerte.
Så på ren langkjøring (jeg pendler en del fra Øst til Stavanger) så tror jeg potensielt at dette fint løses med Tesla Vision.

Nå har jeg prøvekjørt litt, også litt ref. tidligere erfaringer. En del biler er ikke aktuelle grunnet mangel på utstyr/4x4 eller lav rekkevidde.
VW ID4 - Grei bil men litt traust. Forfærdelige knapper på ratt for å styre musikk og lyd. Gode Ergoseter
Ford Explorer - Kanskje hakket bedre enn ID4 (Mer støy? Selger skyldte på panoramatak) Enda bedre AGR seter. Ellers veldig lik VW.
Kia EV6, Hyundai Ioniq    har jeg ikke prøvd, Kun Ioniq for noen år siden før vi endte opp på MY. Toyota og Subaru virker overpriset kontra rekkevidde utstyr.
Volvo, Polestar og BMW er alt for høyt priset.

Nå er det få måneder siden vi kvittet oss med MY, fikk en god pris og hadde ikke behovet siden vi har stor 7-seter med 4x4 som funker fint til all reise med alt av bagasje osv.
Sa vel høyt til kona da at jeg vil forsøke å holde meg unna Muskeguttens påfunn og Tesla vindusvisker-, fantombremsings og kontakt&kommunikasjonsutfordringer.
Men...
Den M3 LR jeg prøvde er jo sinnsykt tight og kjekk å kjøre da, og stereoen gruser jo alle disse andre jeg har testet.
Ser ikke noe behov for å betale 100k ++ ekstra for de andre som for all del har sine fordeler mtp sittekomfort, taklast, skiluke + noe annet småting.
I tillegg så antar jeg prisfallet kan potensielt bli større på de andre variantene.
En ny LR med hengerfeste + vinterdekk til snaue 460 000 virker så absolutt fristende. (Dette da inklusiv henvisning)

Om det finnes noen konkurrenter der ute jeg ikke kjenner til, som også har "kampanjer", så skriv gjerne noe om dette.
#4
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
tirsdag 15. oktober 2024, klokken 10:01
Kanskje det er noen som har gått fra "gammel" M3 til ny og har erfaringer å dele her.
Hvordan er seter, komfort, støy osv.?
Funker avstandsmåling som en grei erstatning for parkeringssensorer nå?

Har tidligere hatt 2019 M3 performance (mye støy på langkjøring) og 2021 MY der jeg opplevde dårlige seter på langtur. Korsryggstøtte var nesten fraværende, vanskelig å justere, men mulig en feil på akkurat den vi hadde da.
#5
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
torsdag 19. januar 2023, klokken 20:57
Innbyttetilbudet fra Tesla på 348k var for øvrig for en grå MY med hvite seter. 27k km og ettermontert hengerfeste.
#6
Model Y / Sv: Kjøpe brukt Tesla Model Y.
torsdag 19. januar 2023, klokken 17:35
Utstyr? Nei hvis det er snakk om 22 modell eller tidligere så er det vel om det er hengerfeste eller ei. Ellers er det hva selger evt har kjøpt inn av småplukk som medfølger, matter og coating.

Så må du jo vurdere hvilken farge du ønsker.
#7
Model Y / Sv: Vurderer å selge min MYP
torsdag 19. januar 2023, klokken 15:05
Bør være mulig å få tak i 21 modell LR for rimelig penge.
Testet innbytte hos Tesla på min nå (jeg skal for øvrig beholde min):
I november var innbytte på 521 000
Nå i januar på samme bil fikk jeg tilbud om 348 000 i innbyttepris.
Heftig prisnedgang. :)
#8
Model Y / Sv: Barn i bilen, hvitt interiør!
torsdag 01. desember 2022, klokken 13:33
Hva er det man benytter på disse hvite setene for å holde de rene da?
Er spesielt redd for avfarging av jeans.
#9
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
fredag 15. oktober 2021, klokken 12:29
Bare å kjøre innom? Er et stykke å kjøre, men må jo nesten det når man ikke kommer gjennom på telefon. Eller jeg kom gjennom til service, men der snakket de kun engelsk og de skulle sjekke opp og komme tilbake til meg (en gang).
#10
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
torsdag 14. oktober 2021, klokken 20:49
Dekk24 var nå tomme for tpms, så de ville levere ut vinterdekk uten. (Jeg bestilte pakke med sensorer for 1 uke siden)
Virker å være vanskelig å få tak i, og de antok at sensorene kanskje kunne komme november, desember eller kanskje først neste år. Anbefalte videre at jeg anskaffet disse selv, og de slo av 3500 på prisen jeg allerede har betalt. 
Andre som har blitt kontaktet og fått samme info? Vil helst ikke bruke masse tid på å lete opp dekktrykksensorer selv, og heller ikke særlig gøy å kjøre med
kontinuerlig varsel på i bilen over lengre tid.
Alternativt er jo å heve kjøp og kontakte andre dekksentre.
#11
Model Y / Sv: skuffende rekkevidde
torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:38
Første langtur med Y i går.
For å gi litt input til denne tråden.
Fint vær og fra 9 - 13 grader hele turen.
Ladet bilen full og forvarmet 2-3 minutter før vi kjørte.
Turen gikk Horten - Drammen - Eggedal - over Slokuveien - Veggli - Kongsberg - Horten.
Totalt 334 km. På plass ved Slokuvatnet etter 164 km og 900 høydemeter hadde vi 60% batteri igjen. Vel hjemme etter nye 170km hadde vi 30% igjen på batteriet.
Normal kjørestil, ikke forsøkt å spare.

Hvis jeg regner korrekt blir det da som følger:
334/70 * 100 =477km rekkevidde i tørt vær, rundt 10-12 grader inklusiv mange høydemeter. Det var også ca 55 km på motorvei i +/- 110km/t.
Kjører for øvrig på 19" sommerhjul.


#12
Model Y / Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
mandag 20. september 2021, klokken 18:40
Ja da var det min tur å hente ut Tesla i Lillestrøm i dag.
Bestilte 11 august, endret bestillingen til grå med hvitt interiør 6 september.
Kjører M3 base performance 2019 modell fra før.

Det gikk helt greit mtp overlevering. Bilen var ladet til "135km"
Jeg så over bilen, fant noen limrester eller tilsvarende som de fjernet på stedet.
Det er noen merker i setene etter setebelte eller annet som har vært i klem.
Tok bilder og fikk beskjed om å melde inn via service, så får vi se hva de gjør med dette.
Er det akseptabelt?

I starten føltes omtrent alle ujevnheter på vei innover mot Oslo. Dette med regen var satt på "hold", og dette var litt voldsomt på meg som kommer fra M3 der dette står på lav.
Virker som bilen fikk satt seg litt etter hvert, og støtdemping føltes litt bedre.
Ladet på Superlading V3 på Liertoppen, og skulle tro at batteriet var varmet godt nok fra Lillestrøm.
Rekkevidden stod på 70km når jeg stoppet, og toppeffekt var oppe i 155kW et sekund før den raskt droppet til 150 og så videre til 130. Sånn sett samme makshastighet som jeg leser andre har opplevd.
Satte også regen til "rulle" før jeg kjørte videre. Mulig dette bremser noe mindre i høy hastighet, men det er fortsatt for mye synes jeg. Merker ingen forskjell egentlig på "hold" og "rulle"
Håper på SW-fiks og at det kommer mulighet å få tilsvarende regenerering som M3en.

Ellers:
Bra kjørekomfort, og kjenner at det er større og høyere bil enn M3. Bilen kanskje litt roligere, men ikke en revolusjon mot M3. Setepute er fortsatt for korte slik som i M3, men ok. Skulle gjerne hatt mulighet å oppgradere setene.
Lydanlegg absolutt godkjent, kanskje bittelitt mer snert i bassen i M3 (Ikke så rart med åpen løsning i Y)

Brukte litt tid på å få tilgang til bilen på app. Kom 1 times tid etter jeg kom hjem.

Prøvekjørte mye i sommer (Ionic 5, iX3, Kia Niro, Mustang Mach-E, Enyaq++) og eneste jeg kommer på som for meg kan sammenlignes med Y er Mach E.
Kanskje en uavgjort her dersom Mach-E hadde tilgang til superlading, 1500+kg hengerfeste, taklast og fornuftig leveringstid.

For øvrig en artig sak her:
I app og på kontoen via nettleser ser jeg at kan kjøpe henholdsvis EA og FSD for 29800 og 59600 på Y'en, mens på 3'ern ligger dette inne på 37250 og 74500.
Regner med dette justeres, men om jeg skulle hatt lyst på en av delene måtte jeg hivd meg rundt og kjøpt snarlig. :P
#13
Model Y / Sv: Y på finn
onsdag 15. september 2021, klokken 09:54
Hjelpes. Når kommer første Y til 700k?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=231364886
#14
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
onsdag 08. september 2021, klokken 08:08
I samme annonse står det jo:
Premium:
4stk PH-AVIA 19" Gun-metal\Matt Black\ Hyper Silver
4stk 255/45r19 Continental VikingContact 7 (Testvinner NAF)
4stk Tesla BLE TPMS
Montering og materiell
Kr. 21 590,- ink. mva

Det høres jo veldig bra ut. Fikk ca-pris hos lokal leverandør og tilsvarende kom da på ca 28k
#15
Model 3 / Sv: Utstyrspakker på brukt 2019 M3 LR 4x4?
søndag 29. august 2021, klokken 07:59
Så finnes også denne Base Perfomance, som inkluderer hengerfeste. Performance ytelse og ellers lik LR, dvs uten senking og performance bremser.
Det er maks 500kg tilhengervekt og 25kg koblingslast, kontra 910/1000 og 75kg
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA