Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: IP på fredag 03. september 2021, klokken 20:16
Kom over Munros video på Youtube der han går over hjulbrønnen i TMY fra 2020. Har lite kompetanse på dekk og felg, men gjør dette at du kjøpe originale Tesla hjul?
https://youtu.be/qrO5RAfSKwo?list=PLkiDlGyJnprdFftxAZ85a5Rp1LlET4Wbr&t=213 fram til 4:45
Sånn jeg forstår det så påstår han at en må ha Tesla-felg fordi bolten som holder bremseskiva ikke er flush med anleggsflata på bremseskiva, men jeg tror omtrent alt jeg har sett av felger har utsparringer mellom bolthullene. Selvfølgelig uansett noe en kan sjekke ved kjøp av uoriginal felg, dersom en er bekymret. Går nok til og med å fjerne bolten som holder bremseskiva på plass, om det er krise. Da er skiva løs når du tar av hjulene, men et lite problem, som er størst med hjulbolter (skiva roterer og kan gjøre det vanskeligere å treffe bolthullene), med pinnebolter er ikke det et problem..

Rosstopher

Bjørn Nyland har jo allerede en video med uoriginale hjul.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

orl7368

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 04. september 2021, klokken 07:29
Ja, jeg så det.
Veldig nysgjerrig på dette og vurderer 18 tommer som vinterhjul.
Med de veiene som er her om vinteren virker smale 18 tommer som en god ide.
Noen som vet hvilke felger som kan være aktuelle?

PionerThink

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. september 2021, klokken 11:49
Går man ned i bredde uten å gå opp i profil blir jo rulleomkrets mindre. Ikke gunstig. 235/50 er vel det som er nærmest. Men da må man vel ha smalere felg.
Ser på kalkulatoren at ved å gå fra 255 til 245 så reduseres omkrets med -1.4%, dvs godt innafor 5% som de anbefaler som maks avvik. Bør derfor ikke være noe problem.
Hvis dette er en dimensjon Model S har brukt så bør jo utvalget være bra og prisene gunstigere også vil jeg tro ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

geear

Sitat fra: orl7368 på lørdag 04. september 2021, klokken 17:02
Ja, jeg så det.
Megahjul har noen, men vær obs på at de er en tomme smalere og omtrent samme ET, så det ser ganske tåpelig ut, ytterkant av hjulene vil stå en del lenger inne i hjulhuset enn originalt. Få på Teslaskvettlappene og noen ekstralykter også, så har du rallylooken inne.  :P

orl7368

Sitat fra: geear på lørdag 04. september 2021, klokken 22:58
Sitat fra: orl7368 på lørdag 04. september 2021, klokken 17:02
Ja, jeg så det.
Megahjul har noen, men vær obs på at de er en tomme smalere og omtrent samme ET, så det ser ganske tåpelig ut, ytterkant av hjulene vil stå en del lenger inne i hjulhuset enn originalt. Få på Teslaskvettlappene og noen ekstralykter også, så har du rallylooken inne.  :P
Takk. Med vintervedlikeholdet her er hver kjøretur et rally løp  :D

Rosstopher

Dekk24 får visst ikke inn Uberturbine-felgene før i oktober. Er det noen andre butikker som har slike?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vato74

Jeg kjøpte pakke fra megahjul med 19" sorte (blanke) felger fra Sax turbin3 og dekk 255/45-19 Frigus EV ice3 (vet ikke om de er bra enda, men foreløpig gode erfaringer med dekk fra Megahjul og mønsteret ser bra ut).. betalte i August 17700,- ferdig montert med sensor, koster noe mere nå da jeg akkurat rakk sommerprisen  Jeg valgte da det rimeligste jeg kunne finne der (felger som er på vei ut)men ser det er andre som ser ganske bra ut og til en ok pris.

geear

De er vel en hel tomme smalere enn originalt, med samme innpress, så ytterkant av felgen vil stå 12,7 mm lenger inne enn originalt. Funker, men ser ikke bra ut i mine øyne iallfall. Og er vel 45-profil du har kjøpt, ikke 55? Det er for stort på 19" iallfall..

Forøvrig "imponert" hvis du bedømmer kvaliteten på vinterdekk ut fra hvordan mønsteret ser ut. At Megahjul viser at billigdekkene de selger er "bedre" enn premium fordi de har dreneringskanaler til vann forteller bare hvor useriøse de er. Som om ikke premiumprodusentene har lagt ned titusenvis av timer i engineering og testing for å komme dit de er...

Bjoris

Tenkte disse, noen av dere ekspertene som ser om dette er bra.

Tenkte Maxxis pakken egentlig, har ikke prøvd disse tidligere...

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=229401926

Jeronan

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:36

I would rather go with GoodYear Ultragrip Ice 2 over Maxxis.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Leifen1980

I samme annonse står det jo:
Premium:
4stk PH-AVIA 19" Gun-metal\Matt Black\ Hyper Silver
4stk 255/45r19 Continental VikingContact 7 (Testvinner NAF)
4stk Tesla BLE TPMS
Montering og materiell
Kr. 21 590,- ink. mva

Det høres jo veldig bra ut. Fikk ca-pris hos lokal leverandør og tilsvarende kom da på ca 28k
Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Jeronan

That is indeed one of the cheaper packages that offer Continental VC7 tires.

Most sit around 25k NOK.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

PionerThink

Jeg tenkte også på denne pakken og fikk en pris på 17500,- hos Fevik Dekk +500kr hvis kryssbytte. Var også litt skeptisk til Maxxis Arctictrekker da dette var ukjent for meg, men han jeg maila med sa at mange Model S eiere hadde hatt dette på bilene og at de var sillegående og rullemotstand tilsvarende andre. Han sa ingenting om at de var god på glatta når jeg ser på mailen :o
Skal høre hva evnt Continental VikingContact 7 kommer på i tillegg siden det høres ut som Jeronan er fornøyd med disse på sin!?

EDIT: Continental VikingContact 7 kom på kr.22 000 til ovenfor felgpakke hos Fevik, så er jo et godt hopp opp til premium ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Jeronan

Sitat fra: PionerThink på onsdag 08. september 2021, klokken 11:47

Jeg tenkte også på denne pakken og fikk en pris på 17500,- hos Fevik Dekk +500kr hvis kryssbytte. Var også litt skeptisk til Maxxis Arctictrekker da dette var ukjent for meg, men han jeg maila med sa at mange Model S eiere hadde hatt dette på bilene og at de var sillegående og rullemotstand tilsvarende andre. Han sa ingenting om at de var god på glatta når jeg ser på mailen :o
Skal høre hva evnt Continental VikingContact 7 kommer på i tillegg siden det høres ut som Jeronan er fornøyd med disse på sin!?

I actually went for GoodYear Ultragrip Ice 2 with our current Model S back in February. Since I read lots of positive feedback on those from other Tesla owners and it end up being really deserved.

Driven these over the mountain in winter holiday earlier this year and had no problems in heavy snow.
Nokian R2 (and probably Continental CV7) had slightly better traction on slippery icy snow, but the GoodYear are phenomenal around Oslo here, where we often have slush/wet roads after heavy salting. Much better traction than our previous Nokian R2.

I guess it just depends on where you live and if you want better performance on icy snow or slush/wet roads.
No tire is perfect on all unfortunately.

So I will see with our Model Y. If I can get a better deal on GoodYear UG Ice2 than Continental CV7, I probably go for these again for the Model Y too.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA