meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gressvikingen

#1
De tilbød riktignok kr 5000 først for dørhåndtak et. Men ingen endring for framtiden.

Det spesielle med avtalen er jo at den blir mer og mer verdt ettersom tiden går. Service blir jo dyrere og dyrere med tiden, etterhvert som slitasje viser seg.

Når det gjelder bremseservice har jeg en artig historie. I Moss nektet Tesla å utføre bremseservice innenfor avtalen, men service ellers foretok de. De rådet meg forøvrig å smøre opp bremsene. På faktura sto det: bremser burde vært foretatt service på bremsene, men kunde aksepterte ikke prisen.
Jeg kjørte da til Skøyen og klaget på bremsene, sa at bilen kom rett fra service og at de hadde hoppet over bremsene. Det burde da være inkludert.
Da sa de bare, å, har du den gode avtalen du. Deretter tok de bilen inn på direkten og fikset bremsene. På fakturaen stod det: Betaling: Service plan.

Surefirma med noe godt innimellom. Skøyen bra, Moss horribel.
#2
God dag,
Jeg skal informere dere litt om saken jeg har åpnet.
Det ble ikke noe løsning etter megling hos forbrukerrådet.
Saken er nå sendt over til forbrukertvistutvalget. Forventet behandling til høsten 2021.

Blir det ikke noen løsning der heller tar jeg det til retten. Jeg finner meg ikke i å bli så åpenbart svindlet.

Jeg skal holde dere informert. Det kan jo være andre som ønsker å slå følge i et eventuelt søksmål. I mellomtiden bør dere ta vare på betalte regninger dere mener Tesla burde ha dekket.

Under meglingen strakk Tesla seg til å kjøpe ut rest verdien av avtalen: Opprinnelig pris/8 multiplisert med gjenstående antall.
#3
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Redusere camber bak Model S
lørdag 25. juli 2020, klokken 20:30
For å få tilbake den finske mva må du sende dokumentasjon på at du har betalt norsk mva. Dette sender du til den finske eksportører. Han kan da få refundert den finske mva. Og hvis han er hyggelig kreditere han deg for dette beløpet.

Du har antakelig betalt norsk mva av totalbeløpet. Dvs at du har betalt norsk mva av finsk mva. Dette kan du få igjen fra norske tollmyndighetene hvis du kan sannsynliggjøre at det var avtalt at du skulle få refundert den finske mva.
#5
Tesla / Sv: Tesla går bort fra faste service-intervaller
onsdag 22. april 2020, klokken 19:24
Jeg har serviceavtale fra 2014. Når jeg er på service nekter Tesla å gjøre vedlikehold på bremsene uten ekstra betalt. Dette strider etter min mening i mot det de solgte den gang jeg betalte forskudd for 8 år.

Er det noen andre som har erfaringer med dette og tanker om lovligheten?
#6
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Dekktrykk 21"
lørdag 07. oktober 2017, klokken 21:36
Mellom 3.0 og 3.4 bar høres fornuftig ut.
Kjører selv på 3.2 til vanlig og har jevn slitasje på de samme dekk som deg.
Full fres på motorvei kan vel retferdiggjøre noe mer, men støyen øker.
#7
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 12. september 2017, klokken 18:51
Det er nok noen av disse klagerne som klaget rettidig (hva nå det egentlig er - noen klaget allerede høst 2015), men som ikke har funnet seg i å bli ignorert.
Jeg vet at noen ble lovet en løsning bare klagen som ble behandlet i forliksrådet var ferdig. Disse fikk imidlertid ikke noe svar etter det.
#8
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Nedslitt bakdekk
tirsdag 29. august 2017, klokken 16:47
Nei, det blir mest slitasje på høyre hjul enten du kjører nordover eller sydover.
Når du kjører sydover blir bilen aksellerert mot venstre (du må svinge til venstre for ikke å sjkene ut til høyre) siden hastighetsvektoren mot venstre øker siden diameteren på breddegraden øker. Du må svinge til venstre for å henge med. Overflatehastigheten fra vest mot øst er mye større ved ekvator enn ved polen hvor den er null.

Når du kjører nordover skjer det motsatte du må svinge til venstre for ikke å rotere raskere enn jorda og derved skjene ut til høyre.
Se for deg at du skal gå på en kule som roterer under deg eller prøv å gå ut og inn fra senter på en gammeldags karusell. Jorda roterer fra vest mot øst.

Når det gjelder hjulslitasje har det nok litt å si også, at veien normalt heller mot høyre.

Forøvrig har mange en trang til å dra sydover 8)
#9
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Nedslitt bakdekk
fredag 25. august 2017, klokken 20:49
Forøvrig bidrar Coriolis akselerasjon til at høyre hjul slites mer enn venstre her oppe i nord. På den sørlige halvkule er det venstre side som slites mest. Det hele skyldes jordrotasjonen og får virkning når vi kjører nord-syd.
Dette er merkbart på skinnene på dobbelt sporet jernbane også.
En annen sak er om det er det som er hovedårsaken til skjevslitasjen her.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bio defence mode
fredag 19. mai 2017, klokken 14:20
Burde mao være standard på biler solgt i Stavanger området.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85d vs 85d
lørdag 13. mai 2017, klokken 23:52
Smak og behag. Men i krappe svinger er det lite behag med det myke oppsettet. Mye krenging og en litt flytende opplevelse som lett kan bli ukontrollert.
For rett fram kjøring er jeg tildels enig.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85d vs 85d
lørdag 13. mai 2017, klokken 22:31
Det står heller intet om noe pluss i min spec heller. Derfor satt jeg dette i gåseøyne.

Litt underlig egentlig at en må krype under bilen for å lese koder, hvis en finner dem, for å vite hva slags bil en har.

Er det ikke noe lettere tilgjengelig dokumentasjon?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
lørdag 13. mai 2017, klokken 08:46
P85D - VIN P754xx levert mai 2015: Ny DU ved 34000 km i mai 2017. Sirkel sag. Lyd kom plutselig ved 32000km.
Ypperlig service. Byttet etter halvannen ukes ventetid.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
lørdag 13. mai 2017, klokken 07:28
Det hender det er mulig å få til en glipe mellom inner og yttertak framme ved frontruten. Bruk et plast "brekkjern" og bend opp litt, bit for bit,  samtidig som ledningen stappes inn i åpningen. Sånn kan en jobbe seg helt fram.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85d vs 85d
fredag 12. mai 2017, klokken 23:16
P85D finnes i to varianter, men lar seg ikke skille ved betegnelsen. Det mangler en "+" på enkelte tidlige utgaver. "Plussen" med sporty hjuloppheng oppfører seg vesentlig mer sportslig en den krengende normale sedanen. Forskjellen er virkelig svært merkbar.

Har de som mener at Tesla mod S ikke har bane egenskaper egentlig prøvd "plussen"?

Jeg synes det er synd at det sportslige hjulopphenget ikke lenger er en opsjon.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA