Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?

Startet av tho, mandag 18. mai 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

Jejl

Må bare understreke det som allerede er sagt i denne tråden. Du må stå på rettighetene du har i følge avtalen som er inngått.
Du får ingenting gratis  på første forsøk. Det har vi nå opplevd 3-4 ganger. I dag ble en faktura på flere lapper redusert til 0 kr ved fysisk å vise på papir til serviceavtalen vi kjøpte i 2013. Det irriterer meg fortsatt at vi ikke gjorde det samme i fjor, men da var bilen inne mens vi var på ferie, og jeg hadde ikke avtalen tilgjengelig mens bilen måtte til EU-kontroll.

Johnny

Bilen min hadde sin syvende service for et par uker siden. De fant ingen feil, og det ser ikke en gang ut til at de har skiftet viskerbladene denne gangen.
TMS og eGolf.

Gressvikingen

Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
P85D"+"

Jejl

Jeg fikk dekket nye bremseklosser forrige uke på denne avtalen. Det virket som det hjalp å vise en utskrift av avtalen. Det er visstnok ulike varianter av denne 8-års avtalen, og den første er den som dekker mest.









keepitsimple

Jeg hadde akkurat service. Først ville de ha betalt for bremseservise og et par andre ting. Bl.a. viste de til en nyere avtale og sa at nå er det denne avtalen som gjelder.. Da sa jeg klart ifra, også ble alt inkl. gratis.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022


Jarv!s

Tesla opererer jo med forskjellige priser også.. På under en måned fikk jeg opplyst to priser på 4 hjuls kontroll der spriket var på over 1800,- fra den billigste prisen jeg fikk til den dyreste.

De må jo ofte i flere runder gå og sjekke med kollegaer osv om hva som har skjedd. Skal sies at siden jeg hadde skriftlig den billigste prisen, fikk jeg den. Det virker også som den ansatte gjør MEG en tjeneste, ved å spille "ålright" med å gi meg den prisen.. Så det er en ting som er sikkert, ha papirene dine på plass / med deg, da er det lettere å få dem til å forstå.

Men dumt at det virker som lite er "strømlinjet" og lite er skrevet ned mellom kundeveiledere osv.

Dette er noe man forventer at Tesla burde klare å holde styr på, med tanke på at de vil ha alt "digitalt" osv.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

OleJA

Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:03
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
Vurderer tilsvarende tiltak etter siste service på bilen: Ble byttet diverse stag i forstilling samt bremser. Jeg mener at dette helt klart skal dekkes i hht. Tesla egen formulering i serviceavtalen: 'Utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk'. - På en 140kkm / 7 år gammel bil så er alt i understellet normale slitedeler.

Tesla selv hevder at avtalen kun dekker vedlikeholdsutstyr som omfattes av servicelisten, dvs i praksis vindusviskere, luftfilter og diverse væsker som må byttes eller etterfylles. Dermed ser de helt bort fra at avtalen også spesifiserer 'slitedeler'.

Mdah

Sitat fra: OleJA på fredag 16. oktober 2020, klokken 11:58
Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:03
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
Vurderer tilsvarende tiltak etter siste service på bilen: Ble byttet diverse stag i forstilling samt bremser. Jeg mener at dette helt klart skal dekkes i hht. Tesla egen formulering i serviceavtalen: 'Utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk'. - På en 140kkm / 7 år gammel bil så er alt i understellet normale slitedeler.

Tesla selv hevder at avtalen kun dekker vedlikeholdsutstyr som omfattes av servicelisten, dvs i praksis vindusviskere, luftfilter og diverse væsker som må byttes eller etterfylles. Dermed ser de helt bort fra at avtalen også spesifiserer 'slitedeler'.

Hvordan endte dette? Hadde bilen inne til EU kontroll ved K100 i dag og fikk mangler som må utbedres (opphengskuler og foringer/bærearm/AFT). Må uansett bestille ny time for utbedring, men poengterte at jeg hadde en 8 års avtale som inkluderte slitedeler. De skriver jo selv at det er slitt, men han mente det ikke var inkludert i avtalen. Nå har jeg ikke laget ny avtale ennå hvor jeg høflig "krever" det utbedret iht den gamle avtalen, men får vel forberede meg på krangel.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

OleJA

Jeg har ikke gjort noe mer vedrørende dette for egen del, men hører gjerne fra også fra @Gressvikingen som allerede har åpnet en sak. Var inne å tittet på sidene til forbrukerrådet, og var ikke helt klart hvordan en skulle gå frem for å ta saken videre, så orket vel ganske enkelt ikke ta saken videre (enda?)

overlay

Sitat fra: Mdah på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:22
Sitat fra: OleJA på fredag 16. oktober 2020, klokken 11:58
Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:03
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
Vurderer tilsvarende tiltak etter siste service på bilen: Ble byttet diverse stag i forstilling samt bremser. Jeg mener at dette helt klart skal dekkes i hht. Tesla egen formulering i serviceavtalen: 'Utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk'. - På en 140kkm / 7 år gammel bil så er alt i understellet normale slitedeler.

Tesla selv hevder at avtalen kun dekker vedlikeholdsutstyr som omfattes av servicelisten, dvs i praksis vindusviskere, luftfilter og diverse væsker som må byttes eller etterfylles. Dermed ser de helt bort fra at avtalen også spesifiserer 'slitedeler'.

Hvordan endte dette? Hadde bilen inne til EU kontroll ved K100 i dag og fikk mangler som må utbedres (opphengskuler og foringer/bærearm/AFT). Må uansett bestille ny time for utbedring, men poengterte at jeg hadde en 8 års avtale som inkluderte slitedeler. De skriver jo selv at det er slitt, men han mente det ikke var inkludert i avtalen. Nå har jeg ikke laget ny avtale ennå hvor jeg høflig "krever" det utbedret iht den gamle avtalen, men får vel forberede meg på krangel.

Det skal dekkes på service avtalen. Bare at det må tas samtidig som den årlige/20k km service

Mdah

Sitat fra: overlay på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:26
Det skal dekkes på service avtalen. Bare at det må tas samtidig som den årlige/20k km service

Ja, var det jeg stusset på. Hadde bilen inne til planlagt årsservice og ba om EU kontroll samtidig. Stusset over at de mente bilen ikke var godkjent for veien uten å utbedre feilene da avtalen inngått februar -15 inkluderer slitedeler. Er kanskje som å gå til tannlegen: man må tilbake etter at de har kartlagt alt som må gjøres. Har uansett bedt om at det dekkes etter avtalen, så får jeg se hva de sier. Smøring av bremser var nå plutselig inkludert uten spørsmål, det har jeg måttet betale for tidligere.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

OleJA

Sitat fra: overlay på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:26
Det skal dekkes på service avtalen. Bare at det må tas samtidig som den årlige/20k km service

Arbeidet på min bil *ble* utført som en del av 140k service dekket av 8 års serviceavtale. Gikk så langt som jeg kunne med det lokale servicesenteret uten å få gjennomslag for at slitedeler i understellet er dekket av denne avtalen. Tar gjerne imot råd og erfaringer om hvordan ta dette videre i systemet - både innenfor og utenfor Tesla (dvs Forbrukerråd mm)

keepitsimple

Jeg hadde med avtalen på papir. Viste til det, men mine greier var jo ikke dyre. Bare bremseservice og bytte av klosser.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Gressvikingen

God dag,
Jeg skal informere dere litt om saken jeg har åpnet.
Det ble ikke noe løsning etter megling hos forbrukerrådet.
Saken er nå sendt over til forbrukertvistutvalget. Forventet behandling til høsten 2021.

Blir det ikke noen løsning der heller tar jeg det til retten. Jeg finner meg ikke i å bli så åpenbart svindlet.

Jeg skal holde dere informert. Det kan jo være andre som ønsker å slå følge i et eventuelt søksmål. I mellomtiden bør dere ta vare på betalte regninger dere mener Tesla burde ha dekket.

Under meglingen strakk Tesla seg til å kjøpe ut rest verdien av avtalen: Opprinnelig pris/8 multiplisert med gjenstående antall.
P85D"+"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA