Sitat fra: kodax på torsdag 01. desember 2022, klokken 17:27Valgte alternativ 1. Selv om neste bil blir elbil, en tesla. Og ønsket å se resultatet...
Forøvrig må man velge at man ikke vil kjøpe en Tesla neste gang for å se hvor mange som har svart hva:)
Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21
Jeg ser at noen har gitt uttrykk for at de ikke kommer til å velge Tesla ved neste bilkjøp.
Jeg undres oppriktig på årsaken.
Siden det kun er mulig med 5 valgmuligheter så håper jeg på begrunnelse i svarene her. Valgene speiler så klart hvordan temperaturen rundt Elon er for tiden.
Personlig så synst jeg det er synd at Tesla ikke har klart å holde på entusiasmen fra early adopters og all markedsføringen de har stått for, inkl. verving.
Sitat fra: GOS på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:51
Synes du har en spekulativ fremføring her.
Du har en heading som sier 'Bli din neste elbil en Tesla?" og så lager du en undersøkelse som ikke gir oss mulighet til å velge 'Ja, min neste bil blir en Tesla' eller 'Ja, også min neste bil blir en Tesla' eller lignende
Om du vil bli oppfattet seriøst så forslår jeg du endret det ene eller andre.
Sitat fra: geear på torsdag 01. desember 2022, klokken 16:02
Hvis overskriften på tråden endres til det samme som undersøkelsen, "Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?", så er dette helt greit, da er det en tråd og undersøkelse kun for de som faktisk ikke velger en Tesla neste gang. Og forsåvidt interessant å vite hvorfor de ikke vil ha Tesla neste gang.
Sitat fra: Speeder på torsdag 01. desember 2022, klokken 18:21Sitat fra: kodax på torsdag 01. desember 2022, klokken 17:27Valgte alternativ 1. Selv om neste bil blir elbil, en tesla. Og ønsket å se resultatet...
Forøvrig må man velge at man ikke vil kjøpe en Tesla neste gang for å se hvor mange som har svart hva:)
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. desember 2022, klokken 18:27Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21
Jeg ser at noen har gitt uttrykk for at de ikke kommer til å velge Tesla ved neste bilkjøp.
Jeg undres oppriktig på årsaken.
Siden det kun er mulig med 5 valgmuligheter så håper jeg på begrunnelse i svarene her. Valgene speiler så klart hvordan temperaturen rundt Elon er for tiden.
Personlig så synst jeg det er synd at Tesla ikke har klart å holde på entusiasmen fra early adopters og all markedsføringen de har stått for, inkl. verving.
Skal det være en seriøs folkeavstemning her så bør du også legge inn noe alternativ for de som har Tesla og vil kjøpe Tesla på nytt.
Det samme gjelder de ikke har Tesla nå men som vil kjøpe dette neste gang.
Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 22:57De som vil kjøpe Tesla neste gang, få da aldri sett resultatetSitat fra: Speeder på torsdag 01. desember 2022, klokken 18:21Sitat fra: kodax på torsdag 01. desember 2022, klokken 17:27Valgte alternativ 1. Selv om neste bil blir elbil, en tesla. Og ønsket å se resultatet...
Forøvrig må man velge at man ikke vil kjøpe en Tesla neste gang for å se hvor mange som har svart hva:)
Du burde kanskje da valgt "Annet" i stede? Se ellers mitt svar til geear. Og jeg valgte bevisst å skjule resultatet for å hindre taktisk stemming.
Sitat fra: Kristian O på fredag 02. desember 2022, klokken 08:18
Synes det er merkelig at Elon skal ha betydning her. Greit at han er ekstremt profilert, men er det vanlig å vektlegge oppførsel til «daglig leder» når man kjøper bil?
Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 08:42Hvis en som klarer å sende raketter ut i rommet er idiot i følge din definisjon, er det stort sett bare idioter i verden.
Nei, men så er heller ikke Elon noen vanlig daglig leder. Tesla har valgt å bygge opp mye av hypen rundt ham, og når han så viser seg å være totalt idiot og inkompetent på å drive et selskap når ingen passer på ham har det noe å si.
Sitat fra: DagfinnN på fredag 02. desember 2022, klokken 10:54Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 08:42Hvis en som klarer å sende raketter ut i rommet er idiot i følge din definisjon, er det stort sett bare idioter i verden.
Nei, men så er heller ikke Elon noen vanlig daglig leder. Tesla har valgt å bygge opp mye av hypen rundt ham, og når han så viser seg å være totalt idiot og inkompetent på å drive et selskap når ingen passer på ham har det noe å si.
Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 11:34Bilkjøp (og mye annet) er jo i stor grad følelsesstyrt, så helt naturlig at man ikke har lyst til å kjøpe noe som assosieres med en person man ikke liker.
Det han har sagt gjør bare at jeg ikke vil assosieres med selskapene hans.
Inkompetansen viser seg i handlingene.
Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 12:07Du uttrykker det som at du er sikker på at han ikke har noen rådgivere rundt seg ifm Twitter-driften, og at alt er kaos og kommer at Twitter til å gå konkurs. Det kan selvølgelig hende du har/får rett.
Jeg snakker om Twitter der han er eneveldig. Det er et pågående clusterfuck og kommer til å bli undervist på business schools i årevis etter at Twitter har gått konkurs.
Sitat fra: filtvet på fredag 02. desember 2022, klokken 13:32Jeg bor ikke i en knøttliten leilighet i Oslo sentrum, jeg har barn, hytte, båt, hobby, interesser og elbil. SW-en har forbedringspotensiale, men jeg vil absolutt kalle den bra.
Man må dessverre kompromisse mye om man kjøper en elbil. Enten så er det dårlig software eller så er det biler som ikke kan erstatte en dieselbil. Alle har ikke lyst til å bo i en knøttliten leilighet i oslo sentrum uten barn, hytte, hobby eller interesser.
Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 11:01Og hva er det som har skjedd i Twitter nå som er skremmende fra et businessperspektiv?
Twitter er det som skjer når Elon får bestemme selv i et "normalt" selskap, og det burde skremme alle som har investert i selskapene hans.
Sitat fra: kodax på fredag 02. desember 2022, klokken 13:53Sitat fra: filtvet på fredag 02. desember 2022, klokken 13:32Jeg bor ikke i en knøttliten leilighet i Oslo sentrum, jeg har barn, hytte, båt, hobby, interesser og elbil. SW-en har forbedringspotensiale, men jeg vil absolutt kalle den bra.
Man må dessverre kompromisse mye om man kjøper en elbil. Enten så er det dårlig software eller så er det biler som ikke kan erstatte en dieselbil. Alle har ikke lyst til å bo i en knøttliten leilighet i oslo sentrum uten barn, hytte, hobby eller interesser.
Jeg kan forstå at det noen steder i landet kan være utfordrende å feks ha en Tesla hvis man feks må på service, at det fungerer bedre med fossilbil hvis man trekker mye henger, og at det på utfartsdager er irriterende hvis man må stå i ladekø, men for de fleste så fungerer nok elbil mye bedre enn det du gir uttykk for ;)
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 01. desember 2022, klokken 20:29Jeg venter på en god fransk elbil. Jeg hadde en Citroen XM som jeg trivdes godt i. Den ga en følelse av å sveve over fartstdumper og andre ujevnheter på en måte som jeg aldri har opplevd senere. Irritasjonsmomentene var mye knapper og lamper som ikke fungerte. Men nå kunne jo alt det kommet på en skjerm.
Fransk er, tja, fransk. Så neste bilbytte blir nok Tesla, VAG, Mercedes eller BMW. Men heller mest mot de tre sistnevnte, da jeg synes Tesla kjiper ned bilene i altfor stor grad.
Sitat fra: dundun på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:44Men du har ikke noe problem med å eie en bil fra selskapet som ble startet av selveste Adolf Hitler.
Tja, de er ikke giftige nok eller narsissistiske nok til at jeg trenger å være flau over å handle fra firmaene deres? Verre er det ikke ;)
Sitat fra: dundun på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:44
Tja, de er ikke giftige nok eller narsissistiske nok til at jeg trenger å være flau over å handle fra firmaene deres? Verre er det ikke ;)
Sitat fra: Mobileum på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:03
Lavmål!!
Sitat fra: Mobileum på søndag 04. desember 2022, klokken 09:32Enig. Da bør man vel heller ikke dra inn Musk i diskusjonen?
Man må ha helt sluppet opp for saklige argumenter når man drar det ned på dette nivået. Uansett hvordan det skal tolkes.
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:58Hitling kalles dette. Enkleste måte å spore av en tråd. Fint om vi kan slutte med det.Sitat fra: dundun på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:44Men du har ikke noe problem med å eie en bil fra selskapet som ble startet av selveste Adolf Hitler.
Tja, de er ikke giftige nok eller narsissistiske nok til at jeg trenger å være flau over å handle fra firmaene deres? Verre er det ikke ;)
Det er sjefen sin det!
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. desember 2022, klokken 09:41Nå er vel Musk dratt inn i det på grunn av et av spørsmålene i pollen. (Måtte slå opp "Hitling", og svaret var treffende. https://www.dagbladet.no/magasinet/hitlingen-brer-om-seg/66308513)Sitat fra: Mobileum på søndag 04. desember 2022, klokken 09:32Enig. Da bør man vel heller ikke dra inn Musk i diskusjonen?
Man må ha helt sluppet opp for saklige argumenter når man drar det ned på dette nivået. Uansett hvordan det skal tolkes.
SitatNår jeg kun stadfester historiske fakta,
Sitat fra: Mobileum på søndag 04. desember 2022, klokken 12:27SitatNår jeg kun stadfester historiske fakta,.....er sånne som deg som bidrar negativt i min vurdering til omkjøp av Tesla, og ikke historiene.
Sitat fra: dundun på søndag 04. desember 2022, klokken 17:20Gratulerer! Bra valg.
Jeg har nettopp gjort et 100% rasjonelt bilkjøp. Det er min 16. bil og det første rasjonelle kjøpet!
Sitat fra: Mobileum på søndag 04. desember 2022, klokken 17:11Er dette en spøk? Det du skrev var så dumt at jeg ikke engang orket å svare. Jeg skriver om det aktuelle selskapets faktiske nylige historie, mens du snakker om et helt lands eldre historie. Som om det skulle være sammenlignbart på noen som helst måte.
Hvorfor sier du ikke noe om det andre jeg skrev? Det du svarer på er det som burde være minst interessant å kommentere.
Sitat fra: kodax på fredag 09. desember 2022, klokken 00:32
Nye S/X har vel også høyere ladehastighet kontra de eldre. Hva er det de mangler/hva er det som EX90 vil gjøre bedre?
Sitat fra: tornaldo på fredag 09. desember 2022, klokken 23:13Sjansen er meget stor for det ja.
Like eller ikke like Musk, hvordan ville elbilmarkedet sett ut uten Tesla og Musk i 2022? Relativt magert er nok svaret.
Tør påstå at bilen man velger i stede for Tesla i 2022, aldri ville eksistert uten Tesla.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. desember 2022, klokken 12:51Merkelig utsagn. Så du misliker det han har fått til med Tesla, SpaceX og Starlink også?
Jeg misliker Elon Musk (alltid)
Sitat fra: Tellus på lørdag 10. desember 2022, klokken 16:18Deler dine synspunkter fullt ut, godt formulert.
Jeg hadde neppe byttet til Tesla uansett da den eneste aktuelle modellen for meg ville vært Model Y og uten instrumenter bak ratt eller i det minste Head Up Display er det vanskelig for meg å velge bilen.
Selv om Tesla hadde kommer med en modell som måtte være tilfredsstillende kommer jeg aldri til å støtte et selskap hvor Elon Musk er dominerende eier. Jeg anser han som en svært farlig person som lider av narsissistiske trekk. Han fisler med anti demokratiske verdier, konspirasjonsteorier, flørter med kinesiske myndigheter og ikke minst viser en enorm mangel på innsikt når det gjelder krigen i Ukraina. Det han driver med på Twitter anser jeg som avskyelig.
Synd for Tesla at de må slite med Musk.
Sitat fra: kodax på fredag 16. desember 2022, klokken 21:33
Hva mener du med at du måtte "forplikte deg til å ta i mot bilen"? Du kan jo uansett avbestille når som helst, og også levere den tilbake ila 14 dager etter at du har mottatt den.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 17. desember 2022, klokken 10:35
Synes det er litt spesielt å true med å gå ut av kontrakten hvis man ikke får med seg dekk til kr. 36.000.-. Tesla gir meg bekjent verken rabatter, eller gratis tilbehør av noen særlig verdi. Tror heller ikke Teslas "kunderådgivere" får provisjon av salget. Rabatt-jaget ved bilkjøp synes jeg egentlig det er bra at Tesla holder seg vekk fra.
Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 02:04Med fare for en liten avsporing, hvorfor gikk du fra el til diesel?
Selv gikk jeg fra el til diesel og går nok ikke tilbake på mange år enda. Mitt elbilkjøp var da heller ikke i utgangspunktet drevet av miljøhensyn.
Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:18Så rekkevidde?
En kort brainstorming på fordeler med fossilbiler over elbil:
- Rekkevidde
- Like lang rekkevidde selv om man velger en 5-10-15-20 år gammel bil
- Rekkevidde med taklast
- Rekkevidde med henger
- Slippe å tenke på lading og stoppe på de riktige stedene, det kommer alltid en bensinstasjon innenfor milene en har til rådighet etter lampa har begynt å lyse
SitatKlart, om du trekker tunge ting med jevne mellomrom er man nødt til å ha bensin eller dieselbil.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. desember 2022, klokken 16:49Nei, alt jeg listet opp, utvalget av elbiler er fortsatt tragisk. Mange mangler en eller flere av rekkevidde, hengerkapasitet, nyttelast, taklast og utseende. Ganske sentrale kriterier for folk flest.Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:18Så rekkevidde?
En kort brainstorming på fordeler med fossilbiler over elbil:
- Rekkevidde
- Like lang rekkevidde selv om man velger en 5-10-15-20 år gammel bil
- Rekkevidde med taklast
- Rekkevidde med henger
- Slippe å tenke på lading og stoppe på de riktige stedene, det kommer alltid en bensinstasjon innenfor milene en har til rådighet etter lampa har begynt å lyse
Ellers så synes jeg det er enklere å plugge i bilen ved destinasjon en f.eks kjøre flere mil til en stengt bensinstasjon som ville vært tilfelle nå i julen.
Ser på fylling av drivstoff som en ulempe i det store og hele.
Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 28. desember 2022, klokken 15:32Spørsmålet var fordeler med fossil over elbil, ikke motsatt.
Rekkevidde om du velger en kjedelig bil ja. Men de fleste liker noe med fart i. Da er det ikke noe rekkevidde fordele på fossilbil siden.
Alltid kortbetaling? Alltid noe tull ja?. Og ulempen med å jobbe halve måneden for å betale for bruken av fossilbilen(gjelder ikke en kjip corolla. Men vi glemmer sånne biler. Utelukket for folk flest).
Leken fossilbil = minst et drivlinje havari i uken. Minst...
Ulempen med dagens elbiler er de fordømte folkene som sender ut "oppdateringer" som kan gjøre vinteren til et helvete!
Rekkevidde med taklast og henger? Den ene gangen hver vår eller høst får man heller lade en ekstra gang. Eller be DHL hente / levere.
Sitat fra: Kim- på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:51Kjører man 15000 km med 0,8 l/mil og fyller 60 liter hver gang, så har man 20 tankinger a hva da, to minutter? I så fall 40 min i året. 1 time om man sier tre minutter, som iallfall burde dekke 1,5 min på selve fyllingen og resten på kort og inn/ut. Har man ladbar hybrid med bra rekkevidde så bruker man de samme sekundene som elbilen på å plugge i kabelen og fyller bare en håndfull ganger per år.
Hvis en summerer over et helt år tror jeg nesten de med fossilbil bruker lengre tid på en bensinstasjon enn jeg bruker på ladestasjoner. Plugge i hjemme går på 10 sekunder
Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 21:21Når jeg kjørte fossilbil var fylling stort sett en ekstra tur til bensinstasjonen på søndag kveld for å fylle når det var billigst. Så da ble det gjerne en ekstra tur kun for å fylle. Så ikke bare tidsbruken i seg selv, men også det å måtte ta en tur på bensinstasjonen kun for dette. Fylte vel hver 14de dag, dvs 24 ganger i året.
Kjører man 15000 km med 0,8 l/mil og fyller 60 liter hver gang, så har man 20 tankinger a hva da, to minutter? I så fall 40 min i året. 1 time om man sier tre minutter, som iallfall burde dekke 1,5 min på selve fyllingen og resten på kort og inn/ut. Har man ladbar hybrid med bra rekkevidde så bruker man de samme sekundene som elbilen på å plugge i kabelen og fyller bare en håndfull ganger per år.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:22Sitat fra: MaxQ på onsdag 28. desember 2022, klokken 02:04Med fare for en liten avsporing, hvorfor gikk du fra el til diesel?
Selv gikk jeg fra el til diesel og går nok ikke tilbake på mange år enda. Mitt elbilkjøp var da heller ikke i utgangspunktet drevet av miljøhensyn.
Sitat fra: B1 på onsdag 28. desember 2022, klokken 23:51Bmw 3serien jeg kjøpte ny i 2009 hadde ptc varmer, som var et elektrisk varmeelement som hjalp til når motor ikke var varm. Resultatet, det blåste varmt etter få minutter, eller som du påstår, med engang.
, varme som kommer med en gang,
Sitat fra: filtvet på fredag 30. desember 2022, klokken 08:13
Vår santa fe fra 2006(!) har programmerbar forvarming av både kupe og motor. Og den har også vindusviskerautomatikk som fungerer.
Men den største fordelen i mine øyne er at den kan repareres over hele verden ok ikke bare hos merkeverksted. Når og hvis tesla går konk er det mange som kommer til å angre.
Sitat fra: kodax på fredag 30. desember 2022, klokken 11:14Er du utenfor garanti da?
Jeg har aldri hatt så lite kostnader (0,-) og verkstedsbesøk med bil som med min TMX, men ut i fra hva noen andre skriver så er jeg glad jeg har en post medio 2018-modell og at jeg er lokalisert i et område med utmerket service-sentere.
Sitat fra: kodax på fredag 30. desember 2022, klokken 11:14Er det derfor du ikke "velger Tesla neste gang du skal kjøpe bil?"? 😀
Jeg har aldri hatt så lite kostnader (0,-) og verkstedsbesøk med bil som med min TMX, men ut i fra hva noen andre skriver så er jeg glad jeg har en post medio 2018-modell og at jeg er lokalisert i et område med utmerket service-sentere.
Sitat fra: snakkesalig på fredag 30. desember 2022, klokken 09:24Hahaha!Sitat fra: filtvet på fredag 30. desember 2022, klokken 08:13
Vår santa fe fra 2006(!) har programmerbar forvarming av både kupe og motor. Og den har også vindusviskerautomatikk som fungerer.
Men den største fordelen i mine øyne er at den kan repareres over hele verden ok ikke bare hos merkeverksted. Når og hvis tesla går konk er det mange som kommer til å angre.
Jeg er mer bekymret for hva som skjer den dagen det begynner å regne troll, og Tesla fremdeles ikke har fikset viskerautomatikken.
Sitat fra: kodax på fredag 30. desember 2022, klokken 11:14
Jeg har aldri hatt så lite kostnader (0,-) og verkstedsbesøk med bil som med min TMX, men ut i fra hva noen andre skriver så er jeg glad jeg har en post medio 2018-modell og at jeg er lokalisert i et område med utmerket service-sentere.
Sitat fra: MaxQ på fredag 30. desember 2022, klokken 23:14Jeg betviler altså ikke at du har hatt problemer med din X (og med Teslas service-apparat), men i følge det endel skriver her så gjelder det altså X-er produsert før medio 2018. Altså snakker vi ikke om mandagsbiler i vanlig forstand, men mandagsmodeller.Sitat fra: kodax på fredag 30. desember 2022, klokken 11:14
Jeg har aldri hatt så lite kostnader (0,-) og verkstedsbesøk med bil som med min TMX, men ut i fra hva noen andre skriver så er jeg glad jeg har en post medio 2018-modell og at jeg er lokalisert i et område med utmerket service-sentere.
Og dette er litt av problemet ikke sant? Tesla er kanskje tålelig de så lenge de klarer å levere en bil som noenlunde er skrudd sammen ok, men med så utrolig mange "mandagsbiler" der ute, så faller korthuset sammen.
Og med korthus så mener jeg både økonomien i det å ha en "service-fri" elbil og det å måtte forholde seg til Tesla som nekter å ta ansvar for sine feil, selv i møte med norske forbrukerregler. De skal ha for å spillet spillet godt.
Jeg kan vel bare gi deg ett råd, kvitt deg med bilen når den nærmere seg garantitiden. Og kryss fingrene for at det ikke skjer noe innenfor tiden som Tesla kommer til å vri seg unna.
For det kommer en dag hvor de slutter å ta ting på "goodwill" selv innenfor garantien, fordi kunden burde bare være happy nok med hvordan bilen er skrudd sammen samme hvor skrantete den blir.
SitatKonkurentene har jo ikke FSDFSD? Tenker du på den som stopper for grønt og rødt trafikklys, og av og til for ett "Full Stopp"-skilt"?
Sitat fra: Motorwatt på mandag 02. januar 2023, klokken 15:27SitatKonkurentene har jo ikke FSDFSD? Tenker du på den som stopper for grønt og rødt trafikklys, og av og til for ett "Full Stopp"-skilt"?
Sitat fra: Muffinman på mandag 12. desember 2022, klokken 08:25Prisreduksjonen fanget også oss, og vi har nå en TMY i bestilling. Funksjon foran form og utseende osv.
Enig med de to siste. Virker som Musk har gått fra å være en dreven grunder med et noe problematisk forhold til tidsfrister til å være på full fart ned i koko-hullet. Slike mennesker skremmer meg.
Nå synes jeg ikke bilene de tilbyr treffer meg spesielt godt lenger heller. Obligatorisk yoke med knapper for blinklys, ingen instrumenter foran rattet, ikke mulig å velge vekk glasstak er eksempler på ting jeg ikke har så mye sans for. Her har fokuset egentlig endret seg mye, og det viktigste neste gang vi kjøper bil blir nok stort batteri/rekkevidde, en eller annen form for fungerende app og lavest mulig pris. Men vi holder nok på de to TMS`ene ei god stund enda.
Sitat fra: MaxQ på fredag 10. februar 2023, klokken 18:43
"bedre kjøp" og eneste argumentet er egentlig pris? I såfall er det med skyggelapper for alt annet negativt - sånn sett en ubrukelig konklusjon.
Om reell rekkevidde kun skiller 3 mil, så vil jeg si at det ikke hindrer kjøp av ID.5 målt mot model Y. Prisdifferansen kan faktisk være verdt det om en ser på øvrige ulemper ved Tesla eierskap.
Sitat fra: Kim- på fredag 10. februar 2023, klokken 22:25
For 165k kan du både kjøpe tilhenger og ta sertifikatet for å tekke tilhenger :D ;D
Sitat fra: k1 på fredag 10. februar 2023, klokken 17:22
https://www.nettavisen.no/tesla-model-y-long-range/volkswagen-id-5/elbil/test-tesla-model-y-vs-volkswagen-id-5-gtx/f/5-95-900817
Pluss og minus
Tesla Model Y
Pluss: Kjøreegenskaper, forbruk, pris
Minus: Simpelt interiør
Volkswagen ID.5 GTX
Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, lydnivå
Minus: Pris
"Bedre kjøp
Dette er to biler som byr på mye av det samme, som også tydelig treffer godt hos publikum. Model Y ligger litt foran med lavere forbruk, langt kraftigere motor, stabile «over lufta»-oppdateringer og frunk.
Og nylig skjedde det noe som virkelig gjør at det er lett å velge den foran GTX.
Vi snakker selvfølgelig om en kraftig barbering av prisen. Drøyt 70.000 kroner ned for Model Y Long Range gjør at startprisen kryper langt under prisen på ID. 4 GTX og ID. 5 GTX.
I tillegg er det lite ekstra å putte inn i Teslaen. Den er langt på vei ferdig utstyrt, mens ID-ene, som testbilen, gjerne blir påført en del ekstrautstyr som påvirker prisen.
De to testbilene ender dermed med svært ulike sluttsummer. Og selv om GTX er mer komfortabel på langtur, er det helt umulig å si noe annet enn at Model Y, per i dag, er et langt bedre kjøp."
(http://[attachment%20id=0%20msg=1090959][/attachment%5D)
Sitat fra: Ed_Eng87 på lørdag 11. februar 2023, klokken 10:24Kilde? Trodde det var 78kWh brutto på NMCA batteriene fra LG, og 82kWh på Panasonic i USA.
Model Y 2022/2023 har nå 75kWh brutto batteri.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. februar 2023, klokken 13:09Sitat fra: Ed_Eng87 på lørdag 11. februar 2023, klokken 10:24Kilde? Trodde det var 78kWh brutto på NMCA batteriene fra LG, og 82kWh på Panasonic i USA.
Model Y 2022/2023 har nå 75kWh brutto batteri.
EDIT: sjekket litt, ser ut som om de nye (f.o.m. 2022 model) batteriene er 78.8kWh brutto.
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. februar 2023, klokken 18:53
Den høye strømprisen har medført at jeg forvarmer mindre enn jeg gjorde før. Dermed må bilen alltid fungere problemfritt å åpne uavhengig av forvarming. Kjenner det er veldig greit at Yen endte med avbestilling nå på vinteren.