Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

serenejet

For å gi det inn med teskje:

Tesla har selv valgt å fronte seg som Musks selskap og hans fortjeneste, faktisk i så stor grad at de lyver om at han er en av grunnleggerne.

Når han så blir (i mine øyne) så uspiselig som han er så påvirker det min oppfatning av merket i sterkt negativ grad.

De andre har mer anonyme folk bak og en profesjonell tilnærming til merkenavnet sitt. Det er nok lurt.

Jeg har altså hatt Tesla fra 2014 til i år, og synes bilene er helt ok, de var fantastiske da de kom. Serviceapparatet har stort sett funka for meg det også. Musk var ingen del av grunnen til å selge, men definitivt en faktor i at jeg nå ikke lenger vurderer Tesla som et veldig aktuelt bilvalg.
2025 ID.Buzz GTX

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:58
Sitat fra: dundun på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:44
Tja, de er ikke giftige nok eller narsissistiske nok til at jeg trenger å være flau over å handle fra firmaene deres? Verre er det ikke  ;)
Men du har ikke noe problem med å eie en bil fra selskapet som ble startet av selveste Adolf Hitler.
Det er sjefen sin det!
Hitling kalles dette. Enkleste måte å spore av en tråd. Fint om vi kan slutte med det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. desember 2022, klokken 09:41
Sitat fra: Mobileum på søndag 04. desember 2022, klokken 09:32
Man må ha helt sluppet opp for saklige argumenter når man drar det ned på dette nivået. Uansett hvordan det skal tolkes.
Enig. Da bør man vel heller ikke dra inn Musk i diskusjonen?
Nå er vel Musk dratt inn i det på grunn av et av spørsmålene i pollen. (Måtte slå opp "Hitling", og svaret var treffende. https://www.dagbladet.no/magasinet/hitlingen-brer-om-seg/66308513)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Ellemelle

Mitt bidrag er ikke hitling (aka Godwins lov).

"Jo lenger en internettdiskusjon pågår, jo større blir sannsynligheten for en sammenligning som involverer Hitler eller nazismen."

Hvis jeg hadde sagt at "både du og Hitler var tilhenger av å kritisere suksessfulle ledere", så hadde det vært hitling.
Når jeg kun stadfester historiske fakta, så er det ikke hitling. Volkswagen ble grunnlagt av nazistene under Adolf Hitlers ledelse, og under krigen var 80% av arbeiderne slaver. Dette er fakta som til og med står på VWs egne sider.

Mobileum

SitatNår jeg kun stadfester historiske fakta,

Dette blir rett og slett for dumt. Som om jeg skulle si at jeg ikke kjøper Tesla på grunn av USAs historie med slaver, My Lai og Sand Creek massakrene, folkemord på indianere, KuKlux klan, invasjonen av Irak, Vietnam-krigen, og synet på dødsstraff. Dette er også historiske fakta. Det er sånne som deg som bidrar negativt i min vurdering til omkjøp av Tesla, og ikke historiene.

tornaldo

Sitat fra: Mobileum på søndag 04. desember 2022, klokken 12:27
SitatNår jeg kun stadfester historiske fakta,
.....er sånne som deg som bidrar negativt i min vurdering til omkjøp av Tesla, og ikke historiene.

Vurderer du bilkjøp ut fra hva random folk på internett som kjører Tesla, mener og sier? Det virker relativt irrasjonelt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Mobileum

Hvorfor sier du ikke noe om det andre jeg skrev? Det du svarer på er det som burde være minst interessant å kommentere. Men ganske sikker på at det finnes mange som ikke er rasjonelle 100% når det gjelder bilkjøp. Også blant de som velger Tesla.

snakkesalig

Lol, kan dere ikke bare slutte å mate alle trollene i denne tråden..

serenejet

Jeg har nettopp gjort et 100% rasjonelt bilkjøp. Det er min 16. bil og det første rasjonelle kjøpet!
2025 ID.Buzz GTX

Mobileum

Sitat fra: dundun på søndag 04. desember 2022, klokken 17:20
Jeg har nettopp gjort et 100% rasjonelt bilkjøp. Det er min 16. bil og det første rasjonelle kjøpet!
Gratulerer! Bra valg.

Ellemelle

Sitat fra: Mobileum på søndag 04. desember 2022, klokken 17:11
Hvorfor sier du ikke noe om det andre jeg skrev? Det du svarer på er det som burde være minst interessant å kommentere.
Er dette en spøk? Det du skrev var så dumt at jeg ikke engang orket å svare. Jeg skriver om det aktuelle selskapets faktiske nylige historie, mens du snakker om et helt lands eldre historie. Som om det skulle være sammenlignbart på noen som helst måte.

Ulle

Jeg har en x75 i dag og er godt fornøyd med den. Kjøpte den brukt med god forståelse for hva jeg fikk og hva man må leve med. Grunnen til at jeg ikke tror jeg kommer til å kjøpe tesla om 2-4år er fraværet av modellutvikling. Antageligvis vil alternativene da fortsatt være;
- faceliften av X/S som utover ny  drivlinje og infotainement er utgamle biler,
- model Y som kanskje er faceliftet, men uansett en nedgradering fra dagens X utenom rekkevidde
- model 3 med samme begrunnelse som Y
- Cybertruck kommer ikke til Norge og er uansett uaktuell
- Lastebil trenger jeg heller ikke
- Roadster blir for dyr, dekker heller ingen behov, og spørs vel om den noensinne kommer.

Så for alle de som har hatt S/X med ønske om bil i den klassen har Tesla rett og slett ingenting å tilby i overskuelig fremtid. Tipper min neste bil blir en EX90.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

kodax

Nye S/X har vel også høyere ladehastighet kontra de eldre. Hva er det de mangler/hva er det som EX90 vil gjøre bedre?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ulle

Først og fremst at EX90 er en ny modell med en oppdatert look ute/inne, mens designet på S er på tiende året med knapt synlige endringer siden 2016. X er på syvende året med knapt synbare endringer.

Til sammenligning så hadde jeg heller ikke kjøpt en ny XC90 i dag (eller om 5 år) om eneste forskjellen fra 2016-modellen var ny motor, ny skjerm og nytt ratt.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

hELgenen

Sitat fra: kodax på fredag 09. desember 2022, klokken 00:32
Nye S/X har vel også høyere ladehastighet kontra de eldre. Hva er det de mangler/hva er det som EX90 vil gjøre bedre?

Er vel først og fremst design S/X taper på. Modellene er jo snart helt utdatert på dette området og fremstår som gammeldagse. Dette kan bli en hodepine for Tesla på sikt om de ikke fornyer utseende innen et par år.. Selv plaid ser utdatert...noe må gjøres med utseende slik at man på lang avstand ser at her er det en ny modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA