Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

kodax

Sorry, glemte å ta med sitat på hva jeg svarte på. Det var altså et svar til MaxQ som hadde så mye feil med sin X som jeg tror fortsatt var på garanti.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RJK

Sitat fra: snakkesalig på fredag 30. desember 2022, klokken 09:24
Sitat fra: filtvet på fredag 30. desember 2022, klokken 08:13
Vår santa fe fra 2006(!) har programmerbar forvarming av både kupe og motor. Og den har også vindusviskerautomatikk som fungerer.

Men den største fordelen i mine øyne er at den kan repareres over hele verden ok ikke bare hos merkeverksted. Når og hvis tesla går konk er det mange som kommer til å angre.

Jeg er mer bekymret for hva som skjer den dagen det begynner å regne troll, og Tesla fremdeles ikke har fikset viskerautomatikken.
Hahaha!

Kongekommentar!

Den fortjener *** og +-tegn i margen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Husk på at elbiler ikke trenger servicer. Så tesla er utrolig billig å eie:

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=690463&sid=c97f1b2505523169d46a5870dc4c9425#p690463

Han her har kun brukt ca 100.000,- på sin tesla hittil. Men så er jo batteriet byttet på garanti da.

k1

Tja, 7 år og 160k km hvis jeg forstod det rett. 100k kr i service/ rep er vel ikke utrolig billig? Eller misforstår jeg noe her?

MaxQ

Sitat fra: kodax på fredag 30. desember 2022, klokken 11:14
Jeg har aldri hatt så lite kostnader (0,-) og verkstedsbesøk med bil som med min TMX, men ut i fra hva noen andre skriver så er jeg glad jeg har en post medio 2018-modell og at jeg er lokalisert i et område med utmerket service-sentere.

Og dette er litt av problemet ikke sant? Tesla er kanskje tålelig de så lenge de klarer å levere en bil som noenlunde er skrudd sammen ok, men med så utrolig mange "mandagsbiler" der ute, så faller korthuset sammen.

Og med korthus så mener jeg både økonomien i det å ha en "service-fri" elbil og det å måtte forholde seg til Tesla som nekter å ta ansvar for sine feil, selv i møte med norske forbrukerregler. De skal ha for å spillet spillet godt.

Jeg kan vel bare gi deg ett råd, kvitt deg med bilen når den nærmere seg garantitiden. Og kryss fingrene for at det ikke skjer noe innenfor tiden som Tesla kommer til å vri seg unna.

For det kommer en dag hvor de slutter å ta ting på "goodwill" selv innenfor garantien, fordi kunden burde bare være happy nok med hvordan bilen er skrudd sammen samme hvor skrantete den blir.

kodax

Sitat fra: MaxQ på fredag 30. desember 2022, klokken 23:14
Sitat fra: kodax på fredag 30. desember 2022, klokken 11:14
Jeg har aldri hatt så lite kostnader (0,-) og verkstedsbesøk med bil som med min TMX, men ut i fra hva noen andre skriver så er jeg glad jeg har en post medio 2018-modell og at jeg er lokalisert i et område med utmerket service-sentere.

Og dette er litt av problemet ikke sant? Tesla er kanskje tålelig de så lenge de klarer å levere en bil som noenlunde er skrudd sammen ok, men med så utrolig mange "mandagsbiler" der ute, så faller korthuset sammen.

Og med korthus så mener jeg både økonomien i det å ha en "service-fri" elbil og det å måtte forholde seg til Tesla som nekter å ta ansvar for sine feil, selv i møte med norske forbrukerregler. De skal ha for å spillet spillet godt.

Jeg kan vel bare gi deg ett råd, kvitt deg med bilen når den nærmere seg garantitiden. Og kryss fingrene for at det ikke skjer noe innenfor tiden som Tesla kommer til å vri seg unna.

For det kommer en dag hvor de slutter å ta ting på "goodwill" selv innenfor garantien, fordi kunden burde bare være happy nok med hvordan bilen er skrudd sammen samme hvor skrantete den blir.
Jeg betviler altså ikke at du har hatt problemer med din X (og med Teslas service-apparat), men i følge det endel skriver her så gjelder det altså X-er produsert før medio 2018. Altså snakker vi ikke om mandagsbiler i vanlig forstand, men mandagsmodeller.
Selvfølgelig vil det til å komme ting jeg må fikse når bilen er ute av garanti som jeg må betale for hvis jeg da fortsatt har den, men fortsetter det som nå, så vil det allikevel være billigere enn å ha en tilsvarende fossilbil.
Bil er jo mye følelser, og opplever jeg at bilen plutselig faller helt fra hverandre eller helt urimelig kundebehandling, så kan det jo hende jeg endrer mening, men etter snart 4 års eierskap er det stor sannsynlighet for at min neste bil fortsatt blir en Tesla.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

raypettersen

Det som virkelig gjør meg irritert nok til å vurdere noe annet enn Tesla:
Autopark fungerer ikke.
Summon er buggy.
Autopilot virker ikke å bli bedre.
Europa får ikke siste FSD updates.
Samtidig pøser det inn spill og annet ræl som strengt tatt burde vært sist på prioriteringslisten.
Elon er stadig på twitter og sier "next month", men burde kanskje nevnt hvilket år han mente..

lightscribe

Da vurderer du jo eksklusivt de få bilene med bedre autopark.

Konkurentene har jo ikke FSD, spill eller bedre Autopilot.  Og av det jeg har sett, er deres software ikke noe å skryte av.

Motorwatt

SitatKonkurentene har jo ikke FSD
FSD? Tenker du på den som stopper for grønt og rødt trafikklys, og av og til for ett "Full Stopp"-skilt"?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Jeg er veldig usikker på om det blir tesla neste gang. Har en '18 model s med fsd som er svært bra og jeg kommer nok til å beholde den lenge. Om jeg bytter blir det nok et annet merke da det ikke er så mye annet i tesla repertoaret som frister annet CT som nok ikke kommer. Blir nok heller en syvseter nå som familien blir større men jeg har ekstremt lite lyst på en X.

Bestilt model y i sommer, men usikkert om jeg tar den ut da den nå er dyrere, varmepumpen virker å være en svakhet, mangler parkeringssensor, mangler manuell vindusvisker velger, og savner litt instrument cluster.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 02. januar 2023, klokken 15:27
SitatKonkurentene har jo ikke FSD
FSD? Tenker du på den som stopper for grønt og rødt trafikklys, og av og til for ett "Full Stopp"-skilt"?

Vi har ikke FSD-betaen i Norge enda nei.

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på mandag 12. desember 2022, klokken 08:25
Enig med de to siste. Virker som Musk har gått fra å være en dreven grunder med et noe problematisk forhold til tidsfrister til å være på full fart ned i koko-hullet. Slike mennesker skremmer meg.

Nå synes jeg ikke bilene de tilbyr treffer meg spesielt godt lenger heller. Obligatorisk yoke med knapper for blinklys, ingen instrumenter foran rattet, ikke mulig å velge vekk glasstak er eksempler på ting jeg ikke har så mye sans for. Her har fokuset egentlig endret seg mye, og det viktigste neste gang vi kjøper bil blir nok stort batteri/rekkevidde, en eller annen form for fungerende app og lavest mulig pris. Men vi holder nok på de to TMS`ene ei god stund enda.
Prisreduksjonen fanget også oss, og vi har nå en TMY i bestilling. Funksjon foran form og utseende osv.
Vi må dermed la vår kjære 2013 P85 gå. Kan hende den blir byttet inn. I så fall vil noen uten å vite det på forhånd ende opp med en av landets stilleste Model S  :D

Klykken

Gratulerer, Muffin! Gleder meg til å forhåpentligvis se mer av deg i Y-delen av forumet. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Veggen

Det var trist å høre Muffinman, det er ikke så mange av oss originale 2013 eiere igjen nå.
Du skal ha stor takk for alle nyttige innlegg opp gjennom årene, en av forumets aller beste bidragsytere.
Ja, og lykke til med grandiosan fremover  :laugh:

Vaduz

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA