Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

kodax

Ja, det kan jo hende at et fornyet design hadde økt salget.
Å "lure" folk til å stadig vekk kjøpe nye ting pga nytt design er jo ikke akkurat klimavennlig, så personlig liker jeg at de ikke gjør det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Syklist

Enig. Bra, tidløst og strømlinjeformet design holder seg i årevis.  Tesla har riktig linje her.   Stadig endring av karrosseridesign er ikke fornuftig ressursbruk.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Klykken

Model S ser jo hinsides lekker ut. Mange er enige i det.
Hele S og X er jo ny med plaid fra innside og ut.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Jeg liker bilen, og alt den kan.
Jeg misliker alt den ikke kan
Jeg misliker Teslas organisasjon i Norge
Jeg misliker Teslas organisasjon i USA ennå mer
Jeg liker OTA når den har noe brukbart å komme med
Jeg liker servicefunksjonen (men ikke alltid).
Jeg misliker Elon Musk (alltid)
Jeg liker Mobile Service (og det til de grader)
Jeg misliker de som bruker begrepet "Tesla-hatere"
Jeg liker EAP når den oppfører seg som den skal
Jeg liker sikkert FSD hvis den kommer.....
Jeg misliker Hyper-fans med skylapper
Jeg liker SuC
Jeg liker appen
Jeg liker å tenke på den nye bilen jeg skal kjøpe
Jeg liker tyske biler ....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

serenejet

^^ Det der er ca mine tanker også ^^

Var veldig glad i Model S-en jeg hadde fra den var ny til den var seks år gammel, hatet X-en jeg kjøpte for å bytte den ut såpass at jeg solgte den etter kort tid og kjøpte et annet merke.
2025 ID.Buzz GTX

tornaldo

Like eller ikke like Musk, hvordan ville elbilmarkedet sett ut uten Tesla og Musk i 2022? Relativt magert er nok svaret.

Tør påstå at bilen man velger i stede for Tesla i 2022, aldri ville eksistert uten Tesla.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Speeder

Sitat fra: tornaldo på fredag 09. desember 2022, klokken 23:13
Like eller ikke like Musk, hvordan ville elbilmarkedet sett ut uten Tesla og Musk i 2022? Relativt magert er nok svaret.

Tør påstå at bilen man velger i stede for Tesla i 2022, aldri ville eksistert uten Tesla.
Sjansen er meget stor for det ja.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

El-boy

Som Tesla fan-boy fra 2012 og early-adopter Model S eier fra 2013 er jeg nå helt fullstendig komplett og ugjenkallelig vaksinert imot Tesla!.
Dette skyldes Tesla som selskap, serviceapparatet, og deres holdninger og bedragerske adferd. Det er kanskje ikke så mange som er klar over at en Tesla ikke er desinget for å holde mer enn 8år eller 100.000km?. Dette har jeg skriftlig fra Tesla juristene (emea-litigation). "Sustainability" har vært og er noe Tesla markedsfører seg med, men det er ikke hold i denne påsanden. Åltså kjøper man en Tesla kjøper man søppel (fordi bilen er å bertakte som vrak etter 8år eller 100.000km iflg Tesla) og dette er jo ikke bærekraftig med tanke på blant annet sjeldne jordmineraler som kreves for å lage en slik bil.
Skulle vært unødvendig å gå til forliksrådet for å få avgjort en åpenbar garantireparasjon  >:( >:( >:( >:( >:(

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 09. desember 2022, klokken 12:51
Jeg misliker Elon Musk (alltid)
Merkelig utsagn. Så du misliker det han har fått til med Tesla, SpaceX og Starlink også?

Mannen har mange usmakelige og rett og slett idiotiske utsagn og påfunn, men han gjør da mye bra og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Håper du har fått med deg at dette er det jeg liker, og ikke liker? "Jeg" er gjentatt 16 ganger, så det skulle være greit å få med seg 🙂. SpaceX og Starlink betyr ikke noe for meg, så de er ikke engang med i min bedømming. Mens usannheter, usmakeligheter og brutte løfter derimot trekker voldsomt ned. Dette innlegget, og denne tråden dreier seg om Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tellus

Jeg hadde neppe byttet til Tesla uansett da den eneste aktuelle modellen for meg ville vært Model Y og uten instrumenter bak ratt eller i det minste Head Up Display er det vanskelig for meg å velge bilen.

Selv om Tesla hadde kommer med en modell som måtte være tilfredsstillende kommer jeg aldri til å støtte et selskap hvor Elon Musk er dominerende eier. Jeg anser han som en svært farlig person som lider av narsissistiske trekk. Han fisler med anti demokratiske verdier, konspirasjonsteorier, flørter med kinesiske myndigheter og ikke minst viser en enorm mangel på innsikt når det gjelder krigen i Ukraina. Det han driver med på Twitter anser jeg som avskyelig.

Synd for Tesla at de må slite med Musk.

daktari

Sitat fra: Tellus på lørdag 10. desember 2022, klokken 16:18
Jeg hadde neppe byttet til Tesla uansett da den eneste aktuelle modellen for meg ville vært Model Y og uten instrumenter bak ratt eller i det minste Head Up Display er det vanskelig for meg å velge bilen.

Selv om Tesla hadde kommer med en modell som måtte være tilfredsstillende kommer jeg aldri til å støtte et selskap hvor Elon Musk er dominerende eier. Jeg anser han som en svært farlig person som lider av narsissistiske trekk. Han fisler med anti demokratiske verdier, konspirasjonsteorier, flørter med kinesiske myndigheter og ikke minst viser en enorm mangel på innsikt når det gjelder krigen i Ukraina. Det han driver med på Twitter anser jeg som avskyelig.

Synd for Tesla at de må slite med Musk.
Deler dine synspunkter fullt ut, godt formulert.

Jeg er særlig bekymret for twitter og en sterkt økende politisering av Musk i retning reinspikka høyrepopulisme.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Muffinman

Enig med de to siste. Virker som Musk har gått fra å være en dreven grunder med et noe problematisk forhold til tidsfrister til å være på full fart ned i koko-hullet. Slike mennesker skremmer meg.

Nå synes jeg ikke bilene de tilbyr treffer meg spesielt godt lenger heller. Obligatorisk yoke med knapper for blinklys, ingen instrumenter foran rattet, ikke mulig å velge vekk glasstak er eksempler på ting jeg ikke har så mye sans for. Her har fokuset egentlig endret seg mye, og det viktigste neste gang vi kjøper bil blir nok stort batteri/rekkevidde, en eller annen form for fungerende app og lavest mulig pris. Men vi holder nok på de to TMS`ene ei god stund enda.

THE

Vurderte å kjøpe ny bil nå før nyttår pga. mva. og vektavgift, samt at TMX er godt over fem år gammel og har snart gått 160k km. Uansett så ble det å beholde Xen av diverse grunner. Etter garantien og etter hvert reklamasjonsretten gikk ut har det vært mye mindre styr med å forholde seg til Tesla. Bilen har hatt veldig lite problemer etter at den passerte 100k km for ca 2,5 år siden. Det begynner å bli mange uavhengige verksteder som er flinke med Tesla, og det begynner å bli god deletilgang til eldre Tesla fra andre leverandører enn Tesla.

I tillegg er det helt greit å ha gratis superlading, ikke minst siden superladenettverket stadig bygges ut slik at det blir mer og mer praktisk å bare lade på Tesla-ladere på langtur.

Den siste grunnen til at jeg ikke bytter bil er nok at jeg ikke vet hva jeg skulle bytte i, det er rett og slett ikke noe som frister nok ennå til bytte ut Xen. Håper jo det blir noe av Audi A6 og VW vizzion konseptene som er vist, og at de ikke kommer til å bli alt for kostbare. Og at det ikke blir like stor skuffelse ved overgang fra konsept til produksjon som det ble med Id. Buzz. Det er i alle fall biler som kanskje kan få meg til å vurdere å kjøpe en VAG-bil. Hadde tro på BMW, men synes iX ble skuffende, Kunne kanskje tenkt med en EQE, men det ble også for mange kompromisser på en så dyr bil. Nio ES7 og ET7 ser jo bra ut, men er kinesiske... TMY var/er nok kanskje det mest aktuelle alternativet pr. nå, men klarte ikke helt å overtale meg selv om at det var riktig å bytte ut Xen i en Y. Så foreløpig har jeg endt opp med den (i følge de fleste andre) risikable planen å beholde en gammel TMX uten garanti og med betydelig km-stand på ubestemt tid til det måtte dukke opp en bil som jeg umiddelbart får lyst på. Da blir det uansett en bil som kan prøvekjøres før kjøp, og som det ikke er lang leveringstid på.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tomas_v

Hadde 2019, 2020 Model 3 da i 2021 e-Tron Q4 og nå tilbake til YP.
Muligens denne bilen er siste bilen fra Tesla.
Y er mye bedre enn 2019/2020 Model 3, men Audi var bedre bil.
Etter Audi fikser software og app og er ca. på samme nivå som Tesla jeg selger Model Y og kjøper Audi/BMW/MB/Lucid.
De produserer biler siden 2013 og fortsatt greier ikke å lage bil som har bra støyisolasjon.
Rammeløse dører - ikke bra, håndtakker - ikke bra, at de fjerner radar og USS - ikke bra.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA