Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: Magnus Hansen på mandag 13. juli 2020, klokken 08:41
Elon Musk har vært og tvitret og sier at det ikke kommer til p bli noen SR versjon av Model Y. Det kommer derimot en RWD LR etterhvert. For dårlig rekkevidde blir oppgitt som grunn, selv om jeg nok vil tror mange ville kunne leve godt med rekkevidden
https://electrek.co/2020/07/12/tesla-cancels-cheapest-model-y-elon-musk-range/
(https://electrek.co/2020/07/12/tesla-cancels-cheapest-model-y-elon-musk-range/)
SR RWD er vel ikke noe særlig for en SUV i Norge
Nå er jo SUV et fullstendig utvannet begrep etterhvert. Spesielt når man ser på Model Y. Jeg tenker mer på den som en praktisk familiebil. På samme måte som stasjonsvognen tradisjonelt var det. Og mange ønsker seg selvfølgelig AWD. Men mange ville også greie seg med RWD med mindre batteri. Tross alt er det mange som har greid seg med Leaf, egolf etc
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 13. juli 2020, klokken 08:41
Elon Musk har vært og tvitret og sier at det ikke kommer til p bli noen SR versjon av Model Y. Det kommer derimot en RWD LR etterhvert. For dårlig rekkevidde blir oppgitt som grunn, selv om jeg nok vil tror mange ville kunne leve godt med rekkevidden
De solgte da X60, dårlig rekkevidde blir da ett tamt argument.
Det er nok et dumt trekk av Tesla. Nå har de jo solgt S60 og X60D som begge har betydelig dårligere rekkevidde enn hva TMY SR+ ville fått. Forskjellen mellom 3 og Y er vell 10% i favør av 3 og SR+ går da fint 30 mil om vinteren og 40 om sommeren med typisk 70-90-soner er vår erfaring :)
Denne linken snakkker også litt om RWD-Y
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-long-range-single-motor-rwd-300-miles/
De har vel for lite margin på billigere biler, så ville det spist enda mer av Model 3.
Detaljer her; https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wPwwnP/tesla-dropper-den-rimeligste-model-y-varianten
Jeg forstår (tror ikke på) ikke begrunnelsen.
400 km rated rekkevidde (EPA) er jo vesentlig bedre enn E-tron 50 som selger i bøttevis med 230 km motorvei og 300 km landevei rekkevidde på tørt føre.
Stor tabbe (?) av Tesla; eller en fin måte å holde prisene oppe på? Synd for norske forbrukere, for en Y SR til rundt 400,- kunne virkelig blitt folkebil og erstatte mange sure diesel-Passater og V70er (de fleste av dem har ikke 4wd)
Huske at det her er ut i fra amerikansk ståsted, hvor etron-50 er en møkkabil
Sitat fra: Tjafsaren på mandag 13. juli 2020, klokken 18:35
Huske at det her er ut i fra amerikansk ståsted, hvor etron-50 er en møkkabil
E-Tron 50 har vel strengt tatt mer enn nok rekkevidde for Sucker moms...
Er nok ikke det, de ønsker ikke så liten rekkevidde. Er som en leaf 2013 for oss Her i Norge.
Sitat fra: Tjafsaren på mandag 13. juli 2020, klokken 21:35
Er nok ikke det, de ønsker ikke så liten rekkevidde. Er som en leaf 2013 for oss Her i Norge.
e-tron 50 er mye bedre enn Leaf i alle varianter, rekkeviddemessig blir den bare slått av 64-varianten, men knuser denne på lading slik at km/t inkl lading blir mye bedre på langtur.
Men uansett avsporingen ville en Y SR blitt pop i Norge.
Så synd tesla er tilbake til elendig byggekvalitet på Y uff You tube kryr av videoer
Sitat fra: Samco på tirsdag 14. juli 2020, klokken 08:36
Så synd tesla er tilbake til elendig byggekvalitet på Y uff You tube kryr av videoer
Denne posten er vel i feil tråd?
Dette er jo kost/nytte, og en «veloverveid» beslutning. Ingen tvil om at mange ville kjøpt denne, men det betyr ikke at det er mest lønnsomt for Tesla. Antar Norge er et mindre og mindre viktig marked fremover, ettersom elbilandelen tar seg opp i andre land. Det som selger her, trenger heller ikke være en en god målestokk for større marked.
Nå vet ikke jeg nok om produksjonskapasiteten og leveringskapasiteten til Tesla men hvis de har begrenset kapasitet må det jo lønne seg å produsere og selge de modellene de tjener mest penger på. Så kan jo hende det er der det ligger.
Dette tror jeg er en strategisk beslutning ift konkurrentene; ved å si at den ville få for dårlig rekkevidde er jo å indirekte si at konkurrentene har for dårlig rekkevidde.
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:24
Dette tror jeg er en strategisk beslutning ift konkurrentene; ved å si at den ville få for dårlig rekkevidde er jo å indirekte si at konkurrentene har for dårlig rekkevidde.
Her tror jeg du har et godt poeng.
En LR rwd Model Y vil på papiret slå knockout på nylig lanserte ix3 ihvertfall, kanskje dette er litt av baktankene også.
Sitat fra: Radial på tirsdag 14. juli 2020, klokken 20:27
En LR rwd Model Y vil på papiret slå knockout på nylig lanserte ix3 ihvertfall, kanskje dette er litt av baktankene også.
iX3 skal ikke selges i US, så det tror jeg ikke. Amerikanerne har ganske så mye lengre avstander på tvers enn vi har på tvers av EU, så forstår at de ønsker lengre rekkevidde.
iX3 har 460 km WLTP/287 miles. Y LR D har akkurat 300 miles EPA(?), men ikke enda WLTP, mens 3ern har 560 km WLTP/360 miles. Y LR vil jo ligge under 3ern, det er vel ikke knockout men bedre.
Til gjengjeld gikk 3ern hele 612 km i Motors test, mens i3 såvidt krøp over WLTP i den testen.
Sitat fra: daktari på onsdag 15. juli 2020, klokken 15:08
iX3 har 460 km WLTP/287 miles. Y LR D har akkurat 300 miles EPA(?), men ikke enda WLTP, mens 3ern har 560 km WLTP/360 miles. Y LR vil jo ligge under 3ern, det er vel ikke knockout men bedre.
Til gjengjeld gikk 3ern hele 612 km i Motors test, mens i3 såvidt krøp over WLTP i den testen.
TMY D er estimert til 505km, LR uten D blir ihvertfall bedre.
I3 har ikke så veldig effektivt drivverk, på samme hvis som Tesla fra 2013. Til forskjell fra Tesla har ikke BMW oppgradert i3 drivverket. 5 gen drivverk fra BMW skal være vesentlig bedre.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De vil vel ha færre modeller for bedre lønnsomhet og for liten rekkevidde er en PR-spinn.
Og da har Model Y SR+ stått opp igjen fra de døde:
https://electrek.co/2021/01/07/tesla-model-y-standard-range-rwd-third-row-option/
(https://electrek.co/2021/01/07/tesla-model-y-standard-range-rwd-third-row-option/)
Wow! 😃
Med 1600kg krok på denne, hadde den vært veldig interessant... Norske sidene er ikke oppdatert med SR+ lenger ser jeg. Kommer kanskje sammen med oppdaterte priser snart? 🤔
Er ihvertfall samme opsjon for hengerfeste i USA
Vær OBS! på at tillatt hengervekt av og til blir noe lavre i Norge enn i andre land, uten at jeg vet noe konkret om denne modellen.
34190$.... Under 300k det, sånn med 8,5kr/dollar.
Det er ett veldig, veldig rimelig og attraktivt rwd alternativ.
Men den blir vel litt dyrere enn M3 SR+ her til lands... Fremdeles attraktiv, men mye dyrere.
EDIT: Teslarati oppga pris MED "savings", kjøpsprisen er selvfølgelig egentlig 41990$, som er 357k med 8,5 i kurs 😂
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 00:30
34190$.... Under 300k det, sånn med 8,5kr/dollar.
Det er ett veldig, veldig rimelig og attraktivt rwd alternativ.
Men den blir vel litt dyrere enn M3 SR+ her til lands... Fremdeles attraktiv, men mye dyrere.
EDIT: Teslarati oppga pris MED "savings", kjøpsprisen er selvfølgelig egentlig 41990$, som er 357k med 8,5 i kurs 😂
Ser man prisen på model 3 så er det bare å gange med 10,5, 38 000$ for model 3 sr+ og 399 900 her for samme. Så tipper model y sr+ blir 440 000 her med mindre de justerer prisene snart
Synes han her i videoen sier alt rett (siden jeg vet alt og kan derfor bedømme det). Hvis en har planer om å bruke bilen på lengre turer bør en velge LR og ikke SR. Prisforskjellen er såpass liten + mange andre argumenter:
https://youtu.be/WAkaPC7TAiM
Tja, med "10,5" kursen her er man tett på 100k i prisforskjell mellom rwd/litt lavere rekkevidde vs AWD.
100k, er mye penger for mange, særlig om det er en universal familiefrakter.
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 13:33
Tja, med "10,5" kursen her er man tett på 100k i prisforskjell mellom rwd/litt lavere rekkevidde vs AWD.
100k, er mye penger for mange, særlig om det er en universal familiefrakter.
Prisen på Model Y, og rekkevidde og andre detaljer som leveringstidspunkt, har vært uendret på Teslas nettside i evigheter. Grunnen til dette er først og fremst fordi de ville ikke ødelegge Model 3-salget i 2020. Om en uke eller to når angrefristen på Model 3 for desember er ute, og leveringssituasjonen for Model Y er klarere, så vil de nok justere prisen, rekkevidden og leveringsdato. Hvis jeg ser rett så koster f.eks. Model 3 LR 47000 usd i USA, mens den koster 450.000 i Norge, som blir 9,57 i kurs. Det samme vil de nok gjøre med Model Y......de satte ikke ned prisen i Norge før de så at de kunne levere biler, ifølge Tesla. Historisk har og andre modeller fulgt USA-priser....i motsetning til hva Audi har gjort, som har priset mer taktisk, og måtte ta hensyn til bensinbilene.
Men, ja, selv med nye priser vil det sikkert være godt nok med SR for mange....men og gjensalgsverdi må en ta med i beregningen på hva det egentlig kostet...men og hvis en planlegger en annen bil på langturer koster det ekstra....men skal en bare kjøre rundt i Norge så begynner SuperCharger-nettverket og Mer-nettverket å dekke mye....men etter 6 år med Tesla ville jeg gravd dypt for LR for mitt kjøremønster...kan og gå litt ekstra dager mellom hver lading i hverdagen...
SR+ vil jo på ingen måte få kort rekkevidde. Nesten 400km EPA er bedre enn samtidlige utgaver av etron..
EPA range er jo mer realistisk en WLTP, og SR TMY er faktisk rated til ganske nøyaktig samme rekkevidde som f.eks eNiro. med kanskje en prisforskjell på i området 80k til LR, og kanskje en pris i underkant 400k så blir TMY plutselig aktuell for ganske mange andre, meg inkludert. Bil er uansett et tapsprosjekt så gidder ikke bruke mer enn nødvendig for mitt behov på bil...
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:30
SR+ vil jo på ingen måte få kort rekkevidde. Nesten 400km EPA er bedre enn samtidlige utgaver av etron..
Korrekt,men tviler sterkt på at andelen som vurderer Y mot e-tron er særlig stor. Det er helt andre egenskaper de fleste e-tron eiere ser etter. Egenskaper Y er lang fra å levere. Tror id.4,mache-e ,Ioniq 5 er konkurrentene til Y. Tror også de andre jeg nevnte kan konkurrere med e-tron,men Y er rett og slett for rufsete mhp ytre kvaliteter til at potensielle e-tron eiere vil tenke på Y som et ok alternativ. Tesla må rett og slett ta skikkelig grep før de kan konkurrere. De som er ute etter ytelse,teknologi og et skikkelig ladenettverk velger Tesla,de andre velger noe annet
Jeg er enig i at opplevd kvalitet, lyddemping etc er vesentlig bedre i etron. Men jeg er ikke enig i at det er helt forskjellige kjøpegrupper. Det har rett og slett vært så dårlig utvalg av praktiske elbiler at folk har strukket budsjettet lenger enn de ellers ville. Etron vil tape masse salg til både Model Y og Enyaq og id.4. Selv om de i utgangspunktet er i forskjellige segmenter
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:28
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:30
SR+ vil jo på ingen måte få kort rekkevidde. Nesten 400km EPA er bedre enn samtidlige utgaver av etron..
Korrekt,men tviler sterkt på at andelen som vurderer Y mot e-tron er særlig stor. Det er helt andre egenskaper de fleste e-tron eiere ser etter. Egenskaper Y er lang fra å levere. Tror id.4,mache-e ,Ioniq 5 er konkurrentene til Y. Tror også de andre jeg nevnte kan konkurrere med e-tron,men Y er rett og slett for rufsete mhp ytre kvaliteter til at potensielle e-tron eiere vil tenke på Y som et ok alternativ. Tesla må rett og slett ta skikkelig grep før de kan konkurrere. De som er ute etter ytelse,teknologi og et skikkelig ladenettverk velger Tesla,de andre velger noe annet
Har selv vurderet E-tron oppog ned, men pga relativt dårlig rekkevidde, høy pris, svært dyre tekniske løsninger for en hverdagsbil, og for dårlig plass ift prisen ble den dumpet.
De fleste jeg kjenner som kjøpte E-tron var primært for å få "norsk standard" med 4wd, "bagasjerom" med litt plass, henger og takstativ...og ett forhandlernett de kjenner.
At de måtte få med GIGA-bremser, 2,6t med bil, LED Matrix , luftfjæring, fancy displayer, dobbel støydemping, svære hjul og framtidig sinnsyke delepriser var noe som måtte svelges for å få en relativt "norsk" elektrisk familiebil.
Y treffer veldig, veldig godt i det norske markedet til en vesentlig lavere pris.
At man kan spare ytterligere 100k på en "passat" med rwd er bare positivt...
Segmentet du hinter til med Y, ID4, Enyaq etc vil nå sinnsyke salgstall, markedet skriker etter disse🙂
Men 900k MX eller en 600k e50 er fort dyrt for flertallet i Norge.
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:33
Jeg er enig i at opplevd kvalitet, lyddemping etc er vesentlig bedre i etron. Men jeg er ikke enig i at det er helt forskjellige kjøpegrupper. Det har rett og slett vært så dårlig utvalg av praktiske elbiler at folk har strukket budsjettet lenger enn de ellers ville. Etron vil tape masse salg til både Model Y og Enyaq og id.4. Selv om de i utgangspunktet er i forskjellige segmenter
Helt enig :+1:
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:28...De som er ute etter ytelse,teknologi og et skikkelig ladenettverk velger Tesla,de andre velger noe annet
Vi valgte Tesla i stedet for Audi i hovedsak pga plass og elbil-modenhet. Ladenettverket er supert (men noe vi sjeldent bruker, og dermed ikke viktig ift valg av bil), ytelsene er moro (men irrelevant ift valg av bil), teknologien er overlegen (men heller ikke grunnen til at vi valgte Tesla). Det er sikkert noen som velger Tesla av de grunnene du lister opp, men merkelig nok har du ikke alltid rett selv om du uttaler deg så skråsikkert om så mangt ;)
Ingen har alltid rett..sånn er det bare.
E-tron er nok stor nok for de fleste vil jeg tro.
Men klart,det vil alltid være noen som må ha det større.
Etron 50 er jo kanskje den bilen som skuffer aller mest i forhold til rekkevidde og selvfølgelig tilgjegelige ladere. Her tror jeg at mange trodde de fikk «premium» bil, men rekkeviddeangst er nok en skikkelig demper.
Tror mye heller på Y SR+
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:14
Ingen har alltid rett..sånn er det bare.
E-tron er nok stor nok for de fleste vil jeg tro.
Men klart,det vil alltid være noen som må ha det større.
E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.
Mange klarer seg med dette ,uten tvil, men barnevogna vår passa ikke.. dem gikk dog fint i MG ZS😄
MY har jeg sansen for, en tilsynelatende rimelig bil av størrelse som atpåtil fås med 4wd, 2wd OG grei hengervekt.
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:43
E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.
Er vel rett over 10cm kortere.
X er 505cm. Den er like lang som Q7.
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:50
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene
Beklager, men tror du må orientere deg litt mer 😄
Utgående generasjon Golf (stasjonsvog selvsagt) har 605L bagasjerom som er bittelitt mer enn E-tron. Octavia har noen liter mer... Nye Octavia har enda noen liter ekstra.
Bakseteplassen i golf og Octavia (benplass) er litt bedre enn E-tron, som i andre rekke gjør at det går an for voksne å bruke framsetene uten kraftig trengsel (E-tron sitt dashbord kræsjer rett i kneet mitt feks)
De kan selvfølgelig ikke sammenlignes på materialkvalitet, komfort etc... Men i innvendig plass er E-tron liten ift sin yttre størrelse.
TMY ligger veldig godt ann til å bite godt fra seg. målene fra USA viser en bagasjeplass på minst 650L(+/-), svært god benplass i baksetet, kan dra grei henger, hurtiglader mer enn kjapt nok for folk flest, støtter 3-fas lading på IT nett (M3 fikser ihvertfall biffen)... Så en SR+ MY er ett kjempegodt og romslig alternativ for veldig mange, særlig opp mot rwd versjonene av ID4/Enyaq IV60/Mustang.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:43
E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.
Er vel rett over 10cm kortere.
Helt korrekt, jeg var upresis... Men der var ikke store forskjellen, var det jeg skulle fram til 😄
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:43
E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.
Er vel rett over 10cm kortere.
Helt korrekt, jeg var upresis... Men der var ikke store forskjellen, var det jeg skulle fram til 😄
Mener du at 10cm i denne sammenhengen ikke er store forskjellen?? Da har vi i så fall ganske ulik oppfatning.
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:50
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene
De tallen jeg finner (enkelt) tilsier at du definitivt bør sjekke glasset før du skriver:
Golf Alltrack: 860l med bakseter oppe/ 1883l med bakseter nedslått
E-tron: 807l/1600l
Model Y: 1925l med bakseter nedslått
Sitat fra: Handyman på søndag 10. januar 2021, klokken 00:36
Mener du at 10cm i denne sammenhengen ikke er store forskjellen?? Da har vi i så fall ganske ulik oppfatning.
Kontekst var innvendig plass (til barnevogn), 10cm forskjell på en 490cm lang bil tilsier noen få cm forskjell på bagasjerom.
Forskjellen er 2,75% forresten....
E-tron: 4,901 mm
Model X: 5,036 mm
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 10. januar 2021, klokken 00:41
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:50
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene
De tallen jeg finner (enkelt) tilsier at du definitivt bør sjekke glasset før du skriver:
Golf Alltrack: 860l med bakseter oppe/ 1883l med bakseter nedslått
E-tron: 807l/1600l
Model Y: 1925l med bakseter nedslått
Du sa golf,ikke en stasjonsvogn golf. Fossil sådan
Er en vesentlig forskjell det
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. januar 2021, klokken 00:56
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 10. januar 2021, klokken 00:41
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:50
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene
De tallen jeg finner (enkelt) tilsier at du definitivt bør sjekke glasset før du skriver:
Golf Alltrack: 860l med bakseter oppe/ 1883l med bakseter nedslått
E-tron: 807l/1600l
Model Y: 1925l med bakseter nedslått
Du sa golf,ikke en stasjonsvogn golf. Fossil sådan
Er en vesentlig forskjell det
Enig, en eGolf stasjonsvogn vil nok ha enda større plass! :laugh:
Sitat fra: Handyman på søndag 10. januar 2021, klokken 00:36
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:43
E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.
Er vel rett over 10cm kortere.
Helt korrekt, jeg var upresis... Men der var ikke store forskjellen, var det jeg skulle fram til 😄
Mener du at 10cm i denne sammenhengen ikke er store forskjellen?? Da har vi i så fall ganske ulik oppfatning.
10cm har lite å si i praksis, siden den ikke reflekterer den innvendige plassen...i E-tron sitt tilfelle viser den mer hvor lite effektivt utnyttet den er. Men det er en Audi, praktiske løsninger er langt ifra deres hjørnestein historisk sett.
Men selvsagt ,har du bare 5m garasje, er forskjellen på feks 490 og 505cm "enorm"....men her reflekterer man innvendig plass. Her er lille Golf og Octavia stv med sine 455-460cm mye mer praktisk enn den vesentlig større (yttre mål) E-tron 🙂
MY med sine 4750cm, ser romslig ut, og utfordrer konkurrentene sine godt (inkl E-tron)
En billig ,romslig og trygg "familiebil" er sterkt etterspurt. SR+ MY er meget attraktiv for mange.
Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:00
X er 505cm. Den er like lang som Q7.
Hvis vi skal flisespikke så er den 5036mm.
Jaja, tok det på husken. Var iaff nærme ;) Hatt begge to i garasjen min, og husker bare at de i praksis var like lange.
Men da kan vi i alle fall slå fast at TMX er 13,5cm lenger enn e-tron.
Det måtte jo komme RWD av TMY nå som "alle" andre kommer med en slik utgave. Dette er "godt nok" for mange og en kommer samtidig inn i nye prismarkeder. Jeg vet ikke fordelingen mellom pris og alle nybilkjøpere, men når f.eks VW nå selger ID4 ned mot 400 så ville de tatt enormt med markedsandel fra Tesla om de fortsatte med AWD som eneste alternativ. Blir interessant å se trekkevnen på hengeren, der er jo Tesla litt mindre konservativ enn de andre, 1000 kg på ID4 RWD og 1200 kg på AWD versjonen. Forstår det er 1200 og 1400 i utlandet pga at vi må tåle 12% stigning i Norge.
Uansett må en ha BE lapp for å få nyttet dette. Det blir vel maks 800 kg på ID4 med vanlig lapp og antar samme problem blir på TMY, vekten er nok ganske lik på bilen...
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 10. januar 2021, klokken 00:51
Kontekst var innvendig plass (til barnevogn), 10cm forskjell på en 490cm lang bil tilsier noen få cm forskjell på bagasjerom.
13cm (som det vel er) ekstra på bagasjerommet til en "SUV" er gjerne over 10%.
Og 13cm ekstra i.f.h.t etron som allerede kaster bort mye av størrelsen på ett langt panser gir jo enda større utslag. Bruker man det til benplass f.eks så er det mye.
Sitat fra: Bjoris på søndag 10. januar 2021, klokken 09:13
Det måtte jo komme RWD av TMY nå som "alle" andre kommer med en slik utgave. Dette er "godt nok" for mange og en kommer samtidig inn i nye prismarkeder.
...
Blir interessant å se trekkevnen på hengeren
Ja, de fleste steder trenger man ikke AWD, og mange bryr seg ikke så mye om ytelsen. Det jeg synes er rart er at de ikke tilbyr LR RWD. Det ville jo blitt en rekkevidde vinner.
Når det gjelder hengerfeste så har ihvertfall SR+ samme kapasitet som LR i USA.
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:00
X er 505cm. Den er like lang som Q7.
Hvis vi skal flisespikke så er den 5036mm.
Hvilken av de, X'en? Min er oppgitt til 5052mm i vognkortet i hvert fall.
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. januar 2021, klokken 09:18
Sitat fra: Bjoris på søndag 10. januar 2021, klokken 09:13
Det måtte jo komme RWD av TMY nå som "alle" andre kommer med en slik utgave. Dette er "godt nok" for mange og en kommer samtidig inn i nye prismarkeder.
...
Blir interessant å se trekkevnen på hengeren
Ja, de fleste steder trenger man ikke AWD, og mange bryr seg ikke så mye om ytelsen. Det jeg synes er rart er at de ikke tilbyr LR RWD. Det ville jo blitt en rekkevidde vinner.
Når det gjelder hengerfeste så har ihvertfall SR+ samme kapasitet som LR i USA.
Personlig ville jeg nok helst hatt en SR+ AWD om vi på sikt skulle byttet X'en i en Y. Så alle varianter vil antageligvis være etterspurte.
ID4 er den nye Golf stasjonsvogn kanskje?
Men problemet med Golf stasjonsvogn (og Octavia) er at det knapt er bakseteplass, selv om bagasjerommet er romslig. Noe av dette skyldes jo at bagasjerommet er kledd med en tynn filt inntil metallet istedet skikkelige paneler...
Akkurat bagasjeplassen kunne etron vært pakket litt bedre, men når det er sagt har vi like mye plass der som i Model Sen. I sum leverer etron på plass, format og komfort. Burde hatt lavere forbruk ja, men mange lovpriser X75 også.
Model Y er lenger enn ID4, og jeg er glad de tar tilbake SR Y. For de som ikke månedlig krysser lange avstander eller har flere bilferie i året er 400 km wltp mer enn nok.
Sitat fra: daktari på søndag 10. januar 2021, klokken 20:50
ID4 er den nye Golf stasjonsvogn kanskje?
Men problemet med Golf stasjonsvogn (og Octavia) er at det knapt er bakseteplass, selv om bagasjerommet er romslig. Noe av dette skyldes jo at bagasjerommet er kledd med en tynn filt inntil metallet istedet skikkelige paneler...
Nå skal jeg ikke gjøre dette til en Octavia/Golf diskusjon, men skjønner ikke helt hva slags Octavia du har sittet i, hvis du mener den knapt har bakseteplass? Tror du har sittet i en Skoda Fabia eller noe ;)
Octavia er målt til 79 cm fra forseterygg til bakseterygg, bak en fører på 185 cm. Tesla Model S er målt tilsvarende til 80 cm. Det er mine to siste biler, og vil si begge har god bakseteplass.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2021, klokken 11:10
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:00
X er 505cm. Den er like lang som Q7.
Hvis vi skal flisespikke så er den 5036mm.
Hvilken av de, X'en? Min er oppgitt til 5052mm i vognkortet i hvert fall.
X er oppgitt til 5036mm i eierhåndboken. Kanskje med og uten hengerfeste?
Sitat fra: tornaldo på søndag 10. januar 2021, klokken 22:58
Sitat fra: daktari på søndag 10. januar 2021, klokken 20:50
ID4 er den nye Golf stasjonsvogn kanskje?
Men problemet med Golf stasjonsvogn (og Octavia) er at det knapt er bakseteplass, selv om bagasjerommet er romslig. Noe av dette skyldes jo at bagasjerommet er kledd med en tynn filt inntil metallet istedet skikkelige paneler...
Nå skal jeg ikke gjøre dette til en Octavia/Golf diskusjon, men skjønner ikke helt hva slags Octavia du har sittet i, hvis du mener den knapt har bakseteplass? Tror du har sittet i en Skoda Fabia eller noe ;)
Octavia er målt til 79 cm fra forseterygg til bakseterygg, bak en fører på 185 cm. Tesla Model S er målt tilsvarende til 80 cm. Det er mine to siste biler, og vil si begge har god bakseteplass.
Sånn utenom det så føler jeg det var bedre plass til høy sjåfør med folk bak i Model 3 enn i Model S ((jeg er 195cm). I tillegg til høyere seter i Model Y enn Model 3, så skal det være ca 12cm lenger baksetebenplass i Model Y enn 3. I tillegg så så jeg en sammenligning VW hadde sluppet med Model Y vs ID4, og der så de to bilene veldig like ut på tegningen... Så da virker Model Y og ID4 å være de med desidert størst lengde-plass på setene...
Enda en prisreduksjon på SR (!).
Meeeeget spent på om denne kommer hit til lands!
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-model-3-base-price-update
Med tanke på model 3 starter på 399 000 her i Norge så hvis man fikk en sr model y for samme pris og model 3 ble enda billigere så tror jeg den hadde solgt bra, spesielt med mach-e som starter på 422 000, for ikke snakke om overprisa id4.
Virker kanskje som en lokal korrigering av pris mtp konkurranse? Sett at ID4 også starter på 39.990 er det nok smart av de å sette SR MY til samme pris. Vanskelig å gjette pris på europeisk Model Y - ny fabrikk, ny teknologi kan bikke begge veier..
Pussig nok er SR+ fjernet fra konfiguratoren igjen..
Ja , da var den borte igjen pluss atter ny pris pris på LR etc.
Haha, dem får bestemt seg😄
Sitat fra: Radial på søndag 21. februar 2021, klokken 21:38
Ja , da var den borte igjen pluss atter ny pris pris på LR etc.
Haha, dem får bestemt seg😄
Forandret de pris på LR i Norge? Jeg følger ikke så godt med..
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 21. februar 2021, klokken 22:59
Sitat fra: Radial på søndag 21. februar 2021, klokken 21:38
Ja , da var den borte igjen pluss atter ny pris pris på LR etc.
Haha, dem får bestemt seg😄
Forandret de pris på LR i Norge? Jeg følger ikke så godt med..
Uforandret pris i Norge. Prisjusteringen gjaldt på LR Model Y og Model 3.
Model 3 LR AWD er nå $45,9990 (var $46,990).
Model Y LR AWD er nå $48,990 (var $49,990).
Satser på at norsk Y får en justering etterhvert. Den "burde" ligge mye nærmere 480, enn 530 hvis man tar Model 3 priser 1:1 :)
Jeg mistenker Tesla ikke gjør noe med prisene før de vet mer om når de skal levere biler i Europa, og ikke minst hvor disse skal produseres. På den måten vil de ikke måtte justere prisene fortløpende før de har bestemt seg.
Sitat fra: sjokomelk på mandag 22. februar 2021, klokken 09:06
Jeg mistenker Tesla ikke gjør noe med prisene før de vet mer om når de skal levere biler i Europa, og ikke minst hvor disse skal produseres. På den måten vil de ikke måtte justere prisene fortløpende før de har bestemt seg.
Enig. Det var derfor jeg lurte på om de justerte prisen nå. En mindre justering nå hadde vært et dårlig tegn i forhold til en større nedgang senere. Ellers ser jeg det er det klages i flere land nå på høy pris sammenlignet med USA både for 3 og Y. Vet ikke om Tesla bevisst prøver å tjene mer på eksportbiler eller om de prøver å holde litt mer stabile priser. De har vel også lært av Model Y lanseringen. St Tesla tok valutarisikoen når de tok bestillinger for Y var alltid en rar beslutning
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 22. februar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: sjokomelk på mandag 22. februar 2021, klokken 09:06
Jeg mistenker Tesla ikke gjør noe med prisene før de vet mer om når de skal levere biler i Europa, og ikke minst hvor disse skal produseres. På den måten vil de ikke måtte justere prisene fortløpende før de har bestemt seg.
Enig. Det var derfor jeg lurte på om de justerte prisen nå. En mindre justering nå hadde vært et dårlig tegn i forhold til en større nedgang senere. Ellers ser jeg det er det klages i flere land nå på høy pris sammenlignet med USA både for 3 og Y. Vet ikke om Tesla bevisst prøver å tjene mer på eksportbiler eller om de prøver å holde litt mer stabile priser. De har vel også lært av Model Y lanseringen. St Tesla tok valutarisikoen når de tok bestillinger for Y var alltid en rar beslutning
Prisen holdes vel og for at det skalfriste å kjøpe TM3 fremdeles,og ikke utsette til TY kommer. Er jo flere som kjøper nettopp ny TM3 som ventepølse, for de vil ikke ha noe annet i mellomtiden.
Skal ikke legge meg opp i hva som er smartest, men tipper de taper noen salg fra folk som ser dagens pris, og sammenligner med alternativene. Tipper det er mange som får lang maske når bilen er nær til levering, og de spikrer faktisk pris. Selvsagt gitt at ikke krona svekker seg mot USD og/eller Euro.
Jeg tror det ville lønt seg for Tesla å justere prisen. Jeg tror dem taper en del salg til andre merker.
Det blir som med Model 3. Når dem bekreftet at 3 ikke kommer med hengerfeste, så solgte de sikkert noen flere 3 til de som egentelig ventet på hf. Mens jeg kansellerte min reservasjon og kjøpte en Zoe i stedet.
Noen måneder senere så kom model 3 likevel med med HF og jeg kjører fremdeles Zoe og noen andre som kjøpte uten hf ble sikkert litt småforbanna.
Nå har jeg en bestilling inne på Y, men hvis prisen ikke vil reflektere prisen i USA så blir det kanskje ikke noen ny bil i det hele tatt eller et annet merke på meg denne gangen også.
"Tesla standard of excellence" - jeg satte akkurat kaffen i halsen og har ikke sluttet å le enda! Det der må jo være ironisk ment.
Kilde:
It is still available off menu, but I don't think the range, in many drive conditions, yet meets the Tesla standard of excellence
https://twitter.com/elonmusk/status/1363946797945679875?s=20 (https://twitter.com/elonmusk/status/1363946797945679875?s=20)
Excellence:
"the quality of being outstanding or extremely good."
Når det gjelder rekkevidde alene, effektiviteten på selve motorene, så har trolig Elon ordene sine i behold. Men i mine øyne så har så absolutt ikke Tesla noen generell "standard of excellence".
De er annerledes, ofte på en god måte, og nytt er ofte skummelt for mange, men selv om Tesla er god på ca 3 ting (rekkevidde, supercharger, rask-iterering) så er de milevis unna å være generellt "excellence", til det er resten alt for middelmådig enda.
Nå er det jo nettopp rekkevidden Musk snakker om her, og ikke noe annet. Så ingen grunn til å sette kaffen i halsen
Sitat
It is still available off menu, but I don't think the range, in many drive conditions, yet meets the Tesla standard of excellence
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.
Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:00Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Leser vi samme tweet? Det er jo nettopp det han gjorde
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:00
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.
Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Tipper at hele forklaringen ligger i at din definisjon av "...generellt "excellence"" ikke er det samme som "Tesla standard of excellence" ser du forskjellen? ;-)
Siden jeg siterte tweeten og du siterte meg, så antar jeg at vi har lest samme tweet ja. Spøsmålet er heller om du leser hva jeg faktisk skriver? Beklager om min forrige formulering ikke var tydelig nok.
Jeg mener altså at han trolig har sine ord i behold når det gjelder rekkevidde (for meg handler dette da om effektiviteten på motorene) og så langt er vi trolig enig.
Men så mener jeg at når Elon skriver "the Tesla standard of excellence" så sikter Elon til "hele" Tesla og ikke bare rekkevidden. Slik jeg leser hva Elon her skriver så anser Elon at Tesla har, generellt, en "standard of excellence" og at rekkevidden ikke lever opp til denne. Jeg skjønner Elon her jeg, om rekkevidden ikke er god nok (enda) så bør de vente med lanseringen.
Så det koker ned til at når Elon skriver "the Tesla standard of excellence" så tolker jeg det dit at han mener hele Tesla og at rekkevidden på den aktuelle modellen ikke levde opp til den standarden.
Det at Elon mener at en kan bruke ordet excellence om Tesla generelt var det jeg ler av enda (ikke at han brukte begrepet om rekkevidden). Og derfor mener jeg fortsatt at dersom han kun mente at Tesla har en standard of excellence på rekkevidde og da indirekte en annen standard for resten av bilen, ja så burde han spesifisert det bedre, hvilket han ikke gjorde.
Du står fritt til å tolke hva Elon skrev på en annen måte. Det skal i mine øyne godt gjøres å lese "the Telsa standard of excellence" til å ikke gjelde hele Tesla. Han kunne f.eks. skrevet "drivetrain excellence" eller "range excellence", men valgte å skrive "Tesla [...] excellence".
Jeg har egentlig ikke noe mer å bidra med her, min tolkning og forklaring står så får andre lese hva de vil ut av tweeten.
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:34
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:00
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.
Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Tipper at hele forklaringen ligger i at din definisjon av "...generellt "excellence"" ikke er det samme som "Tesla standard of excellence" ser du forskjellen? ;-)
Nå er ikke definisjoen av ordet excellence min, les definisjonen i sitatet. Og det var ikke jeg som brukte ordet excellence, det var det Elon som gjorde. Og om Elon ikke er enig i definisjonen så burde han kanskje ikke bruke ordet.
Diskusjonen er vel forsåvidt ikke rundt selve ordet, men hvorvidt tweeten kan tolkes til kun å gjelde rekkevidde (slik Magnus Hansen vil) eller å gjelde hele Tesla, slik jeg tolker det og som Elon faktisk har ordlagt seg.
Merk da at jeg er enig i at Elon trolig har sine ord i behold når det kommer til rekkevidden alene, men at begrepet "the Tesla standard of excellence" er et videre begrep enn kun noe som omfatter rekkevidde.
Elon skriver jo faktisk "the Tesla standard of excellence" og ikke "the <whatever> standard of excellence" - bytt ut <whatever> med noe som faktisk er relatert rekkevidde så ser du forskjellen betydningen får.
Null tvil om at det er rekkevidden det her er snakk om.
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 23:00
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:34
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:00
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.
Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Tipper at hele forklaringen ligger i at din definisjon av "...generellt "excellence"" ikke er det samme som "Tesla standard of excellence" ser du forskjellen? ;-)
Nå er ikke definisjoen av ordet excellence min, les definisjonen i sitatet. Og det var ikke jeg som brukte ordet excellence, det var det Elon som gjorde. Og om Elon ikke er enig i definisjonen så burde han kanskje ikke bruke ordet.
Diskusjonen er vel forsåvidt ikke rundt selve ordet, men hvorvidt tweeten kan tolkes til kun å gjelde rekkevidde (slik Magnus Hansen vil) eller å gjelde hele Tesla, slik jeg tolker det og som Elon faktisk har ordlagt seg.
Merk da at jeg er enig i at Elon trolig har sine ord i behold når det kommer til rekkevidden alene, men at begrepet "the Tesla standard of excellence" er et videre begrep enn kun noe som omfatter rekkevidde.
Elon skriver jo faktisk "the Tesla standard of excellence" og ikke "the <whatever> standard of excellence" - bytt ut <whatever> med noe som faktisk er relatert rekkevidde så ser du forskjellen betydningen får.
Min konklusjon er at man kan tolke alt vidt forskjellig. De enkle ordene "forvente" og "estimat" er gjenstand for lange diskusjoner her på forumet. At man kan legge så utrolig forskjellig betydning i dem er intet mindre enn forbausende.
Jeg tenker uansett at han tar feil mtp kravet til rekkevidde her I Norge hvertfall. En SR Y kjører deg uten lading til de fleste hytteområder, og å lade 1 gang med kun 1 pause på Bergen-Oslo f.eks er kanskje 1 pause for lite uansett for de fleste. D3 som trenger mer kan kjøpe LR. Jeg husker godt de gamle 2.0 bensinbiler som hadde 50 l tank og brukte 1 l/mil bare 25 år siden.
Sitat fra: lirekassa på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:04
Null tvil om at det er rekkevidden det her er snakk om.
Elon snakker om rekkevidden ja, men han snakker om den i lys av at han mener at Tesla har en "standard of excellence" noe jeg tolker som "hele" Tesla og derfor finner morsomt. Så enkelt, så vanskelig.
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:53
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 23:00
Min konklusjon er at man kan tolke alt vidt forskjellig. De enkle ordene "forvente" og "estimat" er gjenstand for lange diskusjoner her på forumet. At man kan legge så utrolig forskjellig betydning i dem er intet mindre enn forbausende.
Nå vrir du deg vekk, men det er helt greit.
Når det gjelder diskusjonen rundt "forvente" og "estimat" så vil jeg personlig mene at dersom Elon/Tesla skriver "forvente" så hadde jeg beregnet "tesla-tid" på det og tatt det med en stor klype salt. Jeg hadde med andre ord ikke forventet at det ble en sannhet. Ei heller estimert at det ble en sannhet for den del (en rar settning å skrive). Hadde de derimot skrevet "estimat", ja da hadde jeg hatt høyere forventninger til hva de skriver og forventet at det burde stemme mer nøyaktig med tiden de anga og jeg kunne selv estimert litt mer nøyaktig.
Dette kommer jo tydlig frem når en ser på hva NAOB skriver om de to ordene.
https://naob.no/ordbok/forvente (https://naob.no/ordbok/forvente)
"regne med (noe positivt[...])" altså noe Elon gjør i tide og utide og er svært så optimistisk med, særlig når det gjelder tidsbruk (som han tilsyneltande estimerer, så det stiller jo hans estimater i et dårlig lys også).
https://naob.no/ordbok/estimat (https://naob.no/ordbok/estimat)
"fremkommet ved sannsynlighetsberegning" som vi må tro at Tesla er i stand til å gjøre, eller i dagligtale "anslag", altså en "omtrentlig beregning" som altså er "i nærheten av det riktige ; noenlunde nøyaktig".
Tesla skriver da også nå, "Produksjonen er forventet å starte i midten av 2021", så de som da mener at dette er et estimat og/eller mener de får bilene sine da, de blir nok skuffet. Siden Tesla her har valgt å "forvente" fremfor å "estimere" så får vi også tro at det fortsatt er stor usikkerhet rundt dette tidspunktet. Om Tesla skulle lovd noe mer presist ville uansett være svært uvanlig da det er mange faktorer de ikke har kontroll på her.
Både "forvente" og "estimere" kan være rimelig vage angivelser her, det ene basert på tro og håp, det andre på beregninger. Og det ligger til grunn for mine tidligere uttalelser om at jeg ikke tror vi får se første Model Y kundebilen i Norge, levert fra Tyskland, før nærmere jul.
At folk legger ulik betydning i de to ordene er derfor ikke så rart. De betyr jo ulike ting. Men de er begge vage av ulik styrke.
Beklager om dette ble off-topic for tråden. For å hanke den inn igjen så tror jeg Elon gjør lurt i å trekke short range inntil videre. Tesla må levere på noe de andre ikke har og da må rekkevidden være svært god.
Sitat fra: daktari på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:30
Jeg tenker uansett at han tar feil mtp kravet til rekkevidde her I Norge hvertfall. En SR Y kjører deg uten lading til de fleste hytteområder, og å lade 1 gang med kun 1 pause på Bergen-Oslo f.eks er kanskje 1 pause for lite uansett for de fleste. D3 som trenger mer kan kjøpe LR. Jeg husker godt de gamle 2.0 bensinbiler som hadde 50 l tank og brukte 1 l/mil bare 25 år siden.
Jeg er egentlig enig med deg, men.
Synd at du skal tenke så kort at det holder om den tar deg fra Oslo til nærmeste hytte. Det finnes andre bruksmønster i dette kronglete landet også og i andre land. Og ja, til det finnes LR, men Elon har tydligvis andre krav til rekkevidde for selv de korteste rekkeviddene fra en Tesla. Og jeg tror nok at han prøvde å presse ned prisen på Y men beholde rekkevidden, noe som han ikke klarte i denne omgang.
Det hjelper også lite at bilen har rekkevidde nok til noen av bruksmønsterene når de kun lager bilen i en "one size fits all" (samme short range for alle land). Jeg tror det var en tabbe av Elon å tro at Y skulle lages i både SR og LR. Eller mulignes burde dagens LR være deres SR? De bør heller fokusere på å få LR prisen ned på SR nivået i såfall, siden LR tydligvis innfrir Elon's krav til rekkevidde og de hele tiden ønsker å presse prisene nedover.
Å sammenligne med hva som var for 25 år siden blir bare en tur ned memory lane. Det har lite med dagens virkelighet å gjøre og dagens elbiler må vi ha høyere krav til enn at de "slår" 25 år gamle biler.
Husk at mye av årsaken til en SR utgave er å kunne tilby en elbil til "rett" pris for et større marked. Ikke så mye med rekkevidden å gjøre, men den må være på plass.
Jeg er overbevist om at Elon kun sier dette omrekkevidde fordi det understreker et av fortrinnene til Tesla sammenlignet med de fleste andre. Om folk klarer seg med mindre eller ikke er ikke relevant, dette er businesspreik.
Har ikke Elon motsagt seg selv flere ganger om rekkevidde på Y SR, så her kan en mene det en ønsker.
Sitat fra: MaxQ på onsdag 24. februar 2021, klokken 22:29
Sitat fra: daktari på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:30
Jeg tenker uansett at han tar feil mtp kravet til rekkevidde her I Norge hvertfall. En SR Y kjører deg uten lading til de fleste hytteområder, og å lade 1 gang med kun 1 pause på Bergen-Oslo f.eks er kanskje 1 pause for lite uansett for de fleste. D3 som trenger mer kan kjøpe LR. Jeg husker godt de gamle 2.0 bensinbiler som hadde 50 l tank og brukte 1 l/mil bare 25 år siden.
Jeg er egentlig enig med deg, men.
Synd at du skal tenke så kort at det holder om den tar deg fra Oslo til nærmeste hytte. Det finnes andre bruksmønster i dette kronglete landet også og i andre land. Og ja, til det finnes LR, men Elon har tydligvis andre krav til rekkevidde for selv de korteste rekkeviddene fra en Tesla. Og jeg tror nok at han prøvde å presse ned prisen på Y men beholde rekkevidden, noe som han ikke klarte i denne omgang.
Det hjelper også lite at bilen har rekkevidde nok til noen av bruksmønsterene når de kun lager bilen i en "one size fits all" (samme short range for alle land). Jeg tror det var en tabbe av Elon å tro at Y skulle lages i både SR og LR. Eller mulignes burde dagens LR være deres SR? De bør heller fokusere på å få LR prisen ned på SR nivået i såfall, siden LR tydligvis innfrir Elon's krav til rekkevidde og de hele tiden ønsker å presse prisene nedover.
Å sammenligne med hva som var for 25 år siden blir bare en tur ned memory lane. Det har lite med dagens virkelighet å gjøre og dagens elbiler må vi ha høyere krav til enn at de "slår" 25 år gamle biler.
Husk at mye av årsaken til en SR utgave er å kunne tilby en elbil til "rett" pris for et større marked. Ikke så mye med rekkevidden å gjøre, men den må være på plass.
De taper masser av salg på denne perfeksjonismen dessverre. Vi får se hvordan det blir når Y bare selges til 550k mens ID4 og Enyaq også fås til 400k.
Poenget mitt er at mange som har 400 som grense nå ikke får kjøpt seg en Y. Når de har valgt noe annet så kommer de ikke tilbake. De kan ikke plutselig bla opp 150k +verditap ekstra i mellomlegg.
Sitat fra: MaxQ på onsdag 24. februar 2021, klokken 22:18
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:53
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 23:00
Min konklusjon er at man kan tolke alt vidt forskjellig. De enkle ordene "forvente" og "estimat" er gjenstand for lange diskusjoner her på forumet. At man kan legge så utrolig forskjellig betydning i dem er intet mindre enn forbausende.
Nå vrir du deg vekk, men det er helt greit.
Når det gjelder diskusjonen rundt "forvente" og "estimat" så vil jeg personlig mene at dersom Elon/Tesla skriver "forvente" så hadde jeg beregnet "tesla-tid" på det og tatt det med en stor klype salt. Jeg hadde med andre ord ikke forventet at det ble en sannhet. Ei heller estimert at det ble en sannhet for den del (en rar settning å skrive). Hadde de derimot skrevet "estimat", ja da hadde jeg hatt høyere forventninger til hva de skriver og forventet at det burde stemme mer nøyaktig med tiden de anga og jeg kunne selv estimert litt mer nøyaktig.
Dette kommer jo tydlig frem når en ser på hva NAOB skriver om de to ordene.
https://naob.no/ordbok/forvente (https://naob.no/ordbok/forvente)
"regne med (noe positivt[...])" altså noe Elon gjør i tide og utide og er svært så optimistisk med, særlig når det gjelder tidsbruk (som han tilsyneltande estimerer, så det stiller jo hans estimater i et dårlig lys også).
https://naob.no/ordbok/estimat (https://naob.no/ordbok/estimat)
"fremkommet ved sannsynlighetsberegning" som vi må tro at Tesla er i stand til å gjøre, eller i dagligtale "anslag", altså en "omtrentlig beregning" som altså er "i nærheten av det riktige ; noenlunde nøyaktig".
Tesla skriver da også nå, "Produksjonen er forventet å starte i midten av 2021", så de som da mener at dette er et estimat og/eller mener de får bilene sine da, de blir nok skuffet. Siden Tesla her har valgt å "forvente" fremfor å "estimere" så får vi også tro at det fortsatt er stor usikkerhet rundt dette tidspunktet. Om Tesla skulle lovd noe mer presist ville uansett være svært uvanlig da det er mange faktorer de ikke har kontroll på her.
Både "forvente" og "estimere" kan være rimelig vage angivelser her, det ene basert på tro og håp, det andre på beregninger. Og det ligger til grunn for mine tidligere uttalelser om at jeg ikke tror vi får se første Model Y kundebilen i Norge, levert fra Tyskland, før nærmere jul.
At folk legger ulik betydning i de to ordene er derfor ikke så rart. De betyr jo ulike ting. Men de er begge vage av ulik styrke.
Beklager om dette ble off-topic for tråden. For å hanke den inn igjen så tror jeg Elon gjør lurt i å trekke short range inntil videre. Tesla må levere på noe de andre ikke har og da må rekkevidden være svært god.
Jeg brukte ordene forvente og estimat som to forskjellige eksempler på ord som mange oppfatter ulikt.
Altså at mange er ikke enig i betydningen av ordet forvnete. Ingen sammengheng med ordet estimat, det var bare et annet eksempel på et ord man er uenig i hva betyr.
Ellers takk et interessant innlegg om ordene, og at de ikke skal ses i sammenheng. ;-)
Beklager sammenblandingen. Jeg mente å huske at det var mye støy rundt dette for litt siden på forumet og antok her feil, derav min sammenblanding.
Oj,oj... mulig SR versjon med LPF fra Kina lanseres i Juli?
https://insideevs.com/news/516453/china-lfp-share-tesla-model3/
Hmm, LPF har kommet enda lenger.
4680 LPF til Berlin for RWD Y i 2023?
Ikke umulig.
Sitat fra: Radial på torsdag 04. august 2022, klokken 19:51
Hmm, LPF har kommet enda lenger.
4680 LPF til Berlin for RWD Y i 2023?
Ikke umulig.
Hva er LPF? LFP er Lithium jernfosfat batterier...
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. august 2022, klokken 21:21
Sitat fra: Radial på torsdag 04. august 2022, klokken 19:51
Hmm, LPF har kommet enda lenger.
4680 LPF til Berlin for RWD Y i 2023?
Ikke umulig.
Hva er LPF? LFP er Lithium jernfosfat batterier...
Flisespikkeri😜🤣
Sitat fra: Samco på tirsdag 14. juli 2020, klokken 08:36
Så synd tesla er tilbake til elendig byggekvalitet på Y uff You tube kryr av videoer
Av nysgjerrighet... er disse bilene MiC eller MiA?
Sitat fra: Radial på torsdag 04. august 2022, klokken 21:53
Flisespikkeri

Ja
Mest for at andre ikke skal repetere feilen.
Sitat fra: Elbrom på lørdag 06. august 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Samco på tirsdag 14. juli 2020, klokken 08:36
Så synd tesla er tilbake til elendig byggekvalitet på Y uff You tube kryr av videoer
Av nysgjerrighet... er disse bilene MiC eller MiA?
Vi er i 2022 nå, ikke 2020