Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR Model Y kansellert

Startet av Magnus Hansen, mandag 13. juli 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Nå er det jo nettopp rekkevidden Musk snakker om her, og ikke noe annet. Så ingen grunn til å sette kaffen i halsen

Sitat

It is still available off menu, but I don't think the range, in many drive conditions, yet meets the Tesla standard of excellence


MaxQ

Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.

Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.

Magnus Hansen

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:00Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.

Leser vi samme tweet? Det er jo nettopp det han gjorde

Handyman

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:00
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.

Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Tipper at hele forklaringen ligger i at din definisjon av "...generellt "excellence"" ikke er det samme som "Tesla standard of excellence" ser du forskjellen? ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MaxQ

Siden jeg siterte tweeten og du siterte meg, så antar jeg at vi har lest samme tweet ja. Spøsmålet er heller om du leser hva jeg faktisk skriver? Beklager om min forrige formulering ikke var tydelig nok.

Jeg mener altså at han trolig har sine ord i behold når det gjelder rekkevidde (for meg handler dette da om effektiviteten på motorene) og så langt er vi trolig enig.

Men så mener jeg at når Elon skriver "the Tesla standard of excellence" så sikter Elon til "hele" Tesla og ikke bare rekkevidden. Slik jeg leser hva Elon her skriver så anser Elon at Tesla har, generellt, en "standard of excellence" og at rekkevidden ikke lever opp til denne. Jeg skjønner Elon her jeg, om rekkevidden ikke er god nok (enda) så bør de vente med lanseringen.

Så det koker ned til at når Elon skriver "the Tesla standard of excellence" så tolker jeg det dit at han mener hele Tesla og at rekkevidden på den aktuelle modellen ikke levde opp til den standarden.

Det at Elon mener at en kan bruke ordet excellence om Tesla generelt var det jeg ler av enda (ikke at han brukte begrepet om rekkevidden). Og derfor mener jeg fortsatt at dersom han kun mente at Tesla har en standard of excellence på rekkevidde og da indirekte en annen standard for resten av bilen, ja så burde han spesifisert det bedre, hvilket han ikke gjorde.

Du står fritt til å tolke hva Elon skrev på en annen måte. Det skal i mine øyne godt gjøres å lese "the Telsa standard of excellence" til å ikke gjelde hele Tesla. Han kunne f.eks. skrevet "drivetrain excellence" eller "range excellence", men valgte å skrive "Tesla [...] excellence".

Jeg har egentlig ikke noe mer å bidra med her, min tolkning og forklaring står så får andre lese hva de vil ut av tweeten.

MaxQ

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:34
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:00
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.

Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Tipper at hele forklaringen ligger i at din definisjon av "...generellt "excellence"" ikke er det samme som "Tesla standard of excellence" ser du forskjellen? ;-)

Nå er ikke definisjoen av ordet excellence min, les definisjonen i sitatet. Og det var ikke jeg som brukte ordet excellence, det var det Elon som gjorde. Og om Elon ikke er enig i definisjonen så burde han kanskje ikke bruke ordet.

Diskusjonen er vel forsåvidt ikke rundt selve ordet, men hvorvidt tweeten kan tolkes til kun å gjelde rekkevidde (slik Magnus Hansen vil) eller å gjelde hele Tesla, slik jeg tolker det og som Elon faktisk har ordlagt seg.

Merk da at jeg er enig i at Elon trolig har sine ord i behold når det kommer til rekkevidden alene, men at begrepet "the Tesla standard of excellence" er et videre begrep enn kun noe som omfatter rekkevidde.

Elon skriver jo faktisk "the Tesla standard of excellence" og ikke "the <whatever> standard of excellence" - bytt ut <whatever> med noe som faktisk er relatert rekkevidde så ser du forskjellen betydningen får.


lirekassa

Null tvil om at det er rekkevidden det her er snakk om.

Handyman

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 23:00
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:34
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:00
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.

Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Tipper at hele forklaringen ligger i at din definisjon av "...generellt "excellence"" ikke er det samme som "Tesla standard of excellence" ser du forskjellen? ;-)

Nå er ikke definisjoen av ordet excellence min, les definisjonen i sitatet. Og det var ikke jeg som brukte ordet excellence, det var det Elon som gjorde. Og om Elon ikke er enig i definisjonen så burde han kanskje ikke bruke ordet.

Diskusjonen er vel forsåvidt ikke rundt selve ordet, men hvorvidt tweeten kan tolkes til kun å gjelde rekkevidde (slik Magnus Hansen vil) eller å gjelde hele Tesla, slik jeg tolker det og som Elon faktisk har ordlagt seg.

Merk da at jeg er enig i at Elon trolig har sine ord i behold når det kommer til rekkevidden alene, men at begrepet "the Tesla standard of excellence" er et videre begrep enn kun noe som omfatter rekkevidde.

Elon skriver jo faktisk "the Tesla standard of excellence" og ikke "the <whatever> standard of excellence" - bytt ut <whatever> med noe som faktisk er relatert rekkevidde så ser du forskjellen betydningen får.
Min konklusjon er at man kan tolke alt vidt forskjellig. De enkle ordene "forvente" og "estimat" er gjenstand for lange diskusjoner her på forumet. At man kan legge så utrolig forskjellig betydning i dem er intet mindre enn forbausende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Jeg tenker uansett at han tar feil mtp kravet til rekkevidde her I Norge hvertfall.  En SR Y kjører deg uten lading til de fleste hytteområder, og å lade 1 gang med kun 1 pause på Bergen-Oslo f.eks er kanskje 1 pause for lite uansett for de fleste. D3 som trenger mer kan kjøpe LR. Jeg husker godt de gamle 2.0 bensinbiler som hadde 50 l tank og brukte 1 l/mil bare 25 år siden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MaxQ

Sitat fra: lirekassa på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:04
Null tvil om at det er rekkevidden det her er snakk om.

Elon snakker om rekkevidden ja, men han snakker om den i lys av at han mener at Tesla har en "standard of excellence" noe jeg tolker som "hele" Tesla og derfor finner morsomt. Så enkelt, så vanskelig.

MaxQ

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:53
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 23. februar 2021, klokken 23:00
Min konklusjon er at man kan tolke alt vidt forskjellig. De enkle ordene "forvente" og "estimat" er gjenstand for lange diskusjoner her på forumet. At man kan legge så utrolig forskjellig betydning i dem er intet mindre enn forbausende.

Nå vrir du deg vekk, men det er helt greit.

Når det gjelder diskusjonen rundt "forvente" og "estimat" så vil jeg personlig mene at dersom Elon/Tesla skriver "forvente" så hadde jeg beregnet "tesla-tid" på det og tatt det med en stor klype salt. Jeg hadde med andre ord ikke forventet at det ble en sannhet. Ei heller estimert at det ble en sannhet for den del (en rar settning å skrive). Hadde de derimot skrevet "estimat", ja da hadde jeg hatt høyere forventninger til hva de skriver og forventet at det burde stemme mer nøyaktig med tiden de anga og jeg kunne selv estimert litt mer nøyaktig.

Dette kommer jo tydlig frem når en ser på hva NAOB skriver om de to ordene.
https://naob.no/ordbok/forvente
"regne med (noe positivt[...])" altså noe Elon gjør i tide og utide og er svært så optimistisk med, særlig når det gjelder tidsbruk (som han tilsyneltande estimerer, så det stiller jo hans estimater i et dårlig lys også).

https://naob.no/ordbok/estimat
"fremkommet ved sannsynlighetsberegning" som vi må tro at Tesla er i stand til å gjøre, eller i dagligtale "anslag", altså en "omtrentlig beregning" som altså er "i nærheten av det riktige ; noenlunde nøyaktig".

Tesla skriver da også nå, "Produksjonen er forventet å starte i midten av 2021", så de som da mener at dette er et estimat og/eller mener de får bilene sine da, de blir nok skuffet. Siden Tesla her har valgt å "forvente" fremfor å "estimere" så får vi også tro at det fortsatt er stor usikkerhet rundt dette tidspunktet. Om Tesla skulle lovd noe mer presist ville uansett være svært uvanlig da det er mange faktorer de ikke har kontroll på her.

Både "forvente" og "estimere" kan være rimelig vage angivelser her, det ene basert på tro og håp, det andre på beregninger. Og det ligger til grunn for mine tidligere uttalelser om at jeg ikke tror vi får se første Model Y kundebilen i Norge, levert fra Tyskland, før nærmere jul.

At folk legger ulik betydning i de to ordene er derfor ikke så rart. De betyr jo ulike ting. Men de er begge vage av ulik styrke.

Beklager om dette ble off-topic for tråden. For å hanke den inn igjen så tror jeg Elon gjør lurt i å trekke short range inntil videre. Tesla må levere på noe de andre ikke har og da må rekkevidden være svært god.

MaxQ

Sitat fra: daktari på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:30
Jeg tenker uansett at han tar feil mtp kravet til rekkevidde her I Norge hvertfall.  En SR Y kjører deg uten lading til de fleste hytteområder, og å lade 1 gang med kun 1 pause på Bergen-Oslo f.eks er kanskje 1 pause for lite uansett for de fleste. D3 som trenger mer kan kjøpe LR. Jeg husker godt de gamle 2.0 bensinbiler som hadde 50 l tank og brukte 1 l/mil bare 25 år siden.

Jeg er egentlig enig med deg, men.

Synd at du skal tenke så kort at det holder om den tar deg fra Oslo til nærmeste hytte. Det finnes andre bruksmønster i dette kronglete landet også og i andre land. Og ja, til det finnes LR, men Elon har tydligvis andre krav til rekkevidde for selv de korteste rekkeviddene fra en Tesla. Og jeg tror nok at han prøvde å presse ned prisen på Y men beholde rekkevidden, noe som han ikke klarte i denne omgang.

Det hjelper også lite at bilen har rekkevidde nok til noen av bruksmønsterene når de kun lager bilen i en "one size fits all" (samme short range for alle land). Jeg tror det var en tabbe av Elon å tro at Y skulle lages i både SR og LR. Eller mulignes burde dagens LR være deres SR? De bør heller fokusere på å få LR prisen ned på SR nivået i såfall, siden LR tydligvis innfrir Elon's krav til rekkevidde og de hele tiden ønsker å presse prisene nedover.

Å sammenligne med hva som var for 25 år siden blir bare en tur ned memory lane. Det har lite med dagens virkelighet å gjøre og dagens elbiler må vi ha høyere krav til enn at de "slår" 25 år gamle biler.

Husk at mye av årsaken til en SR utgave er å kunne tilby en elbil til "rett" pris for et større marked. Ikke så mye med rekkevidden å gjøre, men den må være på plass.

kodax

Jeg er overbevist om at Elon kun sier dette omrekkevidde fordi det understreker et av fortrinnene til Tesla sammenlignet med de fleste andre. Om folk klarer seg med mindre eller ikke er ikke relevant, dette er businesspreik.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Har ikke Elon motsagt seg selv flere ganger om rekkevidde på Y SR, så her kan en mene det en ønsker.

daktari

Sitat fra: MaxQ på onsdag 24. februar 2021, klokken 22:29
Sitat fra: daktari på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:30
Jeg tenker uansett at han tar feil mtp kravet til rekkevidde her I Norge hvertfall.  En SR Y kjører deg uten lading til de fleste hytteområder, og å lade 1 gang med kun 1 pause på Bergen-Oslo f.eks er kanskje 1 pause for lite uansett for de fleste. D3 som trenger mer kan kjøpe LR. Jeg husker godt de gamle 2.0 bensinbiler som hadde 50 l tank og brukte 1 l/mil bare 25 år siden.

Jeg er egentlig enig med deg, men.

Synd at du skal tenke så kort at det holder om den tar deg fra Oslo til nærmeste hytte. Det finnes andre bruksmønster i dette kronglete landet også og i andre land. Og ja, til det finnes LR, men Elon har tydligvis andre krav til rekkevidde for selv de korteste rekkeviddene fra en Tesla. Og jeg tror nok at han prøvde å presse ned prisen på Y men beholde rekkevidden, noe som han ikke klarte i denne omgang.

Det hjelper også lite at bilen har rekkevidde nok til noen av bruksmønsterene når de kun lager bilen i en "one size fits all" (samme short range for alle land). Jeg tror det var en tabbe av Elon å tro at Y skulle lages i både SR og LR. Eller mulignes burde dagens LR være deres SR? De bør heller fokusere på å få LR prisen ned på SR nivået i såfall, siden LR tydligvis innfrir Elon's krav til rekkevidde og de hele tiden ønsker å presse prisene nedover.

Å sammenligne med hva som var for 25 år siden blir bare en tur ned memory lane. Det har lite med dagens virkelighet å gjøre og dagens elbiler må vi ha høyere krav til enn at de "slår" 25 år gamle biler.

Husk at mye av årsaken til en SR utgave er å kunne tilby en elbil til "rett" pris for et større marked. Ikke så mye med rekkevidden å gjøre, men den må være på plass.
De taper masser av salg på denne perfeksjonismen dessverre.  Vi får se hvordan det blir når Y bare selges til 550k mens ID4 og Enyaq også fås til 400k.

Poenget mitt er at mange som har 400 som grense nå ikke får kjøpt seg en Y. Når de har valgt noe annet så kommer de ikke tilbake. De kan ikke plutselig bla opp 150k +verditap ekstra i mellomlegg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA