Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR Model Y kansellert

Startet av Magnus Hansen, mandag 13. juli 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 13:33
Tja, med "10,5" kursen her er man tett på 100k i prisforskjell mellom rwd/litt lavere rekkevidde vs AWD.

100k, er mye penger for mange, særlig om det er en universal familiefrakter.

Prisen på Model Y, og rekkevidde og andre detaljer som leveringstidspunkt, har vært uendret på Teslas nettside i evigheter. Grunnen til dette er først og fremst fordi de ville ikke ødelegge Model 3-salget i 2020. Om en uke eller to når angrefristen på Model 3 for desember er ute, og leveringssituasjonen for Model Y er klarere, så vil de nok justere prisen, rekkevidden og leveringsdato. Hvis jeg ser rett så koster f.eks. Model 3 LR 47000 usd i USA, mens den koster 450.000 i Norge, som blir 9,57 i kurs. Det samme vil de nok gjøre med Model Y......de satte ikke ned prisen i Norge før de så at de kunne levere biler, ifølge Tesla. Historisk har og andre modeller fulgt USA-priser....i motsetning til hva Audi har gjort, som har priset mer taktisk, og måtte ta hensyn til bensinbilene.

Men, ja, selv med nye priser vil det sikkert være godt nok med SR for mange....men og gjensalgsverdi må en ta med i beregningen på hva det egentlig kostet...men og hvis en planlegger en annen bil på langturer koster det ekstra....men skal en bare kjøre rundt i Norge så begynner SuperCharger-nettverket og Mer-nettverket å dekke mye....men etter 6 år med Tesla ville jeg gravd dypt for LR for mitt kjøremønster...kan og gå litt ekstra dager mellom hver lading i hverdagen...
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

SR+ vil jo på ingen måte få kort rekkevidde. Nesten 400km EPA er bedre enn samtidlige utgaver av etron..

ProsjektX

EPA range er jo mer realistisk en WLTP, og SR TMY er faktisk rated til ganske nøyaktig samme rekkevidde som f.eks eNiro. med kanskje en prisforskjell på i området 80k til LR, og kanskje en pris i underkant 400k så blir TMY plutselig aktuell for ganske mange andre, meg inkludert. Bil er uansett et tapsprosjekt så gidder ikke bruke mer enn nødvendig for mitt behov på bil...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:30
SR+ vil jo på ingen måte få kort rekkevidde. Nesten 400km EPA er bedre enn samtidlige utgaver av etron..

Korrekt,men tviler sterkt på at andelen som vurderer      Y mot e-tron er særlig stor.  Det er helt andre egenskaper de fleste e-tron eiere ser etter. Egenskaper Y er lang fra å levere. Tror id.4,mache-e ,Ioniq 5 er konkurrentene til Y.  Tror også de andre jeg nevnte kan konkurrere med e-tron,men Y er rett og slett for rufsete mhp ytre kvaliteter til at potensielle e-tron eiere vil tenke på Y som et ok alternativ. Tesla må rett og slett ta skikkelig grep før de kan konkurrere. De som er ute etter ytelse,teknologi og et skikkelig ladenettverk velger Tesla,de andre velger noe annet

Magnus Hansen

Jeg er enig i at opplevd kvalitet, lyddemping etc er vesentlig bedre i etron. Men jeg er ikke enig i at det er helt forskjellige kjøpegrupper. Det har rett og slett vært så dårlig utvalg av praktiske elbiler at folk har strukket budsjettet lenger enn de ellers ville. Etron vil tape masse salg til både Model Y og Enyaq og id.4. Selv om de i utgangspunktet er i forskjellige segmenter

Radial

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:28
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:30
SR+ vil jo på ingen måte få kort rekkevidde. Nesten 400km EPA er bedre enn samtidlige utgaver av etron..

Korrekt,men tviler sterkt på at andelen som vurderer      Y mot e-tron er særlig stor.  Det er helt andre egenskaper de fleste e-tron eiere ser etter. Egenskaper Y er lang fra å levere. Tror id.4,mache-e ,Ioniq 5 er konkurrentene til Y.  Tror også de andre jeg nevnte kan konkurrere med e-tron,men Y er rett og slett for rufsete mhp ytre kvaliteter til at potensielle e-tron eiere vil tenke på Y som et ok alternativ. Tesla må rett og slett ta skikkelig grep før de kan konkurrere. De som er ute etter ytelse,teknologi og et skikkelig ladenettverk velger Tesla,de andre velger noe annet

Har selv vurderet E-tron oppog ned, men pga relativt dårlig rekkevidde, høy pris, svært dyre tekniske løsninger for en hverdagsbil, og for dårlig plass ift prisen ble den dumpet.

De fleste jeg kjenner som kjøpte E-tron var primært for å få "norsk standard" med 4wd, "bagasjerom" med litt plass, henger og takstativ...og ett forhandlernett de kjenner.

At de måtte få med GIGA-bremser, 2,6t med bil, LED Matrix , luftfjæring, fancy displayer, dobbel støydemping, svære hjul og framtidig sinnsyke delepriser var noe som måtte svelges for å få en relativt "norsk" elektrisk familiebil.

Y treffer veldig, veldig godt i det norske markedet til en vesentlig lavere pris.
At man kan spare ytterligere 100k på en "passat" med rwd er bare positivt...

Segmentet du hinter til med Y, ID4, Enyaq etc vil nå sinnsyke salgstall, markedet skriker etter disse🙂
Men 900k MX eller en 600k e50 er fort dyrt for flertallet i Norge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Radial

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:33
Jeg er enig i at opplevd kvalitet, lyddemping etc er vesentlig bedre i etron. Men jeg er ikke enig i at det er helt forskjellige kjøpegrupper. Det har rett og slett vært så dårlig utvalg av praktiske elbiler at folk har strukket budsjettet lenger enn de ellers ville. Etron vil tape masse salg til både Model Y og Enyaq og id.4. Selv om de i utgangspunktet er i forskjellige segmenter

Helt enig :+1:
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

kodax

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:28...De som er ute etter ytelse,teknologi og et skikkelig ladenettverk velger Tesla,de andre velger noe annet
Vi valgte Tesla i stedet for Audi i hovedsak pga plass og elbil-modenhet. Ladenettverket er supert (men noe vi sjeldent bruker, og dermed ikke viktig ift valg av bil), ytelsene er moro (men irrelevant ift valg av bil), teknologien er overlegen (men heller ikke grunnen til at vi valgte Tesla). Det er sikkert noen som velger Tesla av de grunnene du lister opp, men merkelig nok har du ikke alltid rett selv om du uttaler deg så skråsikkert om så mangt ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Ingen har alltid rett..sånn er det bare.
E-tron er nok stor nok for de fleste vil jeg tro.
Men klart,det vil alltid være noen som må ha det større.

1000kwh

Etron 50 er jo kanskje den bilen som skuffer aller mest i forhold til rekkevidde og selvfølgelig tilgjegelige ladere. Her tror jeg at mange trodde de fikk «premium» bil, men rekkeviddeangst er nok en skikkelig demper.

Tror mye heller på Y SR+

Radial

#40
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:14
Ingen har alltid rett..sånn er det bare.
E-tron er nok stor nok for de fleste vil jeg tro.
Men klart,det vil alltid være noen som må ha det større.

E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.
Mange klarer seg med dette ,uten tvil, men barnevogna vår passa ikke.. dem gikk dog fint i MG ZS😄

MY har jeg sansen for, en tilsynelatende rimelig bil av størrelse som atpåtil fås med 4wd, 2wd OG grei hengervekt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:43

E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.

Er vel rett over 10cm kortere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

X er 505cm. Den er like lang som Q7.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene


Radial

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:50
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene

Beklager, men tror du må orientere deg litt mer 😄
Utgående generasjon Golf (stasjonsvog selvsagt) har 605L bagasjerom som er bittelitt mer enn E-tron. Octavia har noen liter mer... Nye Octavia har enda noen liter ekstra.
Bakseteplassen i golf og Octavia (benplass) er litt bedre enn E-tron, som i andre rekke gjør at det går an for voksne å bruke framsetene uten kraftig trengsel (E-tron sitt dashbord kræsjer rett i kneet mitt feks)
De kan selvfølgelig ikke sammenlignes på materialkvalitet, komfort etc... Men i innvendig plass er E-tron liten ift sin yttre størrelse.

TMY ligger veldig godt ann til å bite godt fra seg. målene fra USA viser en bagasjeplass på minst 650L(+/-), svært god benplass i baksetet, kan dra grei henger, hurtiglader mer enn kjapt nok for folk flest, støtter 3-fas lading på IT nett (M3 fikser ihvertfall biffen)... Så en SR+ MY er ett kjempegodt og romslig alternativ for veldig mange, særlig opp mot rwd versjonene av ID4/Enyaq IV60/Mustang.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA