Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR Model Y kansellert

Startet av Magnus Hansen, mandag 13. juli 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:43

E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.

Er vel rett over 10cm kortere.

Helt korrekt, jeg var upresis... Men der var ikke store forskjellen, var det jeg skulle fram til 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:43

E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.

Er vel rett over 10cm kortere.

Helt korrekt, jeg var upresis... Men der var ikke store forskjellen, var det jeg skulle fram til 😄
Mener du at 10cm i denne sammenhengen ikke er store forskjellen?? Da har vi i så fall ganske ulik oppfatning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:50
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene

De tallen jeg finner (enkelt) tilsier at du definitivt bør sjekke glasset før du skriver:

Golf Alltrack: 860l med bakseter oppe/ 1883l med bakseter nedslått
E-tron: 807l/1600l

Model Y: 1925l med bakseter nedslått
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Handyman på søndag 10. januar 2021, klokken 00:36
Mener du at 10cm i denne sammenhengen ikke er store forskjellen?? Da har vi i så fall ganske ulik oppfatning.

Kontekst var innvendig plass (til barnevogn), 10cm forskjell på en 490cm lang bil tilsier noen få cm forskjell på bagasjerom.

Forskjellen er 2,75% forresten....

E-tron: 4,901 mm
Model X: 5,036 mm
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hELgenen

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 10. januar 2021, klokken 00:41
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:50
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene

De tallen jeg finner (enkelt) tilsier at du definitivt bør sjekke glasset før du skriver:

Golf Alltrack: 860l med bakseter oppe/ 1883l med bakseter nedslått
E-tron: 807l/1600l

Model Y: 1925l med bakseter nedslått

Du sa golf,ikke en stasjonsvogn golf. Fossil sådan
Er en vesentlig forskjell det

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på søndag 10. januar 2021, klokken 00:56
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 10. januar 2021, klokken 00:41
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:50
Å sammenligne E-tron innvendig mhp plass med en golf..Det finner jeg ganske useriøst.
Men der noen ser et halvtomt glass ser andre ett halvfullt.
I dette tilfelle så kan en jo undres hva som var i glassene

De tallen jeg finner (enkelt) tilsier at du definitivt bør sjekke glasset før du skriver:

Golf Alltrack: 860l med bakseter oppe/ 1883l med bakseter nedslått
E-tron: 807l/1600l

Model Y: 1925l med bakseter nedslått

Du sa golf,ikke en stasjonsvogn golf. Fossil sådan
Er en vesentlig forskjell det

Enig, en eGolf stasjonsvogn vil nok ha enda større plass!  :laugh:
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Radial

#51
Sitat fra: Handyman på søndag 10. januar 2021, klokken 00:36
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 23:56
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:43

E-tron er like lang som en model x, men i praksis nesten bare en Octavia/golf innvendig.

Er vel rett over 10cm kortere.

Helt korrekt, jeg var upresis... Men der var ikke store forskjellen, var det jeg skulle fram til 😄
Mener du at 10cm i denne sammenhengen ikke er store forskjellen?? Da har vi i så fall ganske ulik oppfatning.

10cm har lite å si i praksis, siden den ikke reflekterer den innvendige plassen...i E-tron sitt tilfelle viser den mer hvor lite effektivt utnyttet den er. Men det er en Audi, praktiske løsninger er langt ifra deres hjørnestein historisk sett.

Men selvsagt ,har du bare 5m garasje, er forskjellen på feks 490 og 505cm "enorm"....men her reflekterer man innvendig plass. Her er lille Golf og Octavia stv med sine 455-460cm mye mer praktisk enn den vesentlig større (yttre mål) E-tron 🙂

MY med sine 4750cm, ser romslig ut, og utfordrer konkurrentene sine godt (inkl E-tron)
En billig ,romslig og trygg "familiebil" er sterkt etterspurt. SR+ MY er meget attraktiv for mange.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:00
X er 505cm. Den er like lang som Q7.
Hvis vi skal flisespikke så er den 5036mm.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

#53
Jaja, tok det på husken. Var iaff nærme ;) Hatt begge to i garasjen min, og husker bare at de i praksis var like lange.

Men da kan vi i alle fall slå fast at TMX er 13,5cm lenger enn e-tron.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Bjoris

#54
Det måtte jo komme RWD av TMY nå som "alle" andre kommer med en slik utgave. Dette er "godt nok" for mange og en kommer samtidig inn i nye prismarkeder. Jeg vet ikke fordelingen mellom pris og alle nybilkjøpere, men når f.eks VW nå selger ID4 ned mot 400 så ville de tatt enormt med markedsandel fra Tesla om de fortsatte med AWD som eneste alternativ. Blir interessant å se trekkevnen på hengeren, der er jo Tesla litt mindre konservativ enn de andre, 1000 kg på ID4 RWD og 1200 kg på AWD versjonen. Forstår det er 1200 og 1400 i utlandet pga at vi må tåle 12% stigning i Norge.

Uansett må en ha BE lapp for å få nyttet dette. Det blir vel maks 800 kg på ID4 med vanlig lapp og antar samme problem blir på TMY, vekten er nok ganske lik på bilen...

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 10. januar 2021, klokken 00:51
Kontekst var innvendig plass (til barnevogn), 10cm forskjell på en 490cm lang bil tilsier noen få cm forskjell på bagasjerom.
13cm (som det vel er) ekstra på bagasjerommet til en "SUV" er gjerne over 10%.

Og 13cm ekstra i.f.h.t etron som allerede kaster bort mye av størrelsen på ett langt panser gir jo enda større utslag. Bruker man det til benplass f.eks så er det mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Bjoris på søndag 10. januar 2021, klokken 09:13
Det måtte jo komme RWD av TMY nå som "alle" andre kommer med en slik utgave. Dette er "godt nok" for mange og en kommer samtidig inn i nye prismarkeder.
...
Blir interessant å se trekkevnen på hengeren
Ja, de fleste steder trenger man ikke AWD, og mange bryr seg ikke så mye om ytelsen. Det jeg synes er rart er at de ikke tilbyr LR RWD. Det ville jo blitt en rekkevidde vinner.

Når det gjelder hengerfeste så har ihvertfall SR+ samme kapasitet som LR i USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. januar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:00
X er 505cm. Den er like lang som Q7.
Hvis vi skal flisespikke så er den 5036mm.

Hvilken av de, X'en? Min er oppgitt til 5052mm i vognkortet i hvert fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. januar 2021, klokken 09:18
Sitat fra: Bjoris på søndag 10. januar 2021, klokken 09:13
Det måtte jo komme RWD av TMY nå som "alle" andre kommer med en slik utgave. Dette er "godt nok" for mange og en kommer samtidig inn i nye prismarkeder.
...
Blir interessant å se trekkevnen på hengeren
Ja, de fleste steder trenger man ikke AWD, og mange bryr seg ikke så mye om ytelsen. Det jeg synes er rart er at de ikke tilbyr LR RWD. Det ville jo blitt en rekkevidde vinner.

Når det gjelder hengerfeste så har ihvertfall SR+ samme kapasitet som LR i USA.

Personlig ville jeg nok helst hatt en SR+ AWD om vi på sikt skulle byttet X'en i en Y. Så alle varianter vil antageligvis være etterspurte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

ID4 er den nye Golf stasjonsvogn kanskje?

Men problemet med Golf stasjonsvogn (og Octavia) er at det knapt er bakseteplass, selv om bagasjerommet er romslig. Noe av dette skyldes jo at bagasjerommet er kledd med en tynn filt inntil metallet istedet skikkelige paneler...

Akkurat bagasjeplassen kunne etron vært pakket litt bedre, men når det er sagt har vi like mye plass der som i Model Sen. I sum leverer etron på plass, format og komfort. Burde hatt lavere forbruk ja, men mange lovpriser X75 også.

Model Y er lenger enn ID4, og jeg er glad de tar tilbake SR Y. For de som ikke månedlig krysser lange avstander eller har flere bilferie i året er 400 km wltp mer enn nok.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA