Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: beniva på lørdag 29. desember 2018, klokken 21:06
Opplevde i dag at en Tesla tok opp en av to vanlige hurtigladeplasser fra Fortum på en stasjon langs E6. Det jeg reagerte mest på var at det ved denne stasjonen også er 16 superchargere fra Tesla. Flere av disse var ledige. Hadde veldig lyst til å be han om å flytte seg, men ble usikker på om det kanskje var en grunn til at han ikke kunne bruke Teslaladeren.
Tok jeg feil da jeg ble en smule irritert, eller kunne jeg bedt ham om å bruke Teslaladeren i stedet?
Spesiell situasjon, men kanskje han hadde kreditt eller spesiell avtale hos den tilbyderen? Jeg har selv hatt kr 3000 i kreditt hos Fortum tidligere.
Føreren burde iaff være klar over Superchargerne :)
Sitat fra: beniva på lørdag 29. desember 2018, klokken 21:06
Tok jeg feil da jeg ble en smule irritert, eller kunne jeg bedt ham om å bruke Teslaladeren i stedet?
Du mener at du vet bedre enn eieren av Teslaen hvor han bør lade sin Tesla?
Det er ikke alle Teslaer som har gratis superlading.
Det er noen som har gavekort eller lignende hos Fortum.
Det kommer straks nye Teslaer med CCS-kontakt i bilen, og det kan ta tid før alle Tesla superchargere blir bygget om med CCS-plugg på alle stolper, så det vil nok bli et vanlig syn med Tesla Model 3 på vanlige hurtigladestasjoner.
Tesla Roadster kan ikke lade på superladerne.
Det finnes noen Tesla Model S i Norge som er importert fra USA, og som ikke kan lade på superladerne her i Europa, men som må hurtiglade med chademo-adapter. Det finnes noen Model 3 også, som ikke kan hurtiglade i Europa.
Mitt råd er å ikke være irritert, men spørre eieren nysgjerrig hvorfor han ikke lader på superladerne til Tesla, siden de vil gi raskere hastighet og sannsynligvis billigere lading. Men det er førstemann til mølle på hurtigladerne, og en Tesla har like stor rett til å lade der som alle andre.
Hvis det var kø ved laderene, kunne et høflig spørsmål om årsaken til at han ikke brukte superladeren være greit. Hvis ikke bidro han bare til høyere belegg på laderen og større sjanse for at det bygges flere ladere.
Forøvrig ser jeg ingen grunn til at det er noen grunn til å irritere seg over et bestemt bilmerke ved en lader. Da heller bilister som lader mye mer enn de trenger om det er kø bak.
Der kom den. Har vel aldri sagt at jeg vet bedre. Er vel det stikk motsatte jeg faktisk sier, men dersom du hadde fått med deg det, ville du jo ikke fått noe å hisse seg opp over selv.
Jeg skjønte ikke helt vitsen med hvorfor han sto der, og lurer på om det kan være noen grunner til det. De grunnene har jeg fått, og aksepterer. At jeg ble en smule irritert var dermed feil. Det har jeg ingen problemer med å innrømme.
Dessverre rakk jeg ikke spørre ham direkte, da han forsvant inn på butikken før jeg rakk å tenke så mye...
Dette har heller ikke noe med ett bestemt bilmerke annet enn at jeg trodde alle Tesla kunne lade på Superchargere, det kan de da altså ikke.
Må gå an å stille et spørsmål her inne, basert på uvitenhet uten at folk skal bli hissige fordi jeg prøver å lære mer.
Har jeg forstått det riktig så kommer jo Tesla sine ladere til å bli utrustet med CCS. Da kan alle lade der. Jeg regner ikke med at de vil være Tesla only. I såfall må selvsagt selvsamme firma pålegges å gjøre disse tilgjengelig for alle.
Jeg hadde nok også vært fristet til å spørre om årsaken til valget, av rein nysgjerrighet. ??? På samme måte om en eTron, iPace eller Ampera-e m.fl. ladet på en 50kW-lader dersom det finnes en ionity-stasjon i nærheten (med nåværende prising).
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:19
Har jeg forstått det riktig så kommer jo Tesla sine ladere til å bli utrustet med CCS. Da kan alle lade der. Jeg regner ikke med at de vil være Tesla only. I såfall må selvsagt selvsamme firma pålegges å gjøre disse tilgjengelig for alle.
Bare for å legge til en liten detalj om Tesla Supercharger som får CCS-plugg - det er bare pluggen som er lik CCS. Du kan koble til en CCS-bil så mye du bare orker, men kommunikasjonen og standarden er fortsatt proprietær Tesla Supercharger.
Ved Hafjell er det Tesla-ladere både etter Lillehammer og i Øyer. Allikevel kommer jeg til å lade utenfor kiwi på CHAdeMO om det trengs og det passer med handling.
Var en Tesla som ventet på at jeg skulle gjøre meg ferdig på en lader ved en CircleK stasjon. Jeg forsto ikke helt hvorfor han ventet på meg, da det sto en ledig lader ved siden av meg. Så jeg spurte hvorfor han ikke bare kunne lade der. "Det er ikke en ABB lader" sa han "jeg har gratis lading på ABB-ladere".
Nå er det vel sånn at man ikke skal lade på superladere der man bor, da kan man bli blokkert? Så grunnene kan vel være mange. Som f.eks "gratis lading på ABB ladere" :P
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:58
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:19
Har jeg forstått det riktig så kommer jo Tesla sine ladere til å bli utrustet med CCS. Da kan alle lade der. Jeg regner ikke med at de vil være Tesla only. I såfall må selvsagt selvsamme firma pålegges å gjøre disse tilgjengelig for alle.
Bare for å legge til en liten detalj om Tesla Supercharger som får CCS-plugg - det er bare pluggen som er lik CCS. Du kan koble til en CCS-bil så mye du bare orker, men kommunikasjonen og standarden er fortsatt proprietær Tesla Supercharger.
Da må det jo åpnes for alle andre å lade på Tesla ladere i tillegg. (De kan jo ta betalt sånn borti 5kr/kwt.)
Sitat
Da må det jo åpnes for alle andre å lade på Tesla ladere i tillegg. (De kan jo ta betalt sånn borti 5kr/kwt.)
Blir sikkert en greie på det når andre bilprodusenter også har bygget like mange hurtigladere. Foreløbig er det jo helt teit at andre skal snylte på infrastrukturen. Kanskje forbrukerne skal vise markedsmakt og kun kjøpe elbiler fra produsenter som bygger opp solid infrastruktur.
Sitat fra: beniva på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:09
Må gå an å stille et spørsmål her inne, basert på uvitenhet uten at folk skal bli hissige fordi jeg prøver å lære mer.
Teslaeiere er litt hårsåre som du sikkert har merket deg, om ikke før så i alle fall nå. Både ditt spørsmål og måten du stilte det på var etter mitt syn helt innafor på alle sett eller vis og den reaskjon enkelte her kom med var ikke helt innafor etter mitt syn. Jeg hadde forøvrig lurt på akkurat det samme som deg i den situasjonen som du beskriver det!
Mmmm...men da må jeg jo være passende at Tesla kun kan lade på sine egne ladere ikke sant? De har jo ikke montert særlig mange av de andre ladere i landet vil jeg tro.
Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?
Sitat fra: beniva på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:09
Der kom den. Har vel aldri sagt at jeg vet bedre. Er vel det stikk motsatte jeg faktisk sier, men dersom du hadde fått med deg det, ville du jo ikke fått noe å hisse seg opp over selv.
Hva er det for slags kommentar? Du starter en tråd hvor du beskriver at du har veldig lyst til å be en som lader om å flytte seg, og du ble irritert på han fordi han ladet. Da bør du takle kommentarer som berører det, selv om du påberoper deg usikkerhet.
Uansett - ladende biler gir penger i kassen hos ladeoperatører. Ingenting bør glede mer enn å se ladere i bruk.
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 09:35
Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?
Regner med det var en spøk :D
Sitat fra: zbk på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:28
Jeg hadde nok også vært fristet til å spørre om årsaken til valget, av rein nysgjerrighet.
Samme her. Om jeg visste det var Tesla-ladere rett rundt hjørnet hadde jeg forsøkt å tipse sjåføren om det på en hyggelig måte. Sagt noe sånt som "Det er Tesla ladere rett der borte som er raskere og rimeligere (om man er betalingskunde på begge).
Men en Tesla-eier som har med adapter og brikke til annen operatør virker ikke så uerfaren at valget er ubevisst.
Sitat fra: arthur på søndag 30. desember 2018, klokken 09:33
Teslaeiere er litt hårsåre som du sikkert har merket deg..
Generalisering på sitt verste. Nordlendinger banner og trøndere har bart.
Håpløs kommentar.
Sett inn ordet "enkelte" foran "Teslaeiere" da vel hvis det føles bedre, eller mindre stigmatiserende/generaliserende i tilfelle man føler seg truffet. 8)
Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. desember 2018, klokken 10:25
Sitat fra: arthur på søndag 30. desember 2018, klokken 09:33
Teslaeiere er litt hårsåre som du sikkert har merket deg..
Håpløs kommentar.
Enig. Ser ikke mye krenkende i denne tråden hvis man ikke går inn for å bli krenket.
Jeg føler meg krenket her! Jeg er helgelending og vi banner ikke...det er .rein dialekt. Førr hælvete.
Jeg trodde det trollet ble sperret ute etter at han floodet "Tesla aksjer"-tråden med søppel.
Han hører ikke hjemme noe annet sted enn i Ignorelisten.
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:58
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:19
Har jeg forstått det riktig så kommer jo Tesla sine ladere til å bli utrustet med CCS. Da kan alle lade der. Jeg regner ikke med at de vil være Tesla only. I såfall må selvsagt selvsamme firma pålegges å gjøre disse tilgjengelig for alle.
Bare for å legge til en liten detalj om Tesla Supercharger som får CCS-plugg - det er bare pluggen som er lik CCS. Du kan koble til en CCS-bil så mye du bare orker, men kommunikasjonen og standarden er fortsatt proprietær Tesla Supercharger.
Kommunikasjonen - ja.
Standarden - nja.
Er de ikke pålagt å følge CCS til punkt og prikke siden model 3 skal kunne lade på tradisjonelle CCS hurtigladere uten noen form for adapter?
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 09:35
Mmmm...men da må jeg jo være passende at Tesla kun kan lade på sine egne ladere ikke sant? De har jo ikke montert særlig mange av de andre ladere i landet vil jeg tro.
Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?
I følge denne logikken er jeg en kjempesnylter når jeg hurtiglader Trillingen min. Såvidt jeg vet har ikke Peugeot bidratt med en dritt til hurigladerutbygging. I tillegg er jeg en dårlig kunde, siden jeg sjelden lader mer enn 10-15 min. Er mye bedre kunde med Tesla'en, hvor jeg fort kan betale for en time når jeg lader Chademo.
Sitat fra: Måkemannen på søndag 30. desember 2018, klokken 12:49
Er de ikke pålagt å følge CCS til punkt og prikke siden model 3 skal kunne lade på tradisjonelle CCS hurtigladere uten noen form for adapter?
Bilen må følge CCS når den er koblet til en CCSlader, men superladerne til Tesla kan følge hvilken standard de vil. Tviler på om det kommer til å åpnes for andre bilmerker der med mindre Tesla blir kjøpt opp.
Sitat fra: arthur på søndag 30. desember 2018, klokken 10:54
Sett inn ordet "enkelte" foran "Teslaeiere" da vel hvis det føles bedre, eller mindre stigmatiserende/generaliserende i tilfelle man føler seg truffet. 8)
Du bør sette inn dette. Jeg trodde du var nøye på språket, men blir usikker nå.
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 11:53
Jeg føler meg krenket her! Jeg er helgelending og vi banner ikke...det er .rein dialekt. Førr hælvete.
Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. desember 2018, klokken 16:11
Du bør sette inn dette. Jeg trodde du var nøye på språket, men blir usikker nå.
Nei, det er jo typisk mindreverdighetskompleks. Generalisere og slenge dritt om andre, og så slår det tilbake. Er det to stykker som ha oppført seg hårsåre i denne tråden så er det TS og arthur...
Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. desember 2018, klokken 16:11
Sitat fra: arthur på søndag 30. desember 2018, klokken 10:54
Sett inn ordet "enkelte" foran "Teslaeiere" da vel hvis det føles bedre, eller mindre stigmatiserende/generaliserende i tilfelle man føler seg truffet. 8)
Du bør sette inn dette. Jeg trodde du var nøye på språket, men blir usikker nå.
Nja, for meg blir det feil å sette det inn, og det var grunnen til at jeg overlot til de som føler det bedre om det settes inn å ja, nettopp, sette det inn. Så vær så god, velg selv.
Bare for å fyre opp litt ekstra:
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 09:35
Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?
:+1: :laugh:
2 artige sykdomstegn i samfunnet:
Teslaeiere skal ikke benytte kommersielle hurtigladere, men må kun benytte Teslas superchargere.
Tesla må åpne muligheten slik at andre kan lade på superchargere.
Sitat fra: Amatøren på søndag 30. desember 2018, klokken 17:34
Bare for å fyre opp litt ekstra:
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 09:35
Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?
:+1: :laugh:
Er egentlig ikke sikker på om den originale kommentaren eller oppfølgeren er ironisk eller ikke. Misforstått er utsagnet ihvertfall.
«De andre» finnes ikke, det er ingen andre bilmerker som har bygd opp ett eget ladenettverk. Men det vet vel de fleste...
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 30. desember 2018, klokken 13:16
Bilen må følge CCS når den er koblet til en CCSlader, men superladerne til Tesla kan følge hvilken standard de vil. Tviler på om det kommer til å åpnes for andre bilmerker der med mindre Tesla blir kjøpt opp.
Tesla had made the CCS cables at the SuperChargers intentionally so short, that it is impossible to plug in most other cars without awkward parking over multiple spots. Tesla has clearly no intention to every allow other brands at the SuperChargers. :-1:
Sitat fra: Desti på søndag 30. desember 2018, klokken 19:39
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 30. desember 2018, klokken 13:16
Bilen må følge CCS når den er koblet til en CCSlader, men superladerne til Tesla kan følge hvilken standard de vil. Tviler på om det kommer til å åpnes for andre bilmerker der med mindre Tesla blir kjøpt opp.
Tesla had made the CCS cables at the SuperChargers intentionally so short, that it is impossible to plug in most other cars without awkward parking over multiple spots. Tesla has clearly no intention to every allow other brands at the SuperChargers. :-1:
He he, then maybe you can show us some pictures of these new or modified superchargers with CCS cables so short that only Tesla cars can use them ;D
Sitat fra: Rollep på mandag 31. desember 2018, klokken 12:25
He he, then maybe you can show us some pictures of these new or modified superchargers with CCS cables so short that only Tesla cars can use them ;D
https://electrek.co/2018/12/12/tesla-dual-connector-ccs-supercharger/
Most Supercharger locations have units that allow you to park side-by-side, thus allowing any vehicle brand to use the charger, as long as these are upgraded with CCS dual connectors.
Example:
(https://ws.vipr.startsiden.no/images/45/73/45738.jpg)
SuperCharger kan fortsatt ikke brukes av biler med bare CCS. Bilene må også støtte Tesla Supercharger.
Blir som å si at alle 8-pins modulærplugger (populært navn RJ45) er Ethernet. Men det er de ikke. Den kan også brukes av ISDN, analog telefon, ADSL, digital telefoni etc. At pluggen er lik betyr ikke at innholdet er det samme.
Skal Tesla Supercharger virke på alle biler med CCS, må Tesla fjerne laderne (som består av 12 vanlige ladere fra Model S), og erstatte disse med CCS-ladere. Og det skjer ikke.
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:42
SuperCharger kan fortsatt ikke brukes av biler med bare CCS. Bilene må også støtte Tesla Supercharger.
Blir som å si at alle 8-pins modulærplugger (populært navn RJ45) er Ethernet. Men det er de ikke. Den kan også brukes av ISDN, analog telefon, ADSL, digital telefoni etc. At pluggen er lik betyr ikke at innholdet er det samme.
Skal Tesla Supercharger virke på alle biler med CCS, må Tesla fjerne laderne (som består av 12 vanlige ladere fra Model S), og erstatte disse med CCS-ladere. Og det skjer ikke.
Nei, det eneste Tesla må gjøre er å legge inn støtte for de riktige protokollene. Det kan kreve hardwareoppdateringer, men ikke nødvendigvis.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:45
Nei, det eneste Tesla må gjøre er å legge inn støtte for de riktige protokollene. Det kan kreve hardwareoppdateringer, men ikke nødvendigvis.
SuperCharger bruker J2411 - single wire CAN.
CCS bruker Homeplug Green PHY.
Må erstatte hardware med noe med støtte for Homeplug. Og samtidig må man ha noe kommunikasjon for brukerautentisering og faktureringsdata. I dag bruker Tesla bilene i seg selv for dette. Selve ladestasjonen er ganske dum som et brød og styres helt av bilene som er koblet til.
Men får man dette på plass, vil autocharge-funksjonen i CCS kunne gjøre jobben så man ikke behøver å gjøre noe annet enn å plugge inn bilen for å starte lading. Men tipper det vil være raskere, billigere og enklere å kjøpe ferdige 350kW ladestasjoner fra ABB eller noen andre.
Vi vet vel ikke helt hva slags hardware Tesla har satt inn når de har oppgradert superladerne med CCS. Mulig støtten allerede er der.
Bare en ekstra ledning med CCS-plugg på ladestasjonene.
Og så blir Model 3 (og forhåpentligvis ny versjon av Model S/X) for Europa oppdatert med ekstra PLC/Homeplug-modem for å støtte CCS i tillegg til SuC.
Tesla har ingen grunn til å støtte CCS på SuC. De gjør lurt i å la den være proprietær.
Vil en annen bilprodusent ha tilgang, så blir det på Tesla sine premisser. Men ingen har vært interessert i å hoste opp penger for å være med på leken enda.
https://electricrevs.com/2018/11/14/tesla-flips-to-ccs-in-europe-what-does-it-mean/ (https://electricrevs.com/2018/11/14/tesla-flips-to-ccs-in-europe-what-does-it-mean/)
Sitat fra: ok67 på tirsdag 01. januar 2019, klokken 22:23
https://electricrevs.com/2018/11/14/tesla-flips-to-ccs-in-europe-what-does-it-mean/ (https://electricrevs.com/2018/11/14/tesla-flips-to-ccs-in-europe-what-does-it-mean/)
Fra linken:
SitatOne reason could be the expense of having to add additional contactors (high-power relays) to electrically disconnect the exposed 2 bottom power pins for safety reasons. Adding CCS cables to a few thousand Supercharger dispensers in Europe would be cheaper in the long run than adding those extra contactors to every future European Tesla car sold that has a CCS inlet.
Den der skjønner jeg ikke. Om det er høyspent DC spenning på de to pinnene der, vil ikke spenningen også være der om man lader bilen hjemme i garasjen? Der har man jo ikke en CCS plugg, men en type 2.
Sitat fra: Måkemannen på onsdag 02. januar 2019, klokken 01:32
Den der skjønner jeg ikke. Om det er høyspent DC spenning på de to pinnene der, vil ikke spenningen også være der om man lader bilen hjemme i garasjen? Der har man jo ikke en CCS plugg, men en type 2.
Poenget er vel om man skulle støtte både CCS DC og Tesla DC så må man ha ett ekstra sett med kontaktorer, ett for CCS DC pinnene og ett for type 2 DC pinnene.
Det er billigere med ekstra kabler på ett begrenset sett med SuC enn ekstra kontaktorer og logikk på alle nye Tesla med CCS muligheter.
Tesla har sagt at de kunne dele sine patenter om andre produsenter ville dele med de, dette omhandlet også lading. Men ingen andre ville eller turte dele, eller kanskje andre motiver, hva vet jeg. Tesla har også sagt at de gjerne deler superladernettverket med andre produsenter om de er villige til å kjøpe seg inn eller investere.
Her tenker jeg Tesla har invitert de andre mer enn en gang, og jeg opplever ikke de som mest trangsynt.
https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/06/16/what-tesla-stands-to-gain-from-sharing-its-patents/amp/#aoh=15465791759322&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=Fra%20%251%24s
Samtidig er det selvsagt smart av Tesla å slippe en del patenter som gjør at industrien utvikler mer teknologi som baserer seg på eller integrerer seg med Tesla teknologi 
Se hva som skjedde med IBM og x86 PC. Er ikke uten ubetydelig risiko noen strategi.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Registrerer at flere her mener at Tesla må å åpne for alle bilmerker på SuC, eventuelt pålegges å gjøre det. Regner med de samme brukerne åpner husene sine for alle andre brukere. De bruker sikkert omtrent samme type seng og dass. ::)
Superchargerne til Tesla er en STOR del av grunnen til at vi kjøpte Model X, det var for oss en del av utstyret som tilhørte bilen. Hadde tilgang til superchargerne vært en separat utstyrspakke så kunne den kostet MYE penger og folk hadde fortsatt valgt den. Bruktverdien på eksisterende Teslaer kunne fort falt betydelig om alle fikk tilgang.
At noen kunne fått kjøpt seg inn i nettverket hadde jeg ikke hatt noe i mot, med det formål at pengene ble brukt til videreutvikling og utbygging, men å slippe inn alle til tilnærmet ordinære priser gir ingen mening.
Også ganske utrolig at noen klarer å lire av seg at Teslaer snylter på infrastrukturen til "de andre". Sist jeg sjekket var det ingen bilprodusenter som har bidratt verken hos Fortum, BKK eller Grønn Kontakt, så hvordan i all verden har noen mer eller mindre rett til å bruke disse? Alle som betaler for lading bidrar og har like mye rett som alle andre.
Nissan bidro med utbygging av hurtiglading og Renault med utbygging av 7/22/43 kW AC tilbake i 2014/2015. Disse laderne som ofte sto ved Kiwi-butikker ble overtatt av Fortum i 2016(?), og DC-hurtigladerne som Nissan hadde satt opp var så dårlige og ustabile at Fortum byttet ut rubbel og bit i løpet av kort tid. Slik sett har faktisk Nissan og Renault bidratt til utbygging av elbillading, og bør dermed har førsteprioritet ved kø på ladestasjoner...
Litt søkt å si at Tesla snylter ved å betale for å lade på (delvis) offentlige ladestasjoner. Da må man i alle fall få lov til å si at alle andre merker snylter om de lader på en av de mange Tesla destinasjonsladerne som er åpne for alle elbiler.
Jeg har av og til ladet på 22 kW AC hos Fortum/Grønn kontakt, men har ennå ikke skaffet med adapter for å lade på ChaDeMO. Ville nok ikke følt jeg snyltet om jeg betalte for å lade på ChaDeMO om jeg hadde behov, men det kunne aldri falle meg inn å lade på ChaDeMO når det ligger en Tesla superlader like ved, og i alle fall ikke om det var antydning til kø ved den kommersielle laderen.
Sitat fra: beniva på lørdag 29. desember 2018, klokken 21:06
Tok jeg feil da jeg ble en smule irritert, eller kunne jeg bedt ham om å bruke Teslaladeren i stedet?
Eg spør alltid folk om det er noko eg lurer på, ein eventuell irritasjon kan kanskje kome etter svaret eg får, men det kan vera lurt å formulera seg på ein måte der du får det svaret du ønskjer. Teslaer ladar etter det eg har forstått relativt sett sakte i forhold til batterikapasitet (ladefart/batterikapasitet), så eg hadde vel her først spurt om vedkomande hadde lenge igjen å lada.
Tesla lader tildels raskere enn andre elbiler, men de har større batteri og blir stående lenger på ladestasjonen.
Alle elbiler som lader betaler jo for ladingen og er således likeverdige kunder av ladeleverandøren.
Sitat fra: elbil-1 på fredag 04. januar 2019, klokken 11:15
Tesla lader tildels raskere enn andre elbiler, men de har større batteri og blir stående lenger på ladestasjonen.
Alle elbiler som lader betaler jo for ladingen og er således likeverdige kunder av ladeleverandøren.
Har sett tendenser til at enkelte Tesla-eiere mener at de med 75-batterier (som har 350V i stedet for 400V og dermed lader saktere) skal "vike" for de med større batterier og høyere ladehastighet fordi de kan utnytte laderne bedre. (Trur det var på ei facebook-gruppe, ikke her inne). Til akkurat det har jeg bare en ting å si: Drit og dra! ;)
Sitat fra: elbil-1 på fredag 04. januar 2019, klokken 11:15
Tesla lader tildels raskere enn andre elbiler, men de har større batteri og blir stående lenger på ladestasjonen.
Alle elbiler som lader betaler jo for ladingen og er således likeverdige kunder av ladeleverandøren.
Nå skrev han jo relativt sett i forhold til batterikapasitet, så det er riktig. Kan fort ta to timer å fylle et Tesla-batteri med chademo-adapter (ca. 35-45kW). Men de lader raskere med adapter enn for eksempel e-Golf gjør, det er bare det at de har minst dobbelt så stor batteripakke...
Sitat fra: cra på fredag 04. januar 2019, klokken 12:44
Sitat fra: elbil-1 på fredag 04. januar 2019, klokken 11:15
Tesla lader tildels raskere enn andre elbiler, men de har større batteri og blir stående lenger på ladestasjonen.
Alle elbiler som lader betaler jo for ladingen og er således likeverdige kunder av ladeleverandøren.
Har sett tendenser til at enkelte Tesla-eiere mener at de med 75-batterier (som har 350V i stedet for 400V og dermed lader saktere) skal "vike" for de med større batterier og høyere ladehastighet fordi de kan utnytte laderne bedre. (Trur det var på ei facebook-gruppe, ikke her inne). Til akkurat det har jeg bare en ting å si: Drit og dra! ;)
Helt enig!
Står jeg og lader og betaler for ladingen min - så står jeg der så lang tid jeg selv ønsker å stå og lade!
Når lading er ferdig - så flyttes selvsagt bilen...
Ja, dette gjelder slik jeg ser det uavhengig av om man har betalt for lading pr SMS/abonnement/myntinnkast på en kommersiell lader, eller om man lader på Tesla SuperCharger som man har betalt for ved å kjøpe bilen. :)
Det blir som på et offentlig toalett; jeg sitter til jeg er ferdig. Om jeg har spist mer eller mindre enn han bak meg i køa driter jeg i (bokstavelig talt)! :laugh:(Beklager barnslig humor)
Alle ladere i umiddelbar nærhet til offentlig veinett burde være være tilgjengelig for alle elbiler. Så kunne propitære løsninger bli lagt andre steder.
Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 08. januar 2019, klokken 08:06
Alle ladere i umiddelbar nærhet til offentlig veinett burde være være tilgjengelig for alle elbiler. Så kunne propitære løsninger bli lagt andre steder.
Og hvor skulle det finnes ladere som ikke er i tilknytning til offentlig veinett?? Det er jo der alle elbilene ferdes. ::) (Skogsveien som naboen kjører traktoren sin på når han skal hente ved er det neppe noen som kjører elbil på. Ikke engang han selv (ja, han kjører elbil)).
Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 08. januar 2019, klokken 08:06
Alle ladere i umiddelbar nærhet til offentlig veinett burde være være tilgjengelig for alle elbiler. Så kunne propitære løsninger bli lagt andre steder.
Tesla er åpne for dette, men hittil har ingen villet ta regninga.