Tesla på vanlig ladeplass

Startet av beniva, lørdag 29. desember 2018, klokken 21:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på søndag 30. desember 2018, klokken 17:34
Bare for å fyre opp litt ekstra:

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 09:35
Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?

:+1:    :laugh:
Er egentlig ikke sikker på om den originale kommentaren eller oppfølgeren er ironisk eller ikke. Misforstått er utsagnet ihvertfall.

«De andre» finnes ikke, det er ingen andre bilmerker som har bygd opp ett eget ladenettverk. Men det vet vel de fleste...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Desti

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 30. desember 2018, klokken 13:16



Bilen må følge CCS når den er koblet til en CCSlader, men superladerne til Tesla kan følge hvilken standard de vil. Tviler på om det kommer til å åpnes for andre bilmerker der med mindre Tesla blir kjøpt opp.


Tesla had made the CCS cables at the SuperChargers intentionally so short, that it is impossible to plug in most other cars without awkward parking over multiple spots. Tesla has clearly no intention to every allow other brands at the SuperChargers.  :-1:

Rollep

Sitat fra: Desti på søndag 30. desember 2018, klokken 19:39
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 30. desember 2018, klokken 13:16



Bilen må følge CCS når den er koblet til en CCSlader, men superladerne til Tesla kan følge hvilken standard de vil. Tviler på om det kommer til å åpnes for andre bilmerker der med mindre Tesla blir kjøpt opp.


Tesla had made the CCS cables at the SuperChargers intentionally so short, that it is impossible to plug in most other cars without awkward parking over multiple spots. Tesla has clearly no intention to every allow other brands at the SuperChargers.  :-1:
He he, then maybe you can show us some pictures of these new or modified superchargers with CCS cables so short that only Tesla cars can use them ;D

m0nkey

Sitat fra: Rollep på mandag 31. desember 2018, klokken 12:25
He he, then maybe you can show us some pictures of these new or modified superchargers with CCS cables so short that only Tesla cars can use them ;D
https://electrek.co/2018/12/12/tesla-dual-connector-ccs-supercharger/
KIA Soul EV Classic (2015)

z4rd

Most Supercharger locations have units that allow you to park side-by-side, thus allowing any vehicle brand to use the charger, as long as these are upgraded with CCS dual connectors.

Example:

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

sjokomelk

SuperCharger kan fortsatt ikke brukes av biler med bare CCS. Bilene må også støtte Tesla Supercharger.

Blir som å si at alle 8-pins modulærplugger (populært navn RJ45) er Ethernet. Men det er de ikke. Den kan også brukes av ISDN, analog telefon, ADSL, digital telefoni etc. At pluggen er lik betyr ikke at innholdet er det samme.

Skal Tesla Supercharger virke på alle biler med CCS, må Tesla fjerne laderne (som består av 12 vanlige ladere fra Model S), og erstatte disse med CCS-ladere. Og det skjer ikke.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:42
SuperCharger kan fortsatt ikke brukes av biler med bare CCS. Bilene må også støtte Tesla Supercharger.

Blir som å si at alle 8-pins modulærplugger (populært navn RJ45) er Ethernet. Men det er de ikke. Den kan også brukes av ISDN, analog telefon, ADSL, digital telefoni etc. At pluggen er lik betyr ikke at innholdet er det samme.

Skal Tesla Supercharger virke på alle biler med CCS, må Tesla fjerne laderne (som består av 12 vanlige ladere fra Model S), og erstatte disse med CCS-ladere. Og det skjer ikke.
Nei, det eneste Tesla må gjøre er å legge inn støtte for de riktige protokollene. Det kan kreve hardwareoppdateringer, men ikke nødvendigvis.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sjokomelk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. januar 2019, klokken 21:45
Nei, det eneste Tesla må gjøre er å legge inn støtte for de riktige protokollene. Det kan kreve hardwareoppdateringer, men ikke nødvendigvis.
SuperCharger bruker J2411 - single wire CAN.
CCS bruker Homeplug Green PHY.
Må erstatte hardware med noe med støtte for Homeplug. Og samtidig må man ha noe kommunikasjon for brukerautentisering og faktureringsdata. I dag bruker Tesla bilene i seg selv for dette. Selve ladestasjonen er ganske dum som et brød og styres helt av bilene som er koblet til.
Men får man dette på plass, vil autocharge-funksjonen i CCS kunne gjøre jobben så man ikke behøver å gjøre noe annet enn å plugge inn bilen for å starte lading. Men tipper det vil være raskere, billigere og enklere å kjøpe ferdige 350kW ladestasjoner fra ABB eller noen andre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Espen Hugaas Andersen

Vi vet vel ikke helt hva slags hardware Tesla har satt inn når de har oppgradert superladerne med CCS. Mulig støtten allerede er der.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sjokomelk

Bare en ekstra ledning med CCS-plugg på ladestasjonene.
Og så blir Model 3 (og forhåpentligvis ny versjon av Model S/X) for Europa oppdatert med ekstra PLC/Homeplug-modem for å støtte CCS i tillegg til SuC.

Tesla har ingen grunn til å støtte CCS på SuC. De gjør lurt i å la den være proprietær.
Vil en annen bilprodusent ha tilgang, så blir det på Tesla sine premisser. Men ingen har vært interessert i å hoste opp penger for å være med på leken enda.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Måkemannen

Sitat fra: ok67 på tirsdag 01. januar 2019, klokken 22:23
https://electricrevs.com/2018/11/14/tesla-flips-to-ccs-in-europe-what-does-it-mean/

Fra linken:
SitatOne reason could be the expense of having to add additional contactors (high-power relays) to electrically disconnect the exposed 2 bottom power pins for safety reasons. Adding CCS cables to a few thousand Supercharger dispensers in Europe would be cheaper in the long run than adding those extra contactors to every future European Tesla car sold that has a CCS inlet.

Den der skjønner jeg ikke. Om det er høyspent DC spenning på de to pinnene der, vil ikke spenningen også være der om man lader bilen hjemme i garasjen? Der har man jo ikke en CCS plugg, men en type 2.

turfsurf

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 02. januar 2019, klokken 01:32
Den der skjønner jeg ikke. Om det er høyspent DC spenning på de to pinnene der, vil ikke spenningen også være der om man lader bilen hjemme i garasjen? Der har man jo ikke en CCS plugg, men en type 2.
Poenget er vel om man skulle støtte både CCS DC og Tesla DC så må man ha ett ekstra sett med kontaktorer, ett for CCS DC pinnene og ett for type 2 DC pinnene.

Det er billigere med ekstra kabler på ett begrenset sett med SuC enn ekstra kontaktorer og logikk på alle nye Tesla med CCS muligheter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

corvy

Tesla har sagt at de kunne dele sine patenter om andre produsenter ville dele med de, dette omhandlet også lading. Men ingen andre ville eller turte dele, eller kanskje andre motiver, hva vet jeg. Tesla har også sagt at de gjerne deler superladernettverket med andre produsenter om de er villige til å kjøpe seg inn eller investere.

Her tenker jeg Tesla har invitert de andre mer enn en gang, og jeg opplever ikke de som mest trangsynt.

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/

https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/06/16/what-tesla-stands-to-gain-from-sharing-its-patents/amp/#aoh=15465791759322&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Fra%20%251%24s

Samtidig er det selvsagt smart av Tesla å slippe en del patenter som gjør at industrien utvikler mer teknologi som baserer seg på eller integrerer seg med Tesla teknologi

Se hva som skjedde med IBM og x86 PC. Er ikke uten ubetydelig risiko noen strategi.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

geear

Registrerer at flere her mener at Tesla må å åpne for alle bilmerker på SuC, eventuelt pålegges å gjøre det. Regner med de samme brukerne åpner husene sine for alle andre brukere. De bruker sikkert omtrent samme type seng og dass.  ::)

Superchargerne til Tesla er en STOR del av grunnen til at vi kjøpte Model X, det var for oss en del av utstyret som tilhørte bilen. Hadde tilgang til superchargerne vært en separat utstyrspakke så kunne den kostet MYE penger og folk hadde fortsatt valgt den. Bruktverdien på eksisterende Teslaer kunne fort falt betydelig om alle fikk tilgang.

At noen kunne fått kjøpt seg inn i nettverket hadde jeg ikke hatt noe i mot, med det formål at pengene ble brukt til videreutvikling og utbygging, men å slippe inn alle til tilnærmet ordinære priser gir ingen mening.

Også ganske utrolig at noen klarer å lire av seg at Teslaer snylter på infrastrukturen til "de andre". Sist jeg sjekket var det ingen bilprodusenter som har bidratt verken hos Fortum, BKK eller Grønn Kontakt, så hvordan i all verden har noen mer eller mindre rett til å bruke disse? Alle som betaler for lading bidrar og har like mye rett som alle andre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA