Tesla på vanlig ladeplass

Startet av beniva, lørdag 29. desember 2018, klokken 21:06

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: zbk på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:28
Jeg hadde nok også vært fristet til å spørre om årsaken til valget, av rein nysgjerrighet.

Samme her. Om jeg visste det var Tesla-ladere rett rundt hjørnet hadde jeg forsøkt å tipse sjåføren om det på en hyggelig måte. Sagt noe sånt som "Det er Tesla ladere rett der borte som er raskere og rimeligere (om man er betalingskunde på begge).

Men en Tesla-eier som har med adapter og brikke til annen operatør virker ikke så uerfaren at valget er ubevisst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: arthur på søndag 30. desember 2018, klokken 09:33
Teslaeiere er litt hårsåre som du sikkert har merket deg..
Generalisering på sitt verste. Nordlendinger banner og trøndere har bart.
Håpløs kommentar.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

arthur

Sett inn ordet "enkelte" foran "Teslaeiere" da vel hvis det føles bedre, eller mindre stigmatiserende/generaliserende i tilfelle man føler seg truffet. 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. desember 2018, klokken 10:25
Sitat fra: arthur på søndag 30. desember 2018, klokken 09:33
Teslaeiere er litt hårsåre som du sikkert har merket deg..
Håpløs kommentar.
Enig. Ser ikke mye krenkende i denne tråden hvis man ikke går inn for å bli krenket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Jeg føler meg krenket her!   Jeg er helgelending og vi banner ikke...det er .rein dialekt. Førr hælvete.

Ellemelle

Jeg trodde det trollet ble sperret ute etter at han floodet "Tesla aksjer"-tråden med søppel.
Han hører ikke hjemme noe annet sted enn i Ignorelisten.

Måkemannen

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:58
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:19
Har jeg forstått det riktig så kommer jo Tesla sine ladere til å bli utrustet med  CCS. Da kan alle lade der. Jeg regner ikke med at de vil være Tesla only. I såfall må selvsagt selvsamme firma pålegges å gjøre disse tilgjengelig for alle.
Bare for å legge til en liten detalj om Tesla Supercharger som får CCS-plugg - det er bare pluggen som er lik CCS. Du kan koble til en CCS-bil så mye du bare orker, men kommunikasjonen og standarden er fortsatt proprietær Tesla Supercharger.
Kommunikasjonen - ja.
Standarden - nja.

Er de ikke pålagt å følge CCS til punkt og prikke siden model 3  skal kunne lade på tradisjonelle CCS hurtigladere uten noen form for adapter?

automat

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 09:35
Mmmm...men da må jeg jo være passende at Tesla kun kan lade på sine egne ladere ikke sant?  De har jo ikke montert særlig mange av de andre ladere i landet vil jeg tro.

Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?

I følge denne logikken er jeg en kjempesnylter når jeg hurtiglader Trillingen min. Såvidt jeg vet har ikke Peugeot bidratt med en dritt til hurigladerutbygging. I tillegg er jeg en dårlig kunde, siden jeg sjelden lader mer enn 10-15 min. Er mye bedre kunde med Tesla'en, hvor jeg fort kan betale for en time når jeg lader Chademo.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Måkemannen på søndag 30. desember 2018, klokken 12:49
Er de ikke pålagt å følge CCS til punkt og prikke siden model 3  skal kunne lade på tradisjonelle CCS hurtigladere uten noen form for adapter?

Bilen må følge CCS når den er koblet til en CCSlader, men superladerne til Tesla kan følge hvilken standard de vil. Tviler på om det kommer til å åpnes for andre bilmerker der med mindre Tesla blir kjøpt opp.

DagfinnN

Sitat fra: arthur på søndag 30. desember 2018, klokken 10:54
Sett inn ordet "enkelte" foran "Teslaeiere" da vel hvis det føles bedre, eller mindre stigmatiserende/generaliserende i tilfelle man føler seg truffet. 8)
Du bør sette inn dette. Jeg trodde du var nøye på språket, men blir usikker nå.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

DagfinnN

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 11:53
Jeg føler meg krenket her!   Jeg er helgelending og vi banner ikke...det er .rein dialekt. Førr hælvete.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. desember 2018, klokken 16:11
Du bør sette inn dette. Jeg trodde du var nøye på språket, men blir usikker nå.
Nei, det er jo typisk mindreverdighetskompleks. Generalisere og slenge dritt om andre, og så slår det tilbake. Er det to stykker som ha oppført seg hårsåre i denne tråden så er det TS og arthur...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. desember 2018, klokken 16:11
Sitat fra: arthur på søndag 30. desember 2018, klokken 10:54
Sett inn ordet "enkelte" foran "Teslaeiere" da vel hvis det føles bedre, eller mindre stigmatiserende/generaliserende i tilfelle man føler seg truffet. 8)
Du bør sette inn dette. Jeg trodde du var nøye på språket, men blir usikker nå.

Nja, for meg blir det feil å sette det inn, og det var grunnen til at jeg overlot til de som føler det bedre om det settes inn å ja, nettopp, sette det inn. Så vær så god, velg selv.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amatøren

Bare for å fyre opp litt ekstra:

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 09:35
Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?

:+1:    :laugh:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rav4_EV

2 artige sykdomstegn i samfunnet:

Teslaeiere skal ikke benytte kommersielle hurtigladere, men må kun benytte Teslas superchargere.

Tesla må åpne muligheten slik at andre kan lade på superchargere.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA