Tesla på vanlig ladeplass

Startet av beniva, lørdag 29. desember 2018, klokken 21:06

« forrige - neste »

beniva

Opplevde i dag at en Tesla tok opp en av to vanlige hurtigladeplasser fra Fortum på en stasjon langs E6. Det jeg reagerte mest på var at det ved denne stasjonen også er 16 superchargere fra Tesla. Flere av disse var ledige. Hadde veldig lyst til å be han om å flytte seg, men ble usikker på om det kanskje var en grunn til at han ikke kunne bruke Teslaladeren.

Tok jeg feil da jeg ble en smule irritert, eller kunne jeg bedt ham om å bruke Teslaladeren i stedet?

z4rd

Spesiell situasjon, men kanskje han hadde kreditt eller spesiell avtale hos den tilbyderen? Jeg har selv hatt kr 3000 i kreditt hos Fortum tidligere.

Føreren burde iaff være klar over Superchargerne :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

fredag

Sitat fra: beniva på lørdag 29. desember 2018, klokken 21:06
Tok jeg feil da jeg ble en smule irritert, eller kunne jeg bedt ham om å bruke Teslaladeren i stedet?

Du mener at du vet bedre enn eieren av Teslaen hvor han bør lade sin Tesla?

Det er ikke alle Teslaer som har gratis superlading.

Det er noen som har gavekort eller lignende hos Fortum.

Det kommer straks nye Teslaer med CCS-kontakt i bilen, og det kan ta tid før alle Tesla superchargere blir bygget om med CCS-plugg på alle stolper, så det vil nok bli et vanlig syn med Tesla Model 3 på vanlige hurtigladestasjoner.

Tesla Roadster kan ikke lade på superladerne.

Det finnes noen Tesla Model S i Norge som er importert fra USA, og som ikke kan lade på superladerne her i Europa, men som må hurtiglade med chademo-adapter. Det finnes noen Model 3 også, som ikke kan hurtiglade i Europa.

Mitt råd er å ikke være irritert, men spørre eieren nysgjerrig hvorfor han ikke lader på superladerne til Tesla, siden de vil gi raskere hastighet og sannsynligvis billigere lading. Men det er førstemann til mølle på hurtigladerne, og en Tesla har like stor rett til å lade der som alle andre.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

zbk

Hvis det var kø ved laderene, kunne et høflig spørsmål om årsaken til at han ikke brukte superladeren være greit. Hvis ikke bidro han bare til høyere belegg på laderen og større sjanse for at det bygges flere ladere.

Forøvrig ser jeg ingen grunn til at det er noen grunn til å irritere seg over et bestemt bilmerke ved en lader. Da heller bilister som lader mye mer enn de trenger om det er kø bak.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

beniva

Der kom den. Har vel aldri sagt at jeg vet bedre. Er vel det stikk motsatte jeg faktisk sier, men dersom du hadde fått med deg det, ville du jo ikke fått noe å hisse seg opp over selv.

Jeg skjønte ikke helt vitsen med hvorfor han sto der, og lurer på om det kan være noen grunner til det. De grunnene har jeg fått, og aksepterer. At jeg ble en smule irritert var dermed feil. Det har jeg ingen problemer med å innrømme.

Dessverre rakk jeg ikke spørre ham direkte, da han forsvant inn på butikken før jeg rakk å tenke så mye...

Dette har heller ikke noe med ett bestemt bilmerke annet enn at jeg trodde alle Tesla kunne lade på Superchargere, det kan de da altså ikke.

Må gå an å stille et spørsmål her inne, basert på uvitenhet uten at folk skal bli hissige fordi jeg prøver å lære mer.

Roy Aasen

Har jeg forstått det riktig så kommer jo Tesla sine ladere til å bli utrustet med  CCS. Da kan alle lade der. Jeg regner ikke med at de vil være Tesla only. I såfall må selvsagt selvsamme firma pålegges å gjøre disse tilgjengelig for alle.

zbk

Jeg hadde nok også vært fristet til å spørre om årsaken til valget, av rein nysgjerrighet.  ??? På samme måte om en eTron, iPace eller Ampera-e m.fl. ladet på en 50kW-lader dersom det finnes en ionity-stasjon i nærheten (med nåværende prising).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

sjokomelk

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:19
Har jeg forstått det riktig så kommer jo Tesla sine ladere til å bli utrustet med  CCS. Da kan alle lade der. Jeg regner ikke med at de vil være Tesla only. I såfall må selvsagt selvsamme firma pålegges å gjøre disse tilgjengelig for alle.
Bare for å legge til en liten detalj om Tesla Supercharger som får CCS-plugg - det er bare pluggen som er lik CCS. Du kan koble til en CCS-bil så mye du bare orker, men kommunikasjonen og standarden er fortsatt proprietær Tesla Supercharger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

Ved Hafjell er det Tesla-ladere både etter Lillehammer og i Øyer. Allikevel kommer jeg til å lade utenfor kiwi på CHAdeMO om det trengs og det passer med handling.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Var en Tesla som ventet på at jeg skulle gjøre meg ferdig på en lader ved en CircleK stasjon. Jeg forsto ikke helt hvorfor han ventet på meg, da det sto en ledig lader ved siden av meg. Så jeg spurte hvorfor han ikke bare kunne lade der. "Det er ikke en ABB lader" sa han "jeg har gratis lading på ABB-ladere".

Nå er det vel sånn at man ikke skal lade på superladere der man bor, da kan man bli blokkert? Så grunnene kan vel være mange. Som f.eks "gratis lading på ABB ladere" :P

Roy Aasen

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:58
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:19
Bare for å legge til en liten detalj om Tesla Supercharger som får CCS-plugg - det er bare pluggen som er lik CCS. Du kan koble til en CCS-bil så mye du bare orker, men kommunikasjonen og standarden er fortsatt proprietær Tesla Supercharger.

Da må det jo åpnes for alle andre å lade på Tesla ladere i tillegg. (De kan jo ta betalt sånn borti 5kr/kwt.)

Rav4_EV

Sitat

Da må det jo åpnes for alle andre å lade på Tesla ladere i tillegg. (De kan jo ta betalt sånn borti 5kr/kwt.)

Blir sikkert en greie på det når andre bilprodusenter også har bygget like mange hurtigladere.  Foreløbig er det jo helt teit at andre skal snylte på infrastrukturen. Kanskje forbrukerne skal vise markedsmakt og kun kjøpe elbiler fra produsenter som bygger opp solid infrastruktur.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

arthur

Sitat fra: beniva på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:09
Må gå an å stille et spørsmål her inne, basert på uvitenhet uten at folk skal bli hissige fordi jeg prøver å lære mer.

Teslaeiere er litt hårsåre som du sikkert har merket deg, om ikke før så i alle fall nå. Både ditt spørsmål og måten du stilte det på var etter mitt syn helt innafor på alle sett eller vis og den reaskjon enkelte her kom med var ikke helt innafor etter mitt syn. Jeg hadde forøvrig lurt på akkurat det samme som deg i den situasjonen som du beskriver det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Roy Aasen

Mmmm...men da må jeg jo være passende at Tesla kun kan lade på sine egne ladere ikke sant?  De har jo ikke montert særlig mange av de andre ladere i landet vil jeg tro.

Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?

Øyvind.h

Sitat fra: beniva på lørdag 29. desember 2018, klokken 23:09
Der kom den. Har vel aldri sagt at jeg vet bedre. Er vel det stikk motsatte jeg faktisk sier, men dersom du hadde fått med deg det, ville du jo ikke fått noe å hisse seg opp over selv.
Hva er det for slags kommentar? Du starter en tråd hvor du beskriver at du har veldig lyst til å be en som lader om å flytte seg, og du ble irritert på han fordi han ladet. Da bør du takle kommentarer  som berører det, selv om du påberoper deg usikkerhet.

Uansett - ladende biler gir penger i kassen hos ladeoperatører. Ingenting bør glede mer enn å se ladere i bruk.

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 30. desember 2018, klokken 09:35
Edit: Det er jo ikke passende at Tesla skal snylte på infrastrukturen til "de andre" er det vel?
Regner med det var en spøk :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA