Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: aasen90 på søndag 24. juni 2018, klokken 15:59
Det er helt klart at Niro EV vil bli en slager i Norge. I denne tråden tar vi opp de tingene vi ikke synes er så bra med bilen (basert på tilgjengelig informasjon)
Jeg kan starte med at jeg synes at interiøret, spesielt rundt mediasenteret ser "jalla" ut.
Jeg står på listen og kommer nesten helt sikkert til å kjøpe.
Mitt ankepunkt er at bilen ser veldig kjedelig ut. Ellers lite å klage over i denne prisklassen.
Basert på hybriden :
Dårlig lydisolering...veldig dårlig...
Slapp styrefølelse
Kjedelig interiør
Amen til alle over. I tillegg hadde jeg ønsket noen cm til på lengden på bagasjerommet. Den blir akkurat for kort til å være hovedbil, men vi kjøper sannsynligvis likevel.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Jeg synes det viktige er om bilen kommer med 4-hjulsdrift eller ikke.
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. juni 2018, klokken 20:56
Jeg synes det viktige er om bilen kommer med 4-hjulsdrift eller ikke.
Ikke, har min Kia kontakt sagt med ganske stor sikkerhet
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. juni 2018, klokken 20:56
Jeg synes det viktige er om bilen kommer med 4-hjulsdrift eller ikke.
Alt tyder dessverre på at den kun blir å få som gnager, hvor tragisk det enn er, spesielt med 200hk elmotor.
Definitivt kritikk fra min side, standarddrift på elbil bør alltid være minimum bakhjulsdrift, evt awd, men hvordan en skal vri det til konstruktiv kritikk er jeg jammen ikke sikker på.
Elbil med firehjulsdrift tilsier minst en motor pr. aksel. Dvs. et stort poeng i markedsføringen og sannsynligvis forbeholdt mer eksklusive elbiler en god stund ennå.
Når det gjelder ankepunkter mot Niro, har jeg lite å tilføye som ikke allerede er nevnt:
Særlig interiørdesign bærer preg av at Kia skal være et rimeligere alternativ til Hyundai: Den må derfor ikke virke mer påkostet enn konsernbror Ioniq, og heller ikke få den mindre Kona til å blekne.
Ikke veldig spennende kjøreopplevelse - men samtidig ikke verre enn f.eks. Leaf.
Støymessig hadde jeg ønsket meg noe bedre. Samtidig opplever jeg ikke at Niro støyer mer enn andre C-segment biler. Europeiske konkurrenter støyer ikke vesentlig mindre, men støyen i disse befinner seg gjerne på frekvenser som kan oppleves som mindre ubehagelige.
I direkte sammenligning med Niro synes ikke jeg den større Optima var signifikant bedre.
Min største innvendig er dermed at bilen er noe blek . :o
Sitat fra: gr på søndag 24. juni 2018, klokken 22:52men hvordan en skal vri det til konstruktiv kritikk er jeg jammen ikke sikker på.
"Stå på Kia, bedre lykke neste gang!"
? :)
Savner app til forvarming og sjekk av ladestatus.
Når det gjelder støy, regner jeg med at Kia monterer ekstra støydempning på EV-utgaven.
Største savnet er mangel på app.
Ser flere sier de savner App, vil det si at Kia UVO ikke er tilgjengelig i Norge?
https://www.myuvo.com/
https://itunes.apple.com/us/app/uvo-eco/id906128813?mt=8
Andreas
Sitat fra: Norse_Hansen på mandag 25. juni 2018, klokken 00:07
Når det gjelder støy, regner jeg med at Kia monterer ekstra støydempning på EV-utgaven.
Hvorfor skulle de gjøre det? En elbil støyer jo faktisk mindre enn en fossil pr. def.
Forstår at dekk- og vindstøy blir mer fremtredende, men å endre for mye på produksjonslinjen vil vel
fort bli ganske så kostbart for Kia.
Når det er sagt - det er lov å håpe...Det hadde gjort underverker dersom de faktisk hadde ryddet bort noe av dekkstøyen
Sitat fra: AndreasRingdal på mandag 25. juni 2018, klokken 08:04
Ser flere sier de savner App, vil det si at Kia UVO ikke er tilgjengelig i Norge?
UVO er ikke tilgjengelig i EUROPA !!
Dette er skammelig av Kia/Huyndai. De etablerer ikke det nødvendige serveropplegget for å støtte sitt eget system som er i bilen allerede.
Helt uforståelig.
Skjønte ikke helt alt oppstyret rundt presentasjon av konseptbilen, all den tid produksjonsmodellen blir nesten identisk med nåværende utgave. Det var litt overflødig, dog ikke helt uforventet - spesielt etter jeg så designet på KONA.
App mener jeg de må klare å få til i 2018, alt annet er svakt.
Sitat fra: lirekassa på mandag 25. juni 2018, klokken 09:49
App mener jeg de må klare å få til i 2018, alt annet er svakt.
Når jeg kjøpte Kia EV i 2014 så syntes jeg det var svakt at de ikke klarte det i 2015.......... 
☠️
Og det var det jo :laugh:
Ser jo på bl. a. Japan og Sør-Korea som teknologiens høyborg, så her bør de kjenne sin besøkelsestid.
Dette med APP... betyr det at vi i Norge ikke får tilgang til oppdatert kartinformasjon heller? Slik som i Korea?
Ref: https://youtu.be/ZnYWWtUNykA?t=168 (https://youtu.be/ZnYWWtUNykA?t=168)
Sitat fra: Shagma på onsdag 19. september 2018, klokken 13:26
Dette med APP... betyr det at vi i Norge ikke får tilgang til oppdatert kartinformasjon heller? Slik som i Korea?
Ref: https://youtu.be/ZnYWWtUNykA?t=168 (https://youtu.be/ZnYWWtUNykA?t=168)
Jepp. Det har vært null app hos Hyundai/Kia på grunn av manglende telemetri i Europa. Dermed blir heller ikke andre slike tilkoblede tjenester å finne i europeiske versjoner før telemetri kommer på plass. Dessverre...
Sitat fra: MrGudim på onsdag 19. september 2018, klokken 13:46
Sitat fra: Shagma på onsdag 19. september 2018, klokken 13:26
Dette med APP... betyr det at vi i Norge ikke får tilgang til oppdatert kartinformasjon heller? Slik som i Korea?
Ref: https://youtu.be/ZnYWWtUNykA?t=168 (https://youtu.be/ZnYWWtUNykA?t=168)
Men den har Apple carplay og mulighet til å bruke navigasjon fra mobil?
Jepp. Det har vært null app hos Hyundai/Kia på grunn av manglende telemetri i Europa. Dermed blir heller ikke andre slike tilkoblede tjenester å finne i europeiske versjoner før telemetri kommer på plass. Dessverre...
Sitat fra: knut.aulie på mandag 25. juni 2018, klokken 09:35
Sitat fra: AndreasRingdal på mandag 25. juni 2018, klokken 08:04
De etablerer ikke det nødvendige serveropplegget for å støtte sitt eget system som er i bilen allerede.
Helt uforståelig.
Har vært litt usikker på om Kona EV jeg har nå har infrastrukturen allerede integrert. Er det det du mener om Niro her sånn?
Systemer som radio, navigering og telematikk og app, bør etter min mening være mest mulig uavhengig av bilprodusenten.
Prøvekjørte en Kona forleden. Hadde med meg en 4G router i bilen - den ble koblet opp idet jeg prøvde å søke etter ladestasjoner. Da dukket stasjonene opp i kartet, dette samme med trafikkinformasjon. Er det da håp om at man også kan få til styring av varmeanlegg via router-tilkobling? Tenker dette er likt for både eNiro og Kona i såfall, derfor posting her (har også begge i bestilling).
Såg på videoen til Teslabjørn at ein kar på 184 cm ser inn i solskjermen dersom han ser rett fram. Det vil vere eit problem for ca halvparten av den mannlige befolkninga i Norge.
Hvilken video er det? Jeg har sett etter det.
Jeg er 194, og ser bra når jeg sitter i PHEV.
Setehøyden i forhold til midtspeil er en av tingene som frister meg til å bytte ut e-golf, hvor jeg må bøye meg litt for å sjekke om det kommer noen fra høyre.
Jeg er veldig spent på hvordan det blir med e-Niro. Har sett at han kommemterer mindre plass under framsetet, hvis de i baksetet ønsker å stikke tærne under framsetet, for å rette ut knærne litt.
Jeg tror ikke det er et stort problem for de som er 184+, jeg mistenker at koreaneren som nevnte dette problemet satt i en veldig prektig og upright posisjon. Hadde jeg vært velsignet med 4 cm til på baken hadde jeg nok prøvesittet en ekstara gang for sikkerhets skyld... Når eksemplarene først dukker opp hos forhandlere vel å merke.
EDIT: URL her https://youtu.be/G11Lp141rns Anbefaler å se flere av Teslabjørns videoer fra Sør-Korea
En ting med den videoen er at han sitter i passasjersetet. Jeg har hatt biler hvor førersetet kunne justeres mer ned enn passasjersetet. Jeg opplever det ikke som noe stort problem om en passasjer ikke ser godt nok til å være "andrepilot".
Tror ikke jeg prøvesatt som passasjer i Noro PHEV annet enn "bak meg selv". Jeg må kanskje prøvesitte alle 5 plassene i bilen, og justere begge framsetene for egen comfort.
Det blir interessant å se når vi får priser, om de vil at jeg skal skrive kontrakt før demobiler kommer, og om de første kundebilene kommer samme med demobilene. Jeg vil eventuelt ta med forbehold om setepossisjon i en kontrakt, og referanse sammenlignet hybriden.
PS. Høy test person fra dinside.no skrøt av plassen i bilen. Dette er dermed fake news
e-Niro er ikke noen designperle. Verken utvendig eller innvendig. Se feks VAG sine «billigbiler» Skoda og Seat, gjerne spesielt Seat. Kule biler. Der har Kia et stykke igjen....
Interiøret i konseptbilen som ble vist var rått. Det er ikke interiøret i produksjonsbil.
Kunne forsvart tildels mye høyere pris....
Sjelden mellom hver gang man finner en designperle utenfor premiumsegmentet i mine øyne. Ganske traust og ulike modeller ligner på hverandre, spesielt innenfor samme konsern. Kia har brukt tid på å designe en energieffektiv bil, og slik det ser ut nå vil den vel lett knuse f. eks. Nissan sin 60kWh-utgave på rekkevidde når den kommer på markedet.
Det kommer nok mest an på om det er batteriet som er hovedproblemet med Nissan sin effektivitet som teoriene sier. Høy indre motstand. Med like gode batterier er nok ikke Niro noe særlig mer aerodynamisk enn leaf.
Er ulike holdninger til biler. Noen ønsker en designperle de kan benytte til å pynte gårdsplassen med men som også godtar at "kule designløsninger" kan være utrolig upraktiske i det daglige liv.
Andre, inkludert meg, innser at jeg ikke klarer å se hvordan bilen ser ut utenpå når jeg sitter inni den og som heller foretrekker enkle og praktiske løsninger som kanskje ikke medfører at bilen er "vakker". Og når det gjelder interiør, de kunne sikkert oppgradert det slik at bilen måtte selges til en "tildels mye høyere pris" men ville jeg da kjøpt en Kia?
Sitat fra: Joltus på torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:28
Det kommer nok mest an på om det er batteriet som er hovedproblemet med Nissan sin effektivitet som teoriene sier. Høy indre motstand. Med like gode batterier er nok ikke Niro noe særlig mer aerodynamisk enn leaf.
Ok.
Men blir det ikke samme batteriene, bare større pakke? Nissan sier Leaf får 50% mer rekkevidde enn nåværende utgave, så det blir 270 x 1,5 = 405km (WLTP) vs. e-Niro med 485km.
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:07
En ting med den videoen er at han sitter i passasjersetet. Jeg har hatt biler hvor førersetet kunne justeres mer ned enn passasjersetet. Jeg opplever det ikke som noe stort problem om en passasjer ikke ser godt nok til å være "andrepilot".
Noen biler har ikke høydejustering på passasjersetet i det hele tatt. Som C4 cactus vi har som poolbil på jobb. Trenger ikke være mer enn 175cm før man ser rett inn i solskyggen i den...
Sitat fra: Harald Amundsen på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:08
PS. Høy test person fra dinside.no skrøt av plassen i bilen. Dette er dermed fake news
Kudos for fantastisk faktasjekk.
Sitat fra: lirekassa på torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:52
Sitat fra: Joltus på torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:28
Det kommer nok mest an på om det er batteriet som er hovedproblemet med Nissan sin effektivitet som teoriene sier. Høy indre motstand. Med like gode batterier er nok ikke Niro noe særlig mer aerodynamisk enn leaf.
Ok.
Men blir det ikke samme batteriene, bare større pakke? Nissan sier Leaf får 50% mer rekkevidde enn nåværende utgave, så det blir 270 x 1,5 = 405km (WLTP) vs. e-Niro med 485km.
Mulig det. Sliter med å finne noe særlig offentlig info fra Nissan om neste leaf.
En har antatt at Leaf får samme pakke som Kona/Kia og Ampera, men det er ikke sikkert. Nissan har jo en lei tendens til å overdrive kapasiteten ved å oppgi bruttotall. 60 kWh brutto vil isåfall være ca 55 netto. Vi ser på Kona og iallefall Niro at vi snakket om brutto på minst 70'kwh. Bjørn fikk ut 66 kWh på sin longrun i Korea...
Dette kan jo forklare evt lavere WLTP, men har Nissan offentliggjort den enda???
Uansett om det er 55 eller 60 så får de vel maks 50% økt rekkevidde uansett, og vil med det legge seg trygt et stykke bak både Kona og Niro når det kommer til rekkevidde.
Hvis Niro støyer like mye som kona blir de ekstra kilometerne irrelevante siden man ikke orker mer etter noen mil allikevel.
Da knuser leaf alle.
I tillegg er det som vanlig tegn i tiden på at hverken hyundai eller kia klarer å levere. Det har Nissan nettopp bevist at de klarer.
Så..... Tror ikke de kilometerne kommer til å bety så mye.
Med mindre nye leaf sliter med de samme problemene i varme og kule og stor fart som 40kwh gjør.
Sitat fra: Joltus på søndag 21. oktober 2018, klokken 18:28
Hvis Niro støyer like mye som kona blir de ekstra kilometerne irrelevante siden man ikke orker mer etter noen mil allikevel.
Da knuser leaf alle.
I tillegg er det som vanlig tegn i tiden på at hverken hyundai eller kia klarer å levere. Det har Nissan nettopp bevist at de klarer.
Så..... Tror ikke de kilometerne kommer til å bety så mye.
Med mindre nye leaf sliter med de samme problemene i varme og kule og stor fart som 40kwh gjør.
Tror jeg må teste Kona, kjørte 200 km med Leafen i går og jeg er ikke klar for særlig mer hjulstøy nei... det er veldig bra på Leaf, men det er nok når en har kjørt i ett par timer uansett!
Sitat fra: Joltus på søndag 21. oktober 2018, klokken 18:28
Hvis Niro støyer like mye som kona blir de ekstra kilometerne irrelevante siden man ikke orker mer etter noen mil allikevel.
Da knuser leaf alle.
I tillegg er det som vanlig tegn i tiden på at hverken hyundai eller kia klarer å levere. Det har Nissan nettopp bevist at de klarer.
Så..... Tror ikke de kilometerne kommer til å bety så mye.
Med mindre nye leaf sliter med de samme problemene i varme og kule og stor fart som 40kwh gjør.
Sant, Nissan har vist at de tar elbilsatsingen seriøst, men 60kwh-utgaven lar vente på seg, og vi får se hvor strømlinjeformet de klarer å gjøre den prosessen når de endelig kommer igang.
Sitat fra: lirekassa på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:30
Sitat fra: Joltus på søndag 21. oktober 2018, klokken 18:28
Hvis Niro støyer like mye som kona blir de ekstra kilometerne irrelevante siden man ikke orker mer etter noen mil allikevel.
Da knuser leaf alle.
I tillegg er det som vanlig tegn i tiden på at hverken hyundai eller kia klarer å levere. Det har Nissan nettopp bevist at de klarer.
Så..... Tror ikke de kilometerne kommer til å bety så mye.
Med mindre nye leaf sliter med de samme problemene i varme og kule og stor fart som 40kwh gjør.
Sant, Nissan har vist at de tar elbilsatsingen seriøst, men 60kwh-utgaven lar vente på seg, og vi får se hvor strømlinjeformet de klarer å gjøre den prosessen når de endelig kommer igang.
Klart Nissan vil holde tilbake denne modellen, antakelig blir det da en modell som de knapt tjener penger på vs dagens model og selvsagt vil mange heller velge 60 enn 40 når den kommer. Nissan presses av Hyundai og Kia her. Opel snublet jo i starten, iallefall her hjemme...., men vil tro de kjenner konkurransen i USA og det MÅ jo ha kostet litt dette rapidgate styret noe som også må være med på presse Nissan til å komme til marked med 60 kwh som da selvsagt har kjøling, noen annet er jo uhørt...
Å ikke holde litt igjen med 60 versjonen ville jo vært utrolig dumt.
De har solgt i bøtter og spann av 40 som nok har hatt noe mer marginer siden batteriet MÅ være billigere å produsere. Og de har laget en veldig bra bil med en svakhet som 98% av brukerne ikke kommer til å merke noe til.
Og eg tror at mange fortsatt vil velge 40 siden den vil være noe billigere og mange ikke trenger den ekstra rekkevidden.
Har dette nå blitt en tråd om Nissan?
Eller hvis du leser litt forbi ordene Nissan og leaf så ser du at det handler om mulig støy og sannsynlig manglende leveringsevne.
Men man velger jo selv hvor nøye man gidder lese.....
Sitat fra: Joltus på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:32
Eller hvis du leser litt forbi ordene Nissan og leaf så ser du at det handler om mulig støy og sannsynlig manglende leveringsevne.
Men man velger jo selv hvor nøye man gidder lese.....
Fremdeles rimelig "off topic"...
Sitat fra: pofeet på mandag 22. oktober 2018, klokken 18:06
Sitat fra: Joltus på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:32
Eller hvis du leser litt forbi ordene Nissan og leaf så ser du at det handler om mulig støy og sannsynlig manglende leveringsevne.
Men man velger jo selv hvor nøye man gidder lese.....
Fremdeles rimelig "off topic"...
Ok
Spesielt så lenge ingen kjenner til støynivået i E-Niro, og sammenligner med phev og hev utgavene som TB har sagt at støyer mer...
Jeg vet ikke om hakking er noe mindre off topic enn Nissan.
Fint hvis noen kan vise meg hvor TB har sagt at e-Niro har mindre støy enn Niro PHEV/HEV.
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. oktober 2018, klokken 21:45
Jeg vet ikke om hakking er noe mindre off topic enn Nissan.
Fint hvis noen kan vise meg hvor TB har sagt at e-Niro har mindre støy enn Niro PHEV/HEV.
Tror han sa noe om dette når han prøvde PHEV direkte etter at han var i Korea?
Blir ikke dette like mye en sammenligning mellom det sør-koreanske og det norske asfaltdekket?
Sitat fra: Bjoris på søndag 21. oktober 2018, klokken 19:25
Tror jeg må teste Kona, kjørte 200 km med Leafen i går og jeg er ikke klar for særlig mer hjulstøy nei... det er veldig bra på Leaf, men det er nok når en har kjørt i ett par timer uansett!
Hvis du synes det er nok veistøy i Leaf, vil jeg egentlig anbefale å la være å vurdere koreanske biler generelt. Dette er en av egenskapene som går igjen i flere av bilene fra landet. Motor hadde en ganske god oppsummering av dette i en test av flunkende nye Kia Ceed:
(https://i.imgur.com/d65vlUF.jpg)
Auda, ja det er jo dritkjiipt å gå så mye med på det kanskje viktigste enkelt faktoren til komfort... Jeg har prøvd PHEV og ja, er det like ille i eNiro så spørs det om ikke finn.no blir 500 kr rikere...
Denne type støy er ofte avhengig av dekktype - de hadde jo byttet dekkene på Niro EV sett i forhold til PHEV. Fra Nexens til Michelin mener jeg å huske. Dessuten kan en enkel tectylbehandling i hjulbuene hos din lokale anti rust forhandler hjelpe noe
Det er tydeligvis svært forskjellig oppfatning av plagsom dekkstøy.
Jeg lånte en Niro PHEV en helg. Jeg la aldri merke til nevneverdig støy. Ville sannsynligvis heller aldri tenkt over dette i det hele tatt...
Bilen koster tross alt under halvparten av en e-tron / model X / I-pace. Forventer folk å få en premiumbil til lavpris?
Ser for øvrig heller ikke at folk sammenligner komfortnivået i en Toyota Yaris med BMW 5-serie...
To forskjellige prisklasser = ulikt nivå av komfort og støy!
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 07:57
Det er tydeligvis svært forskjellig oppfatning av plagsom dekkstøy.
Jeg lånte en Niro PHEV en helg. Jeg la aldri merke til nevneverdig støy. Ville sannsynligvis heller aldri tenkt over dette i det hele tatt...
Hva slags dekk hadde den ? Piggfrie vinterdekk ?
Sitat fra: TM på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:20
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 07:57
Det er tydeligvis svært forskjellig oppfatning av plagsom dekkstøy.
Jeg lånte en Niro PHEV en helg. Jeg la aldri merke til nevneverdig støy. Ville sannsynligvis heller aldri tenkt over dette i det hele tatt...
Hva slags dekk hadde den ? Piggfrie vinterdekk ?
Nei, det var noen måneder siden, så dette var med sommerdekk.
At vinderdekk støyer mer er naturlig, men det er langt ifra unikt...
Min opplevelse er motsatt, altså at piggfrie vinterdekk støyer mindre enn sommerdekk, på grunn av at de har mykere gummi.
Piggdekk er selvfølgelig verstingen.
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 07:57
Det er tydeligvis svært forskjellig oppfatning av plagsom dekkstøy.
Jeg lånte en Niro PHEV en helg. Jeg la aldri merke til nevneverdig støy. Ville sannsynligvis heller aldri tenkt over dette i det hele tatt...
Bilen koster tross alt under halvparten av en e-tron / model X / I-pace. Forventer folk å få en premiumbil til lavpris?
Ser for øvrig heller ikke at folk sammenligner komfortnivået i en Toyota Yaris med BMW 5-serie...
To forskjellige prisklasser = ulikt nivå av komfort og støy!
Nei selvsagt ikke! Eg sammenlignet kona med leaf. Det var klasseforskjell.
Håper Niro er bedre enn kona!
Sitat fra: gr på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:37
Min opplevelse er motsatt, altså at piggfrie vinterdekk støyer mindre enn sommerdekk, på grunn av at de har mykere gummi.
Piggdekk er selvfølgelig verstingen.
Helt samme opplevelsen på min mondeo.
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.
TB har altså ikke sagt at e-Niro er bedre enn PHEV på støy.
Den PHEVen jeg testet hadde Michelin sommerdekk. Ikke noe å juble for.
Hvis man ser TB sin PHEV lydnivåtest på youtube så passerer den 80db ved 120 km/t. Det er jo episk høyt desverre.
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.
Tja - piggdekk er best på ren,blank is - hvilket du finner flere steder i Sør Norge (altså sør for Trondheim) i oktober
Vi hadde aldri klart oss uten piggdekk de årene vi skulle hente jentungen i barnehagen ute på bygda (naturbarnehage) - hvert år lå det strødd biler i grøfta langs veien av SUV og 4WD biler med piggfritt. Kjører en bare hovedveier så går det jo bra med piggfritt - og det er også å foretrekke mhp. støy, men når det kommer til sikkerhet og fremkommelighet så kan det faktisk være et nødvendig onde iblant.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 17:14
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.
Tja - piggdekk er best på ren,blank is - hvilket du finner flere steder i Sør Norge (altså sør for Trondheim) i oktober
Vi hadde aldri klart oss uten piggdekk de årene vi skulle hente jentungen i barnehagen ute på bygda (naturbarnehage) - hvert år lå det strødd biler i grøfta langs veien av SUV og 4WD biler med piggfritt. Kjører en bare hovedveier så går det jo bra med piggfritt - og det er også å foretrekke mhp. støy, men når det kommer til sikkerhet og fremkommelighet så kan det faktisk være et nødvendig onde iblant.
SUV er overrepresentert i ulykker på glatta, så det er ikke til forsvar for piggdekk. Hadde bilførere med piggdekk holdt samme hastighet som bilførere med piggfrie dekk hadde en nok oppnådd økt sikkerhet ved glatt føre. Hvis.....
Hva når dekkene er kjørt en halv-en sesong? Hvor svekket er grepet på is til piggdekkene da ift piggfrie?
Hvis en starter med nye piggdekk hver sesong, evt bare kjører på snø og isføre, da kan nok piggdekk fungere utover en sesong.
Har kjørt piggfritt siden -99 og vi er en svært aktiv familie på ski vintersdag. Og ha da 2-4 årstider på vei til fjells.....
Kniper det tar det fem minutt å sette på hurtigkjettinger.....
Typisk piggfrifanatiker som tenker at det handler om fremkommelighet.
Hvor lang tid tar det å sette på hurtigkjetting den dagen du må nødbremse på vinterføre? Aldri i verden om jeg gir fra meg den sikkerhetsmarginen. Piggfritt kan i enkelte tilfeller være like bra som piggdekk, men aldri bedre. På hardpakket snø og på is er snakk om titalls meter lenger bremselengde med piggfritt.
Et annet favorittargument er at piggdekk er for uerfarne sjåfører. Som f.eks de som kjører utrykning i Politiet eller ambulansetjenesteb, taxisjåfører og livvakttjenesten...
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 20:42
Typisk piggfrifanatiker som tenker at det handler om fremkommelighet.
Hvor lang tid tar det å sette på hurtigkjetting den dagen du må nødbremse på vinterføre? Aldri i verden om jeg gir fra meg den sikkerhetsmarginen. Piggfritt kan i enkelte tilfeller være like bra som piggdekk, men aldri bedre. På hardpakket snø og på is er snakk om titalls meter lenger bremselengde med piggfritt.
Et annet favorittargument er at piggdekk er for uerfarne sjåfører. Som f.eks de som kjører utrykning i Politiet eller ambulansetjenesteb, taxisjåfører og livvakttjenesten...
Et alternativ er å kjøre etter rådende forhold. Tror du alle som kjører piggfritt er mer utsatt for skader? For egen del så har jeg unngått både skader og nesten ulykker med piggfrie dekk. Siden 1999.
Kommer aldri til å gå tilbake. Da er det større sjanse for å gå tilbake til fossilbil enn å gå tilbake til piggdekk.
Jaaa, så...
Er det slik at man skal slippe mva på vinterdekk om man kjøper det sammen med nybilen? Kan kanskje starte egen tråd etter hvert.
Sitat fra: navyelsen på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 07:57
Det er tydeligvis svært forskjellig oppfatning av plagsom dekkstøy.
Jeg lånte en Niro PHEV en helg. Jeg la aldri merke til nevneverdig støy. Ville sannsynligvis heller aldri tenkt over dette i det hele tatt...
Bilen koster tross alt under halvparten av en e-tron / model X / I-pace. Forventer folk å få en premiumbil til lavpris?
Ser for øvrig heller ikke at folk sammenligner komfortnivået i en Toyota Yaris med BMW 5-serie...
To forskjellige prisklasser = ulikt nivå av komfort og støy!
Jeg hadde PHEV hjemme og kjørte en løype på 10 km med hver bil, her er både grov, fin asfalt og litt grus pga veiarbeid. Det er rett og slett mye mer støy i Niroen enn i Leafen, så dette har ikke noe med premium å gjøre, frister å vente på Leaf pluss om det er så ille
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.
Du er klar over at vegvesenet ønsker at 10% (tror jeg det var) av bilene kjører med piggdekk, da dette medfører at man får spor i isen, slik at de piggfrie dekkene får bedre grep.
Og ja, det er flere biler som kjører med piggdekk allerede nå, noen er på hytta på fjellet, hver helg, for å gjøre den klar til til vinteren, og det har vært noen uker nå, hvor det har vært anbefalt å kjøre med vinterdekk om du skal på fjellet...
Og noen har hentet ny bil, og fått levert den med vinterdekk...
Sitat fra: snakkesalig på onsdag 24. oktober 2018, klokken 07:08
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:35
TB har altså ikke sagt at e-Niro er bedre enn PHEV på støy.
Jeg var en av de som hevdet dette i en annen tråd. Jeg tok feil. Tvert imot sier han at støynivået er omtrent likt. Dette fra en tråd på e-Nirogruppa på fjesboka. Beklager!
Jeg håpet at du og de andre som hevdet dette hadde rett, men kunne ikke finne den uttalelsen fra TB i noen av videoene.
Men veldig ryddig av deg å korrigere eget innlegg. Står respekt av det :+1:
Sitat fra: Cral på onsdag 24. oktober 2018, klokken 08:21
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.
Du er klar over at vegvesenet ønsker at 10% (tror jeg det var) av bilene kjører med piggdekk, da dette medfører at man får spor i isen, slik at de piggfrie dekkene får bedre grep.
Og ja, det er flere biler som kjører med piggdekk allerede nå, noen er på hytta på fjellet, hver helg, for å gjøre den klar til til vinteren, og det har vært noen uker nå, hvor det har vært anbefalt å kjøre med vinterdekk om du skal på fjellet...
Og noen har hentet ny bil, og fått levert den med vinterdekk...
Jeg jobbet sammen med en som hadde hytte på fjellet, så han måtte ha piggdekk. Litt senere kjøpte vi campingvogn, for å få brukt vogna på vinteren så fikk vi vintereplass samme sted som kollegaen min.
Jeg kjørte fortsatt med piggfrie dekk....så det er muligens en sammenheng: de som har hytte trenger piggdekk, mens vi andre klarer oss med piggfrie?
Kjører nå på niende året bobil til fjells. På piggfrie.
Men avpasser selvsagt farten etter føret.....
[quote author=Kårepåsporet link=topic=40166.msg724089#msg724089 date=
Jeg jobbet sammen med en som hadde hytte på fjellet, så han måtte ha piggdekk. Litt senere kjøpte vi campingvogn, for å få brukt vogna på vinteren så fikk vi vintereplass samme sted som kollegaen min.
Jeg kjørte fortsatt med piggfrie dekk....så det er muligens en sammenheng: de som har hytte trenger piggdekk, mens vi andre klarer oss med piggfrie?
Kjører nå på niende året bobil til fjells. På piggfrie.
Men avpasser selvsagt farten etter føret.....
[/quote]
Litt off topic, men de som MÅ ha piggdekk blir som snekkeren som bygget hytter på Hafjell for en del år siden da det var nytt og hot å kjøpe hytte der. Han kjørte en bakhjulsdrevet Volvo 240. Han fikk spørsmål av en av de mannlige frustrerte fruene som kjørte en bil som var så stor og høy at han nesten trengte stige for å komme opp i den -"hvordan klarer du deg uten firehjulstrekk". Det var da det ubetalelige svaret kom "du skjønner jeg kjører så sjelden innafor (les i Oslo) at jeg trenger ikke firehjulstrekk".
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:06
Å grunnen til dekkstøyen er det norske bileiere som er årsaken til.
Forby piggdekk, så blir dekkstøy etterhvert et lite problem. Enkelte kjører jo med piggdekk i oktober!!! I Sør-Norge.
Alternativt så kan en ha feks 10000 kroner i året i piggdekkavgift, så vil alle de som «virkelig trenger piggdekk» tenke seg om. Muligens med geografisk differensiert avgift.
Det at man foreslår avgifter som ikke berører en selv, viser bare hva slags tankegang en person har.
De første 7 km jeg må kjøre på vei til jobb er ikke prioritert av kommunen når det kommer til brøyting eller strøing. I de periodene det snør mye, så brøyter de veien bare i bare en retning. Brøytebilen kjører da i midten, og legger seg inn hver gang han møter på trafikk.
Det betyr at piggdekk er en ekstra garanti for at jeg skal komme meg på jobb.
Avsporende personangrep. Det er tatt bort.
MODERATOR
Vi forsøker å holde oss for god til å gjøre slike personangrep.
MVH
Moderator
Denne diskusjonen har vel etterhvert veldig lite med e-Niro å gjøre, bortsett at at hjulstøy med pigg kan bli sjenerende. Men dette får vi vel ikke klarhet i før de første kundebilene er ute på norske veier (med piggdekk)
Sitat fra: aasen90 på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:25
Avsporende personangrep. Det er tatt bort.
Moderator
Nå er jeg motstander av personangrep her inne, men utsagnet ovenfor indikerer ikke sterke kognitive egenskaper hos forfatteren.
Jeg er faktisk selv av den oppfatningen at piggdekk burde være dyrere å bruke enn det er nå. Vi har for stor piggdekkandel som sliter på veiene. Vi trenger nok piggdekk til å "rufse opp isen", ikke noe mer. jeg har selv kjørt piggfritt i over 20 år i alt slags føre uten nevneverdige problemer.
Beskrivelsen av vanskeligheter på grunn av manglende brøyting er ikke noe argument for piggdekk. Piggfrie dekk er bedre på alt annet enn stålis og våt is. På andre underlag er piggfrie dekk bedre.