Konstruktiv kritikk Kia Niro EV

Startet av aasen90, søndag 24. juni 2018, klokken 15:59

« forrige - neste »

Joltus

Det kommer nok mest an på om det er batteriet som er hovedproblemet med Nissan sin effektivitet som teoriene sier. Høy indre motstand. Med like gode batterier er nok ikke Niro noe særlig mer aerodynamisk enn leaf.

bjornskj

Er ulike holdninger til biler. Noen ønsker en designperle de kan benytte til å pynte gårdsplassen med men som også godtar at "kule designløsninger" kan være utrolig upraktiske i det daglige liv.

Andre, inkludert meg, innser at jeg ikke klarer å se hvordan bilen ser ut utenpå når jeg sitter inni den og som heller foretrekker enkle og praktiske løsninger som kanskje ikke medfører at bilen er "vakker". Og når det gjelder interiør, de kunne sikkert oppgradert det slik at bilen måtte selges til en "tildels mye høyere pris" men ville jeg da kjøpt en Kia?

lirekassa

Sitat fra: Joltus på torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:28
Det kommer nok mest an på om det er batteriet som er hovedproblemet med Nissan sin effektivitet som teoriene sier. Høy indre motstand. Med like gode batterier er nok ikke Niro noe særlig mer aerodynamisk enn leaf.

Ok.

Men blir det ikke samme batteriene, bare større pakke? Nissan sier Leaf får 50% mer rekkevidde enn nåværende utgave, så det blir 270 x 1,5 = 405km (WLTP) vs. e-Niro med 485km.

geear

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:07
En ting med den videoen er at han sitter i passasjersetet. Jeg har hatt biler hvor førersetet kunne justeres mer ned enn passasjersetet. Jeg opplever det ikke som noe stort problem om en passasjer ikke ser godt nok til å være "andrepilot".
Noen biler har ikke høydejustering på passasjersetet i det hele tatt. Som C4 cactus vi har som poolbil på jobb. Trenger ikke være mer enn 175cm før man ser rett inn i solskyggen i den...

Sitat fra: Harald Amundsen på torsdag 18. oktober 2018, klokken 08:08
PS. Høy test person fra dinside.no skrøt av plassen i bilen. Dette er dermed fake news
Kudos for fantastisk faktasjekk.

Joltus

Sitat fra: lirekassa på torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:52
Sitat fra: Joltus på torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:28
Det kommer nok mest an på om det er batteriet som er hovedproblemet med Nissan sin effektivitet som teoriene sier. Høy indre motstand. Med like gode batterier er nok ikke Niro noe særlig mer aerodynamisk enn leaf.

Ok.

Men blir det ikke samme batteriene, bare større pakke? Nissan sier Leaf får 50% mer rekkevidde enn nåværende utgave, så det blir 270 x 1,5 = 405km (WLTP) vs. e-Niro med 485km.
Mulig det. Sliter med å finne noe særlig offentlig info fra Nissan om neste leaf.

Bjoris

En har antatt at Leaf får samme pakke som Kona/Kia og Ampera, men det er ikke sikkert. Nissan har jo en lei tendens til å overdrive kapasiteten ved å oppgi bruttotall. 60 kWh brutto vil isåfall være ca 55 netto. Vi ser på Kona og iallefall Niro at vi snakket om brutto på minst 70'kwh. Bjørn fikk ut 66 kWh på sin longrun i Korea...

Dette kan jo forklare evt lavere WLTP, men har Nissan offentliggjort den enda???

lirekassa

Uansett om det er 55 eller 60 så får de vel maks 50% økt rekkevidde uansett, og vil med det legge seg trygt et stykke bak både Kona og Niro når det kommer til rekkevidde.

Joltus

Hvis Niro støyer like mye som kona blir de ekstra kilometerne irrelevante siden man ikke orker mer etter noen mil allikevel.

Da knuser leaf alle.

I tillegg er det som vanlig tegn i tiden på at hverken hyundai eller kia klarer å levere. Det har Nissan nettopp bevist at de klarer.

Så..... Tror ikke de kilometerne kommer til å bety så mye.

Med mindre nye leaf sliter med de samme problemene i varme og kule og stor fart som 40kwh gjør.

Bjoris

#38
Sitat fra: Joltus på søndag 21. oktober 2018, klokken 18:28
Hvis Niro støyer like mye som kona blir de ekstra kilometerne irrelevante siden man ikke orker mer etter noen mil allikevel.

Da knuser leaf alle.

I tillegg er det som vanlig tegn i tiden på at hverken hyundai eller kia klarer å levere. Det har Nissan nettopp bevist at de klarer.

Så..... Tror ikke de kilometerne kommer til å bety så mye.

Med mindre nye leaf sliter med de samme problemene i varme og kule og stor fart som 40kwh gjør.

Tror jeg må teste Kona, kjørte 200 km med Leafen i går og jeg er ikke klar for særlig mer hjulstøy nei... det er veldig bra på Leaf, men det er nok når en har kjørt i ett par timer uansett!

lirekassa

Sitat fra: Joltus på søndag 21. oktober 2018, klokken 18:28
Hvis Niro støyer like mye som kona blir de ekstra kilometerne irrelevante siden man ikke orker mer etter noen mil allikevel.

Da knuser leaf alle.

I tillegg er det som vanlig tegn i tiden på at hverken hyundai eller kia klarer å levere. Det har Nissan nettopp bevist at de klarer.

Så..... Tror ikke de kilometerne kommer til å bety så mye.

Med mindre nye leaf sliter med de samme problemene i varme og kule og stor fart som 40kwh gjør.

Sant, Nissan har vist at de tar elbilsatsingen seriøst, men 60kwh-utgaven lar vente på seg, og vi får se hvor strømlinjeformet de klarer å gjøre den prosessen når de endelig kommer igang.

Bjoris

Sitat fra: lirekassa på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:30
Sitat fra: Joltus på søndag 21. oktober 2018, klokken 18:28
Hvis Niro støyer like mye som kona blir de ekstra kilometerne irrelevante siden man ikke orker mer etter noen mil allikevel.

Da knuser leaf alle.

I tillegg er det som vanlig tegn i tiden på at hverken hyundai eller kia klarer å levere. Det har Nissan nettopp bevist at de klarer.

Så..... Tror ikke de kilometerne kommer til å bety så mye.

Med mindre nye leaf sliter med de samme problemene i varme og kule og stor fart som 40kwh gjør.

Sant, Nissan har vist at de tar elbilsatsingen seriøst, men 60kwh-utgaven lar vente på seg, og vi får se hvor strømlinjeformet de klarer å gjøre den prosessen når de endelig kommer igang.

Klart Nissan vil holde tilbake denne modellen, antakelig blir det da en modell som de knapt tjener penger på vs dagens model og selvsagt vil mange heller velge 60 enn 40 når den kommer. Nissan presses av Hyundai og Kia her. Opel snublet jo i starten, iallefall her hjemme...., men vil tro de kjenner konkurransen i USA og det MÅ jo ha kostet litt dette rapidgate styret noe som også må være med på presse Nissan til å komme til marked med 60 kwh som da selvsagt har kjøling, noen annet er jo uhørt...

Joltus

Å ikke holde litt igjen med 60 versjonen ville jo vært utrolig dumt.

De har solgt i bøtter og spann av 40 som nok har hatt noe mer marginer siden batteriet MÅ være billigere å produsere. Og de har laget en veldig bra bil med en svakhet som 98% av brukerne ikke kommer til å merke noe til.

Og eg tror at mange fortsatt vil velge 40 siden den vil være noe billigere og mange ikke trenger den ekstra rekkevidden.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Joltus

Eller hvis du leser litt forbi ordene Nissan og leaf så ser du at det handler om mulig støy og sannsynlig manglende leveringsevne.

Men man velger jo selv hvor nøye man gidder lese.....

pofeet

Sitat fra: Joltus på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:32
Eller hvis du leser litt forbi ordene Nissan og leaf så ser du at det handler om mulig støy og sannsynlig manglende leveringsevne.

Men man velger jo selv hvor nøye man gidder lese.....

Fremdeles rimelig "off topic"...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA