Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Europa

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 29. mars 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Tenkte vi alle sammen skulle lage en liten guide om det å dra på elbilferie i Europa. Tesla-eiere har hatt det greit i forhold til Superladerne, men vi andre sliter med forskjellige operaøterer, behov for apper, sms, rfid kort, osv. Når vi har 4-5 forskjellige operatører i hvert land, og man skal innom 10-15 land blir det fort fryktelig vanskelig.

Jeg føler derfor at det er behov for å sette sammen en guide, men dette er så uoversiktelig at jeg trenger hjelp.

Det finnes ladekort som skal funke i flere land, men jeg greier ikke å finne ut hvor mange ladesteder de har utenfor sitt kjerneland. Grønn Kontakt jobber også med partnere i Europa, mens både Fortum og GK er med i Hubject.

Det er da ønskelig at noen svarer under med land, og så beskrive hvordan man kan lade i det landet. Se både på hurtigladere og sakteladere. Fint hvis noen kan finne priser også.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#1
Danmark:
Clever har mange ladestasjoner. Tips: Bestill kortet CLEVER Fri fra Sverige på forhånd (ikke Danmark). Oversikt ladestasjoner: http://services.clever.dk/pcmapr.html

CleanCharge: Noen få ladestasjoner, betal med appen til e-kWh (tysk).

E.ON har flest ladere i Danmark. Nå er det mulig med Easypark appen. Skift land til danmark, og du skal kunne starte hurtigladeren :-)

https://www.eon.dk/en_US/privat/strom-til-din-elbil/easypark.html

Finland

Fortum: Det enkleste er å benytte det norske Fortum-abonnementet man bruker i Norge. Merk at du må bruke Fortums brikke, da Elbilforeningens brikke ikke fungerer (korriger meg hvis jeg tar feil).

Mange ladestasjoner i Finland kan brukes via Virta appen. Dessverre er nettsidene til Virta på finsk, så nordmenn er tydeligvis ikke særlig velkomne, hvis de ikke vil sette opp egne ladestasjoner ???


Nederland:
Fastned Mange hurtigladestasjoner. Du skal etterhvert kunne betale via Grønn Kontakt.

Sverige:
Fortum: Det enkleste er å benytte det norske Fortum-abonnementet man bruker i Norge. Merk at du må bruke Fortums brikke, da Elbilforeningens brikke ikke fungerer (korriger meg hvis jeg tar feil).

Clever har mange ladestasjoner. Tips: Bestill kortet CLEVER Fri fra Sverige på forhånd. Dette kortet kan også brukes i Danmark. Du kan også kjøpe "kontantkort" på de bensinstasjonene som har hurtiglader. Dette kortet kan siden konverteres til "Clever fri"

Fortum: Det enkleste er å benytte det norske Fortum-abonnementet man bruker i Norge. Merk at du må bruke Fortums brikke, da Elbilforeningens brikke ikke fungerer (korriger meg hvis jeg tar feil).

Göteborg Energi har egne hurtigladere rundt Göteborg. De kan brukes med appen "Ladda Elbilen".

Vattenfall Snabbladdning: Last ned InCharge appen og betal med denne. Vattenfall reklamerer med at InCharge er et av Europas største ladenettverk, men jeg finner kun 5 ladesteder utenfor Sverige.. ??? Vattenfall sine ladere skal også kunne brukes med plugsurfing kortet.

Tyskland:
RWE har mange ladere. Betal med appen e-kWh

The New Motion: mange ladere, bestill kort på forhånd. https://newmotion.com/en

Plugsurfing: Mange ladere, bestill kort på forhånd plugsurfing.com

Østerike:
SMATRICS er størst i Østerike. Betal med smatrics app. Etterhvert også Grønn Kontakt..

Felles kort/abonnement i Europa.
Plugsurfing og The New Motion har ladebrikker som fungerer hos en rekke ladeoperatører i Europa. Trolig er det de samme stedene som tar både app/ladebrikke fra Plugsurfing som NewMotion.

Overganger
I tillegg kan det være greit å ta med noen overganger, for å lade med vanlig ladekkladd.

På Clas Ohlson får du overgang fra 400v trefas til schuko: http://www.clasohlson.com/no/3-veis-grenuttak-CEE-Schuko/36-3292
Denne kan man lade 3 biler på samtidig (fra hver sin kurs) og kan låses fast i ladekladdens ledning med en hengelås. Det finnes også en billigere versjon med et uttak på Clas. Denne kan ikke låses:
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/Pr364551000

Det kan også være greit å ha med en overgang fra blått CEE industristikk, til schuko:
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

I Danmark har de noen spesielle kontakter. Du får kjøpt overgangsadaptere i jernvarehandlere i Danmark. Jeg vet ikke om noen som selger disse i Norge.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

"Ladda Elbilen" er utgitt av Vattenfall AB, InCharge finnes ikke på iOS.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

#3
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. mars 2017, klokken 15:56
"Ladda Elbilen" er utgitt av Vattenfall AB, InCharge finnes ikke på iOS.

På vattenfall sine sider ( https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/) står det: "Beställ ett gratis laddkort eller laddbricka på beincharge.se eller ladda ner appen InCharge på App Store eller Google Play." Jeg har lastet ned begge til min iphone og de ser jo identiske ut...

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

#4
Klikker man på linken til AppStore blir man tatt til en app som heter Ladda elbilen. Det samme heter appen til Gøteborg Energi, men er utgitt av ett firma som heter InCharge...

Edit: Appen til Vattenfall heter Ladda Elbilen på AppStore, og har teksten InCharge når installert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Arha

#5
Med app og ladekort (key hanger) fra PlugSurfing kommer man langt.  De har avtaler med mange ladeoperatører i Tyskland, Østerrike, Kroatia, Italia, Frankrike, England, Spania, Nederland og Belgia.
https://www.plugsurfing.com/en/map
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Orbit

#6
Noen Sverige-tips etter dagsetappe på 700km i Sørsverige i dag. 5x ladestopp underveis, alle på 50kW DC. Kunne nok klart det med 3x for å få færre og lengre stopp, men tok heller litt ekstra marginer på første tur i ukjent farvann, og hadde ikke fått testet at RFID fra samtlige leverandører faktisk fungerte før turen. Aldri noen problemer med opptatte ladere. Så kun elbiler til lading på Tesla sin superlader, CCS/Chademo var aldri opptatt. På flere av lokasjonene er det flere operatører, som gir litt ekstra backup så lenge det ikke er tekniske problemer for alle samtidig.

Ladekart: Uppladdning ser ut til å ha grei oversikt over både kommersielle og offentlige lademuligheter. Der kan en filtrere på de forskjellige ladetypene. En del offentlige AC-ladepunkt er 11kW+, ikke 2-3kW som en blir avspist med de fleste stedene i Norge.

DC-ladere er hovedsaklig Fortum/Clever/InCharge som nevnt tidligere på tråden, men det er også et par mindre aktører:

  • OKQ8 har noen lokasjoner, og hurtiglading er gratis i alle fall på noen av disse. Trenger ikke noe kort eller lignende på de som er gratis, bare å plugge inn.
  • E.on har noen få DC-ladere helt syd i Sverige, og disse er inntil videre gratis. Kode for å starte står på laderen. Det kommer betalingsløsning med kort etterhvert, sannsynligvis når de har et større nettverk på plass

Fortum priser DC-lading på tid (2 SEK/min), mens Clever regner energi (5 SEK/kWh). I praksis betyr dette at Fortum er gunstigst dersom en lader med >25kW. I praksis hadde jeg 45-46kW på alle ladingene, som da koster 60 SEK for eksempel for 30 min på Fortum, mot 115 SEK hos Clever. Trenger en mye lading hos Clever, lønner deg seg fort å inngå abonnement til  SEK 99/mnd, da det halverer strømprisen (men de ligger da fremdeles over Fortum også etter rabatt).

Edit: Under er bilde av en av E.on sine testladere. Det er en ABB-lader, men litt forskjellig fra de vi ser i Norge:

  • Laderen har 43kW AC, og støtter samtidig bruk av dette med 50kW DC fra enten CCS eller Chademo. Det er jo noen på her på forumet som setter pris på dette! (Laderen som helhet var spesifisert til 98kW på typeskiltet)
  • Betaling med

    • RFID/kundekort
    • SMS-kode
    • Engangskode, som inntil videre brukes til å gi gratis lading
    • Kredittkort via webside
    • Kredittkortleser, som også har vært etterspurt her på forumet

Det siste alternativtet får en fastpris på 50 SEK per lading. Det var skiltet maksimum 30 minutter lading på plassen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tom E.


Trekkoppbil

Tråden burde vært spesifisert nærmere om den omhandler betalingsløsninger, kart og navigering, ac-kontakter og adaptere etc, og gjerne hvor den omtalte oversikten skal ligge.

http://elbilwiki.no/index.php/Orientering
http://elbilwiki.no/index.php/Betalingslosninger




themarius

Sverige:
Clever-kort kan som  oftest kjøpes på de bensinstasjonene som har lader.

Elbilforeningens chip funket fint på Fortum i Sverige. (Jeg kontaktet Fortum på forhånd og avklarte).

Danmark: I tillegg så har campingplasser som regel 16A CEE-plugg beregnet på campingvogn-strøm som funker fint til å lade.

Marius
e-NV200

Avh

Sitat fra: Tom E. på onsdag 12. april 2017, klokken 15:04
CCS ladestasjoner i Europa;
http://ccs-map.eu/
Tok en stikkprøve og så på CCS-satsingen i Tyskland. Det ser jo ikke bra ut. Nedetider florerer og åpningstider som 8 til 20-21 og stengt på søndager. Gjør de hva de kan for å hindre EL-bilismen?!!
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Panduck

Sitat fra: Avh på onsdag 20. september 2017, klokken 20:59
Tok en stikkprøve og så på CCS-satsingen i Tyskland. Det ser jo ikke bra ut. Nedetider florerer og åpningstider som 8 til 20-21 og stengt på søndager. Gjør de hva de kan for å hindre EL-bilismen?!!

Nederlandske FnastNed skal vokse innover i Tyskland, de tar vel stasjonene sine alvorlig. Minst to ladere pr lokasjon. Clever skal vel sette opp "ladekorridorer"?

Jeg håper de får opp farta. Jeg vil kjøre til Berlin neste år, og det mangler ett par stasjoner før jeg skal føle meg trygg nok.

Dette kartet er vel bedre? https://ev-charging.com/at/en

Arha

For Tyskland er dette kartet det offisielle, her er også tilbakemeldinger fra brukere om laderen virket osv.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

skysurfer

Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Agmuns

Er det mulig å betale med kort, som man alltid har gjort når man fyller "tanken" på bilferie?

Fatter ikke hvorfor det skal gjøres vanskeligst mulig med ørtogførti ulike RFID-brikker og apper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA