Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Italia

Startet av Joarp, onsdag 09. januar 2019, klokken 14:48

« forrige - neste »

Joarp

Skal på tur til Italia. Hurtiglading på vei dit er ikke noe problem, men trenger råd om lading på ladestasjon eller hurtigladere i Italia. Enel har et nettverk av ladere, men er dette tilgjengelig for utlendinger også? Hvordan bestiller man eventuelt ladekort? Ser at dette har vært tatt opp tidligere, men finner ikke noen enkel løsning eller innlegg av nyere dato.

fredag

Her er litt generell info. Kanskje utdatert.

Duferco Energie i Genova selger et forhåndsbetalt og lett oppladbart ladekort som gir tilgang til mange av de samme ladestolpene som Enel sitt kort gjør. Mer info og kort over ladestolper:

https://mobility.dufercoenergia.com/

Duferco har også en app nå: D-Mobility. Ladekort er ofte litt mer stabilt enn app.

Enel sitt ladekort har vært vanskelig å få tak i for utlendinger. Krever italiensk personnr (codice fiscale) og italiensk IBAN-nr.

Enel har en app nå, som kan brukes av utlendinger. Noen nordmenn som brukte denne i fjor sleit litt med å få ting til å virke noen steder. Appen heter: Enel X Recharge

Ladekart for Italia. Vet ikke hvor nøyaktig eller oppdatert det er. Noen ladeplasser som er oppført her er interne, inne på inngjerede områder, hos privatpersoner, låst eller hos bilforhandlere.

https://www.colonnineelettriche.it/

Noen italienske ladestolper bruker Type3C-kontakt i stedet for Type2-kontakt. Dette krever egen Type3C-kabel. Mange ladestolper tilbyr begge typene.

For hjemmelading på stikkontakt: Ta med en kort, godt dimensjonert norsk skjøteledning med "norsk" schuko hunn-kontakt. Kjøp en italiensk schuko hann-kontakt på nærmeste italienske supermarked, og skru på denne på skjøteledningen i stedet for den norske hann-kontakten. Disse finnes i stor eller liten variant. Stor kontakt settes på større kurser som er dimensjonert for mer strøm enn liten kontakt. Sjekk der du skal lade om det er en stor stikkontakt tilgjengelig på et passende sted. Husk at strøm er dyrt i Italia, og at mange hus har lite antall ampere inn i huset.

Italienere har ikke alltid veldig stor respekt for parkeringsregler, så ladestolper kan ofte være blokkert av andre biler. I Toscana og Liguria har jeg faktisk sett ladestolper der parkeringsreglene respekteres. Men når det er festivaler i byene er ladestolpene som regel full av feilparkerte biler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OlaR

#2
Litt av dette ser ut til å være utdatert ved at jeg ikke finner Enel X app i Appstore.

Duferco ser derimot OK ut.  Deres app ser ut til å kunne brukes på Enels ladestasjoner.

Jeg tenker meg nedover en tur på forsommeren hvis smittesituasjonen tillater det.  Rapport kommer.

Orbit

Enel-X sin app her her: https://www.enelx.com/ro/en/juicepass

(og ikke spør hvorfor en må velge de rumenske websidene for å få opp dette på engelsk......)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

OlaR

Kan det tenkes å være prisforskjell om man bruker Duferco app i stedet for Enel-X?

RJK

Sitat fra: OlaR på onsdag 08. desember 2021, klokken 11:30
Kan det tenkes å være prisforskjell om man bruker Duferco app i stedet for Enel-X?
Skal du først bruke Enel-X, så vær oppmerksom på at brukerstøtte ser ut til å være fullstendig fraværende, og app-betaling fungerer heller dårlig. Du får heller ikke lagt til egen RFID-brikke.

Jeg har brukt de før for lading hos Ionity fordi Juicepass-pakkene har hatt ok pris, og var relativt godt fornøyd etter sommeren 2020, da jeg kjøpte en engangspakke som automatisk ble avsluttet.

Du kan nå kjøpe fast pakke/abonnement med kreditt for det antall kWh du betaler for, og overskytende kWh koster deg ca 5 kroner. Disse pakkene kan du visstnok kjøpe flere av innen samme måned. Og de skal kunne sies opp innen utløpet av perioden, for at du ikke skal trekkes for neste måned.

Under årets sommerferie ble dette en heller traurig opplevelse. For det første slet jeg veldig med kommunikasjon med laderne. Den viste ladere som skulle være ledig, men det var ikke sikkert at den faktisk var tilgjengelig. Samtidig visste den ikke flere av ladepunktene som faktisk var ledige. Jeg hadde 4-5 ladestopp hos Ionity, og det ble krøll på samtlige. 2 av gangene måtte Ionity starte lading gratis for meg, for det var klin umulig å få igangsatt via appen til Enel-X.

Begeret fløyt virkelig over, da det visst seg umulig å få sagt opp innen utløpet av perioden, og selv om jeg endelig fikk sakt den opp på dagen det skulle fornyes. Trodde jeg akkurat berget meg unna, men noen timer senere kom kvittering på nytt trekk. Jeg har forsøkt flere ganger å komme i kontakt med brukerstøtte hos de, men ikke pokker f..n om det var mulig å få kontakt med de.

Jeg turde rett og slett ikke å lade via Ionity i ettertid med Enel-X, i tilfelle de skulle gi meg feil pris, for support var det ikke mulig å få kontakt med. Da jeg i senere rapport fra appen fikk beskjed nesten en måned etter siste ladingen jeg hadde, så skjønte jeg at problemet lå i en ladesesjon den ikke hadde klart å stoppe i systemet.

Den lå altså og sperret opp. Hadde jeg fått tak i brukerstøtte når jeg prøvde å få tak i de, så kunne de løst dette elegant, men neida. Endte ihvetfall med at jeg sperret det kortet som var registrert mot det firmaet.

Om du ikke kjører Tesla, og da kan benytte dems SuC-stasjoner/pumper, eller en bil fra en av de som er partnere i Ionity og kan få rimelig pris på ladingen derigjennom, ville jeg sterkt vurdert å skaffe deg en merke-uavhengig avtale med Ionity selv, i form av Ionity Passport.

https://ionity.eu/en/access-and-payment.html

Der koster 190x12 for ett års abonnement, men da betaler du 2,50 NOK per kWh i Norge, og tilsvarende lave priser i andre land. For Italia, og flere andre Europeiske land, er tilsynelatende €0,35 per kWh, som i dag tilsvarer ca 3,50 OK per kWh.

Da har du greie priser i Norge, og Europa, og på lang kjøretur så tipper jeg at det tjener seg inn på ferieturen alene, men ihvertfall når du som sagt får ladet rimeligere i Norge, Danmark og Sverige, som du kanskje er innom av og til utenom ferietid også?

Om ikke annet, å forholde seg til Ionity (og kanskje koblet mot ladebrikke fra NAF/Elbilforeningen) vil være en langt tryggere opplevelse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaR

Hei og takk for fyldig svar!

Jeg har en Tesla, så under transportetappen vil det funke bra. 

Men fra småbyen i Piemonte hvor "hytta" ligger, er det litt langt til nærmeste Tesla-lader.  Enel har nylig satt opp en stolpe på torget, så jeg tenker å satse på den til "hverdags" når jeg er der nede siden hovedsikringene i huset mitt er på hele 10 A!  :o

RJK

#7
Sitat fra: OlaR på torsdag 09. desember 2021, klokken 10:37
Hei og takk for fyldig svar!

Jeg har en Tesla, så under transportetappen vil det funke bra. 

Men fra småbyen i Piemonte hvor "hytta" ligger, er det litt langt til nærmeste Tesla-lader.  Enel har nylig satt opp en stolpe på torget, så jeg tenker å satse på den til "hverdags" når jeg er der nede siden hovedsikringene i huset mitt er på hele 10 A!  :o
Med Telsa, er vel ikke dette noe problem. Masse alternativer, ser det ut til:

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=48.31743853820623%2C13.432311412001612%2C41.58938864140196%2C1.5984655879983922&zoom=7&filters=supercharger%2Cdestination%20charger&search=Piedmont%2C%20Italy

:+1:

Men du har sikkert studert det litt nærmere til hvor i Piemonte du skal være...

Om du kun skal lade på dems lader der nede, så tenker jeg at det kan være en fordel å se om det går med Plugsurfing eller andre tilbydere med roamingavtale. Eller ta sjansen på at du ikke blir "lidende" sånn som jeg ble.

Regner med du har sjekket chargefinder og andre tjenester, som man og kan skaffe ladeavtale gjennom.

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-cavaglia-cavaglia-supercharger/7p9wr
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaR

Nå har det gått en sommerferie siden det siste innlegget i denne tråden.
Er det noen som har fersk erfaring med lading i Italia?

Orbit

Jeg var igjennom Italia, men hovedsakelig transportetapper og lading på Ionity.

Siden du har Tesla, er det er bra supplement å lage deg konto hos Elli, som gir tilgang til Enel-X sine ladere nevnt tidligere i tråden samt mange andre. Elli er eid av VW-konsernet, men kan brukes med alle bilmerker. Dersom du skal lade mer enn 3-400 kWh lokalt, kan et årsmedlemskap "Drive City" bli lønnsomt- selv om du ikke får brukt det hele året. Bestill ladekort fra dem (gratis), da en del AC-stasjoner trenger dette for å starte lading.

Nå sier du ikke hvor i Piemonte du holder hus, men nedenfor er kart over hva som tilbys av DC-lading via Elli i området (Torino er klyngen i midten).

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Setter jeg filter AC-lading på 11 kW+, er det tett som hagl, unntatt helt vest i fjellene på grensen mot Frankrike. Dersom du laster ned app'en kan du sjekke mer lokalt der du skal.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Silkefot

Noen som har prøvd elbilforeningens ladebrikke (ladeklubben) i Italia? Den fungerte fint i Tyskland og Nederland
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA