Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i Europa => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på onsdag 29. mars 2017, klokken 12:09

Tittel: Lading i Europa
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 29. mars 2017, klokken 12:09
Tenkte vi alle sammen skulle lage en liten guide om det å dra på elbilferie i Europa. Tesla-eiere har hatt det greit i forhold til Superladerne, men vi andre sliter med forskjellige operaøterer, behov for apper, sms, rfid kort, osv. Når vi har 4-5 forskjellige operatører i hvert land, og man skal innom 10-15 land blir det fort fryktelig vanskelig.

Jeg føler derfor at det er behov for å sette sammen en guide, men dette er så uoversiktelig at jeg trenger hjelp.

Det finnes ladekort som skal funke i flere land, men jeg greier ikke å finne ut hvor mange ladesteder de har utenfor sitt kjerneland. Grønn Kontakt jobber også med partnere i Europa, mens både Fortum og GK er med i Hubject.

Det er da ønskelig at noen svarer under med land, og så beskrive hvordan man kan lade i det landet. Se både på hurtigladere og sakteladere. Fint hvis noen kan finne priser også.

Lars
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 29. mars 2017, klokken 12:10
Danmark:
Clever har mange ladestasjoner. Tips: Bestill kortet CLEVER Fri (http://clever.nu/kop-laddkort/) fra Sverige på forhånd (ikke Danmark). Oversikt ladestasjoner: http://services.clever.dk/pcmapr.html

CleanCharge: Noen få ladestasjoner, betal med appen til e-kWh (tysk).

E.ON har flest ladere i Danmark. Nå er det mulig med Easypark appen. Skift land til danmark, og du skal kunne starte hurtigladeren :-)

https://www.eon.dk/en_US/privat/strom-til-din-elbil/easypark.html

Finland

Fortum: Det enkleste er å benytte det norske Fortum-abonnementet man bruker i Norge. Merk at du må bruke Fortums brikke, da Elbilforeningens brikke ikke fungerer (korriger meg hvis jeg tar feil).

Mange ladestasjoner i Finland kan brukes via Virta appen. Dessverre er nettsidene til Virta på finsk, så nordmenn er tydeligvis ikke særlig velkomne, hvis de ikke vil sette opp egne ladestasjoner ???


Nederland:
Fastned Mange hurtigladestasjoner. Du skal etterhvert kunne betale via Grønn Kontakt.

Sverige:
Fortum: Det enkleste er å benytte det norske Fortum-abonnementet man bruker i Norge. Merk at du må bruke Fortums brikke, da Elbilforeningens brikke ikke fungerer (korriger meg hvis jeg tar feil).

Clever har mange ladestasjoner. Tips: Bestill kortet CLEVER Fri (http://clever.nu/kop-laddkort/) fra Sverige på forhånd. Dette kortet kan også brukes i Danmark. Du kan også kjøpe "kontantkort" på de bensinstasjonene som har hurtiglader. Dette kortet kan siden konverteres til "Clever fri"

Fortum: Det enkleste er å benytte det norske Fortum-abonnementet man bruker i Norge. Merk at du må bruke Fortums brikke, da Elbilforeningens brikke ikke fungerer (korriger meg hvis jeg tar feil).

Göteborg Energi har egne hurtigladere rundt Göteborg. De kan brukes med appen "Ladda Elbilen".

Vattenfall Snabbladdning: Last ned InCharge appen og betal med denne. Vattenfall reklamerer med at InCharge er et av Europas største ladenettverk, men jeg finner kun 5 ladesteder utenfor Sverige.. ??? Vattenfall sine ladere skal også kunne brukes med plugsurfing kortet.

Tyskland:
RWE har mange ladere. Betal med appen e-kWh

The New Motion: mange ladere, bestill kort på forhånd. https://newmotion.com/en

Plugsurfing: Mange ladere, bestill kort på forhånd plugsurfing.com

Østerike:
SMATRICS er størst i Østerike. Betal med smatrics app. Etterhvert også Grønn Kontakt..

Felles kort/abonnement i Europa.
Plugsurfing og The New Motion har ladebrikker som fungerer hos en rekke ladeoperatører i Europa. Trolig er det de samme stedene som tar både app/ladebrikke fra Plugsurfing som NewMotion.

Overganger
I tillegg kan det være greit å ta med noen overganger, for å lade med vanlig ladekkladd.

På Clas Ohlson får du overgang fra 400v trefas til schuko: http://www.clasohlson.com/no/3-veis-grenuttak-CEE-Schuko/36-3292
Denne kan man lade 3 biler på samtidig (fra hver sin kurs) og kan låses fast i ladekladdens ledning med en hengelås. Det finnes også en billigere versjon med et uttak på Clas. Denne kan ikke låses:
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/Pr364551000

Det kan også være greit å ha med en overgang fra blått CEE industristikk, til schuko:
http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

I Danmark har de noen spesielle kontakter. Du får kjøpt overgangsadaptere i jernvarehandlere i Danmark. Jeg vet ikke om noen som selger disse i Norge.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: turfsurfonsdag 29. mars 2017, klokken 15:56
"Ladda Elbilen" er utgitt av Vattenfall AB, InCharge finnes ikke på iOS.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 29. mars 2017, klokken 16:12
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. mars 2017, klokken 15:56
"Ladda Elbilen" er utgitt av Vattenfall AB, InCharge finnes ikke på iOS.

På vattenfall sine sider ( https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/) står det: "Beställ ett gratis laddkort eller laddbricka på beincharge.se eller ladda ner appen InCharge på App Store eller Google Play." Jeg har lastet ned begge til min iphone og de ser jo identiske ut...

Tittel: Lading i Europa
Skrevet av: turfsurfonsdag 29. mars 2017, klokken 16:39
Klikker man på linken til AppStore blir man tatt til en app som heter Ladda elbilen. Det samme heter appen til Gøteborg Energi, men er utgitt av ett firma som heter InCharge...

Edit: Appen til Vattenfall heter Ladda Elbilen på AppStore, og har teksten InCharge når installert.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Arhaonsdag 29. mars 2017, klokken 16:56
Med app og ladekort (key hanger) fra PlugSurfing kommer man langt.  De har avtaler med mange ladeoperatører i Tyskland, Østerrike, Kroatia, Italia, Frankrike, England, Spania, Nederland og Belgia.
https://www.plugsurfing.com/en/map
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Orbitfredag 07. april 2017, klokken 21:48
Noen Sverige-tips etter dagsetappe på 700km i Sørsverige i dag. 5x ladestopp underveis, alle på 50kW DC. Kunne nok klart det med 3x for å få færre og lengre stopp, men tok heller litt ekstra marginer på første tur i ukjent farvann, og hadde ikke fått testet at RFID fra samtlige leverandører faktisk fungerte før turen. Aldri noen problemer med opptatte ladere. Så kun elbiler til lading på Tesla sin superlader, CCS/Chademo var aldri opptatt. På flere av lokasjonene er det flere operatører, som gir litt ekstra backup så lenge det ikke er tekniske problemer for alle samtidig.

Ladekart: Uppladdning (http://uppladdning.nu/) ser ut til å ha grei oversikt over både kommersielle og offentlige lademuligheter. Der kan en filtrere på de forskjellige ladetypene. En del offentlige AC-ladepunkt er 11kW+, ikke 2-3kW som en blir avspist med de fleste stedene i Norge.

DC-ladere er hovedsaklig Fortum/Clever/InCharge som nevnt tidligere på tråden, men det er også et par mindre aktører:

Fortum priser DC-lading på tid (2 SEK/min), mens Clever regner energi (5 SEK/kWh). I praksis betyr dette at Fortum er gunstigst dersom en lader med >25kW. I praksis hadde jeg 45-46kW på alle ladingene, som da koster 60 SEK for eksempel for 30 min på Fortum, mot 115 SEK hos Clever. Trenger en mye lading hos Clever, lønner deg seg fort å inngå abonnement til  SEK 99/mnd, da det halverer strømprisen (men de ligger da fremdeles over Fortum også etter rabatt).

Edit: Under er bilde av en av E.on sine testladere. Det er en ABB-lader, men litt forskjellig fra de vi ser i Norge:

Det siste alternativtet får en fastpris på 50 SEK per lading. Det var skiltet maksimum 30 minutter lading på plassen.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Tom E.onsdag 12. april 2017, klokken 15:04
CCS ladestasjoner i Europa;

http://ccs-map.eu/
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 26. april 2017, klokken 22:16
Tråden burde vært spesifisert nærmere om den omhandler betalingsløsninger, kart og navigering, ac-kontakter og adaptere etc, og gjerne hvor den omtalte oversikten skal ligge.

http://elbilwiki.no/index.php/Orientering
http://elbilwiki.no/index.php/Betalingslosninger



Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: themariusmandag 24. juli 2017, klokken 09:39
Sverige:
Clever-kort kan som  oftest kjøpes på de bensinstasjonene som har lader.

Elbilforeningens chip funket fint på Fortum i Sverige. (Jeg kontaktet Fortum på forhånd og avklarte).

Danmark: I tillegg så har campingplasser som regel 16A CEE-plugg beregnet på campingvogn-strøm som funker fint til å lade.

Marius
e-NV200
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Avhonsdag 20. september 2017, klokken 20:59
Sitat fra: Tom E. på onsdag 12. april 2017, klokken 15:04
CCS ladestasjoner i Europa;
http://ccs-map.eu/
Tok en stikkprøve og så på CCS-satsingen i Tyskland. Det ser jo ikke bra ut. Nedetider florerer og åpningstider som 8 til 20-21 og stengt på søndager. Gjør de hva de kan for å hindre EL-bilismen?!!
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Panduckonsdag 20. september 2017, klokken 22:35
Sitat fra: Avh på onsdag 20. september 2017, klokken 20:59
Tok en stikkprøve og så på CCS-satsingen i Tyskland. Det ser jo ikke bra ut. Nedetider florerer og åpningstider som 8 til 20-21 og stengt på søndager. Gjør de hva de kan for å hindre EL-bilismen?!!

Nederlandske FnastNed skal vokse innover i Tyskland, de tar vel stasjonene sine alvorlig. Minst to ladere pr lokasjon. Clever skal vel sette opp "ladekorridorer"?

Jeg håper de får opp farta. Jeg vil kjøre til Berlin neste år, og det mangler ett par stasjoner før jeg skal føle meg trygg nok.

Dette kartet er vel bedre? https://ev-charging.com/at/en
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Arhaonsdag 20. september 2017, klokken 23:04
For Tyskland er dette kartet det offisielle, her er også tilbakemeldinger fra brukere om laderen virket osv.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: skysurferfredag 13. oktober 2017, klokken 15:32
Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Agmunsfredag 13. oktober 2017, klokken 18:04
Er det mulig å betale med kort, som man alltid har gjort når man fyller "tanken" på bilferie?

Fatter ikke hvorfor det skal gjøres vanskeligst mulig med ørtogførti ulike RFID-brikker og apper.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Panduckfredag 13. oktober 2017, klokken 23:13
Sitat fra: meiniac på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:32
Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.

LEAFen din kan da ikke lade på mer enn en fase uansett, og får 6.6kW da. Om du ladet på 11kW, ville du derimot ikke få spes mer enn 3kW. Og hvorfor vil Zoe / Tesla oppføre seg annerledes? Jeg fikk da uansett 11kW på i3en min i Danmark?
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: mmandag 30. oktober 2017, klokken 19:09
Tips til El-bil ferien i Danmark:
Det er veldig enkelt å lade med Clever ladekort, og ladestasjonene kommer tett nok langs hovedveiene.

Men det er lurt å tenke på at vi er i Danmark.
Her er det aldri mer enn en hurtigladestasjon om gangen, og det er en annen ladekultur.
I Ålborg måtte vi vente i ca en time på at en tilkoblet BMW i3 skulle lade de siste prosentene fra 92% til 100%. Eieren var ikke å se, og bilen hadde allerede vært tilkoblet i 1t og 10min da vi kom.
Ringte kundeservice for å høre om de kunne stoppe strømmen, og la meg lade med den andre kontakten. Det kunne/ville de ikke gjøre.
Da BMWen omsider var på 100% kunne jeg koble til min LEAF. Da var det 2 andre nordmenn i kø bak meg :P

På søndag møtte vi de to samme, norske el-bileierne, men da hadde vi nok strøm til å kjøre til den andre laderen i Ålborg :)

Ellers er El-biler en stor attraksjon. Alle peker og kikker når vi lader. Og mange kommer bort for å snakke med deg.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Ipadjovemandag 30. oktober 2017, klokken 20:31
Snakket med en hyggelig dansk elbilist. Han hadde et Clever-abb der han beralte litt pr mnd og ladet da 'gratis' så mye som han ville. Da mister de litt det å stoppe ladingen når en har fått nok..
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: mtirsdag 31. oktober 2017, klokken 09:53
Sitat fra: Ipadjove på mandag 30. oktober 2017, klokken 20:31
Snakket med en hyggelig dansk elbilist. Han hadde et Clever-abb der han beralte litt pr mnd og ladet da 'gratis' så mye som han ville. Da mister de litt det å stoppe ladingen når en har fått nok..

Og med Clever betaler man for kWh, og ikke minutter som i Norge.
Så de har ingen grunn til å stoppe å lade på 60%.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Jan Marius Evangtorsdag 02. november 2017, klokken 11:42
Sitat fra: meiniac på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:32
Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.

Da jeg var i Danmark i sommer kunne jeg lade hos e.on med 6.6kw. Må sjekke at ladestolpene er 22kw for at det skal funke.

Marius
e-NV200
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Jensosamandag 03. februar 2020, klokken 15:09
Hei,
ser at mange anbefaler å ha med en rød cee og en blå cee kontakt som adapter på tur til Danmark blant annet. Hvor anbefales det å kjøpe slike overganger? Og er det noe annet en bør tenke på i den forbindelse?

Hilsen ny elbil eier.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: jkirkebomandag 03. februar 2020, klokken 15:14
Sitat fra: Jensosa på mandag 03. februar 2020, klokken 15:09
Hei,
ser at mange anbefaler å ha med en rød cee og en blå cee kontakt som adapter på tur til Danmark blant annet. Hvor anbefales det å kjøpe slike overganger? Og er det noe annet en bør tenke på i den forbindelse?

Hilsen ny elbil eier.

Hvilken elbil har du? Det er ganske relevant.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: jman76mandag 03. februar 2020, klokken 16:23
Jeg er av og til på et sted i Sverige, hvor det kan bli behov for nødlading via schuko et par timer på dagtid på en utekontakt. Ladekladden trekker 10 A, Nissan Leaf.

På dette stedet er det også rikelig med røde CEE industrikontakter (400 V 16A?)

Er det mindre trygt å lade på disse med et slikt adapter (https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/) enn en ren schuko? Jeg tenker i utgangspunktet at industrikontakten kan ha mindre slitasje og være mer robust, men er i tvil...
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Jensosamandag 03. februar 2020, klokken 22:20
@jkirkebo Jeg har en Jaguar I-Pace..
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: jkirkebomandag 03. februar 2020, klokken 22:30
Sitat fra: Jensosa på mandag 03. februar 2020, klokken 22:20
@jkirkebo Jeg har en Jaguar I-Pace..

Er du en av de som har fått Juice Booster med bilen, eller har du bare ladekabel med schuko-kontakt?

Det står også litt om I-Pace i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45937.100
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: RJKmandag 03. februar 2020, klokken 22:50
Sitat fra: jman76 på mandag 03. februar 2020, klokken 16:23
Jeg er av og til på et sted i Sverige, hvor det kan bli behov for nødlading via schuko et par timer på dagtid på en utekontakt. Ladekladden trekker 10 A, Nissan Leaf.

På dette stedet er det også rikelig med røde CEE industrikontakter (400 V 16A?)

Er det mindre trygt å lade på disse med et slikt adapter (https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/) enn en ren schuko? Jeg tenker i utgangspunktet at industrikontakten kan ha mindre slitasje og være mer robust, men er i tvil...

CEE er nok langt tryggere valg da de er dimensjonert for høyere last over tid, i forhold til en simpel chuko. Et annet punkt er at med rett lader og bil, så vil du "risikere" å dra mer strøm per time, slik at du fortere kommer deg videre.

F.eks. er min standard hjemmelader dimensjonert for 8, 10 og 12 A, men dersom man ikke er sikker på hva som er koblet til, så er det tryggeste å bruke den på laveste instilling.

Med en rød eller blå adapter ville jeg ikke være redd for å dra på med 12 A på samme laderen. 8 A tilsvarer 1,840 kW effekt ved 230 V, og 12 A er 2,760 kW. Forskjellen ligger i at med 1,840 kW, som tilsvarer 1,840 kWh per time, så tar det 34 timer fra tom til full bil, og med 2,760 kW som da gir 2,760 kWh per time, så bruker man rett over 23 timer å fullade fra tomt.

Har du adapter for blå eller rød CEE til schuko, så kan du altså greit trekke 12 A som gir 2,760 kW, og fylle bilen på 23 timer eller så. Men skal du ha full effekt bør du ha en ladekabel/adapter som går fra rød eller blå CEE til type 2, for å dra ut full støtte for 32 A lading, og da 7,4 kW. Da reduseres tiden til rundt 9 timer.

Nå bruker man sjeldent å gå helt tomt, så du bruker mindre tid i virkeligheten, men å kunne fylle batteriet på en natt, og derved våkne til fullt batteri, er veldig kjekt om du er på tur og skal kjøre langt. Ellers så er det selvsagt det viktigste å kunne få koblet til på tryggest mulig måte for både den du får låne strøm fra, og for din egen del.

Husk og at forskjellige biler støtter litt forskjellige mengder strøm på ombordlader, og selvsagt har forskjellig batterikapasitet, så tidene her er veiledende. Og så har man også problematikken med 1-fase vs 3-fase. Og sjekk for sikkerhets skyld at laderen din takler både 220-240 V og 400 V før du vurderer å koble den til en CEE, om du ikke er sikker på at den leverer 230 V.

Er dyre kabler å grille, om det er det eneste du gjør, ved å koble til feil volt i forhold til hva laderen din støtter. Men i utgangspunktet er ikke dette et problem med originale kabler men for akkurat din elbil.

Denne er grei lesing om du vil vite mere om dette:

https://gronnemil.no/ladeskolen-v2/

EDIT: Så nå at det sto Nissan Leaf. Da skal du selvsagt ha til type 1 eller ChaDeMo, og ikke type 2...

;-)
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: jman76tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:34
Takker for svar.

Da konkluderer jeg med at løsningen i alle fall ikke er noe mer skummel enn å lade på en småsliten schukokonktakt. Jeg lader aldri mer enn et par-tre timer om gangen med ladekladden og har et visst tilsyn, dette blir kun for litt småkjøring og komme seg til nærmeste hurtiglader. 

Det svenske adapteret til rød CEE gir vel 16 A 230V enfas ut, slik jeg skjønner.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: RJKtirsdag 04. februar 2020, klokken 08:53
Sitat fra: jman76 på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:34
Takker for svar.

Da konkluderer jeg med at løsningen i alle fall ikke er noe mer skummelt enn å lade på en småsliten schukokonktakt. Jeg lader aldri mer enn et par-tre timer om gangen med ladekladden og har et visst tilsyn, dette blir kun for litt småkjøring og komme seg til nærmeste hurtiglader. 

Det svenske adapteret til rød CEE gir vel 16 A 230V enfas ut, slik jeg skjønner.

Ja, slik jeg og forstår det, når den konverterer til Schuko, så blir det 230V enfase ut. Og her er uansett bilen din den største begrensningen, så det burde holde i lange baner.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Jensosatirsdag 04. februar 2020, klokken 10:08
Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2020, klokken 22:30
Sitat fra: Jensosa på mandag 03. februar 2020, klokken 22:20
@jkirkebo Jeg har en Jaguar I-Pace..

Er du en av de som har fått Juice Booster med bilen, eller har du bare ladekabel med schuko-kontakt?

Det står også litt om I-Pace i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45937.100

Jeg har ikke fått Juice booster. Kun schuko-kontakt. Skulle jeg ha fått med Juice booster?
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Jensosaonsdag 05. februar 2020, klokken 13:41
Setter pris på om noen har link til produktene som er kjekt å ha. Gjelder Jaguar I-Pace.

Tenker CEE blå/rød - gjerne overgang til type 2
Schukoadapter for danske forhold.

Evt hvilke norske butikker som har slike koblinger.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: RJKonsdag 05. februar 2020, klokken 14:23
Ladet ved hotell i Danmark på schuko-kontakt, fordi bilen min ikke ville ta strøm via Tesla destination charger, og trengte ikke noe adapter. Stod riktignok noe om at man kunne ta kontakt med resepsjonen dersom man trengte bistand. Dette var i høstferien. Tenker min schuko kommer med plugg for det tredje stikket, selv om jeg ikke minnes å måtte tenke på hvilken vei jeg plugget den inn.

Ellers er vel disse kjekk å ha for alle, uansett elbil man har:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/

PS! Du trenger ikke den vinklede i tillegg til de to andre, men er et alternativ til den første blå...
De er dessuten billiger i Sverige enn i Norge, ihvertfall i følge Jula sine nettsider, i tillegg til at den røde ikke fremkommer på den norske websiden.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Jensosatorsdag 06. februar 2020, klokken 13:34
Tusen takk RJK.
Da skal jeg anskaffe meg disse to før ferieturen til Danmark.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: E_Slørdag 29. februar 2020, klokken 17:15
Til alle som skal til Danmark med noe annet enn Tesla: Smått absurd høye priser på hurtiglading stort sett overalt. Tesla Supercharger er også noe dyrere (NOK 4/kWh) enn stort sett alle andre steder, men likevel langt under de prisene andre operatører driver med. Det må på bilferie planlegges så man trenger å lade absolutt minst mulig i Danmark. I Tyskland koster det NOK 3,50/kWh for Tesla Supercharger og med Maingau-app (enn så lenge!) det samme for Ionity (og mange andre).

Bare greit å være klar over at selv om det fremdeles koster mindre enn å kjøre fossilbil er det helt andre priser enn det man er vant til fra Norge. ;)

Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Hansilørdag 29. februar 2020, klokken 20:08
Hva med ting som ville gjort det enklere å være elbilist, f.eks.:
Hubject (https://www.hubject.com/en/)
Autocharge (https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-)
Betaling med bankkort
Samlet Europeisk ladekart
..eller må man forvente å leke detektiv og skaffe seg diverse RFID-brikker og sjekke diverse nettsider for ladekart lenge fremover?
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Arhalørdag 07. mars 2020, klokken 11:52
For turer i det dyre elbillandet Danmark kan det være en stor fordel å laste ned appen til Eins - Energie in Sachsen.  De har roaming med flere operatører i Europa og tilbyr lading til fastpris 32,25 cent i alle land.  I Danmark ser det ut som de har avtale med Clever og Virta/Eon, og skulle derfor ha god dekning til ca halv pris.  På samme måte som hos Maingau må bankkonto registreres med IBAN/BIC.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: GreenEyeztorsdag 02. april 2020, klokken 01:04
Utenom siste innlegget før mitt skulle man tro denne tråden handlet om lading i Danmark. Men bra tips dog.

Noen som har bestilt seg Shell Recharge sin ladebrikke/ladekort, registrert seg med IBAN og brukt det i Europa?

Hadde planlagt Europa-ferie i sommer.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: turfsurftorsdag 02. april 2020, klokken 12:11
Sitat fra: GreenEyez på torsdag 02. april 2020, klokken 01:04
Noen som har bestilt seg Shell Recharge sin ladebrikke/ladekort, registrert seg med IBAN og brukt det i Europa?

Hadde planlagt Europa-ferie i sommer.
Har newmotion brikke registrert i Shell Recharge. Kan vel bruke kredittkort der?

Men sommerferie i Europa går vel ut...
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Arhatorsdag 02. april 2020, klokken 12:37
Sitat fra: GreenEyez på torsdag 02. april 2020, klokken 01:04
Utenom siste innlegget før mitt skulle man tro denne tråden handlet om lading i Danmark. Men bra tips dog.

Noen som har bestilt seg Shell Recharge sin ladebrikke/ladekort, registrert seg med IBAN og brukt det i Europa?

Hadde planlagt Europa-ferie i sommer.

Jeg brukte dem en god del på Europatur sist sommer, da jeg fant at de for det meste var rimeligere enn både Plugsurfing og Chargemap.  Der hadde jeg lagt inn IBAN/BIC og skulle bli trukket automatisk.  Men på høsten kom det en mail med vedlagt faktura hvor de ba om å få betalt inn x antall kroner til en bankkonto, da de ikke hadde tilgang til å trekke fra norske kontoer ennå.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: Amatørentorsdag 02. april 2020, klokken 13:32
Har tysk nettbank for utenlandske ladeoperatører, N26 og bruker TransferWise til å sette penger inn på den kontoen.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: GreenEyezfredag 15. mai 2020, klokken 11:31
Tre år etter at denne tråden ble startet er det fortsatt vanskelig å dra på elektrisk Europa-tur:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLFyX75WRjKUOoxbAqJ5Y6kVTz7Y8teOdc

Hjelper ikke særlig med Taycan med Ionity.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: RJKtorsdag 28. mai 2020, klokken 02:42
Sitat fra: Jensosa på torsdag 06. februar 2020, klokken 13:34
Tusen takk RJK.
Da skal jeg anskaffe meg disse to før ferieturen til Danmark.

I disse Korona-tider, så kom jeg meg aldri innom Jula for å skaffe disse der, men var innom Bauhaus på Liertoppen i går (siden det er natt nå og passert midnatt), og der fant jeg begge adapterne til 149,- per stykk. De er nå kjøpt inn for egen del, selv om vi kanskje ikke får kjørt utenfor landegrensene i sommer.
Tittel: Sv: Lading i Europa
Skrevet av: RJKtorsdag 28. mai 2020, klokken 16:44
Fikk vite i annen tråd at Biltema selger begge, og til lavere priser. 79,90 for blå versjon, 99,90 for rød versjon. Totalt 120 kroner billigere enn de ca 300 jeg ga.