I går kveld ruslet jeg en tur langs gangveien og ergret meg over all mulig slags søppel. I tillegg til de vanlige poser, drikkebegere o.l. fra hurtigmat-kjedene så jeg en PC. Den var så herpa og gammel med 2 floppy drives at jeg ikke syntes det var noe vits i å se om det var noen brukbare kjølevifter engang. Litt lengere bort lå det noe mer interessant, en liten, lett sveise-likeretter. Den var også herpa; lokket var brekt opp, men innvendig så den hel ut, så jeg tok den med. I fjor på EVS24/EV2009 viste André fra Tyskland meg en sveislikeretter som han brukte som lader til den ekstra LiFePO4-batteripakka i sin ThunderThink.
Skrudde lett ut de to siste skruene med riktig torx, fjernet insektlivet, visne blader og blomster fra innmaten, vasket bort leire fra printkortet med varmt vann og lot den tørke over natta. Den er merket "Made in France", laget i 2004 og komponentene er godt beskyttet med et lag gjennomsiktig epoxy. Nettledningen var kappet der den kom ut av boksen og bar preg av en tidligere reparasjon på samme sted.
I kveld sjekket jeg den for kortslutning, det var OK, monterte ny nettledning og prøvet plugget inn i kontakten. Det ble lys i den lille, grønne "ON" LED'en og viftene startet. Målte 86 volt på utgangen. Det var mindre enn jeg håpet. Koblet til en 48 V batteripakke og fikk 11A ut av den. Kan altså brukes til Frazer-Nash prosjektet.
Edit: André bygger om plasmaskjærer til lader.