Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El Rayo, Blu og EL-ma

Startet av El rayo, tirsdag 14. april 2009, klokken 18:06

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: El rayo på søndag 19. desember 2010, klokken 18:38
Det har blitt en 2000 modell Th!nk til på "stallen". Den er blå, så den er døpt "Blu" (fant ikke på noe med "EL" i).

Vel, "Blu" kan jo sagtens uttales med litt "scwung": Bellu.  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Nå blir det dype innhogg i reservedelslageret mitt. Vindusspylertank m/motor, vakuumpumpe til servobremsene, komplett ledningsnett, instrumenter, gearvelger og interfaceboks er ting som aldri hadde blitt byttet enda da jeg plukket deler hos høggern på Nesodden, så de har jeg bare en av hver av. "Blu" trenger alle disse delene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Enten er "Blu" usedvanlig tett i taket, eller så har første eier ikke brydd seg om vannlekkasje, for det er ikke montert innvendige takrenner fra dekslene til hengslene på bakluka. Iallefall mangler takrennene. Sideplater i bagasjerommet mangler derfor også. Jeg har de som satt i "El Rayo", men de er uten høyttalere eller oppbevaringsnett.

Å løsne hjulene blir en langvarig kamp. Her har noen dratt til med lufttrekker! Det ble ikke bedre av at jeg glemte å løsne hjulboltene før jeg satte bilen på bukker. Forhjulene måtte jeg gi opp å løsne i kveld. Spesialverktøy med utveksling som legges an mellom 2 hjulbolter må nok handles inn.

Det ser ikke ut til at trommelbremsene bak har fått 4-års eller 8-års service. Dekslene i hjulsentrene er helt urørte og det er bare ett sted mutteren er stuket for å låse den. Automotive Services bytter verken senter-mutter eller -deksel så jeg tror det er gjengs hos de fleste verksteder. Det er visst bare vi amatører som følger Den Store Kloke Boken slavisk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

I dag er det eksakt 8 år siden jeg kjørte "El Rayo" hjem.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Gratulerer.

Har du regnet på hvor mye avgifter du har sluppet unna på den tiden?

På grunn av slike som deg blir det færre "studiereiser" på styrene i bomselskapene. Burde skamme deg burde du. ;D ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Gratulerer El Rayo. Du ligger et par år foran meg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

Stålfelgene med vinterdekk er my mer rustne enn de på "El Rayo". Bakakselen og bremseskjoldene er også mye brunere.

Derfor hadde jeg ikke særlig tro på at det så bra ut i rustfella, rommet bak batterikassa, over bakakselen. Men der var det ganske bra. Bare litt overflaterust på sveisene.

Monterte gasspedal og vannpumpe i dag, smurte opp vinduspussermekanismen og så over interfaceboksen. Sistnevnte var knust, men innmaten ser OK ut; ingen smeltede kontakter. Håper Elfa har en som er identisk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Det var slett ikke ille.

Bruker selv en kombinasjon av trykkluft og støvsuger for å fjerne 10 år med veistøv inni der. Etterfulgt av rustomvandler og hulromsvoks.

Setter du et lys der støtdemperen er montert vil du kunne se inni hulrommet hvor der er hull i platesammenføringene, og så tette disse. I tillegg bør du legge en fuge med karrosserikitt inne i hjulhuset bak mellom plasten og metallet, så ikke dritten kommer inn i mellom der, og ned det store hullet i toppen av hulrommet.

Bakakslingen din minner mye om en gammel 106 aksel jeg kjøpte hos huggeren. Like fæl og rusten på utsiden, og feil armer. Men akseltappene var som nye, og armene fra Think passet rett innpå. Dermed ble det en rimelig fix likevel. Ca 2500 i deler, mot påståtte "verdier" på ny aksel på opp mot 35000 NOK :o (Sett i en finn annonse hos en som enten er flink å overdrive, eller faktisk har betalt dette på et verksted for å bytte akslingen)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Motor/gear/differensial og drivakslinger er på plass. Det gikk mye lettere enn ventet. Bare å jekke enheten på plass og tre i 3 bolter, alle bare med håndkraft.

Men jo mer jeg monterer, desto mer ser jeg at jeg mangler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på søndag 22. mai 2011, klokken 09:17
... Dermed ble det en rimelig fix likevel. Ca 2500 i deler, mot påståtte "verdier" på ny aksel på opp mot 35000 NOK :o (Sett i en finn annonse hos en som enten er flink å overdrive, eller faktisk har betalt dette på et verksted for å bytte akslingen)
Var på Automotive her om dagen. De har p.t. 3 overhalte bakaksler inne hvor lagerforingene er byttet ut med nye foringer av rustfritt stål. De skal ha 23K for å sette dem på plass i en bil. Syns egentlig ikke det er så værst pris.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Jeg kjøpte en Sort Think med ekstremt dårlig bakaksel uten at dette var bemerket av selger. Feil på ladeinntak var derimot ført opp over feil og mangler på bilen.

Prisen var grei, og batteripakken faktisk helt OK. Regnet med at dette kunne koste maks 7000 NOK for en ny aksling, og tok meg ikke engang bryet med å klage på mangelen. Senere ble en nyoverhalt bakaksel til ca 3000 NOK fra en P106 med krengestag montert.

Med slike priser som det her opereres med tror jeg selgeren skal være glad det var jeg som kjøpte bilen, da det i likhet med hus etc tross alt er selgers plikt å oppgi feil som måtte være med kjøretøyet. Det nytter ikke som mange tror å "selge den som den er", uten at prisen da gjenspeiler at det er snakk om en delebil framfor en bruksgjenstand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Stubaksel kan faktisk demonteres med varme og innvendig lagertrekker.
Å dreie en ny en fra rustfritt er en god ide siden det er bare nålelageret som er slitedelen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ravn

Sitat fra: El rayo på søndag 08. mai 2011, klokken 21:39
Vil takke dere som har tatt deler av "Blu", EL10195, for forskitig behandling av resten.

Hey, jeg eide den i 2005-2007!



Men når jeg solgte den var batteriene fremdeles veldig bra, men dette begynner jo å bli noen år siden.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

El rayo

Takk for bilde, Ravn! Artig med info fra tidligere eiere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ravn

forøvrig kjøpte jeg den av Hans / Elbilnorge ;)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA