Endelig noe nytt om Model-X

Startet av XS40, fredag 11. oktober 2013, klokken 21:24

« forrige - neste »

herr x

Sitat fra: Balrog på torsdag 19. juni 2014, klokken 17:20
Hva er det vi faktisk vet annet enn at det vil bli mulig å få den med 4-hjuls-trekk med to motorer

Det er mye som er kjent om TMX ettersom prototyper har blitt vist noen ganger, men utover det som ble vist/komunisert i forbindelse med presentasjonen i 2012 så har følgende blitt kjent:


  • Designen vil bli litt annerledes enn det som ble vist i 2012 (uklart hvordan)
  • Firhjulstrekk vil ikke hvere valgbart – dette vil være standard på TMX
  • Tredje seterad vil ikke være standard
  • TMX vil ha mulighet til tilhengerfeste
  • Falcon-dørene vil ha sensorer som gjør at de kan åpnes dynamisk når det er lav takhøyde eller andre hinder vid siden gjør at dørene ikke kan åpnes på fordefiniert måte
Model X, 90D

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Amoss

Sitat fra: Balrog på torsdag 19. juni 2014, klokken 17:20
( kan ikke skjønne at ikke det konseptet bør gjøre den raskere enn TMS?)

Har det noen gang blitt bekreftet at det skal være samme motor bak som på TMS? Alle ser ut til å anta dette. Motoren foran kommer helt klart til å være mindre/svakere (mener jeg leste ca 150HK?). Tror nok det var ment slik i utgangspunktet, men har sett noen hint som kan tyde på at motoren bak også kan bli litt mindre/svakere etter at det ble sagt at TMX kun skal leveres med AWD. Ellers kan det også være batteriet som er begrensingen her, slik at effekt ut av batteriet blir det samme, men det er 2 motorer å fordele dette på. Uansett blir den tyngre og med mer luftmotstand.
Model S 85D

samotholt

Det er vel naturlig å tro at samme motor blir brukt da det er "gjenbruk". Man slipper å lage en ny motor. Vil tro at det er et poeng å bruke like deler i bilene da det er enkleste og gjerne også det billigste.
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Amoss

Sitat fra: samotholt på fredag 20. juni 2014, klokken 01:27
Det er vel naturlig å tro at samme motor blir brukt da det er "gjenbruk". Man slipper å lage en ny motor. Vil tro at det er et poeng å bruke like deler i bilene da det er enkleste og gjerne også det billigste.

Ja, det er naturlig å tro, men bare poengterte at dette ikke har kommet som noe klart "løfte" som jeg har fått med meg. Og som jeg var inne på, selv om det er den samme fysiske motoren, så behøver den ikke "ta ut" like mye effekt som de gjør i TMS.  Men klart, alt er mulig - bare tiden vil vise :)
Model S 85D

samotholt

Sitat
Ja, det er naturlig å tro, men bare poengterte at dette ikke har kommet som noe klart "løfte" som jeg har fått med meg. Og som jeg var inne på, selv om det er den samme fysiske motoren, så behøver den ikke "ta ut" like mye effekt som de gjør i TMS.  Men klart, alt er  mulig - bare tiden vil vise :)

Ja, du har et poeng, vi vet ingenting sikkert. Men nå er det slik at om du hiver på to slike motorer på Model X så får man ikke dobbel effekt - da det er batteriet som bestemmer denne (så lenge motoren ikke overbelastes). Effekten er ganske enkelt beregnet slik:

Effekt = Strøm x spenning

Ergo kan man skjønne at motoren kan være så kraftig den vil, men det er batteriet som leverer både strøm og spenning. Det spiller ingen rolle om det fordeles på en/to/mange motorer. (Forutsetter her at motoren ikke er flaskehalsen, noe den neppe er).
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

Amoss

Sitat fra: samotholt på fredag 20. juni 2014, klokken 01:56
(Forutsetter her at motoren ikke er flaskehalsen, noe den neppe er).

Det er den etter sigende ikke en gang på TMS :)

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/features#/battery

Maks styrke**                 285 kW (387 HK)    285 kW (387 HK)    350 kW (476 HK)    
Optimal motorkraft***    225 kW (306 HK)    270 kW (367 HK)    310 kW (421 HK)

** Testet i henhold til ECE R85. Dette er en dynamo test som ikke tar hensyn til batteriet.
*** Total ytelse når batteriet er tatt hensyn til.
Model S 85D

0dB

Sitat fra: Finnøy på torsdag 19. juni 2014, klokken 23:27
Dessuten kommer det rykter om at prisen skal ned på TMX vs dagens TMS pris:
http://youwheel.com/2014/06/19/tesla-model-x-may-be-significantly-cheaper-than-the-model-s/

12% lavere pris på Model X, det hadde vært noe det  :D
Ikke umulig at Tesla hadde blitt salgsvinner i Norge i noen måneder i 2015 og 2016 også  ;)
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

sigurdi

Når det gjelder motor er det mest sansynlig at dette er samme som blir produsert til B klasse i dag.
Tesla produserer driv verket til B klasse som har fremhjuls drift.
Drivverket til S er noe stort om en skal bruke dette fremme med sving på hjulene. :-)

Og batteri/konvertere er begrensning i dag og en stund fremover.
Større batteri pakke kan gi mer strøm uten at det går utover levetiden på batteriene.

For stort burst uttak, går utover levetiden på batteriene slik som høy ladestrøm.
Horten
Model X90D (18.03.17)

herr x

Sitat fra: Finnøy på torsdag 19. juni 2014, klokken 23:27
Dessuten kommer det rykter om at prisen skal ned på TMX vs dagens TMS pris:
http://youwheel.com/2014/06/19/tesla-model-x-may-be-significantly-cheaper-than-the-model-s/

Kilde til denne påstanden er PCMAG og de angir selve ingen kilde. At Model X skulle være billigere enn Model S er nok veldig usannsynlig med tanke på at den er både større og har mer avansert og dyrere elektronikk (to motorer + fire elmotorer til falcon-dørene.

Elon Musk har selv tidligere sagt at TMX vil koste "noe mer" en TMS (kilde: http://green.autoblog.com/2013/11/04/tesla-model-x-will-be-awd-only-cost-more-than-model-s/).
Vi må nok regne med at TMX vil bli noe dyrere enn TMS.
Model X, 90D

sigurdi

#115
Sitat fra: herr x på fredag 20. juni 2014, klokken 16:06

Kilde til denne påstanden er PCMAG og de angir selve ingen kilde. At Model X skulle være billigere enn Model S er nok veldig usannsynlig med tanke på at den er både større og har mer avansert og dyrere elektronikk (to motorer + fire elmotorer til falcon-dørene.

Elon Musk har selv tidligere sagt at TMX vil koste "noe mer" en TMS (kilde: http://green.autoblog.com/2013/11/04/tesla-model-x-will-be-awd-only-cost-more-than-model-s/).
Vi må nok regne med at TMX vil bli noe dyrere enn TMS.

Det er ikke selvfølge at X skal bli dyrere pga AWD eller "mer" utstyr.

Husk at Model S og Model X er i et pris segment (ikke i norge, men USA som er hjemmemarked som den er priset etter), der sports cupe og en SUV i samme segment koster omtrent det samme.
Sports cupe ofte noe dyrere.

De liker å sammenligne seg med Audio Q7 som starter på $47700, med quattro all-wheel drive. ;-)

Her er hva den blir kjøpt for i snitt osv.
http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/Audi_Q7/

Dersom Tesla har klart å få ned kostnaden på f.eks batteriene, så er det godt mulig de lar dette gjenspeile seg i prisen på X slik at den blir mest mulig lik Q7.

Samtidig tror jeg at svært mye av utstyret, blir ekstra siden dette er ganske vanlig i dette segmentet. :-(

Fordelen for oss her i landet er at prisen er ganske lik USA, er bare litt høyere pga frakt osv.
"Lav" startpris pris, men blir fort høyere når en plusser på ACC, luft fjærer, teck pakke, 3.seterad, dab- lydanlegg, P, P+, kanskje line detection, autopilot osv osv osv osv.

Men som sakt fasiten ser vi nok nærmere årskiftet.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Lanber

Det snør tett en varm plass den dagen X er billigere enn S.

herr x

Sitat fra: sigurdi på fredag 20. juni 2014, klokken 23:11

Det er ikke selvfølge at X skal bli dyrere pga AWD eller "mer" utstyr.

Husk at Model S og Model X er i et pris segment (ikke i norge, men USA som er hjemmemarked som den er priset etter), der sports cupe og en SUV i samme segment koster omtrent det samme.
Sports cupe ofte noe dyrere.

Det er hovedsakelig det at Elon Musk selv fortalt at TMX skal bli dyrere enn TMS som gjør at jeg tror at TMX blir dyrere enn TMS.

I øvrig enig i at bilene er i to forskjellige segmenter. TMX kommer uten tvil til å være dyrere å produsere enn TMS, så hvis TMX skal være billigere så må Tesla Motors kutte i sine marginer. Etterspørselen på TMX ser ut til å være meget høy allerede nå når de kommunisert at prisen vil være samme eller høyre enn TMS, så det ser ikke ut til å finnes noen grunn til å lansere TMX med et lavere pris enn hva man kommunisert.
Model X, 90D

sigurdi

@herr X
Selv har jeg også tro på at X blir dyrere en S, men samtidig er slike gladnyheter alltid velkommen. :-)

Reservasjon av X har vært bra, men pris har vært diskutert endel på USA forum, anonsert pris = pris S + lav prosent sats.

X skiller seg ut som dyrere innstegs pris en alternativene i samme pris, segment.
Q7 starter på $47700
Porche Cayenne - $49600.

Så at ribbet model X 60kWh starter på samme pris ink tax rebate er faktisk ikke helt utenkelig.
Det blir da noe over $60 000 når den er fraktet over fjorden.
Men med 85kWh, utstyr osv spretter prisen fort svært mye opp.

Model X får egen produksjons linje, men deler svært mye av delene med model S og fabrikken dobler produksjonen om salget av S holder seg oppe, dette fører til bedre effektivitet og marginene stiger.
Er bare å se på markinen på S i fjor og i år. :-)

Så tror X blir rimeligere en S - Nei
Håper - selfølgelid slik at ennå flere får mulighet til å kjøre rundt i fremtidens bil. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#119
Sitat fra: herr x på fredag 20. juni 2014, klokken 16:06
Sitat fra: Finnøy på torsdag 19. juni 2014, klokken 23:27
Dessuten kommer det rykter om at prisen skal ned på TMX vs dagens TMS pris:
http://youwheel.com/2014/06/19/tesla-model-x-may-be-significantly-cheaper-than-the-model-s/

Kilde til denne påstanden er PCMAG og de angir selve ingen kilde. At Model X skulle være billigere enn Model S er nok veldig usannsynlig med tanke på at den er både større og har mer avansert og dyrere elektronikk (to motorer + fire elmotorer til falcon-dørene.

Elon Musk har selv tidligere sagt at TMX vil koste "noe mer" en TMS (kilde: http://green.autoblog.com/2013/11/04/tesla-model-x-will-be-awd-only-cost-more-than-model-s/).
Vi må nok regne med at TMX vil bli noe dyrere enn TMS.

Dersom TMX skulle bli billigere enn dagens TMS pris ville jeg tro at TMS prisen ville blitt justert enda et hakk lavere. Min tolkning er at dersom dette ryktet skulle stemme, vil TMS fortsatt være noe rimeligere enn TMX.

Både trillingene og Leaf har gått ned i pris etterhvert som produksjonen har tatt seg opp.

Vi får bare håpe  ;)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA