Endelig noe nytt om Model-X

Startet av XS40, fredag 11. oktober 2013, klokken 21:24

« forrige - neste »

sigurdi

Tja.
Kan ikke dy meg.
Tesla priser etter hjemme markedet som er USA og ikke etter norske bilpriser. ;-)

Audi er fin å bruke som eksempel siden de har så fin oversikt side med priser på bilene sine.
http://www.audiusa.com/models
Legger screenshot med som vedlegg også.

Som en kan se her er både, S4,S5,S6,A7,A8, og nesten A6 dyrere en alle SUVs, crossovers and wagons versjoner.

Q5 og SQ5 har begge høyere startpris en Q7.

Så pris er ikke basert på størrelsen på bilen, eller antall kg metall for å produsere den. :-)

Men utstyr har mye å si og jeg går ut fra at X er bedre utstyrt en model S, men hvor mye blir ekstra. :-)
(Er startpris vi snakker om her)

Ikke det at Q7 kan være godt utstyrt, men til $47700 er det 5 seter og minimalt med utstyr he he he he

sigurdi.
Horten
Model X90D (18.03.17)

herr x

Sitat fra: sigurdi på mandag 23. juni 2014, klokken 15:16
Audi er fin å bruke som eksempel siden de har så fin oversikt side med priser på bilene sine.
http://www.audiusa.com/models
Legger screenshot med som vedlegg også.

Som en kan se her er både, S4,S5,S6,A7,A8, og nesten A6 dyrere en alle SUVs, crossovers and wagons versjoner.
Det var et interessant bilde! Hvilken Audimodell sammenligner man Model S med?

Sitat fra: sigurdi på mandag 23. juni 2014, klokken 15:16
Men utstyr har mye å si og jeg går ut fra at X er bedre utstyrt en model S, men hvor mye blir ekstra. :-)
(Er startpris vi snakker om her)
Tesla vil jo enkelt kunne løse prisproblematikken sin ved å øke prisen for tilleggsutstyr eller bake inn avgjørende basisfunksjonalitet i ekstrautstyrlisten. 7 seter vil sannsynligvis være mye etterspurt og de kan jo enkelt ta 30 000,- premium for de to ekstrasetene. Litt kameraer for automatisk fartsholder, glasstak i falcon-dørene, tilhengerfeste (som alle Model X-kjøpere vil velge til), tilgang til superchargers og andre detaljer vil kjapt kunne drive prisen oppover.
Model X, 90D

sigurdi

Sitat fra: herr x på mandag 23. juni 2014, klokken 23:54
Det var et interessant bilde! Hvilken Audimodell sammenligner man Model S med?

Tja si det du, er vel bare å plukke. Kan ikke si jeg har hørt noe uttalelser om det verken fra Elon eller andre Tesla representanter.

Men tok det med for å vise prisingen på de ulike bilene og biltypene i Tesla sitt hjemme marked.
Det skiller seg ganske mye fra vårt avgifts styrte prisnivå på biler.

Etter å ha bodd i USA en periode får en litt annet syn på bil og bilpriser. ;-)
(Men bilforsikring trenger vi ikke klage på he he he)

Støtfanger var tillegsutstyr på pickupene, men også mange typer og priser å velge blandt.

Q7 så koster tredje seterad i Norge 15-45 tusen, kommer an på motorstørrelse og utstyrs nivå.
Leveres både som 5 og 7 seter, altså 7 seter er ekstra utstyr.
Offisielle Audi prislister.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Tesla Q2'14 Shareholder Letter gir gode nyheter for oss X reservasjons holdere.
http://ir.teslamotors.com/events.cfm

Alph versjon i neste uke.
Beta i slutten av året.
Produksjons start våren 2015 blir igjen bekreftet.

Annen info:

Model S salget er høyere en forventet og større etterspørsel en produksjon så det er blitt lengre ventetid.

Panasonic leverer mer batterier, så produksjonen er ikke like hemmet av batterileveranser og målet er 1000 biler i uka og over 35000 biler iløpet av året.

Klipp og lim fra Share holder letter:

Record Q2 Model S deliveries of 7,579 vehicles
Record Q2 Model S production of 8,763 vehicles
On track for more than 35,000 deliveries in 2014

New Model S/Model X assembly line planned to begin operation next week

Development efforts remain on track for
production of Model X in the spring of 2015.
We anticipate having operational Alpha prototypes
ready by next week in order to confirm design
intent and Beta prototypes to be ready later this
year.

Horten
Model X90D (18.03.17)

Øggen

Håper bare våren kommer tidlig " over there"

sigurdi

I California kommer våren tidlig, samme i sørstatene. :-)
(Februar/mars er det vår i lufta og kortbukse vær (for oss normenn) ;-)

Men skal de nå målet sitt med 30 000+ X i 2015 og oppstart produksjon skal opp i flere hundre biler iløpet av de første månedene. (Q2 møtet)

Jeg vil gjette på at signatur modellene world wide (ca 2000stk) blir produsert og kansje levert ut i slutten av Q1 (kommer med på Q1 kvartals rapporten) hos oss start av Q2, mens full produksjon (800-1000 biler i uka) begynner i Q2 og da levering i slutten av Q2 på denne siden av "fjorden".

Står levering sommer 2015 på norsek Tesla sider, mens USA har nå høst 2015, med bare litt over 2000 biler til EU er det bare en ukes produksjon dersom de bruker hele linja til X.
(Iløpet av våren skal produksjons linja klare 2000-2500 biler i uka og kan både produsere X og S)

Så iløpet av sommeren 2015 blir det mye X som kjører rundt på norske veier, både Pearl White, sorte og kanskje en lilla. ;-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Kiefer

@sigurdi: Den med levering sommer på den norske side skal nok tages med et gran salt, det står der på alle andre sider end de engelske, jeg tror bare Tesla har sendt medarbejderen der skal opdatere andre sprog en engelsk på sommerferie  8)

Men det ville da være super lækkert hvis det kom til at holde stand, at vi i Europa kunne få vores ca. 2500 biler inden sommer næste år.

Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

sigurdi

Uk står vinter 2015, siden høyrerattede ikke kommet før.
Så litt tanke bak er det. :-)
Men den kommer når den kommer, selv synest jeg det hadde vært litt knall om Signature fikk kjøre noen måneder alene på veiene før den store bølgen kommer he he.
Men skal de nå målet med 60 000 biler produsert i 2015 og ca halvparten model X, kan de ikke vente for lenge med å trappe opp til full produksjon.
Horten
Model X90D (18.03.17)

VigdisA

Sitat fra: sigurdi på mandag 04. august 2014, klokken 15:11
Uk står vinter 2015, siden høyrerattede ikke kommet før.
Så litt tanke bak er det. :-)
Men den kommer når den kommer, selv synest jeg det hadde vært litt knall om Signature fikk kjøre noen måneder alene på veiene før den store bølgen kommer he he.
Men skal de nå målet med 60 000 biler produsert i 2015 og ca halvparten model X, kan de ikke vente for lenge med å trappe opp til full produksjon.
Jeg vil tro signature og de første standard-bilene kommer noenlunde samtidig. De fyller nok opp containerne/frakteskipet så godt det lar seg gjøre, om de ikke fyller opp disse plassene med model s da.
Til sammenligning, om man ser på registreringsnummeret til de første TMS: signature på 19xxx, mens på neste nummerserie 22xxx er det både signature og standarbiler om hverandre der første 22xxx kom på veien ca to uker etter første utlevering.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

sigurdi

Dette var for model S, der signatur for USA var levert ut et år før, samt det meste av backload av produksjon (USA) var levert ut.
X har ca 2000 signature som skal produseres og så er det nå nesten 15000 produksjon for USA og 2200 for Europa. (Pri dag)

Som jeg skrev tidliger er mest naturlig å produsere alle signatur biler først, først USA  så 500 Signatur til Europa (er et par Containere) :-), deretter er det vel svært optimistisk å tro at produksjons modellene til Europa skal produseres før 15000 USA biler, blir vel kjørt batcher som nå.

Oppstart av produksjon tas i rolig tempo, så målet er vel å få signaturene ferdig på våren, mens resten startes i Q2.

Da holder Elon ord med at de første Model X blir levert ca 3-4 måneder etter USA og 2 av månedene var frakt. (Altså første er Signature og levert før sommeren 2015)

Horten
Model X90D (18.03.17)

MartinezSC

Jeg tror ikke de produserer Signature i batcher før de andre.. Det gjorde de ikke med Model S. Har sett Sig TMS'er med helt opp til EL 39***.

Amoss

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 19. august 2014, klokken 15:04
Oppstart av produksjon tas i rolig tempo, så målet er vel å få signaturene ferdig på våren, mens resten startes i Q2.

Da holder Elon ord med at de første Model X blir levert ca 3-4 måneder etter USA og 2 av månedene var frakt. (Altså første er Signature og levert før sommeren 2015)

Bare en vill gjetting fra min side:
Q1: Signatur NA
Q2: Først Signatur for eksport -høyreratt biler (utleveres sept.), så prod. for NA
Q3: Batch prod. for eksport (- høyreratt biler), så mer prod. NA
Q4: Signatur høyrerattbiler + pord for eksport venstreratt, så prod NA.

Begrunnelse: Vi kjenner godt til hvordan Tesla tilsynelatende prøver å unngå for mange biler i "pipeline" ved kvartals-slutt. Dersom de første signaturene leveres ut i februar, så holder man målet om 3-4 måneder mellom utlevering i NA vs. Europa. Produksjon starter ca 2 måneder etter + 2 måneder i transitt. Samme i Q2, der de i starten kun produserer signatur til eksport, og først begynner å levere ut produksjon i NA rundt månedskiftet mai/juni.

I motsetting til da de startet med Model S, har de nå en annen bil å kunne fylle linjene med dersom de må "forsinke" produksjonen av Model X for å tilpasses denne planen, og de kommer nok også til å redusere produksjonen av Model S når de skal prøve å tømme back-loggen av Model X.
Model S 85D

petersv

Er nok enig med Amoss ang. lev.datoer, tror ikke sig. kommer til Norge før Q2, P-serien etter det. (P som i production, ikke performance.)

Håper jeg tar feil dog ;)

sigurdi

Sitat fra: Amoss på tirsdag 19. august 2014, klokken 15:34

Bare en vill gjetting fra min side:
Q1: Signatur NA
Q2: Først Signatur for eksport -høyreratt biler (utleveres sept.), så prod. for NA
Q3: Batch prod. for eksport (- høyreratt biler), så mer prod. NA
Q4: Signatur høyrerattbiler + pord for eksport venstreratt, så prod NA.

Begrunnelse: Vi kjenner godt til hvordan Tesla tilsynelatende prøver å unngå for mange biler i "pipeline" ved kvartals-slutt. Dersom de første signaturene leveres ut i februar, så holder man målet om 3-4 måneder mellom utlevering i NA vs. Europa. Produksjon starter ca 2 måneder etter + 2 måneder i transitt. Samme i Q2, der de i starten kun produserer signatur til eksport, og først begynner å levere ut produksjon i NA rundt månedskiftet mai/juni.

Forstår ikke helt hva du mener her:

Produksjon av signatur i for eksport i starten av Q2 og utlevering i September?

Q2 er April, Mai, Juni, så produksjon i starten av Q2 (målet er samme produksjon som S hadde altså 500-800 biler i uka, men om de klarer å produsere 200-300 biler i uka, får de produsert alle Signatur for Europa i løpet av første to ukene i April + 2 måneder frakt blir fra mitten til slutten av Juni altså utevering i Q2 og kvartals tallene for X blir bra. :-)

Dette blir også før sommeren og da holder Elon alt han har lovet. Februar til Juni = 4 måneder, Europa første bilene før sommeren 2015.

Men tror også at de kommer til å produsere eksport biler i første måneden av kvartalet og så USA biler, men pga at det er mer og mer model Tesla som går til eksport vil de får endel biler i transit uansett hvordan de snur og vender på flisa.

Så produksjons biler til Export tror jeg også blir produsert første måned av Q3 for utlevering i slutten av Q3 har de da klart å rampe opp produksjonen til 2000+ biler i uka (totalt S+X), kan det fort bli ganske mange model X utlevert i september. :-)

Samtidig blir det da 3 måneder, mellom Signature i Europa og "normale" biler, noe som kan stemme litt med hensikten med signature.   

Men får passe på å lage et excel ark, når det er mulig å konfigurerer bilene og se når de går i produksjon osv så kan en følge litt med hvordan Tesla tenker på signature vs produksjon.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på torsdag 21. august 2014, klokken 22:39
Forstår ikke helt hva du mener her:

Det har du så klart helt rett i, var jeg som var kommet lengre i tankene mine enn på tastaturet, så tankene mine var på linjen under der jeg skrev :p  Du har helt rett i at det var Juni for Sig. eksport....  September var for første batch prod.

Sitat fra: sigurdi på torsdag 21. august 2014, klokken 22:39
... men pga at det er mer og mer model Tesla som går til eksport vil de får endel biler i transit uansett hvordan de snur og vender på flisa.

Helt klart.  Akkurat som at det fortsatt leveres ut noen biler her til lands også de to første månedene i kvartalet. Mulig at toppene blir mindre tydelige etterhvert som markedene utvides og produksjonen økes, men regner fortsatt med at de vil klare å levere ut flest biler i slutten av ett kvartal. Spesielt når det gjelder en ny modell med lange ventelister og en gradvis introduksjon i de forskjellige markedene kommer de nok til å "batch" kjøre produksjonen med ett skrått blikk på kvartalstallene.

Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA