Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SUDDEN DEATH

Startet av PAS, søndag 29. september 2013, klokken 09:30

« forrige - neste »

Roger (NO)

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 29. september 2013, klokken 12:04
Sitat fra: ellinger på søndag 29. september 2013, klokken 11:22

Det som er forskjellen på dette batteriet kontra på en vanlig bil er at "dynamoen" som regenererer til 400V batteriet ikke tar med seg denne i vanlig kjøring som vi er vant med.
Den får lading, men overhodet ikke som vi er vant med fra tidligere.
Har vi programmer som holder bilen våken etc. så tappes dette batteriet veldig fort. Og med tanke på at bilen har stått på fabrikken og så på en båt i 8 uker så tapper det seg garantert.
Vi bør kanskje alle sørge for å lade dette batteriet fullt når vi får bilen.
Men tror problemet er at vi alle fikler så mye at vi glemmer at dette batteriet fort blir tomt med all "lekingen". Det vil nok ikke være like mye problemer etter man har hatt bilen en stund for da er vel den værste trykkingen over.
Er det ikke relativt enkelt å lade dette batteriet fra trunken?

Siden bilene som i US og Norge som har tomme 12V batterier enten står til lading eller har masse strøm igjen på hovedbatteriet så ser jeg INGEN grunn til at 12V batteriet skal gå tomt....  Dette er bare en dårlig konstruksjon fra Tesla. Siden bilen er så avhengig av 12V batteriet så burde om nødvendig den siste amperen som er tilgjengelig på hovedbatteriet brukes til å lade 12V batteriet...

Bruker ikke alarmen av dette batteriet også dersom man ikke har bestilt sikkerhetspakken (hvor bl.a alarmen får et eget batteri)...

Kallagtunet


Nuvolari

Jeg kommer til å lade 12v batteriet med batterlader den første natten jeg får bilen. Deretter kommer jeg løpende til å sjekke v styrken ved hjelp et voltmeter. Da finner man fort ut når batteriet lader og ikke lader. 

Da bør man kunne dra på langtur uten bekymring.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Capriso

Er vegg uttaket dårlig kan dette skje, lader du med skjøtekabel kan det også skje.

Jeg fikk også det samme problemet i en oppvarmet garasje, der var det vegguttaket som måtte legges om.
Det var visst noe feil med jordinga.
Model S. P85, Signal rød.

Kallagtunet

Dette burde ikke noe med lading av hovedbatteriet å gjøre (så lange det er strøm på det). 12V batteriet skal uansett kunne lades fra en DC/DC konverter av hovedbatteriet.

Roger (NO)

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 29. september 2013, klokken 12:48
Dette burde ikke noe med lading av hovedbatteriet å gjøre (så lange det er strøm på det). 12V batteriet skal uansett kunne lades fra en DC/DC konverter av hovedbatteriet.
Etter hva jeg ble fortalt så ble det "koblet fra" hovedbatteriet dersom det oppstår en feilmelding i ladeprosessen. Enten internt i bilen og/eller eksternt med kabel eller stikkontakt.
Sikkert for å "følgefeil"...

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

19quiz76

Jeg skal i hvert fall montere på hurtigkobling i noseconen, slik at jeg kan vedlikeholdslade 12V en gang eller to pr mnd. Måtte det også med nyere dieselbil med Webasto, vanesak.

http://batterionline.no/ladere-adaptere/bil-mc-bat/ctek-comfort-ladekabel-8mm

Denne fra Ctek lader med inntil 5A, senker strømmen ved høyere temperatur:

http://batterionline.no/ladere-adaptere/bil-mc-bat/12v-ctek-mxs-5-0-lader-for-blybatterier
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Kallagtunet

Sitat fra: Roger (NO) på søndag 29. september 2013, klokken 12:51
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 29. september 2013, klokken 12:48
Dette burde ikke noe med lading av hovedbatteriet å gjøre (så lange det er strøm på det). 12V batteriet skal uansett kunne lades fra en DC/DC konverter av hovedbatteriet.
Etter hva jeg ble fortalt så ble det "koblet fra" hovedbatteriet dersom det oppstår en feilmelding i ladeprosessen. Enten internt i bilen og/eller eksternt med kabel eller stikkontakt.
Sikkert for å "følgefeil"...

Joda, det kan helt sikkert være at så skjer, men her burde Tesla jobbe mer med "fail safe" logikken sin så ikke dette skjer...

Capriso

Det er da kjent at visst bilen får en feilmld. når den lader, tappes 12V batteriet på noen timer.
Man må jo da finne ut hva som forårsaker feilmeldingen og som nevt tidligere er det bare å gå ut etter en time og se om ladingen har startet.

Lader bilen hjemme og ikke på hytta burde man kontrollere strømkursen på hytta.
For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.




Model S. P85, Signal rød.

jkirkebo

#40
Sitat fra: kjølholdt på søndag 29. september 2013, klokken 12:16
Hvordan sjekker vi 12 volts spenningen. Må nosecone taes av eller kan dette leses via skjermen i bilen?

Du får enkle voltmeter til å plugge i sigarettenneruttaket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 12:55
Lader bilen hjemme og ikke på hytta burde man kontrollere strømkursen på hytta.
For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.

Ikke etter at jeg fikk ny lader. Var visst feil på en "følsomhetsmodul" eller noe. Etterpå har det ikke kommet noen feil av noe slag ved lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Capriso

Sier du det, fikk du den fra Tesla eller kjøpt selv?   :o
Model S. P85, Signal rød.

Johnny

Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 12:55
Det er da kjent at visst bilen får en feilmld. når den lader, tappes 12V batteriet på noen timer.
Man må jo da finne ut hva som forårsaker feilmeldingen og som nevt tidligere er det bare å gå ut etter en time og se om ladingen har startet.

Lader bilen hjemme og ikke på hytta burde man kontrollere strømkursen på hytta.
For er det noe alle S eiere burde vite er at det spiller faktiskt en rimelig stor rolle hvilken vei man setter in ladekabelen inn i stikkontakten.

Det vil si at skal man lade, så må man forsikre seg om at det faktisk virker. Hvis ikke er det bedre å la være.

Konsekvensen i daglig bruk blir da den enkle instruksjonene til, ja dere vet hvem. "Jeg lader, bare kjør du!" I grunnen litt på samme måte som det altid har vert... :)
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Capriso på søndag 29. september 2013, klokken 13:18
Sier du det, fikk du den fra Tesla eller kjøpt selv?   :o

Antar det var me du siktet til? Laderen sitter under baksetet i bilen så den er byttet på garanti av Tesla ja;)

Tror nok det er flere som kommer til å få byttet sin, kanskje i forbindelse med opphradering til dobbeltlader. Den skal ikke være så følsom at den reagerer på hvilken vei støpselet står. Det er nemlig vanskelig å snu de blå adapterne rundt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA