Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SUDDEN DEATH

Startet av PAS, søndag 29. september 2013, klokken 09:30

« forrige - neste »

Jærbuen

Er dette et vanlig 12V batteri som i en fossilbil, eller bare et lite pingle-batteri på få Ah?
Viktig at disse er i topp tilstand når bilen leveres, ellers så holder de ikke mye mellom ladingene. Det har jeg selv erfart på min Leaf. Der måtte nytt batteri installeres.

Hvi i TMS'en er det som trekker strøm fra 12V?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

ellinger

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 29. september 2013, klokken 11:10
Sitat fra: Jærbuen på søndag 29. september 2013, klokken 11:06
Sitat fra: PAS på søndag 29. september 2013, klokken 09:47
har ikke lader her,men det er det jeg har tenkt å foreslå for servicemannen når han kommer: ta av nose cone(hvordang gjøres det?) og koble til 12v og jump starte 12v batteriet før han setter hele bilen på planet og kjører til Oslo . Hele bilen er avhengig av et lite 12v batteri for å starte opp og jeg mistenker at dette var svakt og ikke tålte kulden her. Da hjalp det lite av hovedbatteriet sto til lading.

Lades ikke 12V batteriet opp når hovedbatteriet lades? Og har ikke 12V batteriet lading fra hovedbatteriet når bilen kjøres?

Jo i teorien gjør den det, men i praksis så viser det seg at så ikke alltid skjer eller at hvile forbruket innimellom er  større en det som blir etterfylt.

At dette skal være så inni hampen vanskelig for Tesla å fikse når de har vist om det så lenge skjønner jeg bare ikke...

http://advancedextrication.com/wp-content/uploads/2013/02/Tesla_ModelS_ERG.pdf
Slik jeg tolker denne så er det slik at 12V batteriet er jo såklart et helt eget batteri som drifter skjermen, lyspakker og alt annet vi har i bilen.
Det som er forskjellen på dette batteriet kontra på en vanlig bil er at "dynamoen" som regenererer til 400V batteriet ikke tar med seg denne i vanlig kjøring som vi er vant med.
Den får lading, men overhodet ikke som vi er vant med fra tidligere.
Har vi programmer som holder bilen våken etc. så tappes dette batteriet veldig fort. Og med tanke på at bilen har stått på fabrikken og så på en båt i 8 uker så tapper det seg garantert.
Vi bør kanskje alle sørge for å lade dette batteriet fullt når vi får bilen.
Men tror problemet er at vi alle fikler så mye at vi glemmer at dette batteriet fort blir tomt med all "lekingen". Det vil nok ikke være like mye problemer etter man har hatt bilen en stund for da er vel den værste trykkingen over.
Er det ikke relativt enkelt å lade dette batteriet fra trunken?

Jærbuen

Tesla bør ha dette som del av klargjøringen, teste og topplade batteriet før levering av bil.
Har det stått for lenge "tomt", kan en eller flere celler være reduserte.

Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Hyperstress

12V batterier på nyere ICE biler går også tomt overraskende ofte, dersom en nytter bilen mest til småkjøring. Jeg ble anbefalt å kjøre siste ICE bilen min en lengre tur en gang i mnd for å sikre at batteriet ikke skulle gå tomt. Var litt pussig opplevelse å bli anbefalt det på en ny bil  :P Jeg klarte likevel å tømme det en gang.
Så da kan jeg godt forstå at TMS batteriet kan gå tomt med mye knotting på skjermen i starten. Men er jo rart at det skal dø når bilen står til lading da..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Harlex

Går det an å sjekke status på 12v batteriet på skjermen slik at man kan sjekke litt underveis hvis man er på hæyfjellstur og bilen står en stund?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Cirion

Jeg har en liten teori om at dette med 12v problem slik som det er beskrevet her, kan være litt selvforskyldt...

Det er viktig å sjekke at lading virkelig starter, og at det ikke er noen feilmeldinger. Plugger man inn kabelen og går, kan det har vært noe feil, og bilen lader ikke. Desverre er store batteriet da avslått, og bilens systemer tapper 12v batteriet paddeflatt. Det er også viktig å sjekke etter en times tid på ukjent ladested, at bilen faktisk lader og at alt er ok. Det kan enklest gjøres på mobilen. Det siste, er vel å ikke sjekke ladestatus ved å dobbeltklikke på nøkkeltaket, for da stoppes lading og bilen lader ikke. Gå bort til bilen hvis du har techpakke og se på skjermen, eller åpne døren med dørhåndtaket om du ikke har techpakken. Har selv opplevd ved flere anledninger at jeg har fått grønne blink på ladeporten, men likevel har ikke lading startet og lysene går over til røde eller blå. Hadde jeg bare gått, eller låst og gått, hadde jeg ikke sett det.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Harlex

Sitat fra: Hyperstress på søndag 29. september 2013, klokken 11:38
12V batterier på nyere ICE biler går også tomt overraskende ofte, dersom en nytter bilen mest til småkjøring. Jeg ble anbefalt å kjøre siste ICE bilen min en lengre tur en gang i mnd for å sikre at batteriet ikke skulle gå tomt. Var litt pussig opplevelse å bli anbefalt det på en ny bil  :P Jeg klarte likevel å tømme det en gang.
Så da kan jeg godt forstå at TMS batteriet kan gå tomt med mye knotting på skjermen i starten. Men er jo rart at det skal dø når bilen står til lading da..
Kan "svak" lading (9amp) være litt av grunnen eller skjer dette ved "kraftigere" lading også?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Kallagtunet

Sitat fra: Cirion på søndag 29. september 2013, klokken 11:43
Jeg har en liten teori om at dette med 12v problem slik som det er beskrevet her, kan være litt selvforskyldt...

Det er viktig å sjekke at lading virkelig starter, og at det ikke er noen feilmeldinger. Plugger man inn kabelen og går, kan det har vært noe feil, og bilen lader ikke. Desverre er store batteriet da avslått, og bilens systemer tapper 12v batteriet paddeflatt. Det er også viktig å sjekke etter en times tid på ukjent ladested, at bilen faktisk lader og at alt er ok. Det kan enklest gjøres på mobilen. Det siste, er vel å ikke sjekke ladestatus ved å dobbeltklikke på nøkkeltaket, for da stoppes lading og bilen lader ikke. Gå bort til bilen hvis du har techpakke og se på skjermen, eller åpne døren med dørhåndtaket om du ikke har techpakken. Har selv opplevd ved flere anledninger at jeg har fått grønne blink på ladeporten, men likevel har ikke lading startet og lysene går over til røde eller blå. Hadde jeg bare gått, eller låst og gått, hadde jeg ikke sett det.

Selvforskyldt eller dårlig konstruksjon/logikk??.

Jeg ser ingen formildende omstendigheter for at Tesla ikke skal lage ett system som virker og virker alltid her...

Kallagtunet

Sitat fra: Jærbuen på søndag 29. september 2013, klokken 11:21
Er dette et vanlig 12V batteri som i en fossilbil, eller bare et lite pingle-batteri på få Ah?
Viktig at disse er i topp tilstand når bilen leveres, ellers så holder de ikke mye mellom ladingene. Det har jeg selv erfart på min Leaf. Der måtte nytt batteri installeres.

Hvi i TMS'en er det som trekker strøm fra 12V?

Spesifikasjonen på 12V batteriet ligger forøvri på side 8.7 i maualen.

Type EXIDE U1R370XPW
Vedlikeholdsfri, livstidsforseglet
Ytelse 35 ampere-timer
Ampere ved kaldstart (CCA): 320 A
Spenning og polaritet 12 V minus (–)

Roger (NO)

Etter hva jeg har skjønt er dette kun et problem i de tilfeller hvor bilen registrerer en feil med ladekabelen eller at bilen ikke mottar lading.

Så lenge ladekabelen står i og det ikke fremkommer noen feilmeldinger skal, etter hva jeg har skjønt, 12V batteriet ikke kunne gå tom for strøm.

Noen som har annen oppfatning på dette?

PAS

NAF bil mom fra Neasbyen. Han hadde ingen erfaring med Tesla. Ved hjelp av linken tidligere i denne gtrådene fikk jeg opp på ipaden min videoen med hvordan nose cone tas av og man kommer til  12V terminalen. Der var det 11.8 V til tross for bilen hadde vært tilkoblet strøm hele tiden (dog kun 9A) i 1,5 døgn. NAF mannen snakket med Tesla Motors og fikk beskjed om at dersom spenningen var under 12V skulle bilen på planet og fraktes til Oslo. Ikke lett når den sår parkert på en liten p plass med nesen inn og tauekroken skal festes foran. Ikke mulig å sette en "død" bil i jack ell tow mode.  Så jeg insisterte på å prøve med startkabelen hans . Etter 1 min med spenning på 12V terminalen våknet bilen opp og advarte om lav 12V spenning og etter en studne slukket denne advarselen også. Kjører nå hjem som normalt
Moral: sjekk 12V spenningen om bilen skal "overnatte" i kaldt vær. Ha evt med batterilader.
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

Kallagtunet

#26
Sitat fra: ellinger på søndag 29. september 2013, klokken 11:22

Det som er forskjellen på dette batteriet kontra på en vanlig bil er at "dynamoen" som regenererer til 400V batteriet ikke tar med seg denne i vanlig kjøring som vi er vant med.
Den får lading, men overhodet ikke som vi er vant med fra tidligere.
Har vi programmer som holder bilen våken etc. så tappes dette batteriet veldig fort. Og med tanke på at bilen har stått på fabrikken og så på en båt i 8 uker så tapper det seg garantert.
Vi bør kanskje alle sørge for å lade dette batteriet fullt når vi får bilen.
Men tror problemet er at vi alle fikler så mye at vi glemmer at dette batteriet fort blir tomt med all "lekingen". Det vil nok ikke være like mye problemer etter man har hatt bilen en stund for da er vel den værste trykkingen over.
Er det ikke relativt enkelt å lade dette batteriet fra trunken?

Siden bilene som i US og Norge som har tomme 12V batterier enten står til lading eller har masse strøm igjen på hovedbatteriet så ser jeg INGEN grunn til at 12V batteriet skal gå tomt....  Dette er bare en dårlig konstruksjon fra Tesla. Siden bilen er så avhengig av 12V batteriet så burde om nødvendig den siste amperen som er tilgjengelig på hovedbatteriet brukes til å lade 12V batteriet...

Kallagtunet

#27
Om 12 volt problemer og spekulasjoner:


http://youtu.be/SAfXOF1LNbo

kjølholdt

Hvordan sjekker vi 12 volts spenningen. Må nosecone taes av eller kan dette leses via skjermen i bilen?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

kjølholdt

Kallagtunet videoen er utilgjengelig hvor finner jeg den
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA