Tomt for strøm på 12 volt ...

Startet av Trondns, onsdag 25. september 2013, klokken 19:14

« forrige - neste »

Bjoris

Dette med dødt 12 v batteri ifbm lading og feilmeldinger ved lading er vel løst i versjon 5.6 ett eller annet? Slik jeg har forstått det, så var det i versjoner før 5.6 slik at hovedbatteriet koblet fra lading til 12 v batteriet ved feilmelding på lading. Dette er nå gjort om slik at det ikke kobler seg fra...

sindrej

Føler meg ikke helt trygg på at det er løst (en kamerat hadde problemer som tilsa tomt 12v batteri om bilen hadde blitt stående).  Det er nok en god sjanse for at det faktisk har blitt fikset eller ihvertfall minket sjansen for at det skjer siden det ikke har kommet flere tilfeller, men helt trygg føler jeg meg ikke nei.

Knut Øygard

Noen 12V problemer er kanskje løst, men ikke mitt. Når jeg lader til "Charging complete" og lar bilen stå med ladekabelen i får jeg opp 4 feilmeldinger inkl. lav 12V-spenning. Jeg hadde bilen inne på Alnabru og de fant ikke feil og klarte ikke å gjenskape problemet. Det ble antyda at feilen hadde med svakt nett å gjøre. Jeg lader på en 10A kurs med ca 20 meter 1,5mm2 fra sikringsskap til stikkontakt.

Jeg innser at det ikke er ideelt å lade med denne forbindelsen og har en prosess gående med borettslag og garasjeeier for å få lagt opp en kraftigere kurs. Det er ei papirmølle som tar tid...

Såvidt jeg har forstått måler bilen spenningsfallet når den starter lading. Jeg hadde satt pris på om den brukte den informasjonen til å gi meg en advarsel eller begrense ladestrømmen i stedet for å tømme 12V batteriet mitt...

Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Havebigfun

Jeg og har hatt slike feilmeldinger etter 5.6 -men når jeg måler har 12V batteriet alltid over 13V.
Slike feilmeldinger skal ikke komme men sålenge ingen har blitt stående med tom 12V batteri er det rimelig at Tesla bruker den tiden de trenger for å løse dette. Dette hører antakelig sammen med UMC-dysfunksjonaliteten og Adapter-utsettelse. De som føler seg utrygg kan evt kjøpe ladekladden fra Salto som tilsynelatende fungerer utmerket.

Dr. Ling: får du gult lys også om du bruker 400V adapteret?

P85D+

Ladetriks
Når jeg ser at Amp ikke teller opp på skjermen ved bruk av Schuko adapter så løsner/kobler jeg fra kontakten i adapteret. Dvs. selve kontakten står igjen i veggen. (Trykker på begge knappene på adapteret)

Da starter ladingen alltid!

Har ikke samme problemet med 400V adapteret.

Med 400V adapteret kan man også slå av/på lading via apps. samt justere fra normal til høy lading.

12V problem
Mye utfordringer med dette. Har skiftet 12V batteri og har siste V av 5.6 SW
Etter dette har jeg kun hatt en melding på en av bilene.

Foreløpig har jeg alltid med ett lite 7 A batteri + kabler i tilfelle.......
P85D og 85D

Dr.Ling

Høres ut som det er flere av oss som har opplevd dårlig kontakt til schuko-klossen da. Gjerne med gult lys ved ladeporten, men jeg har ikke hatt noe annet enn grønt lys på UMCen.

Jeg har bare brukt det røde 400v adapteret en gang, da med grønt lys ved ladeporten og uten feilmeldinger.

Har hatt blått lys da vi koblet til en veggmontert Saltoboks med type2-kabel og ikke hadde skrudd på Saltoboksen enda.

Har aldri fått rødt lys.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

mhg

Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?

Havebigfun

Om dere tar ut ladekabelen når bilen er ferdigladet er saken biff- ingen flere 12V-problemer- så får vi vente til Tesla får kontroll med UMC-ene

Kilroy

Kjent bug i 5.6, oppgrader du så blir det nok mye bedre. Det er meldt veldig lite slike feil på 5.8, såvidt jeg vet ihvertfall  :)
Sitat fra: mhg på fredag 29. november 2013, klokken 20:33
Hmm. Dette er ikke løst enda. Satte bilen på lading igår kveld og sjekket at den ladet riktig. Sjekket igjen idag tidlig og den var fulladet og ved god status. Men når jeg kom jeg fra jobb (bilen hadde stått fra igår kveld med ladekabel i) og skulle starte klimaanlegget fra appen skjedde ingenting og jeg fikk bange anelser. Da jeg gikk og sjekket så lyste det rødt i ladeporten og jeg fikk beskjed om at 12V batteriet var utladet. Merkelig nok fikk jeg den igang igjen bare ved å sette meg inn og trykke bremsen 2-3 ganger, men det var nok bare fordi jeg oppdaget det tidlig før det ladet seg helt ut. Jeg har ikke oppdatert til 5.8 så det kan tenkes det er en fix der?
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Havebigfun

Sitat fra: Kilroy på fredag 29. november 2013, klokken 20:38
Kjent bug i 5.6, oppgrader du så blir det nok mye bedre. Det er meldt veldig lite slike feil på 5.8, såvidt jeg vet ihvertfall  :)
Vel- jeg vet om flere med 5.8 og 12V-problemer

Chlangum

Sitat fra: Havebigfun på fredag 29. november 2013, klokken 20:37
Om dere tar ut ladekabelen når bilen er ferdigladet er saken biff- ingen flere 12V-problemer- så får vi vente til Tesla får kontroll med UMC-ene

Funker sikkert fint som en midlertidig løsning på problemet.
Men hva med meg som jobber 5 ukers turnus? Hvor bilen kommer til å stå ubrukt i 5 uker om gangen.

Kan løsning være å sørge for fullt hovedbatteri og koble fra før utreise. Kan bilen stå så lenge uten å være i kontakten? Kanskje en vedlikeholdslader på 12 volt batteriet? Håper de har fått bukt på dette problemet til jeg reiser på jobb igjen i januar. En ting er sikkert. 12 volt batteri som står utladet i 5 uker i kulden blir ødelagt. Det har jeg prøvd før.

Under en uke til jeg kan sitte meg i min egen Model S nå  8) 8) ;D

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

tSla

Sitat fra: Chlangum på fredag 29. november 2013, klokken 23:31
Sitat fra: Havebigfun på fredag 29. november 2013, klokken 20:37

Funker sikkert fint som en midlertidig løsning på problemet.
Men hva med meg som jobber 5 ukers turnus? Hvor bilen kommer til å stå ubrukt i 5 uker om gangen.

Kan løsning være å sørge for fullt hovedbatteri og koble fra før utreise. Kan bilen stå så lenge uten å være i kontakten? Kanskje en vedlikeholdslader på 12 volt batteriet? Håper de har fått bukt på dette problemet til jeg reiser på jobb igjen i januar. En ting er sikkert. 12 volt batteri som står utladet i 5 uker i kulden blir ødelagt. Det har jeg prøvd før.

Under en uke til jeg kan sitte meg i min egen Model S nå  8) 8) ;D

Jeg jobber 4 ukers turnus, og bilen har nå stått hjemme uten lading (og ikke tilkoblet) i 2 uker. Ladet opp til 90% før jeg dro. Har tapt 110 tkm på 14 dager. Nå er det ikke rare vintertemperaturer hjemme (2-10C* ca.). Men vil tro det er bra med strøm på bilen når jeg kommer hjem om 2 uker! Jeg koblet fra bilen p.g.a noia for flatt 12V batteri. Energy saving avslått. (Post #8 i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10790.0.html )

Bilen er i live enda, så so far so good :)
Tesla Model S P85+

Chlangum

Sitat fra: tSla på lørdag 30. november 2013, klokken 00:14

Jeg jobber 4 ukers turnus, og bilen har nå stått hjemme uten lading (og ikke tilkoblet) i 2 uker. Ladet opp til 90% før jeg dro. Har tapt 110 tkm på 14 dager. Nå er det ikke rare vintertemperaturer hjemme (2-10C* ca.). Men vil tro det er bra med strøm på bilen når jeg kommer hjem om 2 uker! Jeg koblet fra bilen p.g.a noia for flatt 12V batteri. Energy saving avslått. (Post #8 i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10790.0.html )

Bilen er i live enda, så so far so good :)

Okey, det var pjaktisk information
Noen grunn til at du satt den i "energy saving" avslått modus.
For å være i stand til å følge med på appen kanskje?

Slik jeg ser det så burde det vel ikke være noe problem med 5 uker ukoblet hvis "energy saving" modus er aktivert. Kanskje koble fra polene på 12 volt batteriet for å være sikker.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

P85D+

P85D og 85D

Havebigfun

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 30. november 2013, klokken 01:10
Jeg setter på lader i nesa
Det ville jeg ikke giddet medmindre jeg skulle reise bort i flere måneder (med den bilen jeg har og kjenner).
De av dere som er redde kan kjøpe en Salto ladekabel med opptil 13A på 230V - link mange steder her- denne kabelen fungerer etter sigende prikkfritt.
Tesla kommer forhåpentligvis med en bedre UMC-løsning etterhvert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA