Hva opplever dere i form av tap av kjørelengde når bilen ikke er i bruk

Startet av Tesladigger, onsdag 27. november 2013, klokken 23:23

« forrige - neste »

Tesladigger

Mulig det finnes en annen tråd om dette fra tidligere av, men husker ikke hva den het.
Jeg fikk opplyst av DS at bilen ville tape ca 4km rekkevidde for hvert døgn hvis den var parkert og ikke i bruk, opplever at dette ikke stemmer i praksis. ???

Når jeg sjekker rekkevidden på kvelden og neste morgen (ca 8t) så har rekkevidden mistet 5-6 km, tar jeg samme sjekken fra ankomst jobb og til jeg skal dra hjem igjen (ca 8 t) så har rekkevidden mistet nye 5-6 km.
Har ikke hatt anlednig til å la bilen stå ubenyttet i 24t, men hvis en legger disse ca 8t målingene til grunn kan det betyr at tapet kan ligge på opp mot 15-18 km på et helt døgn. :o

Temperaturen har ligget i intervallet 1-8 grader C i test perioden og jeg bruker rated range når jeg har testet dette, bilen har stått i range modus når jeg har testet dette.
Mulig dette med tap på 4 km/pr. døgn gjelder sommer temp/US temp, men syns dette var litt høyt tap.
Har dere andre tilsvarende erfaringer eller opplever dere mindre/høyere tap.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

ebbrey

Sitat fra: Tesladigger på onsdag 27. november 2013, klokken 23:23
Mulig det finnes en annen tråd om dette fra tidligere av, men husker ikke hva den het.
Jeg fikk opplyst av DS at bilen ville tape ca 4km rekkevidde for hvert døgn hvis den var parkert og ikke i bruk, opplever at dette ikke stemmer i praksis. ???

Når jeg sjekker rekkevidden på kvelden og neste morgen (ca 8t) så har rekkevidden mistet 5-6 km, tar jeg samme sjekken fra ankomst jobb og til jeg skal dra hjem igjen (ca 8 t) så har rekkevidden mistet nye 5-6 km.
Har ikke hatt anlednig til å la bilen stå ubenyttet i 24t, men hvis en legger disse ca 8t målingene til grunn kan det betyr at tapet kan ligge på opp mot 15-18 km på et helt døgn. :o

Temperaturen har ligget i intervallet 1-8 grader C i test perioden og jeg bruker rated range når jeg har testet dette, bilen har stått i range modus når jeg har testet dette.
Mulig dette med tap på 4 km/pr. døgn gjelder sommer temp/US temp, men syns dette var litt høyt tap.

Min har nå ved 2 anledninger stått i flere døgn i en ca 12 graders garasje med tap på 6tkm pr døgn.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

OleJA

Sitat fra: Tesladigger på onsdag 27. november 2013, klokken 23:23

Dette tyder vel på at du ikke har satt bilen i 'Energi Save' mode, eller hva det nå heter.

TW838

fra: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10642.msg146944.html#msg146944
Sitat fra: TW838 på lørdag 23. november 2013, klokken 23:23
...Så sto bilen stille i 46 timer, rekkevidden gikk fra 229km til 218km. Første natta var det -13..-5 grader, andre natta så vidt plussgrader...

Bilen/batteriet var fin og varm ved ankomst etter en kjøretur på to timer. Energy-save-mode på. Ingen sjekk med appen i løpet av de 46 timene.
ID. Buzz GTX 2025

Gæsjan

Min har sto noen dager i uisolert garasje pga mangel på vinterdekk. Mistet 6-10 km pr døgn. Sto ikke i save mode. Hadde ladekontakten i, men virker ikke som den klattlader selv opp til innstilt limit
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Havebigfun

her er det 4 sider som omhandler emnet.
Husk at estimert rekkevidde er avhengig av batteritemp- den er "alltid" lavere når bilen har stått uten lading enn etter en kjørtetur- derfor vil stby- forbruket tilsynelatende være høyere om vinteren.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7806.0.html

eclipse

Jeg parkerer bilen på Mandags kveld og den er ferdig ladet ca midnatt. Da viser viser rekkevidden "Typical range" 352 km.
Jeg bruker ofte ikke bilen før Onsdag kl 17.00 slik at den står ca 40 timer uten lading. Da viser rekkevidden Typical Range 347-348 km, dvs en reduksjon på ca 5 km (typical range) på 40 timer.

Bilen står da i garasje med 8-10 grader

Dette skjer ukentlig og jeg får ganske likt tap hver uke. Jeg er overrasket over hvor lite tapet er.

Hvis jeg skrur på forvarmingen av bilen 30 min før jeg skal kjøre er selvfølgelig tapet større, da mister jeg lett 3-4km kjørelengde slik at det står 343 på displayet. Når ladingen er avsluttet så går oppvarmingen av bilen fra batteriet selv om ladekabelen er koblet til.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Tesladigger

Takk for mange gode tilbakemeldinger, skal teste ut hvordan dette blir i Typical range, samt sjekke om jeg har den i energysave mode. :)
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

tSla

Bilen min har nå stått ubrukt - ikke tilkoblet - hjemme i 14 dager (fra 14. november til 28.november) Bilen står ikke i Saving Mode, og jeg er innom ca. annenhver dag med Tesla App for å sjekke status. Bilen er parkert i garasje hvor temperaturen har vært mellom 4 og 10 Celsius.

Tapt 110 typical km.
Tesla Model S P85+

Øyvind.h

Hmmm. Kan ikke si jeg merker noe voldsomt tap egentlig? Type under 10km om dagen? Har deaktivert energy-saving, for jeg gidder ikke ha en app som er treg eller bil som må boote opp når jeg setter meg inn.
Vanskelig å få målt dog, for jeg klarer sjelden å la den stå mer enn over natten  8)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

noto

Min taper ca. 5 km rated pr 24/timer. Energy Save på. Batteritemperaturen må være konstant mellom avlesningene for riktige verdier. Ikke vekke bilen med app eller VT.

Jejl

Etter 14,5 dagers ferie, har mitt batteri i bilen tapt 3,38km pr døgn. :D

noto

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA