Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gammel, ikke banebrytende ladeinformasjon om type 2 stasjoner

Startet av Griffel, onsdag 18. september 2013, klokken 16:25

« forrige - neste »

Griffel

En liten oppsummering siden spørsmål (og svar) om type 2 ladestasjoner gjentas så ofte:

Type 2 Ladestasjoner er den Europiske standard for ladestasjoner som leverer vekselstrøm (AC) til bilens innbygde lader.

Kommunikasjon mellom ladestasjonen og bilens ladesystem gjør at en ikke behøver å lure på tilgjengelig strøm og spenning eller lader i bilen, systemene "ordner alt". Ladehastighet avhenger da av det elementet som har størst begrensning (lader i bil, kabel eller ladestasjon) systemet "vet det" du behøver ikke å tenke, men du får ikke høyere ladehastighet enn det det svakeste av disse leddende tilbyr.

Alle elbiler kan lade fra en type 2 ladestasjon dersom de har riktig kabel. Tesla har type 2 kontakt i bilen og trenger derfor en Type 2 til Type 2 kabel, det samme gjelder de europeiske bilene som nå kommer med Type 2 eller Combo kontakt i bilen.

Leaf og Trillinger har Type 1 kontakt i bilen og kan følgelig bruke Type 2 til Type 1 kabel (harmoniserte standarder).
Disse to kabeltyper (2til2 og 2til1) er uten kladd.

De klassiske elbiler f.eks. P106 kan bruke en type 2 til Schuko (eller 2 til blå-skjøtekontakt) adapter-kabel og koble sin gamle ladekabel til Schukoen. Dette arrangementet er begrenset til enfas 16 A. (Denne adapter-kablen er kodet slik at ladestasjonen slår på strømmen selv om den ikke finner en standard elbil i andre enden). Enn så lenge er ikke behovet stort siden de fleste ladestasjoner også har en Schuko kontakt.

Biler med Combo kontakt (også kalt Franken etter Frankenstein) får fra Type 2 ladestasjoner AC til bilens lader via type 2 til type 2 kabel. Eller de kan fra en DC combolader lade batteriene via laderens fastmontert Combo kabel. DC lading er altså uavhengig av bilens lader, ladehastigheten er derfor ikke begrenset av størrelsen på bilens lader. Ladeforløpet styres likevel av bilens ladecontroller (BMS Battery Management System) slik at de begrensningene som batteriet krever i ladehastighet av kjemiske hensyn blir ivaretatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Godt sammendrag Griffel.

Denne burde ligget som sticky i denne seksjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA