Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rapport etter batteridiagnostikk

Startet av Eblogg, tirsdag 17. september 2013, klokken 15:35

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: edyrli på fredag 22. november 2013, klokken 10:17
Dette er jo kun en test av 12v batteriet. CCA er cold cranging amps. Indikere hvor mye strøm batteriet klarer å levere. Så har du 12v spenningen.

Her er instrumentet som er brukt for og lage "rapporten":
"Battery and Electrical Diagnostic Analyzer with Integrated Printer 165-EXP-830":

http://www.mitsubishidealersolutions.com/equipment/index.php?c=1400&s=1401&p=1785
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Cox

Har nettopp hentet Miev'en fra 3. service nå hos MF Oslo.  Har alltid fått med diagnoserapport, og batterikapasiteten har utviklet seg som følger:

1. år: 41,5 Ah, State of charge: 97%, 19285 km
2. år: 40,1 Ah, State of charge: 100%, 40190 km
3. år: 38,4 Ah, State of charge: 99%, 55930 km

Noen som kjenner hva begrepet "State of charge (control value)" innebærer?  Er det spenning, og hvorfor endrer den seg slik? 

Mer viktig er imidlertid hva som er kapasiteten ved nybil.  Noen som kjenner den?  Er jo greit å vite hva man skal måle 80% opp mot!
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

svingen

er litt info her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6944.msg76977.html#msg76977

"State of charge forteller hvor mye batteriet er ladet opp, når en foretar en diagnose av batteriet.
Battery current capasity er oppgitt fra Mitsubishi til å være maks 48 Ah, og det gjelder da et helt nytt batteri som er «ubrukt». Erfaringen tilsier at utmålt verdi på batteri som er brukt over «noe tid» ligger på 43 – 44 Ah. Batterikapasitet etter 5 år forventes å  være innenfor 80 %."

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Cox

Hm,  48ah redusert med 20% gir nøyaktig 38,4 Ah. Så det vil si at mitt batteri skal holde seg status quo i 2 år framover.  Det blir spennende å se hvor vi ligger om 1 år.
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

tomrh

Sitat fra: Cox på mandag 24. februar 2014, klokken 20:43
Hm,  48ah redusert med 20% gir nøyaktig 38,4 Ah. Så det vil si at mitt batteri skal holde seg status quo i 2 år framover.  Det blir spennende å se hvor vi ligger om 1 år.
Jeg tror ikke de tar utgangspunkt i 48 Ah i det hele tatt. I den forventete kurven så dropper kapasiteten raskt fra 48 Ah til 43-44 Ah for deretter å flate ut og synke sakte. De 4-5 Ah'ene batteriet har ekstra når det er helt nytt, ser vi aldri noe til. Jeg og flere andre har opplevd at elbilen hadde dårligere rekkevidde som ny enn det påfølgende året, enda batteriet skulle ha forringet seg litt. Det har tidligere vært diskusjoner her på trillingforumet der vi sterk mistenker at BMS kompenserer ved å slippe opp mer tilgjengelig kapasitet litt etter litt, og der det i løpet av det første året ihvertfall slippes opp litt for raskt slik at batterikapasiteten oppleves å øke.

Referansen, dvs. hva som regner som 100% kapasitet, ligger nok derfor mye lavere enn 48 Ah. Ja, sikkert lavere enn 43 Ah også. Har aldri sett det oppgitt noe sted, er det noen som vet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#80
Sitat fra: Cox på tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:12
Har nettopp hentet Miev'en fra 3. service nå hos MF Oslo.  Har alltid fått med diagnoserapport, og batterikapasiteten har utviklet seg som følger:

1. år: 41,5 Ah, State of charge: 97%, 19285 km
2. år: 40,1 Ah, State of charge: 100%, 40190 km
3. år: 38,4 Ah, State of charge: 99%, 55930 km
Fikk nettopp igjen i-MiEV etter 60.000 km service. Batteriet ble målt til 43,1 Ah. Forrige gang ved 40.000 km var kapasiteten 44,7 Ah. Synes forskjellen til Cox sine tall er vesentlige. Kan det hende at batteriene i 2012-mod er videreutviklet i forhold til 2011-mod slik at kapasitetstapet generelt er lavere?

Edit: Vet ikke hvor mye bruksmønster teller, eller hvor stor statistisk variasjon det er i trillingbatterienes opprinnelige kapasitet. Men jeg har omtrent aldri latt bilen stå parkert fullt oppladet. Når det lades natta over, så utsetter jeg ladestart slik at maks. nåes rett før bilen skal brukes. Kan det ha hjulpet litt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Det er visst en i Portugal som har mistet batterikapasitet på i-MiEV'en sin. Mens Leaf-eiere mister batteribarer fra toppen, ser det ut som om trillingene mister kapasitet i bunnen. Det er ihvertfall hva "malm" fra Portugal rapporterer: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2124&start=23

Ut i fra hva han sier, så er 0% SOC på 3,25V, og i-MiEV'en hans stopper der uansett, men at dette nullpunktet flyttes oppover på batterimåleren. Hans erfaring er at man vil kunne kjøre kortere og kortere på skilpadda, og etterhvert vil bilen stoppe før skilpadda.

Nå har jo Portugal et mye varmere klima enn Norge, så raskere degradering er vel å forvente. For jeg har nå kjørt over 75.000 km (omtrent samme som han) og merker ingen tegn til batteridegradering. Sist jeg så skilpadda i år kjørte jeg minst én km på den ihvertfall. Får vel testet mer skilpaddekjøring i vinter tipper jeg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elbil

Rapport etter batteridiagnose på Ion som nå har gått 41570 km.
Siden 19.april 2011 har vår Ion som du ser gått jevnt og trutt. Den har ikke hatt noen feil eller mangler.

Service ble gjort i Kristiansund forrige uke til den nette sum av Kr. 4843,- inkl. Mva.
Servicen inkluderte:Pollenfilter til kr. 682,44 , Bremsevæske kr. 71,76 og spylevæske til kr. 11,80 (alt + Mva) Servicen inkluderte kontroll/vedlikehold av elektriske effektkabler, kontroll og last av driftbatteri. Parameter på batteri ble lest av og jeg fikk kopi av dette.

Når det gjelder det siste, kan jeg referere følgende fra dataskjemaet jeg fikk:
Tilstand for drivbatteriets bruttooppladning:96%
Vist ladetilstand for drivbatteri i instrumentgruppe: 97,5% (Dette er hvor nøyaktig visningen i displayet er).
Maks cellespenning: 4,055V
Nummer for drivbattericelle med maksimumspenning: 27
Min. Cellespenning: 4,050V
Nummer for drivbattericelle med minimumsspenning: 1
Batteriets spenning: 356,5V
Modulets maks. temperatur: 22 grader C
Drivbatteri med maks. temperatur: 3
Modulets min. temperatur: 21 grader C
Drivbatteriets celletemperatur på minimum: 1
Drivbatteriets strøm: -13A (ved nrmal funksjon må strømmen ikke overstige 10A)
Drivbatteriets celleantall: 88 celler i drivbatteriet
Maks. verdi for indre motstand: 1,5 MOhm
Min. vedi for indre motstand: 1,5 MOhm
Drivbatteriets samlede kapasitet: 36,8 ampere
Maksimumeffekt, som kan mottas: 17,75 kw
Maksimumskapasitet som kan leveres: 64,50 kw
Ønsket spenning for drivbatteriets celler: 4,050 V
Spenning for tilbehørsbatteri: 13,8 V
Spenningsverdi ved pluss etter tenning, som leveres av computer for el-bil: 14,4V
Tilstand for motorventilasjonsgruppens styring: 100%

Dette var i all hovedsak dataene jeg fikk kopi av. På skjemaet jeg fikk, hadde verksmesteren spesielt merket av punktet for maksimumseffekt som kan leveres, som var 64,50 kw. Det skulle i følge han være et svært bra resultat.  I skrivende stund har jeg ikke noe å relatere det til, og da sier det meg ikke så mye. Det samme må jeg nok si om de 96 prosentene som er oppgitt for "Tilstand for drivbatteriets bruttooppladning. Er det å forstå som hvor mye oppladet batterimodulen var da målingen ble foretatt?

Skriver dette såpass utførlig, da jeg ser mange her på forumet har nevnt at de ikke har fått utskrift etter en slik batteritest. Noen kan sikkert kommentere hvor godt/dårlig dette resultatet jeg har fått egentlig er, da dette ikke er mitt felt. Drivbatteriets samlede kapasitet i ampere, og maksimumskapasiteten som kan leveres i Kw,  vil etter det jeg vet være et par nøkkelverdier. Når sant skal sies, er ikke rekkevidden blitt merkbart dårligere etter å ha kjørt mer enn 40 000 km. Det dreier seg i alle tilfeller om 100-200m kortere opp tunnelen før en strek forsvinner. Uansett er det ikke lett å si, da temperaturen spiller en ganske stor rolle når det gjelder rekkevidden.



Peugeot iOn

tomrh

Sitat fra: elbil på tirsdag 30. september 2014, klokken 01:16
Drivbatteriets samlede kapasitet: 36,8 ampere
..
Noen kan sikkert kommentere hvor godt/dårlig dette resultatet jeg har fått egentlig er, da dette ikke er mitt felt. Drivbatteriets samlede kapasitet i ampere, og maksimumskapasiteten som kan leveres i Kw,  vil etter det jeg vet være et par nøkkelverdier.
Egentlig ikke mitt felt heller sånn sett, men man kan jo sammenligne med hva andre har fått. Synes 36,8 Ah var litt lavt jeg? De fleste 2011-modellene som har rapportert her inne på 40k ligger på 40-41 Ah ved 40k service, f.eks. denne. Selv fikk jeg 44,7 Ah i fjor, men det er 2012-mod for vi kjører veldig mye, og vårt batteri var bare noe over 1 år da vi tok denne servicen. Ditt er 3 år. Det kan da virke som om aldring har mer å si for kapasitetstap enn bruk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#84
Forøvrig tror jeg mer og mer at batterigarantien er helt verdiløs. Hva betyr 70% av opprinnelig kapasitet når man ikke engang kan definerere hva som er opprinnelig kapasitet? Er det av Ah? Er det av kjørelengde?

Har fått oppgitt at et helt nytt batteri forventes å ha ca. 48Ah (selv om "pålydende" er 50 Ah). Hvordan kan de da regne ut at 36,8 Ah utgjør 96% slik som her? ??? Iflg. min enkle matematikk er kapasiteten på 76,7% av nytt batteri, og 73,6% av pålydende. Hvis det er 96% skulle opprinnelig kapasitet være 38,3 Ah. Det henger ikke på greip. Er det 96% i forhold til en forventet reduksjonskurve? Hvilken kurve?

Mitsubishi har lagt inn bufre slik at kjørelengden ikke forverres selv om batterikapasiteten synker, det er helt klart når folk her rapporterer om lavere og lavere verdier på antall Ah kapasitet, men kan begeistret fortelle om "ingen reduksjon i kjørelengde". I en rettstvist kan produsenten alltid hevde at kjørelengden ikke har gått under 70% av opprinnelig, selv om batterikapasiteten vil være langt under 70% av opprinnelig.

Men jeg for lengst innfunnet meg med at dette sikkert er ganske ullent med hensikt, det må nok en rettsak til for å definere det. Så lenge bilen går som normalt og alt er ok skal man vel ikke klage?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elbil

tomrh du har min støtte i de spørsmålstegnene du setter. Dette med batterikapasitet og aldring/degenerering ser ut til å være svært ullent. Det store spørsmålet ser ut til å være: Hva er det egentlig en skal regne prosenten av?  Det er som på salg, det er egentlig ikke % avslag en tjener penger på, men hva man egentlig må betale.
Uansett, kona og jeg er fornøyde el-bilister. Selv om vi betalte mye for Ion-en da vi kjøpte den i april 2011 går den uten plunder, og etter mine beregninger er den nedskrevet før det er gått 5 år fra den var ny. Da er strømutgifter, bomavgifter og parkeringsutgifter tatt med i regnestykket, sett i forhold til samme kjøring med vår "dieseldoning".  ;)  Dessuten har vi hatt friheten til å kjøre når vi vil og ikke tenke på høye bom- og parkeringsavgifter. I tillegg kjører vi mye rimeligere på strøm enn på diesel, og vi forurenser heller ikke i tunnelen.
Så er det bare å se hvor lenge batteriet egentlig holder. Time will show :-\
Peugeot iOn

bobakka

Sitat fra: elbil på onsdag 01. oktober 2014, klokken 00:52
tomrh du har min støtte i de spørsmålstegnene du setter. Dette med batterikapasitet og aldring/degenerering ser ut til å være svært ullent. Det store spørsmålet ser ut til å være: Hva er det egentlig en skal regne prosenten av?  Det er som på salg, det er egentlig ikke % avslag en tjener penger på, men hva man egentlig må betale.
Så er det bare å se hvor lenge batteriet egentlig holder. Time will show :-\
Hei elbil
Det hadde vært interessant om du kontakten Mitsubishi om batteriet ditt.
Det er mange uklarheter rundt det. Du skriver 36,8 ampere, men egentlig skal benevningen være amperetimer (Ah) om det er korrekt.
Det kan hende at det er noe annet de har målt hos deg, for du sier jo at du ikke merker store endringer i rekkevidden.
Og uansett om det viser seg at du har kun 36,8 Ah etter 40000 km så er dette etter alle solemerker under 80% av merkekapasitet.
Det vil være interessant for flere hvordan Mitsu forholder seg til en mulig garantisak.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Stjerneglis

Bilen vår har nettopp vært på 3. år / 41000 km service med batteridiagnose, og verdiene har ikke endret seg nevneverdig sammenlignet med forrige test 2 år siden. Verksmesteren hos Motorforum Asker fortalte meg at han førte egen statistikk over bilene de får inn på service (de er vel den iMiev-forhandleren som har solgt mest i Norge), og det er helt utrolig jevne verdier de måler. De eldste bilene er fra sent 2010 og nærmer seg 100000 km nå.

Tut og kjør!
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

tomrh

Sitat fra: bobakka på tirsdag 02. desember 2014, klokken 18:02
Sitat fra: elbil på onsdag 01. oktober 2014, klokken 00:52
tomrh du har min støtte i de spørsmålstegnene du setter. Dette med batterikapasitet og aldring/degenerering ser ut til å være svært ullent. Det store spørsmålet ser ut til å være: Hva er det egentlig en skal regne prosenten av?  Det er som på salg, det er egentlig ikke % avslag en tjener penger på, men hva man egentlig må betale.
Så er det bare å se hvor lenge batteriet egentlig holder. Time will show :-\
Hei elbil
Det hadde vært interessant om du kontakten Mitsubishi om batteriet ditt.
Det er mange uklarheter rundt det. Du skriver 36,8 ampere, men egentlig skal benevningen være amperetimer (Ah) om det er korrekt.
Det kan hende at det er noe annet de har målt hos deg, for du sier jo at du ikke merker store endringer i rekkevidden.
Og uansett om det viser seg at du har kun 36,8 Ah etter 40000 km så er dette etter alle solemerker under 80% av merkekapasitet.
Det vil være interessant for flere hvordan Mitsu forholder seg til en mulig garantisak.
Mye tyder på at Ion har bare 80 battericeller (mot Mitsu's 88), og da er 36,8 Ah en helt forventet og normal verdi. (Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg311773.html#msg311773 og endel innlegg utover)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på tirsdag 30. september 2014, klokken 14:51
Forøvrig tror jeg mer og mer at batterigarantien er helt verdiløs. Hva betyr 70% av opprinnelig kapasitet når man ikke engang kan definerere hva som er opprinnelig kapasitet? Er det av Ah? Er det av kjørelengde?

For meg virker det mest sannsynlig at hvis en slik sak havner i retten, er det kapasitet i form av Ah man vil ta utgangspunkt i. Bilen er solgt med et batteri som har en oppgitt kapasitet, det eneste interessante er reduksjonen i denne kapasiteten.

Risikoen for at reell kapasitet er lavere enn oppgitt kapasitet tror jeg faller på selger, selv om vi helt sikkert på akseptere en viss variasjon.

I saken NAF kjørte mot Nissan om X-Trail (HK-saken) vant Nissan fordi motoren faktisk yter det Nissan oppgir, NAF mente det er "uærlig" (min tolkning) å oppgi teoretiske HK mens retten mente dette var helt vanlig i bransjen.
Hadde motoren vært svakere, ville utfallet vært anderledes.

Jeg tror en sak i rettsystemer har to mulige utfall:

Worst case:
  Reell kapasitet varierer, så selv om Mitsubishi oppgir 16 kWh er det ikke en feil eller mangel om det er f.eks 15 kWh. Hvis man i tillegg bare kan ta ut 90% av oppgitt kapasitet, er 13,5kWh tallet man kan ta utgangspunkt i.

Best case:
  Man må ta utgangspunkt i at oppgitt kapasitet (16kWh) er tilgjengelig kapasitet. Hvis produsent har lagt av "reserver" i topp og bunn, må enten oppgitt kapasitet justeres deretter eller tilgjengelig kapasitet oppgis klart og tydlig når man nevner oppgitt kapasitet.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA